Coronavirus uitbraak, risico en ontstaan
Blik op het nieuws
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3 ... 15, 16, 17, 18  Volgende Plaats reactie

dagmar57

Superlid
Superlid
Antw.: 4066
Za Sep 24, 2022 7:38 pm Reageer met quote

Quote:
Wetenschappers hebben een nieuw virus ontdekt dat lijkt op SARS-CoV-2 Ė het virus dat COVID-19 veroorzaakt. Het nieuw ontdekte virus is waarschijnlijk in staat mensen te infecteren, zo vrezen deskundigen. En mocht het inderdaad op mensen overspringen, dan is het ook nog eens resistent tegen alle huidige vaccins.

De ontdekking breidt onze kennis over sarbecovirussen uit. ďOns onderzoek toont aan dat sarbecovirussen niet alleen in wilde dieren in AziŽ circuleren, maar ook daar buiten Ė zelfs in plaatsen zoals West-Rusland waar het Khosta-2-virus werd gevonden,Ē zegt onderzoeker Michael Letko. ďBovendien blijkt dat ook deze een bedreiging voor de wereldwijde gezondheid kan vormen. Genetisch gezien lijkt dit vreemde Russische virus niet op SARS-CoV-2. Daarom dacht aanvankelijk niemand dat we ons zorgen hoefden te maken. Toen we echter beter keken, waren we verrast te ontdekken dat ze menselijke cellen kunnen infecteren. Dat verandert ons begrip van deze virussen, waar ze vandaan komen en welke regioís we beter moeten monitoren.Ē

Volgens Letko benadrukt de ontdekking van Khosta-2 de noodzaak van de ontwikkeling van een universeel vaccin dat niet alleen beschermt tegen alle huidige rondwarende coronavarianten, maar ook tegen Šlle sarbecovirussen.

https://scientias.nl/nieuw-covid-achtig-virus-ontdekt-in-russische-vleermuizen-en-het-is-niet-onder-de-indruk-van-onze-coronavacccins/

Dat zou mooi zijn een universeel vaccin.
Ik vermoed echter dat virussen ons altijd de baas zullen blijven en er altijd aangepaste of nieuwe versies moeten komen.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

Pien2022

Stamgast
Stamgast
Antw.: 946
Za Sep 24, 2022 9:32 pm Reageer met quote

Dagmar met je conclusie ben ik het eens. Want een virus heeft er baat bij dat het kan overleven en daardoor kan het zich snel veranderen zodat het toch weer mensen ziek kan maken.

Wat ik eigenlijk belangrijker vind, is hoe ziek worden mensen er van?
Want een virus heeft er ook baat bij dat diegene die besmet wordt er niet dood van gaat, want het virus wil gewoon verder en verder .

Over wat die ziektes dan inhouden, en hoe ernstig het is, wordt te weinig verteld in dit artikel, om hier een antwoord op te geven.

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 6296
Zo Sep 25, 2022 11:15 am Reageer met quote

Pien schreef:
een virus heeft er ook baat bij dat diegene die besmet wordt er niet dood van gaat, want het virus wil gewoon verder en verder

Wat apart Pien, deze gedachte, die overigens een tijd terug vrijwel precies zo door Willemijn verwoord werd.
Voor mij apart want ik heb altijd gedacht dat virussen komen en gaan zonder zich -dit even uit de losse pols want heb het nog niet nagezocht- uit elkaar te hebben ontwikkeld dus virus-families of virus-stammen sterven gewoon uit, toch?
Een virus zie ik als iets heel erg primitiefs, niet als een levensvorm met een levensdrift toegerust maar misschien vergelijkbaar met bacteriŽn die ons organisme binnendringen. Die zullen toch niet een plan trekken om duurzaam te overleven en daarmee hun gastheer het leven voorlopig te sparen? Aan sommige bacteriŽn indien ze in ons bloed komen zullen we overlijden, en andere bacteriestammen zullen weer weinig kwaad uit kunnen richten. Dat zijn dan toch niet de domme en de slimme bacteriŽn?

Dit is zomaar wat gemijmer uit de losse pols nogmaals hoor, ben absoluut niet belezen op dit gebied, enfin dat is zo al wel duidelijk denk ik

Komt nog een vraag op: Zou een virus kunnen weten in wat voor situatie hij zich bevindt, en daarop, op dat inzicht (en overzicht) zijn verdere actie kunnen afstemmen?

'Hate is never right, and love is never wrong.'

Roman Kent

Laatst aangepast door NicolaasP op Zo Sep 25, 2022 11:30 am, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

WillemijnF

Superlid
Superlid
Antw.: 5996
Zo Sep 25, 2022 11:28 am Reageer met quote

Nou ik denk ook niet dat je het moet zien als een overdacht plan maar meer om het gegeven dat alle organismen, ook bacteriŽn en ook virussen gericht zijn op overleven. Een virus dat zijn gastheer doodt overleeft zelf ook niet, een mutant dat de gastheer in leven houdt wťl, dus zal die mutant dominant worden over de variant die dodelijker is.

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.
Godfried Bomans 1913-1971

NicolaasP

Superlid
Superlid
Zo Sep 25, 2022 11:34 am Reageer met quote

WillemijnF schreef:
Nou ik denk ook niet dat je het moet zien als een overdacht plan maar meer om het gegeven dat alle organismen, ook bacteriŽn en ook virussen gericht zijn op overleven. Een virus dat zijn gastheer doodt overleeft zelf ook niet, een mutant dat de gastheer in leven houdt wťl, dus zal die mutant dominant worden over de variant die dodelijker is.

Maar die mutant, net als de dodelijke variant, sterft ook weer uit dus ik zie daarin geen verschil.
Maar is de grondvraag hier niet of een virus zich van zijn situatie bewust moet zijn om te kunnen kiezen voor de beste overlevingsstrategie?
Dat kan ik mij niet voorstellen...

Ik ben geneigd het te houden op Darwins natuurlijke selectie die enkel uit toevallige omstandigheden voortkomt waardoor de ene virus-stam wat langer leeft dan de andere in zijn gastheren, die vanzelfsprekend ook andere diersoorten zullen kunnen zijn, ook dat zal geheel van het toeval afhangen.

Roman Kent

Laatst aangepast door NicolaasP op Zo Sep 25, 2022 12:14 pm, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

Lifeisaminestro ne

Superlid
Superlid
Antw.: 2463
Zo Sep 25, 2022 12:11 pm Reageer met quote

NicolaasP schreef:
WillemijnF schreef:

Maar die mutant, net als de dodelijke variant, sterft ook weer uit dus ik zie daarin geen verschil.
Maar is de grondvraag hier niet of een virus zich van zijn situatie bewust moet zijn om te kunnen kiezen voor de beste overlevingsstrategie?

De natuur evolueert door mutaties, waarbij sommige mutaties overleven en sommige niet. Dat geldt ook voor virussen. Een virus is pas succesvol als het zich voldoende kan verspreiden. Daarom zijn de meest dodelijke virussen vaak minder goed in verspreiden. Je ziet het bij ebola. Erg dodelijk, maar de uitbraken blijven lokaal.

Don't mention the war!! (Basil Fawlty)

NicolaasP

Superlid
Superlid
Zo Sep 25, 2022 12:17 pm Reageer met quote

Ja precies Life, zo dacht ik er ook over, gewoon Darwins natuurlijke selectie die enkel uit toevallige omstandigheden voortkomt waardoor de ene virus-stam wat langer leeft dan de andere in zijn gastheren, die vanzelfsprekend ook andere diersoorten zullen kunnen zijn, ook dat zal geheel van het toeval afhangen.

Roman Kent

WillemijnF

Superlid
Superlid
Zo Sep 25, 2022 1:03 pm Reageer met quote

Lifeisaminestrone schreef:
NicolaasP schreef:
WillemijnF schreef:

De natuur evolueert door mutaties, waarbij sommige mutaties overleven en sommige niet. Dat geldt ook voor virussen. Een virus is pas succesvol als het zich voldoende kan verspreiden. Daarom zijn de meest dodelijke virussen vaak minder goed in verspreiden. Je ziet het bij ebola. Erg dodelijk, maar de uitbraken blijven lokaal.

Dat lijkt mij in lijn met wat Pien en ik schrijven toch? Een virus heeft niet als doel zijn gastheer te doden maar om zichzelf te verspreiden.

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.

Pien2022

Stamgast
Stamgast
Zo Sep 25, 2022 10:15 pm Reageer met quote

Quote:

En hier gaat het fout, denk ik. Een virus heeft nl dat bewustzijn niet. Het is een soort overlevingsinstinct , een onbewust iets.

Zoals Willemijn schreef

Quote:

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 30162
Ma Sep 26, 2022 10:53 am Reageer met quote

Een virus heeft mijns inziens geen bewustzijn. zelfs geen instinct. De wetenschap is het er zelfs niet over eens of het Łberhaupt wel of niet iets levends is.

Maar toch moet er een soort aansturingssysteem zijn, iets wat het virus laat doen wat het moet doen.

Er bestaat blijkbaar nog geen goede definitie voor wat een virus nu precies is..

Faber quisque fortunae suae

NicolaasP

Superlid
Superlid
Ma Sep 26, 2022 11:22 am Reageer met quote

WillemijnF schreef:
Lifeisaminestrone schreef:
NicolaasP schreef:
WillemijnF schreef:

Dat lijkt mij in lijn met wat Pien en ik schrijven toch? Een virus heeft niet als doel zijn gastheer te doden maar om zichzelf te verspreiden.

Ik denk dat een virus geen doel heeft, een virus ontwikkelt zich doordat het zich kan ontwikkelen, dankzij omstandigheden die die ontwikkeling bevorderen en dankzij omstandigheden die die ontwikkeling niet tegenhouden. Dat is de basis van het ontstaan en de evolutie van alle levensvormen volgens Darwin. Er komt geen doel, geen wil, geen enkel inzicht aan te pas.
Je zou ter vergelijking aan de verspreiding en verdere ontwikkeling van plantenzaden kunnen denken. Daar waar die zaadjes neerkomen bepalen de omstandigheden of ze zich kunnen ontwikkelen. Sommige plantensoorten uit sommige zaadjes gedijen goed, andere minder goed of helemaal niet. Er is geen sprake van enige strategie maar enkel van natuurlijke selectie. Ook wanneer binnen een soort variaties (mutaties) ontstaan. Dat wat zich ontwikkelt had het toeval mee dat het zich kon ontwikkelen. Dat wat zich niet ontwikkelt, dat wat zich niet voortzet had het toeval van de omstandigheden tegen. Ik weet dat heel veel mensen moeite hebben met die theorie omdat iedere soort voor iedere gelukte variatie binnen die soort een oneindig aantal mutaties gekend moet hebben waarbij het nŪet tot een variatie kwam en die het specimen mogelijk zelfs noodlottig werd. Dat het leven zich zo ontwikkelt kunnen wij ons moeilijk voorstellen omdat wij zo heel anders te werk gaan wanneer wij iets maken. Bij de natuur is het een kwestie van trial and error of iets in het leven kans van slagen heeft. Zouden wij zo te werk gaan met het bouwen (maken) van iets kwam er nooit iets van de grond. Maar die vergelijking moet je dus niet maken. De natuur heeft veel meer tijd (miljoenen jaren) en er doen zich met iedere verandering triljarden andere mogelijkheden voor waarbij geen verandering tot stand komt.
Maar ik ben Darwinist, wat ik een logische keuze vindt. Er zijn mensen die het een filosofische keuze vinden en die zelf weer meer theorieŽn als die van het intelligente ontwerp in de natuur voorstaan. We zouden daar vele pagina's met discussiestof over kunnen vullen.

Roman Kent

Pien2022

Stamgast
Stamgast
Ma Sep 26, 2022 1:19 pm Reageer met quote

Quote:
Ik denk dat een virus geen doel heeft, een virus ontwikkelt zich doordat het zich kan ontwikkelen, dankzij omstandigheden die die ontwikkeling bevorderen en dankzij omstandigheden die die ontwikkeling niet tegenhouden.

Ik denk zoals jij het beschrijft gewoon klopt. Voor mij bijt dat niet met hoe ik het omschreven heb of Willemijn, eerlijk gezegd. Het gaat zoals het gaat en het precieze hoe en wat en waarom weten we niet.

Misschien dat dat ooit ontdekt wordt met de kwantum theorie. Who knows. Daar gebeuren wel heel interessante dingen in. Misschien dat Darwin het reeds ontdekt heeft→ ik weet het niet.

WillemijnF

Superlid
Superlid
Ma Sep 26, 2022 1:31 pm Reageer met quote

Ja ik denk ook dat we hetzelfde bedoelen. De vraag die mij vooral bezighoudt is wat ons deze winter te wachten staat.
In China zijn er voorzichtige protesten tegen het zerocovidbeleid dat het land al tweeŽnhalf jaar in de greep houdt. Nog steeds zijn strenge lockdowns het antwoord op uitbraken die elders als verwaarloosbaar worden beschouwd. Er wordt nu voorgesteld om ook te kijken naar hoe mild een evt besmetting verloopt voor de gezondheid.

Pien2022

Stamgast
Stamgast
Ma Sep 26, 2022 1:47 pm Reageer met quote

De Chinezen hebben zo vreselijk hard geleden. Met grote spuiten werd daar de meest gore troep over de straten, over de deuren en de muren gespoten door mannen in witte pakken silent , als je positief was getesd werd je deur gebarricadeerd, de mensen zaten vaak( in Wuhan bv ) weken tot maanden opgehokt in hun eigen huis, daar kunnen wij ons in Europa helemaal geen voorstelling van maken.

Dus die regering gaat voor een zerocovid beleid→ en inderdaad kun je vragen of dit beleid voortzetten goed is voor de mensen.

Ik denk nu iedereen daar ook gevaccineerd is, weinig of geen keuze daar, dat het beter is om het eens wat voorzichtig los te laten.

Met voorzichtig bedoel ik, toen wij hier niet meer "opgehokt" hoefden te leven en de pass sanitaire in het leven werd geroepen, viel me op dat vrijwel iedereen de eerste weken met allerlei kwaaltjes en virusjes rondliep. We waren meer of minder ziek van alles en nog wat.
Het deed me toen denken aan die tijd dat de kinderen voor het eerst naar het kinderdagverblijf gingen.
De eerste , toen waren pa, ma en kind de eerste weken van het een en vervolgens van het andere ziek, bij de 2de en 3de alleen het kindje dat naar het kinderdagverblijf ging.

Dus om daar eens anders te gaan kijken naar covid, met verstand lijkt me heel erg verstandig en vooral heel erg fijn voor de mensen. Ik heb het veel met die Chinezen te doen gehad (zoon van een vriendin woont in China→ en dan hoor je nog eens wat meer).

Lifeisaminestro ne

Superlid
Superlid
Ma Sep 26, 2022 3:20 pm Reageer met quote

Hoe China omgaat met het virus zal waarschijnlijk veel te maken hebben met het feit dat covid daar begonnen is, de omvang van het land en bevolking, de aard van de staatsvorm om alles onder controle te houden en de volgzaamheid van de bevolking zelf. Dit alles heeft tot nog toe niet voorkomen dat het virus steeds weer de kop opsteekt. Ik hoop dat de Chinese overheid eens naar andere landen kijkt om een ander beleid te gaan voeren dan ze tot nu toe gedaan hebben. Je kan niet aan de gang blijven met het opsluiten van je burgers en het kapot maken van je economie.

TheDon

Stamgast
Stamgast
Antw.: 325
Ma Sep 26, 2022 5:04 pm Reageer met quote

Wat ik mij afvraag is, hoe is het virus ontstaan?
Er was een vermoeden dat een fabrikant het virus had gemaakt en per ongeluk naar buiten is gekomen.
Er is vanuit Nederland ook en delegatie daar heen gegaan om dit na te trekken maar daar hoor je niets meer over, dubieus dus.

Pien2022

Stamgast
Stamgast
Ma Sep 26, 2022 5:23 pm Reageer met quote

TheDon schreef:
Er was een vermoeden dat een fabrikant het virus had gemaakt en per ongeluk naar buiten is gekomen.
Er is vanuit Nederland ook en delegatie daar heen gegaan om dit na te trekken maar daar hoor je niets meer over, dubieus dus.

Volgens mij kunnen ze niets 100% bewijzen

Quote:
We weten nog niet precies hoe en waar Covid-19 is ontstaan. Wel is het duidelijk dat het virus vanuit een dier naar de mens is overgesprongen. Door intensief contact tussen mens en dier kunnen virussen en bacterieŽn overspringen en ziektes veroorzaken. Zo'n ziekte noemen we een zoŲnose. Omdat er nog veel onduidelijkheid is over de precieze bron van het virus doen er zich veel nepverhalen over Covid-19 in de ronde. Veel van deze verhalen kunnen niet zoveel kwaad maar anderen kunnen schadelijk zijn voor de samenleving. Via deze complottheorieŽn worden bewust leugens verspreid om ons in de war te brengen.

wat-weten-we-over-de-oorsprong-van-het-coronavirus

Lifeisaminestro ne

Superlid
Superlid
Ma Sep 26, 2022 5:40 pm Reageer met quote

TheDon schreef:

Jawel hoor, daar is gewoon over gepubliceerd:

https://nos.nl/artikel/2438437-wetenschappers-corona-ontstond-op-dierenmarkt-in-wuhan

Pien2022

Stamgast
Stamgast
Ma Sep 26, 2022 5:46 pm Reageer met quote

Eigenlijk had ik die ook zo in mijn hoofd, ik denk dat mijn stukje dat ik las, dan van een wat vroegere datum is en ik niet goed gekeken heb. Bedankt life.

barth.

Superlid
Superlid
Antw.: 2335
Ma Sep 26, 2022 5:47 pm Reageer met quote

Verwijderd

Life was me voor. Very Happy

Trend atmosf. CO2 (Mauna Loa)
20 jaar geleden: 371 ppm, 10 jaar geleden: 393 ppm, nu: 418 ppm.

Pagina 16 van 18 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3 ... 15, 16, 17, 18  Volgende

Plaats reactie