Alleen noodzakelijk zorg in basispakket
Het Grand Café
Plaats reactie

Ron1.1

Superlid
Superlid
Antw.: 1711
Do Sep 29, 2022 9:02 pm Reageer met quote

De zorgpremies gaan weer flink stijgen. Buiten salarisverhogingen van zorgpersoneel en oplopende energiekosten moeten we andere belangrijke aspecten in deze sector niet uit het oog gaan verliezen.
We moeten gezien de alsmaar oplopende zorgkosten ook eens onderscheid gaan maken tussen ’noodzakelijke zorg’ die er echt toe doen en overige zorg waarbij overleven geen rol speelt. We moeten accepteren dat ouder worden nou eenmaal gebreken met zich meebrengt, en dat we niet alles van onze samenleving kunnen vragen, ondanks dure medische technieken voorhanden zijn.
Ook sporten is goed voor lijf en geest, maar ondanks dat zou ieder die een risicovolle sport uitoefent zichzelf daarvoor moeten bijverzekeren. Voor bridgers, schakers, en darters zal dit niet spelen, voor parachutespringers en hanggliders ook niet “want wanneer daarboven iets verkeerd gaat gaan zorgkosten veelal geen rol meer spelen. Maar wel als je motorcrosser, skateboarder of voetballer bent die met regelmaat langdurig in de lappenmand belanden en naar mijn mening hoeft de samenleving daar niet voor op te draaien. Werkgevers zullen daar zeker voorstander van zijn, gezien zij financieel voor hun afwezigheid moeten opdraaien.
Kortom, er zullen op termijn nog harde noten gekraakt moeten worden willen we dit zorgstelsel voor toekomstige generaties betaalbaar houden.

Mario

Mee eens Mario

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 15735
Do Sep 29, 2022 11:42 pm Reageer met quote

Laten we even uitgaan van het basiszorgpakket waar iedereen onder valt: Basispakket Zvw. Ik noem dat noodzakelijke zorg maar tandheelkunde valt daar op enkele uitzonderingen na al niet onder. Daarvoor en voor veel meer zorg, die in veel gevallen zelfs kosten kan besparen, moet je zelf betalen of je aanvullend verzekeren. Dat is aardig als je je dat kunt permitteren maar met een minimuminkomen is dat meestal nauwelijks tot niet mogelijk. Als je solliciteert wil je dat toch graag met een enigszins onderhouden gebit doen ipv met een fietsenrek, om een voorbeeldje te noemen. Laat staan dat er harde noten mee gekraakt kunnen worden.

Dus, Ron, wat zou er volgens jou uit het basispakket geschrapt kunnen worden?

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

Ron1.1

Superlid
Superlid
Antw.: 1711
Do Sep 29, 2022 11:49 pm Reageer met quote

De kosten die gemaakt worden door o.a. voor parachutespringers en hanggliders ook niet “want wanneer daarboven iets verkeerd gaat gaan zorgkosten veelal geen rol meer spelen. Maar wel als je motorcrosser, skateboarder, F1 coureur of voetballer enz. enz. bent die met regelmaat langdurig in de lappenmand belanden en naar mijn mening hoeft de samenleving daar niet voor op te draaien. Hiervoor zou men een aparte verzekering moeten afsluiten. Idem voor roken etc.

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 15735
Vr Sep 30, 2022 1:07 am Reageer met quote

Ron1.1 schreef:
De kosten die gemaakt worden door o.a. voor parachutespringers en hanggliders ook niet “want wanneer daarboven iets verkeerd gaat gaan zorgkosten veelal geen rol meer spelen. Maar wel als je motorcrosser, skateboarder, F1 coureur of voetballer enz. enz. bent die met regelmaat langdurig in de lappenmand belanden en naar mijn mening hoeft de samenleving daar niet voor op te draaien. Hiervoor zou men een aparte verzekering moeten afsluiten. Idem voor roken etc.
Waar ligt de grens? Mag je aan iemands gebit kunnen aflezen hoe dik zijn portemonnee is? Over risicovolle sporten kun je twisten maar begint dat al met één duovlucht met een hangglider? Jetski tijdens je vakantie aan de Middellandse Zee? Roken? Vet eten? Veel suiker? Weinig lichaamsbeweging? Veganistische leefstijl? Het is bekend dat gemiddeld mensen met een laag inkomen er een minder gezonde leefstijl op nahouden. Hogere premie laten betalen of bepaalde soorten zorg uitsluiten dan maar?

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 30188
Vr Sep 30, 2022 10:57 am Reageer met quote

Toch vind ik dat je best wel grenzen kunt gaan stellen wat betreft die zorg.

Mensen met een minimum inkomen zullen doorgaans niet aan gevaarlijke - meestal dure - sporten zoals paragliding of helicopter skiing doen, stomweg omdat ze dat niet kunnen betalen. En als je dat wel kan betalen moet je die extra premie ook maar kunnen betalen.

Geldt ook voor overdreven ongezonde levensstijl. Er is informatie genoeg en iedereen kan weten dat je niet lang zal leven als je voeding voornamelijk uit vette patat, chips, en sterke drank bestaat.

Maar ik geef toe, het is moeilijk om daarbij een grens te trekken..

Faber quisque fortunae suae

Pien2022

Superlid
Superlid
Antw.: 1005
Vr Sep 30, 2022 11:25 am Reageer met quote

Dat is een hele lastige bijna niet te voeren discussie.

BV voor wie beaalt de maatschappij iever:
1. De lieve gezellige dikke man/ vrouw die waardevol is gezien (vrijwilligers) werk in de maatschappij?
of
2. De nare narcistische wellicht psychopatische man/ vrouw die veel doet dat "GOD" verboden heeft maar wel zeer gezond leeft , niet drinkt, niet rookt , elke dag zoveel voetstappen wandelt/ rent etc?

Dan betaal ik graag voor die dikke man/ vrouw in plaats van die narcistische wellicht psychopatische man/ vrouw die iedereen het riool in trekt.

Dit is gechargeerd natuurlijk, maar dat doe ik expres om aante geven dat die keuze niet te maken valt.

Als je bijvoorbeeld kijkt in de zorg→ ik mag dat schrijven want heb er zelf gewerkt en mee gewerkt met zorgmensen→ daar wordt vrijveel gerook of is vrijveel gerookt. Die mensen zijn zo belangrijk en doen voor weinig geld zoveel nuttig werk op het scherpst van de snede van het leven. Moeten we die dan ook maar veel zelf laten betalen?

Dus mijn antwoord is duidelijk. Als we daarmee beginnen, dan is het een hellend vlak als het gaat om ons waarden en normen beleving en wordt het een nare egocentrische maatschappij van de sterksten.

Waarbij ook nog eens komt→ ik persoonlijk → heb meer betaald aan zorg als afgenomen. Dat voelt vooral heel erg dankbaar want dat betekent dat ik weinig zorg nodig heb gehad (tot nu toe) en dus bij de gelukkigste hoor van onze samenleving. Ik persoonlijk betaal heel erg graag voor al die pechvogels die wel (structureel) zorg nodig hebben want dat is een niet benijdenswaardige positie.

nandes57

Superlid
Superlid
Antw.: 1376
Vr Sep 30, 2022 12:51 pm Reageer met quote

een sporter leeft gezonder , hij sport, rookt meestal niet maar helaas wel vaker knie enkel of voetblessures, loopt ook vaker bij de fysio, een bokser, niet per definitie een gevaarlijke sport maar wel blessure gevoelig.
jan leeft gezond, rookt niet, drinkt niet, veel fruit, en werkt hard, stress,burnout, een relatief gevaarlijk beroep (timmerman in de bouw)
allergieen ook zoiets.

persoonlijk denk ik dat gezondheid ook veelal in je genen zit en daar is weinig aan te doen.

Pagina 1 van 1

Plaats reactie