De 'asielcrisis' in vijf grafieken
Blik op het nieuws
Ga naar pagina 1, 2, 3 ... 12, 13, 14  Volgende Plaats reactie

lucia51

Stamgast
Stamgast
Antw.: 655
Wo Jun 08, 2022 9:59 pm Reageer met quote

De 'asielcrisis' in vijf grafieken: 'Systeem niet langer houdbaar'

Meer dan honderd asielzoekers die in het aanmeldcentrum in Ter Apel opnieuw de nacht doorbrengen op stoelen, protesten van asielzoekers tegen de slechte situatie in de noodopvang in Leeuwarden - op het eerste oog zit Nederland in een ware asielcrisis. Hoewel de instroom in vergelijking met voorgaande jaren hoog is, is die niet op recordhoogte; de voorbije decennia waren er jaren dat er aanzienlijk meer asielzoekers naar ons land kwamen. Waar gaat het dan mis?

https://nos.nl/artikel/2431939-de-asielcrisis-in-vijf-grafieken-systeem-niet-langer-houdbaar

Een duidelijke uitleg.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

virgo

Stamgast
Stamgast
Antw.: 501
Wo Jun 08, 2022 11:51 pm Reageer met quote

Trudie. schreef:
https://nos.nl/artikel/2431939-de-asielcrisis-in-vijf-grafieken-systeem-niet-langer-houdbaar

Een duidelijke uitleg.

Dank voor de link. Aan deze informatie heb je echt iets.

nandes57

Superlid
Superlid
Antw.: 1198
Do Jun 09, 2022 12:09 am Reageer met quote

wildein het verleden een gemeente een nieuwe woonwijk starten da werd er eerst een azc geplaatst voor de duur van vijf jaar, voor dat azc was een hele infrastructuur nodig, ( riolering waterleidingen ,gas enz enz)
wegens allerhande bouwstoppen zitten die wijken niet meer in de planning en hebben de gemeentes ook geen behoeftes meer aan azc's

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 15558
Do Jun 09, 2022 9:41 pm Reageer met quote

Trudie. schreef:

Een duidelijke uitleg.
Met je eens dat dit overzicht duidelijk maakt waar het aan schort en van mij ook dank voor de hint.

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

Pluk

Stamgast
Stamgast
Antw.: 197
Do Aug 18, 2022 7:14 pm Reageer met quote

Zijn wij echt verplicht om illegale jonge Noord-Afrikanen uit veilige landen (Tunesië, Algerije en Marokko) onderdak te verstrekken?
Hoewel ik meerdere keren in Algerije en Marokko ben geweest, kost het me steeds meer moeite om de rechtvaardigheid daarvan in te zien.

Let your smile change the world, don’t let the world change your smile

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 29910
Do Aug 18, 2022 7:23 pm Reageer met quote

Pluk schreef:
Zijn wij echt verplicht om illegale jonge Noord-Afrikanen uit veilige landen (Tunesië, Algerije en Marokko) onderdak te verstrekken?
Hoewel ik meerdere keren in Algerije en Marokko ben geweest, kost het me steeds meer moeite om de rechtvaardigheid daarvan in te zien.

Natuurlijk niet. Nederland is geen voedselbank voor de hele wereld.

Maar we durven ze niet weer regelrecht terug te sturen. Er verdienen te veel slinkse advocaten veel te veel geld aan...

Faber quisque fortunae suae

lucia51

Stamgast
Stamgast
Do Aug 18, 2022 7:39 pm Reageer met quote

[quote="Tympaan"]
Pluk schreef:

Natuurlijk niet. Nederland is geen voedselbank voor de hele wereld.

Maar we durven ze niet weer regelrecht terug te sturen. Er verdienen te veel slinkse advocaten veel te veel geld aan...[/quote

Er zijn ook landen die hun onderdanen niet terugnemen zoals Marokko.

redone

Superlid
Superlid
Antw.: 5793
Do Aug 18, 2022 7:57 pm Reageer met quote

Wat je in ter Apel ziet zijn toch bijna allemaal mannen, ik begrijp er helemaal niets van!

Mijn mening vorm ik zelf!

lucia51

Stamgast
Stamgast
Do Aug 18, 2022 8:32 pm Reageer met quote

redone schreef:
Wat je in ter Apel ziet zijn toch bijna allemaal mannen, ik begrijp er helemaal niets van!

Ik ook niet en al helemaal niet na onderstaande gelezen te hebben in het AD.

[ Asielzoekers slapen buiten in Ter Apel, maar hier staat een compleet ingerichte AZC al zes weken leeg

De stapelbedjes en wasmachines staan al weken klaar voor asielzoekers in de gloednieuwe tijdelijke noodopvang in Delft. Maar ondertussen slapen vluchtelingen noodgedwongen buiten bij het overvolle aanmeldcentrum in het Groningse Ter Apel. ,,Hoe leg je dit nog uit aan mensen?”]

Pluk

Stamgast
Stamgast
Do Aug 18, 2022 8:37 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:
Maar we durven ze niet weer regelrecht terug te sturen. Er verdienen te veel slinkse advocaten veel te veel geld aan...

We horen of lezen er nauwelijks meer over maar als stok achter de deur zou Nederland zich kunnen houden aan de regels waarvoor destijds is getekend in het migratiepact (het verdrag voor veilige, ordelijke en gereguleerde migratie) van Marrakesh.

https://tinyurl.com/4c4p7pa4

Greet---Gribou

Stamgast
Stamgast
Antw.: 871
Do Aug 18, 2022 8:49 pm Reageer met quote

Trudie. schreef:

Ik ook niet en al helemaal niet na onderstaande gelezen te hebben in het AD.

[ Asielzoekers slapen buiten in Ter Apel, maar hier staat een compleet ingerichte AZC al zes weken leeg

De stapelbedjes en wasmachines staan al weken klaar voor asielzoekers in de gloednieuwe tijdelijke noodopvang in Delft. Maar ondertussen slapen vluchtelingen noodgedwongen buiten bij het overvolle aanmeldcentrum in het Groningse Ter Apel. ,,Hoe leg je dit nog uit aan mensen?”]

Er zijn ook asielzoekers die bedanken voor een bed omdat ze hopen dat
ze de volgende dag een gesprek kunnen hebben met de IND , ga je dan naar een noodopvang dan zul je niet 's morgens al heel vroeg terug zijn in Ter-Apel .

Keesvi

Superlid
Superlid
Do Aug 18, 2022 8:51 pm Reageer met quote

Pluk schreef:
We ontkomen niet aan een serieuze behandeling van hun asielaanvraag. Helaas, omdat ze die procedure vaak al een of meerdere malen elders in Europa doorlopen hebben. Onderdak en leefgeld (aanvankelijk eten in natura) krijgen ze als ze daar zelf niet in kunnen voorzien. Maar er is geen enkel bezwaar tegen een zo snel mogelijke afhandeling van de asielprocedure en afgewezen betekent retour eigen land of het land waar ze het laatst verbleven (Dublin-claim) maar in ieder geval geen onderdak en leefgeld meer.

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)

Laatst aangepast door Keesvi op Di Aug 23, 2022 2:21 pm, in totaal 1 keer bewerkt

nandes57

Superlid
Superlid
Antw.: 1198
Vr Aug 19, 2022 12:50 am Reageer met quote

Keesvi schreef:
Pluk schreef:
We ontkomen niet aan een serieuze behandeling van hun asielaanvraag. Helaas, omdat ze die procedure vak al een of meerdere malen elders in Europa doorlopen hebben. Onderdak en leefgeld (aanvankelijk eten in natura) krijgen ze als ze daar zelf niet in kunnen voorzien. Maar er is geen enkel bezwaar tegen een zo snel mogelijke afhandeling van de asielprocedure en afgewezen betekent retour eigen land of het land waar ze het laatst verbleven (Dublin-claim) maar in ieder geval geen onderdak en leefgeld meer.

we ontkomen niet aan een serieuze behandeling, dat is een nogal subjectieve omschrijving, met de helft minder kan je evengoed serieus zijn.
maw vluchtelingen uit tunesie, algerije, marokko zin wat mij betreft geen serieuse vluchtelingen dus zonder enige vorm van onderzoek of wat dan ook, terug ....

Als je alles wat binnenkomt serieus neemt doe je de echte vluchteling vreselijk tekort.

dus de niet echte vluchteling terug, geen aanspraak op een advocaat of wat dan ook.

nou snap ik dat er mensen zijn die anders denken maar vaak zijn dat diegene die er van leven, toch???

Keesvi

Superlid
Superlid
Vr Aug 19, 2022 1:51 am Reageer met quote

nandes57 schreef:
we ontkomen niet aan een serieuze behandeling, dat is een nogal subjectieve omschrijving
Je hebt gelijk. Ik bedoelde het in de zin van de procedure afhandelen conform de afspraken die daarover gemaakt zijn en de verplichtingen die Nederland is aangegaan. Er zijn protocollen voor ontwikkeld die moeten worden doorlopen. Dat is meteen een reactie op jouw stelling dat we ons daar in een aantal gevallen niet aan zouden hoeven te houden. Met dergelijke willekeur, die jou ook zou kunnen treffen, doe je de rechtsstaat geweld aan.
Quote:
nou snap ik dat er mensen zijn die anders denken maar vaak zijn dat diegene die er van leven, toch???
Het gaan niet om anders denken maar om het nakomen van wetten en verdragen. Dergelijke processen moeten toetsbaar zijn. Wijk je daar van af dan ga je morrelen aan de rechtsstaat die voor ons allemaal geldt.

En als je een persoonlijke mening van me wil dan kun je die krijgen. Ik zie veiligelanders liever helemaal niet komen en anders bij voorkeur zo snel mogelijk vertrekken maar dan wel na toetsing. Dat zou een stuk vlotter verlopen als er in EU-verband beter zou worden samengewerkt.

Pluk

Stamgast
Stamgast
Vr Aug 19, 2022 10:57 am Reageer met quote

Keesvi schreef:

En als je een persoonlijke mening van me wil dan kun je die krijgen. Ik zie veiligelanders liever helemaal niet komen en anders bij voorkeur zo snel mogelijk vertrekken maar dan wel na toetsing. Dat .

Zo lang de IND niet heeft uitgezocht of iemand wel of niet uit Noord-Afrika komt en misschien werkelijk vluchteling zou kunnen zijn heeft hij recht op onderdak? Hoe moeilijk is dat ...
En als hij definitief wordt afgewezen is hij illegaal en moet het land uit (hoe, wanneer?).

Het nakomen van genoemde protocollen, wetten, verdragen en regels zijn mijns inziens blunders van jewelste als we schandvlek Ter Apel beoordelen/ toetsen.

redone

Superlid
Superlid
Antw.: 5793
Vr Aug 19, 2022 1:37 pm Reageer met quote

De moeite waard om eens te lezen, artikel van gisteren!
https://nos.nl/artikel/2441153-asielstop-kleinschalige-opvang-en-veiligelanders-vijf-vragen-over-asielcrisis

Mijn mening vorm ik zelf!

dagmar57

Superlid
Superlid
Antw.: 3878
Vr Aug 19, 2022 2:06 pm Reageer met quote

Quote:
De 60 vaste COA-locaties bieden aan 28 duizend personen onderdak. Naast de opvang in Ter Apel met 2.000 bedden liggen de grote locaties in plattelandsgemeenten als Budel (1.500), Gilze (1.200), Dronten en Luttelgeest (ieder 1.000). De 49 tijdelijke plekken kunnen samen 10 duizend asielzoekers opvangen. Amsterdam (850 bedden) en Leeuwarden (600) hebben de meeste tijdelijke plekken.

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/is-de-opvang-van-asielzoekers-in-nederland-gelijkmatig-over-het-land-verdeeld~bb9a188b9/

Alle grote opvanglocaties liggen dus op plattelandsgemeenten.
Tijdelijke opvangplekken vooral in het Westen en Zuiden van het land en reguliere opvang vooral in het Oosten en met name in het Noorden.

Keesvi

Superlid
Superlid
Vr Aug 19, 2022 10:07 pm Reageer met quote

Even wat feiten op een rijtje, ingedikt vanwege de copyrights dus raadpleeg het volledige artikel:

Veiligelanders zijn de kleinste groep asielaanvragers met slechts 4 procent van alle asielaanvragen. Het kost IND gemiddeld zeven weken om asielprocedures van deze mensen te sluiten: liefst 98 procent van de aanvragen worden afgewezen.

De groep asielzoekers die onder de Dublinverordening vallen is iets groter.
Volgens de IND was vorig jaar 16 procent van alle asielaanvragen afkomstig uit deze groep. 97 procent wordt afgewezen, gemiddeld genomen binnen zo'n drie maanden.

En dan rest veruit de grootste groep: de 'echte' asielzoekers. Hierbij moet de IND nauwkeurig onderzoek verrichten naar het asielverhaal. Uit deze groep komen de meeste asielaanvragen binnen. Het gros van deze asielaanvragen wordt ingewilligd, waardoor dit jaar tot dusver één op de vijf asielzoekers de deur wordt gewezen.

Lees verder: Asielzoeker meestal 'echte' vluchteling: één op vijf van hen moet terug

TheDon

Stamgast
Stamgast
Antw.: 183
Vr Aug 19, 2022 10:49 pm Reageer met quote

Je bent er maar lekker mee dat dit in Nederland terecht komt.
Er zit een hoop schorem onder en dat moeten wij helpen????

https://www.ad.nl/binnenland/burgemeester-ter-apel-voor-het-azc-lopen-nu-mensen-met-steekwapens-rond~a57008d7/

Keesvi

Superlid
Superlid
Vr Aug 19, 2022 11:51 pm Reageer met quote

Lampie schreef:
een hoop schorem
Dat is dus een klein deel van de kleinste groep asielaanvragers van in totaal 4 procent van alle asielaanvragen die hier binnen enkele weken moeten vertrekken. Dank voor je aanvulling, dan wel bevestiging dat bepaalde bevolkingsgroepen dat uiterst kleine groepje criminelen als maatstaf hanteren voor hun kijk op asielzoekers. Je moet voor de aardigheid eens naar 'Boevenvangers op YouTube kijken om mogelijk te concluderen dat legale Europareizigers uit het voormalige Oostblok een veel grotere plaag zijn, hoewel ook dat maar een percentage is. Het overgrote deel van de Polen werkt zich op een eerlijke manier een slag in de rondte om hun gezin te onderhouden. Ook tegen dergelijke immigranten kun je iets hebben maar doe dat dan op grond van feiten en niet omdat iemand zomaar wat roeptoetert om stemmen te winnen of zo.

Pagina 1 van 14 Ga naar pagina 1, 2, 3 ... 12, 13, 14  Volgende

Plaats reactie