Films die je blijft onthouden.
Media, lezen & muziek
Ga naar pagina 1, 2  Volgende Plaats reactie

Roos634

Stamgast
Stamgast
Antw.: 126
Ma Aug 08, 2022 12:30 am Reageer met quote

Eťn van de films die ik nog steeds indrukwekkend vindt is Enemy of the State. Een film uit 1998. Ik keek mijn ogen uit hoe en welke technieken er waren om mensen op te sporen, credit cards te blokkeren, valse bewijsmaterialen plaatsen ed. Eigenlijk gaf dit een kijkje in de keuken van de overheid en veiligheidsorganisaties.
Toen kwam het over als SF, nu meer als een documentaire.

https://www.youtube.com/watch?v=wscAFRrVY1c

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

cincuentaytanto s

Nieuwe bezoeker
Nieuwe bezoeker
Antw.: 2
Ma Aug 08, 2022 8:00 pm Reageer met quote

Hoihoi

Kun je nagaan wat er allemaal mogelijk is. Ze laten pas iets zien als er al iets nieuwers/geavanceerder voor in de plaats is gekomen.
Kan mij nog goed de nieuwsuitzending (het 20.00hr journaal) herinneren eind jaren 80 waarin het Wereld Wijde Web werd gepresenteerd als iets nieuws.
Wat blijkt echter? De Amerikanen hadden tbv hun 1e maanlanding aan hun wetenschappers/knappe koppen al opdracht gegeven een middel uit te vinden om snelle communicatie mogelijk te maken tussen basis (aarde) en het ruimtevaartuig. En dat werd 't internet.
Dus na ruim 20 jaar werd 't naar buiten gebracht.
Ik geloof niet meer in SF.
Geloof dat alles wat nu bedacht wordt door filmmaker ooit wel realiteit zal zijn.

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 6095
Ma Aug 08, 2022 8:34 pm Reageer met quote

Hoi Cincuentaytanto, welkom. Interessant wat je hier te berde brengt over het ontstaan van het WWW .
Jules Verne als een van de eerste sf schrijvers kreeg ook in een aantal opzichten gelijk, maar persoonlijk denk ik niet dat alle sf fantasieŽn uit zullen komen en dat de werkelijkheid altijd weer iedere fantasie te boven zal gaan.

Er zijn heel veel films die ik altijd zal blijven onthouden. Een dystopie-voorstellende film als Wall-E vond ik een waar kunstwerk, heel fraai gemaakt en al is het door de animatie-vorm behoorlijk luchtig om te bekijken maakte de film die met een nieuw begin eindigt van een aarde waar aanvankelijk van al het leven enkel nog 1 levende termiet en 1 klein plantje overgebleven was toch diepe indruk.

https://www.parool.nl/ps/animatiefilm-wall-e-uit-2008-heeft-de-toekomst-griezelig-goed-voorspeld~b1a91155/

'Hate is never right, and love is never wrong.'

Roman Kent
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

cincuentaytanto s

Nieuwe bezoeker
Nieuwe bezoeker
Antw.: 2
Di Aug 09, 2022 1:30 am Reageer met quote

Beste NicolaasP
Leuk dat je die film benoemt.
Ga 'm zeker bekijken!!

Roos634

Stamgast
Stamgast
Di Aug 09, 2022 12:28 pm Reageer met quote

cincuentaytantos schreef:
Hoihoi

Kun je nagaan wat er allemaal mogelijk is. Ze laten pas iets zien als er al iets nieuwers/geavanceerder voor in de plaats is gekomen.
Kan mij nog goed de nieuwsuitzending (het 20.00hr journaal) herinneren eind jaren 80 waarin het Wereld Wijde Web werd gepresenteerd als iets nieuws.
Wat blijkt echter? De Amerikanen hadden tbv hun 1e maanlanding aan hun wetenschappers/knappe koppen al opdracht gegeven een middel uit te vinden om snelle communicatie mogelijk te maken tussen basis (aarde) en het ruimtevaartuig. En dat werd 't internet.
Dus na ruim 20 jaar werd 't naar buiten gebracht.
Ik geloof niet meer in SF.
Geloof dat alles wat nu bedacht wordt door filmmaker ooit wel realiteit zal zijn.

Welkom,
Dat met die foto van de maanlanding, de volgende dag stond het al in de krant. Normaal kon dat niet in die tijd. Hij kon toch ook bellen naar de maan of heb ik dat nu mis?

Maar ik begrijp wat je bedoelt. Ik kijk nu ook anders naar "SF" films en series.
Zoals Sliders en Jarod.

Roos634

Stamgast
Stamgast
Di Aug 09, 2022 12:40 pm Reageer met quote

NicolaasP schreef:
Hoi Cincuentaytanto, welkom. Interessant wat je hier te berde brengt over het ontstaan van het WWW .
Jules Verne als een van de eerste sf schrijvers kreeg ook in een aantal opzichten gelijk, maar persoonlijk denk ik niet dat alle sf fantasieŽn uit zullen komen en dat de werkelijkheid altijd weer iedere fantasie te boven zal gaan.

Er zijn heel veel films die ik altijd zal blijven onthouden. Een dystopie-voorstellende film als Wall-E vond ik een waar kunstwerk, heel fraai gemaakt en al is het door de animatie-vorm behoorlijk luchtig om te bekijken maakte de film die met een nieuw begin eindigt van een aarde waar aanvankelijk van al het leven enkel nog 1 levende termiet en 1 klein plantje overgebleven was toch diepe indruk.

https://www.parool.nl/ps/animatiefilm-wall-e-uit-2008-heeft-de-toekomst-griezelig-goed-voorspeld~b1a91155/

Die film ken ik niet. Ik heb je link bekeken en krijg een indruk van de film daardoor. Ik zal hem eens opzoeken.

"maar persoonlijk denk ik niet dat alle sf fantasieŽn uit zullen komen en dat de werkelijkheid altijd weer iedere fantasie te boven zal gaan."

Aparte zin en ik moest er echt over nadenken hoe je dit bedoelt. Niet alle sf fantasieŽn zullen uitkomen, maar de werkelijkheid kon nog wel eens veel gekker zijn, zoiets?

Al heb ik zelf het idee dat SF eerder waarheid is dan fantasie. Kijk nu naar de hologrammen. Een overleden persoon die staat op te treden. Vroeger was dat SF, nu is het waarheid. We hebben geen idee hoeveel er is wat nu nog als SF beschreven staat.

dagmar57

Superlid
Superlid
Antw.: 3869
Di Aug 09, 2022 2:17 pm Reageer met quote

Een heel andere genre kies ik.
De film the Heat met Al Pacino en Robert de Niro.
Het is een misdaadfilm, maar de film laat (naar mijn idee) zien hoe dun de scheidslijn is tussen aan de goede kant van de wet staan en aan de verkeerde.
De psychologie van hoe klein het verschil eigenlijk echt is tussen een ' "goeierik" en een "slechterik".
De crimineel vertoont precies dezelfde trekjes als degene die hem opspoort.
Fascinerend vind ik dat, hoe klein het verschil is.

NicolaasP

Superlid
Superlid
Di Aug 09, 2022 3:43 pm Reageer met quote

Roos634 schreef:
NicolaasP schreef:

Die film ken ik niet. Ik heb je link bekeken en krijg een indruk van de film daardoor. Ik zal hem eens opzoeken.

"maar persoonlijk denk ik niet dat alle sf fantasieŽn uit zullen komen en dat de werkelijkheid altijd weer iedere fantasie te boven zal gaan."

Aparte zin en ik moest er echt over nadenken hoe je dit bedoelt. Niet alle sf fantasieŽn zullen uitkomen, maar de werkelijkheid kon nog wel eens veel gekker zijn, zoiets?

Al heb ik zelf het idee dat SF eerder waarheid is dan fantasie. Kijk nu naar de hologrammen. Een overleden persoon die staat op te treden. Vroeger was dat SF, nu is het waarheid. We hebben geen idee hoeveel er is wat nu nog als SF beschreven staat.

Wat ik bedoel Roos, is zoals dat ook voor astrologie opgaat: er wordt erg veel verzonnen maar heel dicht tegen bestaande of zeer voorspelbare mogelijkheden aan zodat er altijd wel iets van zal uitkomen of al van uit zijn gekomen. Maar geen enkele astrologische voorspelling of science fiction voorstelling zal de werkelijkheid ooit evenaren in zijn wonderbaarlijkheid. De voorstelling, het beeld, de fantasie is altijd platter, eendimensionaler, grover, en dus veel minder interessant. Is mijn mening hoor.
Daarbij komt nog dat alle fantasie is opgebouwd uit onderdelen van de werkelijkheid. Probeer je maar eens een niet bestaand wezen voor te stellen, het zal altijd een combinatie van elementen van bestaande wezens betreffen die je vervolgens misschien ook nog van fysische eigenschappen voorziet van bijvoorbeeld gassen of metalen. We kunnen niet iets bedenken dat niet uit de ervaring stamt maar dan een beetje door mekaar gehusseld. Ook bij een gegeven als door de tijd reizen, al is dat in werkelijkheid niet mogelijk, wordt nooit iets verbeeld dat niet uit de gewone gekende werkelijkheid stamt. Je monteert alleen een film met verschillende fragmenten uit de geschiedenis of een verbeelde toekomst.

Quote:
Al heb ik zelf het idee dat SF eerder waarheid is dan fantasie. Kijk nu naar de hologrammen.

Ja en wat te denken van deep fake video's

Er wordt heel wat fantasie uitgegeven voor werkelijkheid, en met zoveel impact dat het ook de werkelijkheid binnentreedt er onderdeel uit van maken gaat

Roman Kent
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

Roos634

Stamgast
Stamgast
Di Aug 09, 2022 6:48 pm Reageer met quote

dagmar57 schreef:
Een heel andere genre kies ik.
De film the Heat met Al Pacino en Robert de Niro.
Het is een misdaadfilm, maar de film laat (naar mijn idee) zien hoe dun de scheidslijn is tussen aan de goede kant van de wet staan en aan de verkeerde.
De psychologie van hoe klein het verschil eigenlijk echt is tussen een ' "goeierik" en een "slechterik".
De crimineel vertoont precies dezelfde trekjes als degene die hem opspoort.
Fascinerend vind ik dat, hoe klein het verschil is.

De film zelf kan ik niet Dagmar, maar ik vind de psychologische films ook erg boeiend om te zien. Heel vaak is het ook de intentie die de mensen hebben om iets wel of niet te doen.
Er was in de jaren 80 denk ik, ook een serie de Commissaris. Niet de Duitse, dit ging over een Italiaanse commissaris die altijd zijn pen kwijt was. Die kon mensen ook op listige wijze mensen tot bekentenissen dwingen. Hij stond dus aan de goede kant van de wet.

dagmar57

Superlid
Superlid
Antw.: 3869
Di Aug 09, 2022 6:59 pm Reageer met quote

Roos634 schreef:

De film zelf kan ik niet Dagmar, maar ik vind de psychologische films ook erg boeiend om te zien. Heel vaak is het ook de intentie die de mensen hebben om iets wel of niet te doen.
Er was in de jaren 80 denk ik, ook een serie de Commissaris. Niet de Duitse, dit ging over een Italiaanse commissaris die altijd zijn pen kwijt was. Die kon mensen ook op listige wijze mensen tot bekentenissen dwingen. Hij stond dus aan de goede kant van de wet.

Deze film is al wel ouder, komt uit 1995.
Ik hou sowieso erg van misdaadfilms.
Er was destijds ook een serie uit Italie op tv, de octopus, ging over de strijd tegen maffia, hele goede serie was dat.
De serie werd voornamelijk geroemd doordat het zo'n realistisch en rauw beeld van deze uitputtende strijd betrof.

Roos634

Stamgast
Stamgast
Di Aug 09, 2022 7:02 pm Reageer met quote

NicolaasP schreef:

Wat ik bedoel Roos, is zoals dat ook voor astrologie opgaat: er wordt erg veel verzonnen maar heel dicht tegen bestaande of zeer voorspelbare mogelijkheden aan zodat er altijd wel iets van zal uitkomen of al van uit zijn gekomen. Maar geen enkele astrologische voorspelling of science fiction voorstelling zal de werkelijkheid ooit evenaren in zijn wonderbaarlijkheid. De voorstelling, het beeld, de fantasie is altijd platter, eendimensionaler, grover, en dus veel minder interessant. Is mijn mening hoor.
Daarbij komt nog dat alle fantasie is opgebouwd uit onderdelen van de werkelijkheid. Probeer je maar eens een niet bestaand wezen voor te stellen, het zal altijd een combinatie van elementen van bestaande wezens betreffen die je vervolgens misschien ook nog van fysische eigenschappen voorziet van bijvoorbeeld gassen of metalen. We kunnen niet iets bedenken dat niet uit de ervaring stamt maar dan een beetje door mekaar gehusseld. Ook bij een gegeven als door de tijd reizen, al is dat in werkelijkheid niet mogelijk, wordt nooit iets verbeeld dat niet uit de gewone gekende werkelijkheid stamt. Je monteert alleen een film met verschillende fragmenten uit de geschiedenis of een verbeelde toekomst.

Quote:
Al heb ik zelf het idee dat SF eerder waarheid is dan fantasie. Kijk nu naar de hologrammen.

Ja en wat te denken van deep fake video's

Er wordt heel wat fantasie uitgegeven voor werkelijkheid, en met zoveel impact dat het ook de werkelijkheid binnentreedt er onderdeel uit van maken gaat

Ik kan een eind met je meegaan Klaas, maar niet helemaal. Laughing
Je fantasie is opgebouwd uit onderdelen van de werkelijkheid. Klopt, je herkent alleen de dingen die je kent. En toch zijn er mensen die buiten de kaders denken of de juiste inspiratie krijgen, anders waren we nooit uit het stenentijdperk gekomen. Het begint toch met een idee die niemand anders of weinigen, hebben gehad. Denk maar aan Dhr. Bell en Dhr Reis.

Deep fake video's? Ik heb het over hologrammen. Zoals deze bv.
https://www.parool.nl/kunst-media/hologramshow-van-dj-en-producer-eric-prydz-in-de-ziggo-dome-tijdens-ade~ba3417f7/

En wat tijdreizen betreft, omdat we dat nog niet hebben meegemaakt, wil niet zeggen dat het niet kan of er niet is. Misschien doen we dat wel in onze dromen. Zo zit je op vakantie en zo ben je thuis. Je weet het gewoon niet. Maar om het nu uit te sluiten, nee.

NicolaasP

Superlid
Superlid
Di Aug 09, 2022 7:56 pm Reageer met quote

Roos schreef:
Ik kan een eind met je meegaan Klaas, maar niet helemaal. Laughing
Je fantasie is opgebouwd uit onderdelen van de werkelijkheid. Klopt, je herkent alleen de dingen die je kent. En toch zijn er mensen die buiten de kaders denken of de juiste inspiratie krijgen, anders waren we nooit uit het stenentijdperk gekomen. Het begint toch met een idee die niemand anders of weinigen, hebben gehad. Denk maar aan Dhr. Bell en Dhr Reis.

Deep fake video's? Ik heb het over hologrammen. Zoals deze bv.
https://www.parool.nl/kunst-media/hologramshow-van-dj-en-producer-eric-prydz-in-de-ziggo-dome-tijdens-ade~ba3417f7/

En wat tijdreizen betreft, omdat we dat nog niet hebben meegemaakt, wil niet zeggen dat het niet kan of er niet is. Misschien doen we dat wel in onze dromen. Zo zit je op vakantie en zo ben je thuis. Je weet het gewoon niet. Maar om het nu uit te sluiten, nee.

Hoe zijn we uit het stenen tijdperk gekomen. Dat komt door 'trial and error' waarbij de 'trial' (dingen uitproberen) inderdaad berust op het je dingen voorstellen (zou x misschien leiden tot y). Daarbij kan y, dus het gevolg, het resultaat nieuwe mogelijkheden creŽren. De agricultuur bv. waardoor de mens ineens en enorme controle verkreeg over zijn bestaan, zijn voedselvoorziening. Maar ik zie dat niet als een nieuw verkregen werkelijkheid, doch enkel als het beheersen van de Umwelt zoals dat in de antropologie heet, je omgeving, de natuur. We kneden het bestaande maar brengen niet iets nieuws in het bestaan.

Ik zeg niet at tijdreizen per definitie niet mogelijk zijn, alleen dat ze op dit moment niet mogelijk zijn. Natuurlijk kunnen we in een droom of wanneer we aan het mijmeren zijn het en moment in 2022 en het volgende moment in 1960 terechtkomen. Dat zie ik niet als in de tijd reizen net zo min als ik me verplaats wanneer ik nu aan een reis in Egypte denk.
Wat hologrammen betreft die zijn als lichtverschijnsel werkelijkheid, zoals het beeld op een bioscoopdoek dat is of de lichtbundel uit een zaklantaarn, maar het is enkel en alleen licht. Een hologram van Michael Jackson is alleen maar licht , opgebouwd uit fotonen het bevat nul atomen van de mens Michael Jackson.

Science fiction, het is een interessante term. Science gaat veel verder dan fiction kan gaan, dan waar ons voorstellingsvermogen toe in staat is wanneer je in de theoretische fysica of de kwantumfysica beland. Ik beluister erg graag lezingen van Lawrence Krauss die enkel nog via redenering zijn theorieŽn kan ontvouwen, ze voorstellen, in een beeld vangen dat gaat al niet meer. Dat is nog wel mogelijk in de kwantumfysica maar dan bij wijze van statische beelden, sommige 'gebeurtenissen' zijn niet meer te verbeelden, voor te stellen..

Jeetje waar zijn we beland Roos? Shocked

Ik ben dol op film en zou maar wat graag nog wat andere lievelingsfilms noemen. Later misschien

Roman Kent

NicolaasP

Superlid
Superlid
Wo Aug 10, 2022 2:11 pm Reageer met quote

The Deerhunter https://www.youtube.com/watch?v=MRYjGSwdWws
John Cazale, Robert de Niro, Christopher Walken, en (niet in dit fragment) Meryl Steep. Om maar enkele grote namen uit deze onvergetelijke film (voor mij althans) te noemen. Onvergetelijk onder meer door deze cesuur in de film die met een huwelijksceremonie begint en na het lessen van de nadorst en het tedere pianospel (een nocturne van Chopin) van de barkeeper overgaat in chaos en geweld die de levens van deze jonge mannen zo niet vernietigen dan wel verscheuren zal. Zoals dat nu met zoveel levens van OekraÔners en Russen gebeurt.

Roman Kent

Roos634

Stamgast
Stamgast
Do Aug 11, 2022 3:46 pm Reageer met quote

dagmar57 schreef:
Roos634 schreef:

Deze film is al wel ouder, komt uit 1995.
Ik hou sowieso erg van misdaadfilms.
Er was destijds ook een serie uit Italie op tv, de octopus, ging over de strijd tegen maffia, hele goede serie was dat.
De serie werd voornamelijk geroemd doordat het zo'n realistisch en rauw beeld van deze uitputtende strijd betrof.

Ja, de mafia, dat is echt een heel andere wereld. Het lijkt me voor de akteurs ook moeilijk om zo'n rol te spelen. Het moet toch al een beetje in je zitten om het goed weer te kunnen geven. En de strijd is nog steeds bezig.

Roos634

Stamgast
Stamgast
Do Aug 11, 2022 3:56 pm Reageer met quote

NicolaasP schreef:
The Deerhunter https://www.youtube.com/watch?v=MRYjGSwdWws
John Cazale, Robert de Niro, Christopher Walken, en (niet in dit fragment) Meryl Steep. Om maar enkele grote namen uit deze onvergetelijke film (voor mij althans) te noemen. Onvergetelijk onder meer door deze cesuur in de film die met een huwelijksceremonie begint en na het lessen van de nadorst en het tedere pianospel (een nocturne van Chopin) van de barkeeper overgaat in chaos en geweld die de levens van deze jonge mannen zo niet vernietigen dan wel verscheuren zal. Zoals dat nu met zoveel levens van OekraÔners en Russen gebeurt.

Wow, heftige film. Daar heb ik vroeger ook nog naar gekeken, nu heb ik daar meer moeite mee. Zo sadistisch en onrechtvaardig allemaal.

barth.

Superlid
Superlid
Antw.: 2279
Do Aug 11, 2022 4:20 pm Reageer met quote

Ook een oudere (tv-)fillm uit 1979.
Niet een heel spectaculaire film, maar wel een heel spannende thriller.
Met als suspense, de visioenen die de vrouwelijke hoofdrolspeler beleeft.
Is begin jaren 80 op tv geweest. (Misschien dat het de Belgische zender was. Dat weet ik niet meer zo precies.)
Maar degene die de film indertijd gezien heeft herinnert zich vast die scene waarin je een ei vertraagd (Slow Motion) uit de koelkast ziet vallen, waarbij je de cockpit conversatie van een neerstortend vliegtuig hoort.

Uiteraard is een film uit 1979 nu heel erg gedateerd. Je ziet het Ď1979í er natuurlijk helemaal vanaf. Maar ik zal die film niet vergeten omdat ik niet lang na de uitzending de hele film (met alle suspense) aan iemand die de film niet had gezien heb verteld.

Die film staat nu in zijn geheel op youtube. Mind over Murder (1979)

Trend atmosf. CO2 (Mauna Loa)
20 jaar geleden: 371 ppm, 10 jaar geleden: 393 ppm, nu: 418 ppm.

TheDon

Stamgast
Stamgast
Antw.: 179
Do Aug 11, 2022 6:19 pm Reageer met quote

De langste dag!!

Roos634

Stamgast
Stamgast
Do Aug 11, 2022 6:54 pm Reageer met quote

barth. schreef:
Ook een oudere (tv-)fillm uit 1979.
Niet een heel spectaculaire film, maar wel een heel spannende thriller.
Met als suspense, de visioenen die de vrouwelijke hoofdrolspeler beleeft.
Is begin jaren 80 op tv geweest. (Misschien dat het de Belgische zender was. Dat weet ik niet meer zo precies.)
Maar degene die de film indertijd gezien heeft herinnert zich vast die scene waarin je een ei vertraagd (Slow Motion) uit de koelkast ziet vallen, waarbij je de cockpit conversatie van een neerstortend vliegtuig hoort.

Uiteraard is een film uit 1979 nu heel erg gedateerd. Je ziet het Ď1979í er natuurlijk helemaal vanaf. Maar ik zal die film niet vergeten omdat ik niet lang na de uitzending de hele film (met alle suspense) aan iemand die de film niet had gezien heb verteld.

Die film staat nu in zijn geheel op youtube. Mind over Murder (1979)

Dat klinkt ook goed en als je zolang na dato de film kan navertellen... Ja, dan heeft hij indruk gemaakt. Leuk dat je ook de link erbij hebt gezet.

Roos634

Stamgast
Stamgast
Do Aug 11, 2022 7:00 pm Reageer met quote

Lampie schreef:
De langste dag!!

Van dit soort films wordt ik altijd verdrietig en kan er ook niet meer naar kijken. Heb jij dat nu ook lampie, dat je er later anders naar gaat kijken? Net of je nu meer de achtergrond zie ipv wat er op het toneel gebeurd.

lucia51

Stamgast
Stamgast
Antw.: 653
Do Aug 11, 2022 7:46 pm Reageer met quote

Een geweldige film over het gedrag en leven van dieren vind ik 'My Octopus Teacher'

Een filmmaker krijgt een bijzondere band met een octopus die in een Zuid-Afrikaans kelpwoud leeft en hem deelgenoot maakt van haar mysterieuze wereld.

Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Plaats reactie