Ieder jaar 80 neuwe soorten paddenstoelen erbij
Wandelen, fietsen & natuur
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3 Plaats reactie

redone

Superlid
Superlid
Antw.: 5976
Za Okt 01, 2022 9:56 pm Reageer met quote

Die aardappelbovist ligt op zijn kop Pien, is ook moeilijk te zien daarom.

Mijn mening vorm ik zelf!
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

Advertentie

Ron1.1

Superlid
Superlid
Antw.: 1812
Zo Okt 02, 2022 12:51 pm Reageer met quote

ondanks de vermeende stikstof hype momenteel, toch nog 80 nieuwe soorten paddenstoelen erbij en slechts een zeer geringe afname mogelijk door de stikstof.
Stikstof is dus toch nog ergens goed voor. Zo gaat het nu eenmaal in de natuur "de ene zijn brood de ander zijn dood" . Zo gaat het al eeuwen in de natuur.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 30388
Zo Okt 02, 2022 2:12 pm Reageer met quote

Onze tuin staat op dit moment vol met paddestoelen, variërend van groot naar klein.

Maar als ik paddestoelen wil eten ga ik toch maar naar de supermarkt. Want ik vertrouw er niet één.

Faber quisque fortunae suae

WillemijnF

Superlid
Superlid
Antw.: 6110
Zo Okt 02, 2022 2:31 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:
Onze tuin staat op dit moment vol met paddestoelen, variërend van groot naar klein.

Maar als ik paddestoelen wil eten ga ik toch maar naar de supermarkt. Want ik vertrouw er niet één.

Dat heb ik ook,hahaha. Ik ben echt gek op paddenstoelen maar zou ze nooit zelf voor consumptie plukken.

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.
Godfried Bomans 1913-1971

Pien2022

Superlid
Superlid
Antw.: 1051
Zo Okt 02, 2022 4:33 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:

Voor de meesten ik ook, behalve voor de champignon rosé. Die zo herkenbaar en de 1ste 4 jaar heb ik mijn buurman iedere keer mee laten kijken en ik zat 100% goed, dus daar loop ik geen risico mee.
En omdat het zo vreselijk vers is, is de smaak ook super lekker.

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 6431
Zo Okt 02, 2022 4:51 pm Reageer met quote

herkent iemand deze soorten uit zijn/haar eigen omgeving?

Eekhoorntjesbrood, Melkzwam, Mousseron (Weidekringzwam) uit Bulgarije als ik het goed lees, Sponszwam, Cantarelle

Boleten (wild Nederland), Keizeramaniet

Oa Beukenzwam en Mai-take

Heb zelf jarenlang een stammetje (speciaal van de kweek) buiten gehad waar Shi-take aan kwam groeien in de herfst. Super lekkere paddenstoel

'Hate is never right, and love is never wrong.'

Roman Kent
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

Pien2022

Superlid
Superlid
Zo Okt 02, 2022 6:22 pm Reageer met quote

Alleen de cantharel ken ik , en van zien buiten en van kopen in de winkel hier. Heerlijke paddenstoel om te eten.

Pien2022

Superlid
Superlid
Zo Okt 16, 2022 1:35 pm Reageer met quote

Vandaag gewandeld want het is prachtig weer en ik wilde echt op zoek naar paddenstoelen. Ik ben wel 8x mensen tegen gekomen in anderhalf uur die zochten naar eetbare paddenstoelen. Dat is ongekend druk voor hier. Maar ik heb veel gezien

Als iemand weet wat ik hieronder heb gezien, dan hoor ik dat ontzettend graag. Ik heb nog nooit zoiets gezien en het leek wel een zeester en ik werd erop gewezen door lieve dorpsgenoten die voorzichtig met hun stok zochten naar eetbare paddenstoelen en me dit graag lieten zien (zo dankbaar voor)

Deze hieronder vond ik ook zo vreselijk prachtig. Een of andere boleet? Ik heb er echt totaal geen verstand van maar heb er zeer van genoten!

redone

Superlid
Superlid
Zo Okt 16, 2022 2:01 pm Reageer met quote

Pien met het pijltje van je muis op de foto gaan staan, rechts klikken , en dan kun je met "afbeelding vinden met google lens" de naam vinden.
Mits de foto duidelijk is.

redone

Superlid
Superlid
Ma Okt 17, 2022 12:45 pm Reageer met quote

Bedankt voor de tip Ria, niks te danken Pien! Laughing

NicolaasP

Superlid
Superlid
Ma Okt 17, 2022 2:19 pm Reageer met quote

Bijzondere foto's Pien! De rode stervormige paddenstoel kon ik ook absoluut niet thuisbrengen (zegt-ie alsof ie een kenner zou zijn Razz ) maar na veel vergeefs gezoek vond ik op "mushroom red star" deze pagina:
https://www.dkfindout.com/us/animals-and-nature/mushrooms/star-shaped-mushrooms/

Duivels vingers!

Ofwel de Clathrus archeri

Wiki: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Clathrus_archeri._(Octopus_fungi)_(42775297732).jpg

Hij is echt spectaculair zeg

Roman Kent
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

redone

Superlid
Superlid
Ma Okt 17, 2022 2:27 pm Reageer met quote

https://nl.wikipedia.org/wiki/Inktviszwam
Dit zie je Nicolaas als je dus gewoon rechts klikt met je muis zoals ik uitlegde, zo moeilijk is het niet!

Pien2022

Superlid
Superlid
Ma Okt 17, 2022 2:28 pm Reageer met quote

NicolaasP schreef:
Bijzondere foto's Pien! De rode stervormige paddenstoel kon ik ook absoluut niet thuisbrengen (zegt-ie alsof ie een kenner zou zijn Razz ) maar na veel vergeefs gezoek vond ik op "mushroom red star" deze pagina:
https://www.dkfindout.com/us/animals-and-nature/mushrooms/star-shaped-mushrooms/

Duivels vingers!

Ik heb deze paddenstoelen op het andere forum ook in het wandeltopic gezet, daar er veel deskundigen zitten van paddenstoelen die lyrisch waren over die rode en we hebben zo gezocht en gelachen met elkaar.

In het Engels denk ik dat hij zo heet, heel leuk Nicolaas dat je voor me gezocht hebt. Zo bedankt. En je bent beslist niet de enige die hem niet kon thuisbrengen, want we hebben ook flink gezocht met elkaar elders.

In het Nederlands is het de inktviszwam en er hangt een mooi verhaal aan, met dank aan het zoeken van een lid van het wandeltopic elders, die dit geplaatst heeft

De echte kenner daaro, vertelde nog dat ze hem helaas nog nooit gezien heeft en wel op haar verlanglijstje staat en dat deze paddenstoelen uit een soort "ei" komen. Gaaf vind ik die info. Dus met vereende krachten zijn we eruit gekomen Laughing
Dat ei zie je dus ook op jouw geplaatste link Nicolaas, dus dat klopt inderdaad haar info. Ik vind dat soort posts zo genieten want is zo leerzaam!

nandes57

Superlid
Superlid
Antw.: 1486
Di Okt 18, 2022 11:51 pm Reageer met quote

Ben weer wat hout aan het verzamelen voor de winter en kwam een kuub of 6 aan stammen tegen die ik mocht opruimen:)SmileSmile
ze zitten vol met zwarte knolletjes de steenkoolzwam, ze voelen een beetje rubberachtig aan, denk niet dat je ze eten kan.

Pien2022

Superlid
Superlid
Wo Okt 19, 2022 10:31 am Reageer met quote

redone schreef:
Bedankt voor de tip Ria, niks te danken Pien! Laughing

Mij lukt dat niet helaas anders was het de goude tip geweest, en anderen ook niet dus wellicht heb jij een speciaal programma op je telefoon staan. Ik heb dit in de wandelgroep gedropt en niemand weet hoe je het doet en die mensen zijn echt niet dom. Dus we hebben echt met elkaar moeten zoeken

Of anders gezegd, Regone, ik heb heel bewust niet gereageerd want ik vond je post helemaal niet zo aardig. Aardig was geweest als je me deze tip had gegeven, met daarbij gezegd had wat voor paddenstoel het is, iets inhoudelijks bv→ "wat een gave paddenstoel, of ik heb hem daar of daar ooit gezien " etc.
Ik ben hier om van elkaar te leren en te genieten van wat anderen aan fijne dingen mee maken. Als er totaal niet gereageerd wordt op elkaar dan pas ik gewoon. Bewust heb ik dit niet gezegd want: "als je niets aardigs te zeggen heb Pien, hou dan je mond" is wel mijn levensregel. Maar nu jij het omdraait en jezelf zo aardig vindt, tja dan moet ik wel een eerlijke reactie geven. Dus bij deze.

De reacties in het wandeltopic en de reacties hier zijn kort samengevat te vergelijken met het "zoet" daar en het "zuur" hier. En dan vraag ik me af→ "waarom hier op 50++ zo zuur of niet gereageerd, waarom niet gewoon leuk meeleven met het plezier van een ander"? Ik begrijp dat dus gewoon niet. Maar enfin, mijn paddenstoeltjes ga ik dus hier niet meer plaatsen heb ik me voorgenomen.

Leuk Nandes al die paddenstoelen op het hout. Dat zijn juist de plekken waar je ze veel ziet. Zo ook hier in de tuin.

NicolaasP

Superlid
Superlid
Do Nov 10, 2022 3:03 pm Reageer met quote

Op facebook (Amazing Diary):

Quote:
One of the most famous fungi in the world is the “zombie ant fungus”. It takes over the mind of an ant, causing it to climb up a branch and cling to the underside of a leaf before mummification. Once locked in place, the mushroom-like fruiting body of the cordyceps sprouts from the ant and eventually releases its spores.

Een van de meest bekende schimmels ter wereld is de "zombie mierenschimmel". Het neemt de geest van een mier over, waardoor het op een tak klimt en zich vastklampt aan de onderkant van een blad voordat het gemummificeerd wordt. Eenmaal op zijn plaats vergrendeld, ontspruit het paddenstoelachtige vruchtlichaam van de cordyceps uit de mier en geeft uiteindelijk zijn sporen vrij.

Nooit eerder van gehoord

Komt alleen in tropische wouden voor

https://nl.wikipedia.org/wiki/Ophiocordyceps_unilateralis

Quote:
De schimmel werd voor het eerst beschreven door de Britse natuuronderzoeker Alfred Russel Wallace in 1859. Om zijn eigen voorplanting en verspreiding te bevorderen, manipuleert O. unilateralis de gedragspatronen van een besmette mier, specifiek Camponotus leonardi. De besmette mier verlaat zijn nest en foerageergebied, op zoek naar een plek op de bosbodem met een temperatuur en luchtvochtigheid die geschikt is voor de groei van de parasiet. De geïnfecteerde mier zal zich dan met de onderkaak vastklemmen aan de hoofdnerf op de onderkant van een blad en uiteindelijk sterven.

De schimmel kan, aan het einde van zijn levenscyclus, op naam worden gebracht met behulp van het vruchtlichaam ervan, dat bestaat uit een donkergekleurde, pezige doch buigzame steel (stroma) die uit de achterkant van de kop van de overleden mier treedt. De steel heeft een perithecium (sporendrager) net onder de punt aan het uiteinde van deze steel.

Roman Kent

Pien2022

Superlid
Superlid
Zo Nov 13, 2022 9:56 am Reageer met quote

Wellicht doordat ik mijn koffietje nog niet gehad heb en wat te eten, maar ik vind het ongelooflijk gaaf→ overtreffende trap en tegelijkertijd krijg ik er een swiepert van in mijn buik zo van ajakkie→ die mier die gespietst wordt. Laughing
Twee uiterste, wat is de natuur toch bizar en prachtig tegelijk. Heel apart Nicolaas.

Pagina 3 van 3 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3

Plaats reactie