De veestapel in Nederland moet kleiner, drastisch kleiner
Blik op het nieuws
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3 ... 32, 33, 34 ... 40, 41, 42  Volgende Plaats reactie

Greet---Gribou

Stamgast
Stamgast
Antw.: 868
Di Aug 09, 2022 2:14 pm Reageer met quote

dagmar57 schreef:
Quote:
Johan Remkes, die voor het kabinet bemiddelt over het stikstofbeleid, praat volgende week met natuur- en milieuorganisaties.

Greenpeace benadrukt begrip te hebben voor boeren.

Bovendien moeten andere vervuilers ook aangepakt worden, zegt Palmen. "Wanneer gaat Schiphol meedoen? Wanneer moet Tata Steel leveren? Ik snap dat boeren zeggen: waarom wij wel en zij niet? Dat is niet rechtvaardig."

Ook LandschappenNL, waarbij landschapsbeheerders zijn aangesloten, is bij het overleg met Remkes.
Samen optrekken met de landbouw is de enige weg naar duurzame voedselproductie en een gezond landschap."

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/5325759/remkes-milieuorganisaties-stikstofbeleid-stikstof-greenpeace

Je zou denken dat organisaties als Greenpeache tegenover de boeren zouden staan, maar er is best begrip voor de positie van de boeren en dat lijkt me een hele goede zaak, als je samen als boeren/natuurorganisaties en politiek een oplossing moet bedenken die voor alle partijen enigszins acceptabel is.
Ik vind het hoopvol dat er wederzijds begrip is, want het zal al moeilijk genoeg worden.

Wederzijds begrip ?? Heb ik dus mijn vraagtekens bij , vorige week hebben ze al gezegd geen water bij de wijn te willen doen en dat wordt in dit stuk van RTL nieuws dus weer bevestigd .

Vraag me af wie bepaalt eigenlijk het beleid , de overheid of de natuurorganisaties ?

https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2439637-natuur-en-milieuorganisaties-afzwakking-stikstofdoelen-onbespreekbaar

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

dagmar57

Superlid
Superlid
Antw.: 3870
Di Aug 09, 2022 2:26 pm Reageer met quote

Greet---Gribou schreef:

Wederzijds begrip ?? Heb ik dus mijn vraagtekens bij , vorige week hebben ze al gezegd geen water bij de wijn te willen doen en dat wordt in dit stuk van RTL nieuws dus weer bevestigd .

Vraag me af wie bepaalt eigenlijk het beleid , de overheid of de natuurorganisaties ?

https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2439637-natuur-en-milieuorganisaties-afzwakking-stikstofdoelen-onbespreekbaar

Uitstel lost het probleem toch ook niet op?
Ik denk dat belangrijker is om boeren financieel tegemoet te komen om hun bedrijf sneller als gedacht om te bouwen tot duurzamer bedrijven, dat is in het belang van de boeren en natuurorganisaties.
En wij als burgers/politiek moeten dan bereid zijn om daar geld voor op tafel te leggen om de boeren daarbij te ondersteunen om hun bedrijven aan te passen.

En daarnaast ben ik het er mee eens, dat bedrijven die veel stikstof/amoniak uitstoten ook veel harder aangepakt worden, b.v. Schiphol.

WillemijnF

Superlid
Superlid
Antw.: 5882
Di Aug 09, 2022 2:34 pm Reageer met quote

Greet---Gribou schreef:
WillemijnF schreef:

Dan kon je dus al weten dat het merendeel van de produkten al uit het buitenland komt, zoals ik ook al aangaf, en dat dat niet "straks" zal gaan gebeuren, zoals jij schreef. Dat is al de realiteit en één van de mogelijkheden waarop ingezet gaat worden is om juist meer produkten te gaan verbouwen voor de Nederlandse markt. Ik ben daar een warm voorstander van en ook om vooral seizoensprodukten te eten. Ik hoef geen aardbeien in december.

En de consument moet er maar eens aan gaan wennen dat bijv. een komkommer niet altijd recht is of dat er eens een bruin plekje op een sperzieboon , appel o.i.d zit .

Zeker! Ik vind het nog steeds ongelooflijk hoeveel voedsel er wordt weggegooid.

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.
Godfried Bomans 1913-1971

WillemijnF

Superlid
Superlid
Di Aug 09, 2022 2:39 pm Reageer met quote

Greet---Gribou schreef:
dagmar57 schreef:
Quote:
Johan Remkes, die voor het kabinet bemiddelt over het stikstofbeleid, praat volgende week met natuur- en milieuorganisaties.

Greenpeace benadrukt begrip te hebben voor boeren.

Bovendien moeten andere vervuilers ook aangepakt worden, zegt Palmen. "Wanneer gaat Schiphol meedoen? Wanneer moet Tata Steel leveren? Ik snap dat boeren zeggen: waarom wij wel en zij niet? Dat is niet rechtvaardig."

Ook LandschappenNL, waarbij landschapsbeheerders zijn aangesloten, is bij het overleg met Remkes.
Samen optrekken met de landbouw is de enige weg naar duurzame voedselproductie en een gezond landschap."

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/5325759/remkes-milieuorganisaties-stikstofbeleid-stikstof-greenpeace

Je zou denken dat organisaties als Greenpeache tegenover de boeren zouden staan, maar er is best begrip voor de positie van de boeren en dat lijkt me een hele goede zaak, als je samen als boeren/natuurorganisaties en politiek een oplossing moet bedenken die voor alle partijen enigszins acceptabel is.
Ik vind het hoopvol dat er wederzijds begrip is, want het zal al moeilijk genoeg worden.

Ik denk dat het ook helemaal niks oplost als je de stkstofdoelen uitstelt of verlaagt. Ook de overheid lijkt daaraan vast te houden. Aan de andere kant lijkt het er vooralsnog niet op dat de boeren water bij de wijn willen doen. Als je je afvraagt wie uiteindelijk het beleid bepaalt,de overheid of de natuurorganisaties kun je dat aanvullen met: of de boeren?
De gesprekken en de evt oplossingen zullen m.i. moeten komen van de manier waaróp de doelen zullen worden bereikt, niet óf ze moeten worden bereikt. En daarvan moet de aanpak van de vervuilende industrieën ook een onderdeel zijn.

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.

Pluk

Stamgast
Stamgast
Antw.: 195
Wo Aug 10, 2022 10:20 am Reageer met quote

Nieuwe kansen, Bart en Tom twee Twentse broers nemen de melkveehouderij van hun ouders over. Maar koeien volstaan niet. Ze willen ook boontjes die rammelen in hun peulen.

Stapsgewijs zijn we onderzoek gaan doen, en in 2017 haalden we onze eerste echte oogst binnen; soja van Twentse bodem. We zijn ons gaan verdiepen in de mogelijkheden van dit gewas, en raakten in dit proces steeds meer overtuigd van de mogelijkheden van soja als melk-producerend gewas. Met onze eigen Neder-soja kunnen we verder gaan bouwen op het fundament dat de generaties voor ons hebben gelegd.

Sinds november 2020 is onze sojadrink te verkrijgen. De soja die wij gebruiken komt 100% uit Nederland, dit maakt onze sojadrink een lokaal product. Naast dat onze sojadrink een duurzaam en plantaardig product is, is het ook nog eens lekker en gezond. Wij willen andere Nederlandse boeren laten zien en inspireren dat het ook anders kan; plantaardig!

Samen met de consument en andere Nederlandse boeren bouwen wij aan een geheel nieuwe melkweg. De kortste weg van plant naar klant.

https://nieuwemelkboer.nl

Let your smile change the world, don’t let the world change your smile

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 29903
Wo Aug 10, 2022 12:08 pm Reageer met quote

WillemijnF schreef:

Zeker! Ik vind het nog steeds ongelooflijk hoeveel voedsel er wordt weggegooid.

Dat hangt er van af in welke setting je het bekijkt. Als je alleen of met z'n tweeën bent, is het gemakkelijk genoeg. Maar in een restaurant of hotel wordt dat toch een stuk lastiger, omdat je dan van een 'gemiddelde eter' moet uitgaan. Maar die bestaat natuurlijk niet en dus blijft het maar gokken. En zal je altijd wel te veel geven omdat je geen gezeur wil dat het te weinig was.
En ik neem aan dat niemand de overgebleven kliek van een vorige gast zal willen opeten...

In een winkel je voedsel dat over de datum is, of beschadigd is, nog wel nog wel met korting verkopen.

Faber quisque fortunae suae

lucia51

Stamgast
Stamgast
Antw.: 653
Wo Aug 10, 2022 1:16 pm Reageer met quote

Pluk schreef:
Nieuwe kansen, Bart en Tom twee Twentse broers nemen de melkveehouderij van hun ouders over. Maar koeien volstaan niet. Ze willen ook boontjes die rammelen in hun peulen.

Stapsgewijs zijn we onderzoek gaan doen, en in 2017 haalden we onze eerste echte oogst binnen; soja van Twentse bodem. We zijn ons gaan verdiepen in de mogelijkheden van dit gewas, en raakten in dit proces steeds meer overtuigd van de mogelijkheden van soja als melk-producerend gewas. Met onze eigen Neder-soja kunnen we verder gaan bouwen op het fundament dat de generaties voor ons hebben gelegd.

Sinds november 2020 is onze sojadrink te verkrijgen. De soja die wij gebruiken komt 100% uit Nederland, dit maakt onze sojadrink een lokaal product. Naast dat onze sojadrink een duurzaam en plantaardig product is, is het ook nog eens lekker en gezond. Wij willen andere Nederlandse boeren laten zien en inspireren dat het ook anders kan; plantaardig!

Samen met de consument en andere Nederlandse boeren bouwen wij aan een geheel nieuwe melkweg. De kortste weg van plant naar klant.

Zo kan het dus ook!

TheDon

Stamgast
Stamgast
Antw.: 179
Wo Aug 10, 2022 2:43 pm Reageer met quote

Pluk schreef:

Dit is een mooi verhaal maar dat is niet waar het om gaat.
Deze jongens hebben het bedrijf over genomen en dat kon nog maar nu wil de overheid de boeren gewoon weg hebben vanwege de grond die ze willen hebben.
Ik denk dat er dan weinig over blijft voor het nageslacht om verder te boeren als ze geen grond meer overhouden om over te nemen.
Dit maffia kabinet gooit het op stikstof maar dat is niet de reden, het gaat om de grond om te bouwen voor de geluk zoekers.

Greet---Gribou

Stamgast
Stamgast
Wo Aug 10, 2022 3:18 pm Reageer met quote

Lampie schreef:

Ik denk dat er dan weinig over blijft voor het nageslacht om verder te boeren als ze geen grond meer overhouden om over te nemen.
Dit maffia kabinet gooit het op stikstof maar dat is niet de reden, het gaat om de grond om te bouwen voor de geluk zoekers.

Over de grond die vrijkomt na het uitkopen van een boerenbedrijf daar beslist het kabinet niet over wat daar mee gebeurd , daar beslist de provincie over .
Oké de provincie kan wel de opdracht krijgen dat ze een x aantal huizen moeten bouwen maar op welke plek dat ligt bij de provincie . Opgekochte grond kan zelfs nog weer een landbouw functie krijgen .

https://www.aanpakstikstof.nl/vragen-en-antwoorden

TheDon

Stamgast
Stamgast
Wo Aug 10, 2022 4:01 pm Reageer met quote

Greet---Gribou schreef:
Lampie schreef:

Over de grond die vrijkomt na het uitkopen van een boerenbedrijf daar beslist het kabinet niet over wat daar mee gebeurd , daar beslist de provincie over .
Oké de provincie kan wel de opdracht krijgen dat ze een x aantal huizen moeten bouwen maar op welke plek dat ligt bij de provincie . Opgekochte grond kan zelfs nog weer een landbouw functie krijgen .

https://www.aanpakstikstof.nl/vragen-en-antwoorden

Het kabinet kan vanaf gisteren de gemeenten verplichten asiel zoekers op te nemen.
https://www.parool.nl/nederland/kabinet-gaat-weigerachtige-gemeenten-dwingen-tot-opvang-asielzoekers~b72d6ae8/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.nl%2F

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 15550
Wo Aug 10, 2022 4:30 pm Reageer met quote

Lampie schreef:
Het kabinet kan vanaf gisteren de gemeenten verplichten asiel zoekers op te nemen.
https://www.parool.nl/nederland/kabinet-gaat-weigerachtige-gemeenten-dwingen-tot-opvang-asielzoekers~b72d6ae8/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.nl%2F
Ik zie nergens in het artikel dat daar landbouwgrond voor gebruikt gaat worden?

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

TheDon

Stamgast
Stamgast
Wo Aug 10, 2022 4:50 pm Reageer met quote

Keesvi schreef:
Lampie schreef:

waar moeten ze dan anders gaan bouwen?
Het is algemeen bekend dat het geen stikstof probleem is maar dat het om bouwgrond gaat en dat het kabinet daar wel over kan gaan, daar doelde ik op.

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 15550
Wo Aug 10, 2022 6:16 pm Reageer met quote

Lampie schreef:
Het is algemeen bekend dat het geen stikstof probleem is maar dat het om bouwgrond gaat en dat het kabinet daar wel over kan gaan, daar doelde ik op.
Waar staat die informatie dan? Volgens mij zijn het stikstof- en woningbouwbeleid twee los van elkaar staande zaken. Maar als er toch boerenland opgekocht wordt dan kun je die of waarschijnlijker elders, zoals Greet uitlegde, voor woningen gebruiken waar relatief maar een heel klein oppervlak voor nodig is. Er staan overigens ook nog hele percelen aan bedrijfspanden leeg, vaak vlakbij woonkernen, die daar m.i. veel geschikter voor zijn.

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 29903
Wo Aug 10, 2022 7:15 pm Reageer met quote

Keesvi schreef:

Dat zullen ze ook zeker niet hardop zeggen. Want dan snappen ze ook wel dat de rapen gaar zijn...

Maar je kunt er gewoon op wachten dat het gaat gebeuren...

Faber quisque fortunae suae

Greet---Gribou

Stamgast
Stamgast
Wo Aug 10, 2022 7:20 pm Reageer met quote

Lampie schreef:
Keesvi schreef:
Lampie schreef:

waar moeten ze dan anders gaan bouwen?

Nogmaals het kabinet gaat niet over de eventueel vrij te komen landbouw gronden .
De provincie is degene die de voorgelegde plannen ( ja het zijn nog plannen want het is nog niet wettelijk vast gelegd ) uitvoeren moet . Het praatje dat het geen stikstofprobleem is is door iemand in de wereld gebracht en ja helaas nemen velen dit voor waar aan terwijl het niet waar is .

Het uitkopen van boeren zal gebeuren met boerenbedrijven rond natuur gebieden en denk je nu echt dat ze daar dan op die plekken dicht bij die natuur gebieden woonwijken gaan bouwen ?

TheDon

Stamgast
Stamgast
Wo Aug 10, 2022 7:34 pm Reageer met quote

Keesvi schreef:
Lampie schreef:
Waar staat die informatie dan? Volgens mij zijn het stikstof- en woningbouwbeleid twee los van elkaar staande zaken. Maar als er toch boerenland opgekocht wordt dan kun je die of waarschijnlijker elders, zoals Greet uitlegde, voor woningen gebruiken waar relatief maar een heel klein oppervlak voor nodig is. Er staan overigens ook nog hele percelen aan bedrijfspanden leeg, vaak vlakbij woonkernen, die daar m.i. veel geschikter voor zijn.

Kees, het is algemeen bekend dat men grond nodig heeft om te bouwen. Er hebben al zo veel stukken overgestaan in de kranten. Het gaat niet over stikstof, dat gebruikt men om de mensen achter zich te krijgen. Ik heb er al zo veel over gelezen en ga het niet meer terug zoeken. Dat men voor de geluk zoekers leeg staande gebouwen om bouwt voor opvang, vind ik een goed idee maar kom niet aan de boeren.!!

dagmar57

Superlid
Superlid
Wo Aug 10, 2022 8:46 pm Reageer met quote

Greet---Gribou schreef:

Het uitkopen van boeren zal gebeuren met boerenbedrijven rond natuur gebieden en denk je nu echt dat ze daar dan op die plekken dicht bij die natuur gebieden woonwijken gaan bouwen ?

Precies, het uitkopen van boerenbedrijven, gaat om bedrijven die dicht bij Natura 2000 gebieden liggen.
En nee, dan gaan ze niet daar woonwijken bouwen, want dan schiet het milieu er niets mee op.

dagmar57

Superlid
Superlid
Wo Aug 10, 2022 8:48 pm Reageer met quote

Lampie schreef:

Kees, het is algemeen bekend dat men grond nodig heeft om te bouwen. Er hebben al zo veel stukken overgestaan in de kranten

Ja, er moet grond komen om op te bouwen en dat gaan ze bepalen bij de herinrichting van Nederland, niet bij het uitkopen van boerenbedrijven dichtbij Natura 2000 gebieden.

dagmar57

Superlid
Superlid
Wo Aug 10, 2022 8:56 pm Reageer met quote

Lampie schreef:

Wat ik uit het nieuws begrepen heb, komen er nog 2 nieuwe grote opvanglocaties bij in Nederland (waar hebben ze nog niet bekend gemaakt.
Verder worden gemeenten verplicht om asielzoekers op te vangen in met name leegstaande gebouwen in gemeenten die makkelijk hiervoor omgebouwd/ingericht kunnen worden.
Dus dat is bepaald niet in een Natura 2000 gebied of op opgekochte boerenbedrijven in die gebieden.

WillemijnF

Superlid
Superlid
Wo Aug 10, 2022 9:54 pm Reageer met quote

Waar is het boerenland dan wel voor nodig? Van de ruim 55.000 agrariërs in Nederland houden er zo'n 20.000 varkens, koeien en pluimvee. Het Planbureau voor de Leefomgeving heeft berekend dat de veestapel door de kabinetsplannen uiteindelijk met zo'n 30% wordt verkleind. Dat zegt nog niets over het aantal boeren. Omdat wordt ingezet op minder intensieve veehouderij, minder dieren per bedrijf, hoeft het aantal boeren niet met 30% af te nemen.

Om boerenbedrijven minder intensief te maken is grond nodig. Door op de ene plek een boer uit te kopen, kan de grond aan een andere boer worden verpacht of verkocht. Zo kan de boer die overblijft, zijn bedrijf extensiever maken.

Boerderijen moeten plaatsmaken voor huizen. Maar klopt dat eigenlijk wel?

De "klap" gaat dus voornamelijk vallen bij de megastallen. Reden dat de miljardenbedrijven in de agro-sector niet met Remkes om de tafel willen. Minder vee betekent betekent minder veevoer, minder stallen en minder melk. En dat betekent minder omzet.

Het kabinet wil dat de bedrijven de transitie naar kringlooplandbouw gaan meefinancieren. Daartoe wordt een niet-vrijblijvende bijdrage verwacht van onder meer banken, toeleveranciers van bijvoorbeeld veevoer en de verwerkende industrie, zoals slachterijen.

Het gaat die bedrijven niet om het lot en de toekomst van de boeren ,noch om de natuur.
It's all about the money.

Pagina 33 van 42 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3 ... 32, 33, 34 ... 40, 41, 42  Volgende

Plaats reactie