Oproep om de wolf met rust te laten....
Huisdieren & dieren
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende Plaats reactie

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 29897
Wo Aug 10, 2022 2:41 pm Reageer met quote

WillemijnF schreef:

En An is niet iemand die met twee maten meet....toch?

Hier wil ik het dan graag bij laten.

Niet echt fraai.

Eerst een sneer op tafel gooien naar je forumgenoten en dan zeggen: "Hier wil ik het dan graag bij laten"

Wie 'a' zegt, moet ook 'b' zeggen...
Cool

Faber quisque fortunae suae
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

TheDon

Stamgast
Stamgast
Antw.: 178
Wo Aug 10, 2022 4:14 pm Reageer met quote

WillemijnF schreef:
Het is off topic, dus wie het over de jacht wil hebben stel ik voor daarover een topic te openen.

Wat let je om een topic te openen over slagers want daar begon JIJ over!
Ik zou zeggen, ga je gang.

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 15546
Wo Aug 10, 2022 6:19 pm Reageer met quote

Hou effe op zeg... We hebben allemaal boter op ons hoofd wat betreft zo af en toe eens even off topic gaan. Dat is onvermijdelijk in discussies.

Het ging over de wolf in Nederland. Ik denk ook dat loslopende honden veel meer schade aanrichten dan de wolf tot nu toe en dat mensen in principe niet bang hoeven te zijn voor wolven, als je ze maar niet in het nauw drijft. Het is vervelend voor schapenhouders maar die worden in ieder geval gecompenseerd.

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

Benneke

Superlid
Superlid
Antw.: 8551
Wo Aug 10, 2022 6:55 pm Reageer met quote

Keesvi schreef:

"Het is vervelend voor schapenhouders maar die worden in ieder geval gecompenseerd."

Ik denk dat het voor de schapen nog veel vervelender is, dacht je ook niet Kees?

Wie vrolijk is, laadt de schijn op zich oppervlakkig te zijn. (Godfried Bomans)

Keesvi

Superlid
Superlid
Wo Aug 10, 2022 8:50 pm Reageer met quote

Benneke schreef:
Ik denk dat het voor de schapen nog veel vervelender is, dacht je ook niet Kees?
Is het voor schapen dan erger dan voor reeën en hazen? Uiteindelijk eindigen die schapen toch in het slachthuis en dan krijgen we de bekende discussie weer hoe humaan het is om vlees te eten en hoe er met dieren in de bio-industrie wordt omgegaan. Dan denk ik dat die schapen uiteindelijk een beter leven gehad hebben. Voorkomen is beter dan genezen, dus ik ben sterk voor beschermende maatregelen in de vorm van grote honden en omheiningen. Het is inmiddels duidelijk dat de grootste schade wordt aangericht door de zwervers en dat eenmaal gevormde roedels zoveel mogelijk contact met de mensenwereld vermijden.

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)

dagmar57

Superlid
Superlid
Antw.: 3866
Wo Aug 10, 2022 9:21 pm Reageer met quote

barth. schreef:

Maar nut voor ons maakt het dier natuurlijk nog niet inheems.
Ik denk dat ik van mening blijf dat je niet vanouds inheemse soorten moet gaan bestrijden om geintroduceerd exoten te beschermen.
En dat je met het introduceren van exoten heel erg moet opassen voor faunavervalsing.

Dat geldt dan toch ook voor de Schotse Hooglander en het Konikpaard?
Die Schotse Hooglander komt van nature ook voor in ruig en bergachtig Schots gebied en het Konikpaard komt van origine ergens uit Polen/Wit Rusland.
Beiden zijn net als Moeflon toch ingevoerd om ook de boel kort te houden?
Zijn toch allemaal geďmporteerde dieren die hier van nature niet meer voorkwamen?

Benneke

Superlid
Superlid
Wo Aug 10, 2022 9:27 pm Reageer met quote

Keesvi schreef:
Benneke schreef:

Is het voor schapen dan erger dan voor reeën en hazen? Uiteindelijk eindigen die schapen toch in het slachthuis en dan krijgen we de bekende discussie weer hoe humaan het is om vlees te eten en hoe er met dieren in de bio-industrie wordt omgegaan. Dan denk ik dat die schapen uiteindelijk een beter leven gehad hebben. Voorkomen is beter dan genezen, dus ik ben sterk voor beschermende maatregelen in de vorm van grote honden en omheiningen. Het is inmiddels duidelijk dat de grootste schade wordt aangericht door de zwervers en dat eenmaal gevormde roedels zoveel mogelijk contact met de mensenwereld vermijden.

Natuurlijk zit daar een verschil Kees. In de natuur zijn het de zwakste dieren die het loodje leggen', of om in stijl te blijven : Het haasje zijn".
Dat is een natuurlijke selectie, waardoor de snelste en sterkste dieren over blijven.

Dit natuurlijk proces in de natuur kan je niet vergelijken met een aanval van een wolf op een kudde makke schapen.

WillemijnF

Superlid
Superlid
Antw.: 5878
Wo Aug 10, 2022 9:41 pm Reageer met quote

Benneke schreef:
Keesvi schreef:
Benneke schreef:

Natuurlijk zit daar een verschil Kees. In de natuur zijn het de zwakste dieren die het loodje leggen', of om in stijl te blijven : Het haasje zijn".
Dat is een natuurlijke selectie, waardoor de snelste en sterkste dieren over blijven.

Dit natuurlijk proces in de natuur kan je niet vergelijken met een aanval van een wolf op een kudde makke schapen.

Maar het is voor het "slachtoffer" niet minder pijnlijk als je toevallig de pech hebt het zwakste dier van de groep te zijn. Ook best vervelend. Verder vraag ik me af of het voor het slachtoffer veel uitmaakt of het wordt gedood door een wolf, een vos of een hond. Lijkt me allemaal vrij vervelend. Ik bedoel...als "vervelend voor de schapen" het argument is tegen de wolf in Nederland...

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.
Godfried Bomans 1913-1971

Benneke

Superlid
Superlid
Wo Aug 10, 2022 11:06 pm Reageer met quote

Willemijn schreef:

"Verder vraag ik me af of het voor het slachtoffer veel uitmaakt of het wordt gedood door een wolf, een vos of een hond. Lijkt me allemaal vrij vervelend. Ik bedoel...als "vervelend voor de schapen" het argument is tegen de wolf in Nederland..."

Als je wilt teruglezen Willemijn, zal je waarschijnlijk zien dat ik met "Vervelend" reageerde op deze zin uit de bijdrage van Keesvi:

Het is vervelend voor schapenhouders maar die worden in ieder geval gecompenseerd."
Natuurlijk had ik achter mijn bijdrage een smiley kunnen zetten. Helaas had ik jullie gevoel voor humor iets te hoog ingeschat .Laughing
Ik zal daar in het vervolg rekening mee houden.

TheDon

Stamgast
Stamgast
Antw.: 178
Wo Aug 10, 2022 11:20 pm Reageer met quote

Keesvi schreef:
Benneke schreef:

Dat ben ik met je eens om beschermde maatregelen te nemen. Er zijn diverse mogelijk heden van bv een hek maar ook honden zodat je toch veilig de schapen kan drijven.https://www.youtube.com/watch?v=NfBrqGpM7Xc&ab_channel=OmroepGelderland

barth.

Superlid
Superlid
Antw.: 2279
Do Aug 11, 2022 1:05 am Reageer met quote

dagmar57 schreef:

Dat geldt dan toch ook voor de Schotse Hooglander en het Konikpaard?
Die Schotse Hooglander komt van nature ook voor in ruig en bergachtig Schots gebied en het Konikpaard komt van origine ergens uit Polen/Wit Rusland.
Beiden zijn net als Moeflon toch ingevoerd om ook de boel kort te houden?
Zijn toch allemaal geďmporteerde dieren die hier van nature niet meer voorkwamen?

De moeflon was hier aanvankelijk niet geďntroduceerd als grote grazer, maar door Anton Kröller geďntroduceerd t.b.v. de Jacht en voor het vergroten van de biodiversiteit op zijn landgoed.
De functie van de Moeflon als grazer werd pas later gewaardeerd.
Naast de moeflon werden op het landgoed ook wilde zwijnen en Edelherten uitgezet, en korte tijd liepen er ook kangaroes op het landgoed.
En dus voornamelijk voor de jacht en het vergroten van de biodiversiteit in Antons eigen Safaripark.
Een ecologische kijk op de natuur speelde in die tijd nog niet.
De jacht op moeflons is geleidelijk jacht voor populatie beheer geworden.

Ja er zijn meer dieren in Nederland geďntroduceerd en de ene exoot is niet de andere. Je hebt invasieve exoten die inheemse soorten verdringen, en niet-invasieve exoten. Zelfs geintroduceerde exoten die invasieve exoten in de plantenwereld helpen te bestrijden.

Je kan ze niet allemaal over 1 kam scheren.
En je hebt verschillende zienswijzes op de natuur.
Zie je de natuur als een aantal bij elkaar geraapte dier en plantensoorten in een omrasterd gebied,
(Als een veredeld soort hertenkamp, dierenpark of safaripark, of exotisch loslopend vee)

Of bekijk het als een ecologisch geheel. En los van de aanwezigheid van omrasteringen, en eventueel nut voor mensen. De functie binnen het ecosysteem belangrijker vinden.

In 2021 heeft VPRO Argos “de ‘zomersoap’ van de wolf en de moeflon” gepubliceerd. Omdat ik het Volkskrant artikel niet kon lezen, kan ik het niet hiermee vergelijken, maar ik vermoed dat er wellicht enige overlap is.

https://www.vpro.nl/argos/lees/onderwerpen/de-wolf/2021/moeflon-wolf.html

Maar ik blijf vinden dat je inheemse natuur niet moet gaan bestrijden, om geďntroduceerde of kunstmatige “natuur”? te beschermen.

Overigens zijn er naast grote grazers zoals Schotse Hooglanders, en Konikpaarden tegewoordig ook Europese Wisenten.
Welliswaar Europees, maar ook die zijn niet hier zelf komen binnenlopen. En leven die hier wel buiten omrasterde gebieden? De introductie hier helpt wel de verspreiding van diersoort, maar helemaal wild is toch anders.
Vind het wel mooie dieren.
Helaas, de echte Oeros die krijgen we niet meer terug als grote grazer.

Trend atmosf. CO2 (Mauna Loa)
20 jaar geleden: 371 ppm, 10 jaar geleden: 393 ppm, nu: 418 ppm.

redone

Superlid
Superlid
Antw.: 5788
Do Aug 11, 2022 1:55 am Reageer met quote

Het is jammer dat er in alle topics zoveel herhaald wordt, wat Bart nu schrijft staat ook allemaal op pagina 1over Anton Kröller.

Maar dat geldt ook voor het topic over de boeren, 33 pagina,s en de helft met herhalingen en ellenlange quotes, zou toch iets anders kunnen!
.

Mijn mening vorm ik zelf!

barth.

Superlid
Superlid
Antw.: 2279
Do Aug 11, 2022 2:31 am Reageer met quote

redone schreef:
Het is jammer dat er in alle topics zoveel herhaald wordt, wat Bart nu schrijft staat ook allemaal op pagina 1over Anton Kröller.

Maar dat geldt ook voor het topic over de boeren, 33 pagina,s en de helft met herhalingen en ellenlange quotes, zou toch iets anders kunnen!
.

Sorrie, ik heb niet gespiekt bij de reacties van heel lang geleden.
Pagina 1, dat was in april 2021 dus meer dan een jaar geleden.
Ik heb ook niet veel gequote in post. Gewoon mijn gedachten opgeschreven zoals het in me opkwam, naar aanleiding van de vraag van Dagmar.
Kleine check tussendoor waar ik een link wilde geven.

Kan zijn dat in herhaling val bij het weergeven van mijn gedachten. Misschien dat iets eerder ook al heb gezegd maar dat ik dat even niet meer wist.

Trend atmosf. CO2 (Mauna Loa)
20 jaar geleden: 371 ppm, 10 jaar geleden: 393 ppm, nu: 418 ppm.

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 29897
Do Aug 11, 2022 10:45 am Reageer met quote

redone schreef:

.

Ik denk dat dat iets onvermijdelijks is in forums als dit. Zeker omdat er ook maar een beperkt aantal forummers zijn. Bij onderwerpen als dit heeft iedereen zijn/haar standpunt en wil dat ook graag verdedigen. en zal elk nieuw nieuws willen gebruiken om zijn/haar standpunt te bestendigen.

En zolang zaken in het nieuws zijn willen mensen er over praten.

Maar hoe zou je het dan anders willen?

Faber quisque fortunae suae

redone

Superlid
Superlid
Antw.: 5788
Do Aug 11, 2022 11:23 am Reageer met quote

Inderdaad iets " nieuws" , toevallig komt het hier ter sprake,(dit gaat niet over jou Barth)
Maar sommige topics bestaan alleen maar uit herhalingen en ellenlange quotes.

Niet meer leesbaar in sommige gevallen, als je graag meeleest en/of reageert moet het niet zo zijn dat je soms 30 pagina's terug moet lezen en dan toch iedere keer hetzelfde ongeveer lezen.
En dit wordt alleen maar erger!

Mijn mening vorm ik zelf!

lucia51

Stamgast
Stamgast
Antw.: 653
Do Aug 11, 2022 11:28 am Reageer met quote

Tympaan schreef:
redone schreef:

.

Ik denk dat dat iets onvermijdelijks is in forums als dit. Zeker omdat er ook maar een beperkt aantal forummers zijn. Bij onderwerpen als dit heeft iedereen zijn/haar standpunt en wil dat ook graag verdedigen. en zal elk nieuw nieuws willen gebruiken om zijn/haar standpunt te bestendigen.

En zolang zaken in het nieuws zijn willen mensen er over praten.

Maar hoe zou je het dan anders willen?

Als alle meningen omtrent een onderwerp duidelijk zijn, niet degene met een andere mening willen overtroeven, maar elkaars mening respecteren. Dan stopt m.i. meer dan de helft van de herhalingen.

Keesvi

Superlid
Superlid
Do Aug 11, 2022 11:48 am Reageer met quote

Tenzij het om een eenregelig bericht gaat lijkt me er niets op tegen om alleen datgene te quoten waarop gereageerd wordt. De rest van het bericht staat er vlak boven voor iedereen die meer wil lezen. Sterker, als er in zo'n mega-quote iets bijgeschreven is zie ik dat makkelijk over het hoofd omdat ik die post niet nog eens helemaal ga zitten lezen.

Pluk

Stamgast
Stamgast
Antw.: 194
Do Aug 11, 2022 11:57 am Reageer met quote

Trudie. schreef:

Als alle meningen omtrent een onderwerp duidelijk zijn, niet degene met een andere mening willen overtroeven, maar elkaars mening respecteren. Dan stopt m.i. meer dan de helft van de herhalingen.

Ook hiermee ben ik het roerend eens, maar als er al -voor de zoveelste keer- geen respect opgebracht kan worden voor iemands forumnaam dan is er hier misschien wel een lerares die dat preciezer kan toelichten.

Let your smile change the world, don’t let the world change your smile

lucia51

Stamgast
Stamgast
Antw.: 653
Do Aug 11, 2022 1:00 pm Reageer met quote

Pluk schreef:
Trudie. schreef:

Ook hiermee ben ik het roerend eens, maar als er al -voor de zoveelste keer- geen respect opgebracht kan worden voor iemands forumnaam dan is er hier misschien wel een lerares die dat preciezer kan toelichten.

Je hebt gelijk, maar het toelichten zou niet nodig hoeven zijn naar volwassenen. Btw leraressen zijn ook geen heiligen hoor Laughing

An58.1

Stamgast
Stamgast
Antw.: 160
Do Aug 11, 2022 1:08 pm Reageer met quote

Trudie. schreef:
Pluk schreef:
Trudie. schreef:

Je hebt gelijk, maar het toelichten zou niet nodig hoeven zijn naar volwassenen. Btw leraressen zijn ook geen heiligen hoor Laughing

Inderdaad. En die lerares waar je het over hebt is één van het meest respectloze lid die we hier hebben.

Pagina 6 van 7 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende

Plaats reactie