Salman Rushdie neergestoken
Blik op het nieuws
Ga naar pagina Vorige  1, 2 Plaats reactie

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 15532
Zo Aug 14, 2022 9:08 pm Reageer met quote

Trudie. schreef:
Daar praat je die bedreigingen niet goed mee maar..........

Boontje komt om zijn loontje, eigen schuld dikke bult? Hij lokt het zelf uit?
Nee, als je goed leest dan zie je dat ik dat zeker niet rechtstreeks beweer. Ik praat, nogmaals, geen enkele bedreiging goed en ik ben een verklaard voorstander van vrije meningsuiting. Maar we weten allemaal ook dat uitlatingen emoties kunnen oproepen en dat weet Wilders maar al te goed. En er bestaan nog meer grondrechten dan alleen die van vrije meningsuiting, bijvoorbeeld tegen discriminatie/racisme waar hij zijn achterste mee afveegt. Hij kiest er bewust voor om te provoceren, te beledigen, te sarren en op te hitsen en in de wetenschap wat de reacties daarop zijn kun je niet om zijn zelf gekozen martelaarschap heen. Maar hij zal er wel een aantal stemmen mee weten te trekken van mensen die de overtuiging toegedaan zijn dat hij de waarheid spreekt, terwijl ze niet beseffen hoezeer ze zichzelf daarmee tekort doen.

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

Advertentie

Keesvi

Superlid
Superlid
Zo Aug 14, 2022 9:12 pm Reageer met quote

Trudie. schreef:
‘Alle moslims willen zijn hoofd’, stelde Rehan M. Sabir in zijn tweet.
Ik vind die bedreigingen veel te ernstig om te negeren maar wat die Sabir beweert klopt natuurlijk voor geen meter.

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)

lucia51

Stamgast
Stamgast
Antw.: 642
Zo Aug 14, 2022 9:20 pm Reageer met quote

Keesvi schreef:
Trudie. schreef:
Daar praat je die bedreigingen niet goed mee maar..........

Boontje komt om zijn loontje, eigen schuld dikke bult? Hij lokt het zelf uit?
Nee, als je goed leest dan zie je dat ik dat zeker niet rechtstreeks beweer. Ik praat, nogmaals, geen enkele bedreiging goed en ik ben een verklaard voorstander van vrije meningsuiting. Maar we weten allemaal ook dat uitlatingen emoties kunnen oproepen en dat weet Wilders maar al te goed. En er bestaan nog meer grondrechten dan alleen die van vrije meningsuiting, bijvoorbeeld tegen discriminatie/racisme waar hij zijn achterste mee afveegt. Hij kiest er bewust voor om te provoceren, te beledigen, te sarren en op te hitsen en in de wetenschap wat de reacties daarop zijn kun je niet om zijn zelf gekozen martelaarschap heen. Maar hij zal er wel een aantal stemmen mee weten te trekken van mensen die de overtuiging toegedaan zijn dat hij de waarheid spreekt, terwijl ze niet beseffen hoezeer ze zichzelf daarmee tekort doen.

Je woorden: zijn zelfgekozen martelaarschap, zegt mij genoeg. Niemand vraagt om met de dood bedreigd te willen worden.
Salman Rushdie niet en ook Wilders niet.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

dagmar57

Superlid
Superlid
Antw.: 3858
Zo Aug 14, 2022 10:01 pm Reageer met quote

Keesvi schreef:
Hij kiest er bewust voor om te provoceren, te beledigen, te sarren en op te hitsen en in de wetenschap wat de reacties daarop zijn kun je niet om zijn zelf gekozen martelaarschap heen. Maar hij zal er wel een aantal stemmen mee weten te trekken van mensen die de overtuiging toegedaan zijn dat hij de waarheid spreekt, terwijl ze niet beseffen hoezeer ze zichzelf daarmee tekort doen.

Ik vind dat Wilders zich nooit als martelaar gedraagt en ik hoor hem ook zelden klagen over zijn beveiliging en het leven dat hij daardoor leid.
Dus hem verwijten dat hij een zelfgekozen martelaar is naar mijn idee niet reëel.

Stemmen op een partij/persoon is een individuele keuze en je kunt niet feitelijk beweren dat iemand zichzelf daarmee te kort doet wegens geen besef, dat zou dan gelden voor iedere stemmer op welke partij dan ook.

Het is jouw visie dat iemand die op Wilders stemt zichzelf te kort doet Very Happy

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 29879
Ma Aug 15, 2022 2:30 pm Reageer met quote

Ik vind dat iedereen moet stemmen op degene die hem/haar het meest aanspreekt.

Het is niet aan de ene persoon om te zeggen tegen de andere persoon dat het niet de goede keuze zou zijn op op een bepaalde politicus te stemmen.

Zolang het om een legale partij gaat heeft iedereen het volste recht om op die partij te stemmen. Ook al ben je het helemaal niet met die partij eens.

Faber quisque fortunae suae

Keesvi

Superlid
Superlid
Ma Aug 15, 2022 5:06 pm Reageer met quote

dagmar57 schreef:
Het is jouw visie dat iemand die op Wilders stemt zichzelf te kort doet Very Happy
Met stemmen op een anti-democratische partij doe je jezelf tekort. Dat mag je mijn mening noemen maar het slaat natuurlijk nergens op als iemand zich verkiesbaar stelt voor wat hij zelf een nepparlement noemt met neppolitici. Dat is niets meer of minder dan de democratische rechtsorde ondergraven.

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 6077
Ma Aug 15, 2022 6:53 pm Reageer met quote

Ben ik het mee eens. Een stem voor iemand die zich niets van de grondwet aan trekt is een verloren stem. Je moet er ook niet aan denken dat zo'n partij het ooit voor het zeggen zou kunnen krijgen.
Met zo'n partij bedoel ik dus een partij die groepen mensen op grond van hun afkomst gedurig wegzet als ongewenste Nederlanders en in feite niet eens als Nederlanders erkennen wil, mensen die dan ook zouden ze in Nederland blijven uitgesloten worden van stemrecht en het bekleden van een politieke functie. Een partij die Nederland deďslamiseren wil, mensen op grond van een geloof uitzetten wil of minstens hen het praktiseren van hun geloof onmogelijk wil maken door een verbod op hun H.Schrift en een verbod op hun gebedshuizen. Een partij die er daarbij nog een sport van maakt Joden, ehm foutje, moslims bedoel ik, gedurig te vernederen, te beledigen, tegen de schenen te schoppen.

Discriminatie, racisme en demonisering van een volk/groep of volkeren/groepen ten top

https://www.trouw.nl/opinie/de-pvv-schendt-de-grondwet~bac4577cf/

en ik hoor het al zeggen: 'ach de soep wordt niet zo heet gegeten als hij wordt opgediend'

ik zou dat risico maar niet nemen

'Hate is never right, and love is never wrong.'

Roman Kent
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

lucia51

Stamgast
Stamgast
Antw.: 642
Ma Aug 15, 2022 9:56 pm Reageer met quote

Je kan er nu een anti Wilders draadje van maken, maar neemt niet weg dat ook deze man al 20 jaar bedreigd wordt. En hetzelfde kan overkomen wat Rushdie overkomen is.

nandes57

Superlid
Superlid
Antw.: 1179
Di Aug 16, 2022 12:23 am Reageer met quote

Trudie. schreef:
Je kan er nu een anti Wilders draadje van maken, maar neemt niet weg dat ook deze man al 20 jaar bedreigd wordt. En hetzelfde kan overkomen wat Rushdie overkomen is.

aktie geeft reaktie

indeze deugen geen van beide.

Tympaan

Superlid
Superlid
Di Aug 16, 2022 9:52 am Reageer met quote

Keesvi schreef:
dagmar57 schreef:
Met stemmen op een anti-democratische partij doe je jezelf tekort. Dat mag je mijn mening noemen maar het slaat natuurlijk nergens op als iemand zich verkiesbaar stelt voor wat hij zelf een nepparlement noemt met neppolitici. Dat is niets meer of minder dan de democratische rechtsorde ondergraven.

"Nepparlement" gaat wellicht wat te ver. Maar gezien de behaalde resultaten in het verleden, te denken valt aan de toeslagenaffaire, de gasellende in Groningen, de stikstofcrisis, migratiedrama, energieprobleem, idiote prijsverhogingen, gelieg en bedrieg, en zo zijn er nog wel een paar zaken op te noemen, kun je ook niet beweren dat de zittende overheid nu bepaald blijk geeft van een integere club met een groot inzicht en diepe wijsheid die in staat is Nederland op een eerlijke en duidelijke wijze door de problemen te sturen.

En nee, Wilders zal ook niet in staat zijn om Nederland en de wereld te redden.

Maar een persoon die op lompe wijze zo af en toe eens een steen in die Haagse vijver van gezapigheid en zelfgenoegzaamheid gooit, kan zeker geen kwaad en houdt de gevestigde kliek wellicht wat scherper...

Keesvi

Superlid
Superlid
Di Aug 16, 2022 11:17 am Reageer met quote

Tympaan schreef:
Maar gezien de behaalde resultaten in het verleden, te denken valt aan de toeslagenaffaire, de gasellende in Groningen, de stikstofcrisis, migratiedrama, energieprobleem, idiote prijsverhogingen, gelieg en bedrieg, en zo zijn er nog wel een paar zaken op te noemen, kun je ook niet beweren dat de zittende overheid nu bepaald blijk geeft van een integere club met een groot inzicht en diepe wijsheid die in staat is Nederland op een eerlijke en duidelijke wijze door de problemen te sturen.
Dat ben ik helemaal met je eens. Vergeet alleen niet dat Wilders er zeker zo'n 'liberale´ agenda op nahoudt als de huidige regering door zo goed als hetzelfde stemgedrag als de VVD aan te houden, niet verwonderlijk gezien zijn politieke roots.

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 6077
Di Aug 16, 2022 12:39 pm Reageer met quote

Op de neoliberale VVD is keer op keer massaal gestemd om een neoliberaal programma uit te laten voeren, daar won de VVD iedere keer de verkiezingen mee.
Men kan vinden dat dit politieke beleid verkeerd heeft uitgepakt, schwah

Wilders kent als speerpunten in zijn politieke programma het ontnemen van het kiesrecht van bevolkingsgroepen op grond van hun afkomst en het onmogelijk maken van het belijden van een wereldgodsdienst in dit land.

Je kunt het mooi vinden wanneer hij weer eens iemand voor een zielig mannetje uitscheldt in de kamer, of voor de slechtste premier die dit land ooit gehad heeft, voor een bedrijfspoedel, of voor een terroristenhelpster, ja lachen gieren brullen wat hij allemaal durft te zeggen. Genieten hoor (persoonlijk NOT).
Maar dat is verder totaal ondergeschikt aan het feit dat deze veteraan plucheverbruiker een racistisch programma erop nahoudt waarmee, zóu hij het ten uitvoer kúnnen brengen zoals hij dat wil, grondwet en mensenrechten, niets, nee helemaal NIETS meer te betekenen hebben in Nederland.
Dat is niet een bijzaak, dat is de hoofdzaak wanneer we het over Wilders als politicus hebben

'Hate is never right, and love is never wrong.'

Roman Kent
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

dagmar57

Superlid
Superlid
Antw.: 3858
Di Aug 16, 2022 2:57 pm Reageer met quote

Quote:
De maatschappelijke angst voor extreemrechts groeit. Daarom klinkt de roep om bepaalde geluiden te verbieden steeds luider. Met name Forum voor Democratie moet het ontgelden. Maar is het eigenlijk wel mogelijk om een politieke partij in Nederland te verbieden? Het antwoord is ‘ja’. Alleen, zoals wel vaker het geval is in Nederland, blijkt de praktijk weerbarstiger dan de theorie.

Zo lijkt een partijverbod dus een laatste remedie waartoe een rechter kan overgaan om een antirechtsstatelijk geluid te doven. Een extreem middel ook, dat pas mogelijk is wanneer alle andere wegen zijn bewandeld.

https://dekanttekening.nl/samenleving/een-partijverbod-werkbaar-instrument-tegen-extreemrechts/
Goed en duidelijk stuk naar mijn idee.

Quote:
Cultuurfilosoof Rob Riemen ziet het met lede ogen aan: volgens hem krijgt het fascisme wereldwijd voet aan de grond, ondanks zijn vele waarschuwingen. “Het is een inconvenient truth en daar houden we niet van.”
Het meest verontrustende is dat het fascisme altijd van onderop komt. Het is iets waar mensen om vragen.

https://www.redpers.nl/2021/11/12/we-rollen-telkens-de-rode-loper-uit-voor-fascisten/

Waar het naar mijn idee binnen een democratie om gaat, is niet zo zeer het verbieden van partijen die op de uiterste flanken mee doen, maar ze binnen het democratische bestel bestrijden en dat is wat er tegenwoordig aan mankeert.
De gevestigde partijen, zowel rechts als links, vinden hun eigen bestaansrecht belangrijker als het landsbelang en daarom hebben burgers geen vertrouwen meer in de politiek en krijgen partijen op de uiterste flanken (in deze huidige tijd uiterst rechts) teveel invloed.

Tympaan

Superlid
Superlid
Di Aug 16, 2022 3:12 pm Reageer met quote

Te veel uiterst linkse invloed zou net zo schadelijk zijn. Altijd de mooiste verhalen. Alles voor de staat en door de staat. Iedereen gelijk en iedereen blij.

Maar er nooit bij vertellen waar het geld vandaan moet komen.

Ja, van de rijken, zeggen ze dan. Die rijken zijn gek. Die betalen nu al nauwelijks belasting door allerlei voordelen die ze hebben. Die verzinnen wel nieuwe smoezen en ander vluchten ze wel naar een belastingvriendelijk buitenland.

In dat soort neocommunisme zie ik ook geen heil. De USSR was geen succes en een ander communistisch georiënteerd land waar het beter, of zelfs maar net zo goed gaat als in Nederland zou ik niet ook niet weten..

Extreem is per definitie verkeerd. Maar dat geldt net zo goed voor links als voor rechts als voor religieus.

Pagina 2 van 2 Ga naar pagina Vorige  1, 2

Plaats reactie