aanscherping karaktereigenschappen bij ouder worden?
Maatschappij, werk & pensioen
Ga naar pagina Vorige  1, 2 Plaats reactie

lucia51

Stamgast
Stamgast
Antw.: 642
Do Aug 18, 2022 6:14 pm Reageer met quote

[quote="Benneke"]Ach i.p.v. die hele opsomming met soms wat semi intellectuele woorden, kan je gewoon wat spreekwoorden aanhalen:

"Wijsheid komt met de jaren" of "Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn streken"

Het hoeft allemaal niet zo ingewikkeld te zijn toch...... Laughing[/quote

En echt Hollands: Doe maar gewoon, dan doe je gek genoeg.....

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

virgo

Stamgast
Stamgast
Antw.: 500
Do Aug 18, 2022 6:22 pm Reageer met quote

Op een nogal zure manier proberen Trudie, Redone en Benneke een topic om zeep te helpen. Proficiat.
Dat was het dan wat mij betreft.

Benneke

Superlid
Superlid
Antw.: 8550
Do Aug 18, 2022 6:53 pm Reageer met quote

virgo schreef:
Op een nogal zure manier proberen Trudie, Redone en Benneke een topic om zeep te helpen. Proficiat.

Erg kort door de bocht en snel op de teentjes getrapt zijn, zijn mogelijk ook karaktereigenschappen, die bij het ouder worden aanscherpen Virgo.

Misschien iets om over na te denken....

Wie vrolijk is, laadt de schijn op zich oppervlakkig te zijn. (Godfried Bomans)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

redone

Superlid
Superlid
Antw.: 5781
Do Aug 18, 2022 7:05 pm Reageer met quote

Beste Virgo, ik heb vandaag om 1.01 uur serieus gereageerd waar Nicolaas op reageerde maar misschien had je het te druk met je eigen tekst, dat kan natuurlijk, zoiets kun je niet uit je hoofd opschrijven!

Mijn mening vorm ik zelf!

lucia51

Stamgast
Stamgast
Antw.: 642
Do Aug 18, 2022 7:15 pm Reageer met quote

redone schreef:
Beste Virgo, ik heb vandaag om 1.01 uur serieus gereageerd waar Nicolaas op reageerde maar misschien had je het te druk met je eigen tekst, dat kan natuurlijk, zoiets kun je niet uit je hoofd opschrijven!

Zo vraag ik me soms echt af hoelang er op een bepaalde zinnen gestudeerd is, voordat de teks verschijnt op het forum.
En wat de meerwaarde er van is in een discussie. Heeft iemand daar een antwoord op?

Ik ben oprecht benieuwd!

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 29882
Do Aug 18, 2022 7:17 pm Reageer met quote

Benneke schreef:
virgo schreef:

Erg kort door de bocht en snel op de teentjes getrapt zijn, zijn mogelijk ook karaktereigenschappen, die bij het ouder worden aanscherpen Virgo.

Misschien iets om over na te denken....

Laughing Laughing Laughing

Je kan je maar ergens druk om maken...

Faber quisque fortunae suae

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 6078
Vr Aug 19, 2022 9:50 am Reageer met quote

virgo schreef:
Wat ik aanscherping noem duid jij (aan) met het woord uitkristallisatie. Daarmee geef je niet alleen een omschrijving maar tegelijkertijd een verklaring voor het verschijnsel. Dat vind ik een mooie aanvulling.
Ook je verklaring dat bepaalde karaktereigenschappen meer op de voorgrond treden omdat andere door een kleinere leefomgeving op de achtergrond raken, verruimt mijn eerder opgeschreven gedachten.
Zo verwijden wij elkaars blikveld.
Denkend over dit thema bedacht ik de afgelopen dagen dat ik bij mezelf en andere ouderen ook waarneem dat de eigenschap 'zelfverzekerdheid' meer op de voorgrond treedt. Waarschijnlijk omdat levenservaring het onderscheid tussen wat belangrijk en waardevol en wat onbelangrijk en minder waardevol is scherper maakt waardoor sneller duidelijk is welke keuze bij mij past, welke weg de beste is.
Als tweede aanvulling bedacht ik dat de ouderdom als het ware vanzelf uitnodigt tot een beschouwing van het bijna voorbije leven. Bij wie al 'van nature' beschouwend van aard was, zal die eigenschap bijna als vanzelf versterkt worden omdat terugblikken er ook om vraagt betekenis te geven aan hoe het leven gelopen is.

Dank voor je reactie Virgo, ik laat het hier ook verder maar bij.

'Hate is never right, and love is never wrong.'

Roman Kent
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

Pien2022

Stamgast
Stamgast
Antw.: 479
Wo Aug 24, 2022 7:06 pm Reageer met quote

Dag mensen,

Hopelijk mag ik hier mee praten ook al ben ik vandaag pas aangemeld. Ik vind het namelijk een interessant onderwerp. Het wordt heel vaak zo gezegd en beschreven in de literatuur en volksmond, alleen weet ik oprecht niet of het waar is.

Dat stukje hierboven over zelfverzekerdheid dat is voor mij heel erg herkenbaar. "Ze maken me de pis niet meer zo lauw" Laughing Het werkleven is achter de rug bij mij, ik weet wat ik waard was en wat niet en heel vaak heb ik zoiets van "take it or leave it" dit ben ik en hier zal ik het mee moeten doen en de ander ook.

Hiermee schrijf ik niet dat ik dus kritiekloos over eigen functioneren in het leven sta, integendeel eigenlijk is dit het geval. Het is meer dat ik mezelf geaccepteerd heb → wie ik ben en wie ik nog steeds ontdek te zijn.

Er is meer rust gekomen en "ik hoef niet meer zo nodig mezelf te bewijzen". Misschien dat in de toekomst uit deze houding een zelfgenoegzaamheid kan voortkomen waardoor negatieve karaktereigenschappen meer aanscherpen. Deze zijn volgens mij nu nog niet aanwezig (althans dat hoop ik).

Wat ik eerlijkheidshalve wel moet schrijven is, dat ik mezelf nog totaal niet als oud beleef. Daarvoor hebben we recent teveel avontuur meegemaakt , zijn mijn man en ik te ondernemend (twee huizen gerenoveerd en onlangs het 2de huis nog verbouwing gedaan buiten en binnen) en omdat ik (nog) gezond ben, voel ik me vitaal en fit.

Ik weet niet of dit iets toevoegt aan de discussie, maar ik volg het graag. Ik vind het een interessant onderwerp.

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 29882
Wo Aug 24, 2022 7:23 pm Reageer met quote

Pien2022 schreef:
Dag mensen,
Wat ik eerlijkheidshalve wel moet schrijven is, dat ik mezelf nog totaal niet als oud beleef. Daarvoor hebben we recent teveel avontuur meegemaakt , zijn mijn man en ik te ondernemend (twee huizen gerenoveerd en onlangs het 2de huis nog verbouwing gedaan buiten en binnen) en omdat ik (nog) gezond ben, voel ik me vitaal en fit.

Dat komt mij wel heel erg bekend voor.
Ook wij hebben twee huizen gerestaureerd en zijn nu met een derde huis bezig, een oude boerderij in Oost Groningen, Intussen een oude houten zeilboot van de sloop gered waarmee we in de vakantie zeereisjes maakten naar de kusten van Frankrijk en Engeland.

Ik heb net zomin een gevoel van oud zijn. Ik kan mij nog twintig voelen. Helaas denkt mijn lichaam er anders over en zal ik het allemaal wat langzamer moeten doen.

Maar gelukkig geen deadlines meer. Komt het vandaag niet (af) dan komt het morgen wel.Very Happy

En anders mag een ander het verder doen...
Quote:

Ik weet niet of dit iets toevoegt aan de discussie, maar ik volg het graag. Ik vind het een interessant onderwerp.

Niets van aantrekken. Je merkt het vanzelf wel.. Very Happy

Faber quisque fortunae suae

redone

Superlid
Superlid
Antw.: 5781
Wo Aug 24, 2022 7:48 pm Reageer met quote

Prima instelling Pien, en leuk dat je aan de discussies meedoet, zolang je dingen kunt doen en leuk vindt, doen! Laughing
Zo te lezen heb je nog steeds doelen in het leven, en zolang je gezond bent is dat heerlijk, gewoon doorgaan Laughing Laughing

Mijn mening vorm ik zelf!

Pien2022

Stamgast
Stamgast
Antw.: 479
Do Aug 25, 2022 1:05 am Reageer met quote

Tympaan inderdaad het heeft te maken dat er geen deadline meer is dat het rustig voelt.

Mijn man vroeg ik n.a.v dit topic hoe het voor hem is als het gaat om ouder worden en slechte eigenschappen. Mijn man is 15 jaar ouder als ik dus wel interessant om hem die vraag te stellen. Hij noemde een van zijn slechte eigenschappen waarvan hij aangaf dat hij die altijd heeft gehad (we moesten zo vreselijk lachen hierover want hij doet nu voortaan alleen de boodschappen omdat ik die slechte eigenschap niet verdraag en achter zijn rug excuses maak tegenover de mensen ) Laughing
Dus hij herkent het niet. Wel gaf hij aan, en dan haak ik in op de opmerking van Tympaan
Quote:
Helaas denkt mijn lichaam er anders over en zal ik het allemaal wat langzamer moeten doen.
. Zijn lichaam heeft ook langer tijd nodig om te herstellen van (zware ) arbeid als dat van mij.
Klopt redone, ik heb nog doelen, maar dat had mijn vader nog toen hij zeer oud was.

Pagina 2 van 2 Ga naar pagina Vorige  1, 2

Plaats reactie