Persoonlijke levensbeschouwing
Filosofie & wetenschap
Plaats reactie

dagmar57

Superlid
Superlid
Antw.: 4099
Zo Sep 25, 2022 1:29 pm Reageer met quote

Quote:
Levensbeschouwing is een visie op het leven: wat het leven betekent, wat de waarde ervan is en hoe het geleefd moet worden.

Hoe meer ik nadenk over wat mijn levensbeschouwing is, hoe moeilijker ik het vind om er een antwoord op te geven.

Ik ben vooral zoekende naar de zin ervan en of die er eigenlijk wel is.
De drijvende kracht achter mijn intenties om er een levensbeschouwing op na te houden is eigenlijk wel, dat ik heel graag wil dat het zin heeft, dat het er toe doet dat ik besta.

In allerlei richtingen kan ik wel iets vinden.
In b.v. de evolutietheorie doe ik er persoonlijk niet toe, maar wel als onderdeeltje van het totale evolutieproces. Dat bevalt me maar matig, ik wil er graag persoonlijk toe doen. Very Happy
Dan kom je algauw meer richting oosterse filosofie.

Ik merk dat ik eigenlijk niet echt een bepaalde stroming aanhang, ik heb meer van alles een beetje genomen en daarvan mijn eigen visie gemaakt.
Dat doe ik vooral om houvast te hebben, om het gevoel te hebben dat ik er toe doe en mijn leven zin heeft.

Mijn grootste probleem is eigenlijk bij het vinden van een levensbeschouwing dat ik niet om kan gaan met het eeuwigheidbeginsel.
Hoe ik alles ook bekijk, ik hou van een duidelijk begin en eind, maar die is eigenlijk in geen enkele filosofie te vinden, voor mijn gevoel dan, behalve dan stoffelijk, je lichaam ontstaat en gaat dood.
Maar hoe zit het met je ziel/geest? Bestaat die Łberhaupt wel?

Is er wel een begin en een eind of bestaat dat niet?
Is alles willekeur (dus ook mijn leven) of heeft het zin?

Hoe kom je tot je eigen levensbeschouwing en hoe waardevol is die?

Ik kan alleen zeggen dat mijn gemixte levensbeschouwing een bron is van inspiratie maar ook van frustratie, vooral omdat hetgeen voor mij het meest hoopvol is, datgene is wat totaal niet bewijsbaar is. (dat levert de frustratie op)

Hoe is dat bij anderen?

Wel een leuk onderwerp toch voor de zondagmorgen Very Happy Very Happy

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

WillemijnF

Superlid
Superlid
Antw.: 6006
Zo Sep 25, 2022 1:49 pm Reageer met quote

Zeker wel een leuk onderwerp.
Mijn visie, overtuiging, is dat het leven geen zin heeft. Het enige dat je ermee kunt doen is zin geven aan jouw bestaan en dat doe je dan vaak in relatie tot anderen. De mens is geŽvolueerd uit eencellige organismen en de zin van zijn bestaan is niet groter dan dat. Natuurlijk kan een individu wat voor andere mensen of de mensheid betekenen, veel zelfs, maar er is geen hogere macht of iets dergelijks dat daarop invloed heeft, aanstuurt en net zomin geloof ik dat je lessen hebt geleerd uit een vorig leven voor een volgend leven. Ik heb zo het idee dat het geloof in dat soort dingen enerzijds voortkomt uit het niet kunnen accepteren dat bepaalde zaken (nog) niet kunnen worden verklaard en anderzijds uit de onwil te accepteren dat je dood gewoon jouw einde is. Eigenlijk maakt een mens zich daarmee dus te belangrijk, want ik denk echt dat je het moet doen met het leven nu. What you see is what you get. Dus leef je leven zo goed mogelijk, daarvoor was er niets, daarna evenmin. Met die overtuiging kan ik goed leven.
En vanuit die visie kan ik ook veel verklaren: waarom er oorlogen zijn, er ongelijkheid is, armoede is, waarom sommige onschuldige, goede mensen jong sterven en sommige slechte mensen oud worden.. dat lukt me niet als ik aanneem dat er een hogere macht is die alles bestiert.
Mijn levensmotto is dat van Stephen Covey: leef, heb lief, lach en laat iets na.

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.
Godfried Bomans 1913-1971

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 30186
Ma Sep 26, 2022 11:34 am Reageer met quote

Eigenlijk denk ik er niet veel anders over dan WillemijnF. In de gehele cosmos bezien is de mens niets meer of minder dan de mug die op je slaapkamermuur zit. Je wordt geboren door toedoen van je ouders en het is de bedoeling van de natuur dat je je voortplant om het voortbestaan van de soort in stand te houden. Net zoals dat voor alle andere levende wezens geldt. En meer is het echt niet. Geen hogere machten. Geen god die de zaken voor jou regelt. Geen hemel met een gouden poort en een wachter die je wel of niet toelaat. Dat is allemaal bedacht door mensen die het niet kunnen verdragen dat het na je dood gewoon simpelweg "game over" is.

Zin aan het leven moet je zelf geven. Door iet te betekenen door je naasten. Door iets moois na te laten.

Kortom, het leven is niets. Je moet het zelf maken...

Faber quisque fortunae suae

Pien2022

Superlid
Superlid
Antw.: 1001
Ma Sep 26, 2022 3:16 pm Reageer met quote

HEt is niet zo'n gemakkelijke materie en zeker niet voor een openbaar forum dat niet altijd als veilig wordt ervaren door mij. Ik denk dat ik het dichtste bij de openingspost sta van Dagmar.

Een voorzichtige poging.

Of er is helemaal niets→ zoals Tympaan en Willemijn benoemen, of het is vele male ingewikkelder als wij denken en dan kom ik meer in de oosterse sferen terecht van Karma en reÔncarnatie. En dan niet alleen van de mensen, maar dan geldt dit ook voor de dieren in mijn ogen.

Ik weet het dus niet, maar ik heb wel eens gedacht dat het leven een school is waarin we moeten leren om al onze potentie die we in ons dragen te benutten. Dat kan nooit in een leven, maar hebben we meerdere levens voor nodig. Persoonlijk denk ik dat we nog maar een minipietsie van ons menselijk kunnen gebruiken.

Dus ik geloof niet in geboren worden, leven, dood gaan en dan is er een hemel waar we het halleluja of zo gaan zingen. Vind ik niet geloofwaardig, daar alles zich in de natuur in een herhalingscyclus zich manifesteert. Dus waarom het leven niet (dieren en mensen). Dat heeft ook nog iets efficiŽnt.

Als het laatste zo is dan is die andere wereld die we niet kunnen waarnemen (althans ik niet) om ons heen en niet ergens op de maan of de zon of nog verder weg. DAt vind ik niet logisch. Dat betekent, dat als we naast de ons bekende zintuigelijke wereld een andere wereld zouden hebben dat we die niet kunnen waarnemen.

Dan kom je dus op het probleem dat er mensen zijn die 0,0 ervaring, gevoel, zicht op deze wereld hebben en dus hartstochtelijk zullen verkondigen→ NEEN, er is niets meer. Alleen het zichtbare is DE wereld. Wellicht hebben ze gelijk→ zou zo maar eens kunnen.

En er zijn mensen die of daadwerkelijk ervaringen hebben opgedaan met die niet zintuigelijke wereld die ze ook heel gemakkelijk zeggen te kunnen hanteren net als de wereld die iedereen kent→ die zullen overtuigd van die wereld zijn→ en staan anders in het leven→ ze zouden zomaar eens gelijk kunnen hebben

Of mensen zoals ik en anderen bv die een gordijn beleven tussen de wereld die ik ken en de wereld die ik niet ken en heel af en toe valt er tussen die twee gordijnen een klein kiertje en gebeurt er iets of nemen ze iets waar, waarvan ze denken → "waar zit ik nu naar te kijken of wat ervaar ik nu"? Zijn het opborrelende eigen fantasieŽn of is het realiteit?→ Ik weet het niet→ ik weet alleen dat ik altijd waarachtig en eerlijk kritisch ben als het om zelf gaat en ik gooi het dus ook niet zo maar als nonsens overboord. Ik weet het niet→ en ik zal zeker niets zeggen over dat kiertje af en toe→ want ik kan het toch niet verdedigen en het is te persoonlijk.

Dus tja, zeg het maar.

Ik heb allang geleden losgelaten om daar grip op te krijgen of heldere ideeŽn over te hebben → ik vind het te moeilijk.

Donc→ dus→

1.
Het enige wat er voor mij toe doet, is me zo goed mogelijk te scholen in "de liefde" omdat ik denk dat dit iets heel erg belangrijks is in ons leven en dat we daar een beter mens van kunnen worden/ zijn→ dat is tevens ook de meest moeilijke→ met name met mensen die het dichtste bij staan word die kans soms gegeven en dan vind ik het vooral een zeer pijnlijk hartbrekend gebeuren om daar zo mee om te gaan dat iedere keer de liefde voor dat andere wezens waar ik zoveel van houd de overhand neemt en de leidraad is hoe met gebeurtenissen om te gaan;

2.
Mezelf te scholen en open te stellen voor veel verschillende dingen om me heen en dat met een nieuwsgierige en open blik te onderzoeken→ ik denk dat ik daar een beter mens van word→ dus mijn verstand optimaal gebruiken→ en met name als het gaat om andersdenkende mensen→ dat doen maakt het leven in elk geval heel erg interessant en leuk in het hier en nu (hahaha);

3.
Proberen, op die momenten dat het er op aan komt in het leven→ het goede te doen, dapper en onverschrokken en daarvoor te gaan. En alles in het leven dat , zoals ik dat noem→ het moeras of het riool voorstelt→ er ver van weg te blijven.
Voor mij is dat nu de oorlog in OekraÔne waarbij ik me ten doel heb gesteld als een soldaatje op te komen tegen alle onzin en propaganda verhalen en daar me heel diep in te verdiepen. Dat is mijn hulp aan Zelensky en de OekraÔners→ en ze te steunen daar waar ik kan waarmee ik tevens ook de democratie steun in ons Europa→ een democratie die door allerlei nare uiterst rechtse krachten onder druk staat zo heb ik het idee en voel ik dat;

4.
Proberen om mijn diepe connectie met de natuur te behouden en zelfs nog uit te bouwen. Het kinderlijke, de verbazing, het contact met de dieren om mij heen → daar ligt een soort van religieuze beleving haast waar ik een beter mens van word. Het woord verwondering hoort daar bij en ik denk dat het goed is voor mij om me veel te verwonderen.

Tja en verder→ hahahaha→ gewoon accepteren dat alles mogelijk is→ open staan voor alle mensen met hun verschillende ideeŽn→ en als ik dood ga dan hoop ik dat ik vol vertrouwen door de poort van de dood kan gaan met het gegeven→ ongeacht hoe het zal zijn→ ik heb niet alleen enorm mijn best gedaan om een goed mens te zijn→ maar ik was het ook.
Ik kan wel jaloers zijn op die mensen die zo vol vertrouwen zijn zonder enige twijfels over hoe de wereld er volgens hun uitziet. Heerlijk lijkt me dat. Dat zal ik denk ik nooit hebben en dat vind ik heel erg jammer. Laughing Laughing

Pagina 1 van 1

Plaats reactie