Politie woest op Sylvana Simons: ’Dit is onaanvaardbaar’
Het Grand Café
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende Plaats reactie

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 30388
Ma Nov 28, 2022 12:14 pm Reageer met quote

WillemijnF schreef:

...Wat je ook van zwarte Piet vindt, je mag het allemaal zeggen en het enige dat er gebeurt is dat de publieke mening erover verschuift, net zoals Piet ook niet meer dreigt met de roe en er geen kind meer bang hoeft te zijn in de zak mee naar Spanje te worden genomen...

Je mag het allemaal zeggen, beweer je. Maar als consequentie moet het dan ook mogelijk zijn dat iedereen zelf bepaalt of hij/zij het sinterklaasfeest viert met zwarte of met witte pieten. Als een dorp of gemeenschap vindt dat Piet zwart moet zijn, dan moeten zij dat ook in alle vrijheid kunnen organiseren zonder daarbij belemmerd te worden door wie dan ook.

Het is best mogelijk dat zwarte Piet in de loop der tijden zal evolueren en misschien wel zal verdwijnen - wat in mijn ogen nog het beste zou zijn - en dat is het probleem ook niet. Het is de constante drammerigheid van de zwarte pieten-haters dat irritatie en weerzin opwekt..

Faber quisque fortunae suae
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 6431
Ma Nov 28, 2022 12:39 pm Reageer met quote

Quote:
Het is de constante drammerigheid van de zwarte pieten-haters dat irritatie en weerzin opwekt..

Ik denk dat er vooral veel haat is van de kant van de mensen die coûte que coûte (gecorrigeerd Embarassed) een racistisch symbool in ere willen houden. Waarom is dat zo belangrijk voor dat groepje, vraag je dat eens af. Om een kinderfeest te redden? Dat is natuurlijk volkomen lachwekkend. Er heeft echt nog nergens een kind gehuild omdat ze ipv Pieten met zwart kroeshaar, dikke rode lippen en creolen in zijn oren, Pieten met roetvegen zag. Wie dat als motief gelooft.
De fanatieke voorvechters van de blackface-karikatuur die uit de VS overwaaide eerste helft vorige eeuw willen gewoon op hun strepen staan: dit is mijn witte cultuur en geen mens heeft zich daarmee te bemoeien, niet een andere witte, en zeeeeeeker geen zwarte! Dat maakt hen zo hels. Racisme moet gewoon mogen, en men laat zich er beslist niet over op de vingers tikken, door zwarte mensen nog wel.

Om de kinderen blij te maken, de kinderen te steunen? Deze is leuk:
https://www.youtube.com/watch?v=X47GU6wVtDE

'Hate is never right, and love is never wrong.'

Roman Kent

Laatst aangepast door NicolaasP op Ma Nov 28, 2022 9:49 pm, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

WillemijnF

Superlid
Superlid
Antw.: 6110
Ma Nov 28, 2022 12:42 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:
WillemijnF schreef:

...Wat je ook van zwarte Piet vindt, je mag het allemaal zeggen en het enige dat er gebeurt is dat de publieke mening erover verschuift, net zoals Piet ook niet meer dreigt met de roe en er geen kind meer bang hoeft te zijn in de zak mee naar Spanje te worden genomen...

Je mag het allemaal zeggen, beweer je. Maar als consequentie moet het dan ook mogelijk zijn dat iedereen zelf bepaalt of hij/zij het sinterklaasfeest viert met zwarte of met witte pieten. Als een dorp of gemeenschap vindt dat Piet zwart moet zijn, dan moeten zij dat ook in alle vrijheid kunnen organiseren zonder daarbij belemmerd te worden door wie dan ook.

Het is best mogelijk dat zwarte Piet in de loop der tijden zal evolueren en misschien wel zal verdwijnen - wat in mijn ogen nog het beste zou zijn - en dat is het probleem ook niet. Het is de constante drammerigheid van de zwarte pieten-haters dat irritatie en weerzin opwekt..

De anti-zwartePiet demonstranten belemmeren niemand. Zij hebben toestemming van de burgemeester om op een aangewezen plek met een protestbord te staan. Zij hebben een mening over de racistische zwarte piet en die mag je in Nederland nog altijd uiten. De belemmering komt van degenen die menen dat sommige mensen minder rechten hebben dan zij. Dat een andere mening dan de jouwe je weerzin opwekt geeft je nog niet het recht hen de mond te snoeren of,erger nog, hen te bedreigen of hun spullen te vernielen. Een andere mening kan absoluut lastig en irritant zijn, maar je mag deze nog altijd wel uiten in Nederland en laten we dat alsjeblieft koesteren!

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.
Godfried Bomans 1913-1971

Ron1.1

Superlid
Superlid
Antw.: 1812
Ma Nov 28, 2022 1:02 pm Reageer met quote

ze mogen best demonstreren maar op die plaatsen die de burgemeester aanwijst, bijv. op de Mokerhei.

Het woke-gehalte in deze Topic is weer groot.

WillemijnF

Superlid
Superlid
Ma Nov 28, 2022 1:23 pm Reageer met quote

Ron1.1 schreef:
ze mogen best demonstreren maar op die plaatsen die de burgemeester aanwijst, bijv. op de Mokerhei.

Het woke-gehalte in deze Topic is weer groot.

Als het woke is om te stellen dat het recht op demonstreren voor elke Nederlander geldt, dan is dit woke ja.
Het tegenovergestelde is dan dat je vindt dat demonstreren slechts voorbehouden is aan groeperingen die jouw mening uitdragen. Daar zullen Poetin en andere dictatoriale leiders het mee eens zijn. Weet wat je wenst.

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 30388
Ma Nov 28, 2022 1:45 pm Reageer met quote

Ten eerste is een zwarte piet niet racistisch doch slechts een karikatuur in een kindersprookje. Net als dat een clown in een circus een karikatuur van een blanke potsenmaker is.

Voel jij je door een wit geschminkte clown dan gediscrimineerd?

Het kan natuurlijk zijn dat de persoon die zwarte Piet speelt, racistisch is. maar dat heeft niets met de zwartepietfiguur te maken.

En natuurlijk mag iedereen zijn/haar mening hebben en uiten. Maar doe dat dan niet in het bijzijn van de kinderen.

Faber quisque fortunae suae

Pluk

Stamgast
Stamgast
Antw.: 313
Ma Nov 28, 2022 1:53 pm Reageer met quote

WillemijnF schreef:
Pluk schreef:
Roos634 schreef:

Ze komt op voor Jerry Afryie, afkomstig van de Ashanti. Dat waren geen onbelangrijke slavenhandelaren. https://www.groene.nl/artikel/in-ghana-zijn-de-ashanti-de-slavenhandelaren. Zwarte piet mag niet. En ze vindt Black friday normaal?

Bedankt Roos, ik wist dit niet en ben nog verder aan het 'spitten'.

'Voor de Europese kolonisatie was de Ashanti Confederatie een belangrijke staat in West-Afrika, vooral van 1570 tot 1900. De rijkdom van de Ashanti was gebaseerd op de aanzienlijke goudvoorraden in de regio. Het waren vaardige goudsmeden. De Ashanti waren een machtige stam. De hoofdinkomsten kwamen eeuwenlang uit de handel in goud en slaven. De Ashanti waren slavenhouders die de slaven lieten werken in hun goudmijnen. Ook voerden ze een levendige handel, eerst met de slavenhandelaren die uit het noorden van Afrika kwamen. De slaven uit eigen stam en tot slaaf gemaakten van andere stammen werden verkocht aan handelaren van de Hausa-stam en Arabieren, die ze vervoerden naar het noorden van Afrika en naar Klein-Azië'
(bron wiki)

Ja dit is echt geweldig, dit is wat je wilt, dat nazaten van families die zich bezighielden met bijvoorbeeld slavernij inzien hoe verkeerd dat was en zich nu actief inzetten om alle recente denigrerende verwijzingen naar het slavernijverleden, zoals zwarte Piet, af te schaffen. Zo zie je maar, veel mensen zijn bereid te leren van fouten uit het verleden. Goed voorbeeld.

Ik heb het hier over een stukje geschiedenis waar ik niet van wist, jij gaat ermee aan de haal en geeft er
je eigen draai aan. Handig gedaan, maar jouw mening in deze is niet de mijne dus ik zet dat hierbij even recht.

Il dolce far niente

WillemijnF

Superlid
Superlid
Ma Nov 28, 2022 1:57 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:

En natuurlijk mag iedereen zijn/haar mening hebben en uiten. Maar doe dat dan niet in het bijzijn van de kinderen.

Dat is jouw meningen ik begrijp het ook nog wel. Maar als een groep toestemming krijgt om te demonstreren in de buurt van kinderen is het niet aan andere burgers om hen dat recht te ontzeggen. Richt je dan tot de burgemeester en vecht binnen de gemeenteraad zo'n besluit aan. Discussieer dáár en leg je vervolgens neer bij het genomen besluit. Dát is hoe het hoort te gaan.

Laatst aangepast door WillemijnF op Ma Nov 28, 2022 2:10 pm, in totaal 1 keer bewerkt

WillemijnF

Superlid
Superlid
Ma Nov 28, 2022 2:06 pm Reageer met quote

Pluk schreef:
WillemijnF schreef:
Pluk schreef:
Roos634 schreef:

Ze komt op voor Jerry Afryie, afkomstig van de Ashanti. Dat waren geen onbelangrijke slavenhandelaren. https://www.groene.nl/artikel/in-ghana-zijn-de-ashanti-de-slavenhandelaren. Zwarte piet mag niet. En ze vindt Black friday normaal?

'Voor de Europese kolonisatie was de Ashanti Confederatie een belangrijke staat in West-Afrika, vooral van 1570 tot 1900. De rijkdom van de Ashanti was gebaseerd op de aanzienlijke goudvoorraden in de regio. Het waren vaardige goudsmeden. De Ashanti waren een machtige stam. De hoofdinkomsten kwamen eeuwenlang uit de handel in goud en slaven. De Ashanti waren slavenhouders die de slaven lieten werken in hun goudmijnen. Ook voerden ze een levendige handel, eerst met de slavenhandelaren die uit het noorden van Afrika kwamen. De slaven uit eigen stam en tot slaaf gemaakten van andere stammen werden verkocht aan handelaren van de Hausa-stam en Arabieren, die ze vervoerden naar het noorden van Afrika en naar Klein-Azië'
(bron wiki)

Ja dit is echt geweldig, dit is wat je wilt, dat nazaten van families die zich bezighielden met bijvoorbeeld slavernij inzien hoe verkeerd dat was en zich nu actief inzetten om alle recente denigrerende verwijzingen naar het slavernijverleden, zoals zwarte Piet, af te schaffen. Zo zie je maar, veel mensen zijn bereid te leren van fouten uit het verleden. Goed voorbeeld.

Ik heb het hier over een stukje geschiedenis waar ik niet van wist, jij gaat ermee aan de haal en geeft er
je eigen draai aan. Handig gedaan, maar jouw mening in deze is niet de mijne dus ik zet dat hierbij even recht.

Prima Pluk. Uit het door jouw aangehaalde stuk is jouw mening daarover voor mij niet duidelijk geworden. Ik ging daar dan ook niet tegenin en er hoeft volgens mij dus ook niets te worden rechtgezet. Ik vond het een goed voorbeeld van hoe latere generaties tot voortschrijdend inzicht komen, zoals je ook in ons land ziet gebeuren. Dat is mijn mening en daar kun je het mee eens zijn of niet. Waarom schrijven we hier anders?

Pien2022

Superlid
Superlid
Antw.: 1051
Ma Nov 28, 2022 2:36 pm Reageer met quote

NicolaasP schreef:

DIT is het dus precies.

Mijn kleinkind maakt tekeningen met gekleurde en roetveeg pieten en geniet voluit van dit heerlijke feest. Deze kinderen leggen precies de vingers op de zere plek.

"Papa, ik schaam me zo voor jou". De papa's in dit filmpje zijn bezig met hun eigen ideeën zoals zij denken dat het heurt, te plakken op deze kinderen → die dit station allang gepasseerd zijn en allang houden van roetveeg, of gekleurde Piet en graag Sinterklaas willen vieren.

Iedere keer als het woord "woke" in verwijtende zin valt dan merk ik dat ik daar enorm veel jeuk van krijg. Dat gebeurt nogal eens op dit forum→ dat verwijt , in tegenstelling tot het jeugd forum (gelukkig) en dat woordje valt als een laatste poging om de ander met haar of zijn mening onder uit te halen en belachelijk te maken of in een foute hoek weg te zetten volgens de schrijver.

Dat vind ik iets dat veranderd is sinds een aantal jaren en dat was er niet toen ik jonger was. We hadden gewoon discussies en waren het eens cq oneens met elkaar. Maar denigrerende woorden, typeringen om iemand weg te zetten, dat kenden we nog niet.
Dankzij de invloed van Forum voor democratie o.a worden mensen zo naar weggezet en helaas zijn er teveel mensen die dit over hebben genomen (zonder wellicht dat ze door hebben vanuit welke hoek deze woorden als scheldwoord worden gebruikt om de ander onderuit te halen).

Ik zeg toch ook niet, "dit forum kent een hoog neo fascistisch, of een hoog racistisch leden gehalte". Dat is nl wat er gebeurt hier. Mensen iets naars verwijten omdat ze anders als jezelf denken. Ik denk als we daar al eens mee op zouden kunnen houden in deze maatschappij, op dit forum, dat het van mening verschillen en daarover discussiëren al veel vriendelijker en menselijker wordt en dus leuker! En dit voor alle partijen ongeacht hoe je denkt!

dagmar57

Superlid
Superlid
Antw.: 4211
Ma Nov 28, 2022 4:00 pm Reageer met quote

Demonstreren is een recht en mensen die een (wettelijk toegestane) demonstratie niet willen en dit verhinderen zijn wettelijk gezien dus geheel verkeerd bezig, zeker als er ook nog geweld of bedreiging bij komt.

In Staphorst had KOZP toestemming om te demonstreren, het geweld en de bedreiging van mensen die KOZP niet in Staphorst wilden waren extreem.
Waarom niet gewoon de demonstratie toestaan op de aangewezen plek hiervoor, had niemand last van, behalve dan irritatie dat ze er waren, maar daar valt wel mee te leven lijkt me.
Het buiten proportionele geweld en intimidatie die mensen van KOZP, Amnesty International en gewone burgers die nergens mee te maken hadden ten deel vielen is derhalve zeer afkeuringswaardig en mensen die zich daar aan schuldig hebben gemaakt horen gewoon bestraft te worden volgens het wetboek en daar is de politie mee bezig begreep ik.

Wat het politie optreden betreft, we wachten het onderzoek af.

Roos634

Stamgast
Stamgast
Antw.: 221
Ma Nov 28, 2022 9:18 pm Reageer met quote

WillemijnF schreef:
Pluk schreef:
Roos634 schreef:

(bron wiki)

Interessante gedachte Willemijn. Wat een gemiste kans dan om dit niet duidelijker naar buiten te brengen. Als dit de achtergrond van zijn KOZP groep zou zijn en dit vaker naar buiten zou brengen en bv. excuses zou maken aan vooral zijn eigen volk, zou zijn boodschap dan niet veel krachtiger naar buiten komen?

WillemijnF

Superlid
Superlid
Ma Nov 28, 2022 11:35 pm Reageer met quote

Roos634 schreef:
WillemijnF schreef:
Pluk schreef:
Roos634 schreef:

(bron wiki)

Interessante gedachte Willemijn. Wat een gemiste kans dan om dit niet duidelijker naar buiten te brengen. Als dit de achtergrond van zijn KOZP groep zou zijn en dit vaker naar buiten zou brengen en bv. excuses zou maken aan vooral zijn eigen volk, zou zijn boodschap dan niet veel krachtiger naar buiten komen?

Nee dat vind ik niet. Net zo min als indivuduele Nederlandse burgers excuses hoeven te maken over het slavernijverleden van hun voorouders. Het is wat anders als een staatsman dat doet namens de Staat, zoals nu gaat gebeuren door Nederland. Maar we zijn er heel duidelijk over, hier meermaals gezegd ook, dat niemand in persoon zich in Nederland schuldig hoeft te voelen over het gedrag van zijn voorvaderen. Als dat voor Nederlanders geldt, geldt dat uiteraard ook voor mensen met een andere achtergrond. Het is natuurlijk niet zo dat je geen mening mag hebben over racisme of zwarte piet omdat je voorvaderen misstappen begingen. Of vind jij van wel?

TheDon

Stamgast
Stamgast
Antw.: 399
Di Nov 29, 2022 1:20 am Reageer met quote

Keesvi schreef:
TheDon schreef:
Waar ik mij kwaad over maakt is dat er 2 kennissen van mij die zwart zijn en 46 en 55 jaar oud zijn en meedoen met de Sinterklaas optochten en het organiseren ervan. Zij hebben te horen gekregen dat ze niet meer mee mogen doen aan de intochten omdat er geen zwarte pieten meer mogen mee doen!!!

Zoals je dit hier stelt getuigt het van een bekrompenheid waar ik geen enkel begrip kan opbrengen en dat zal zo goed als heel Nederland met me eens zijn. Maar vertel eerst even heel secuur vanuit welke hoek precies die onzin komt voordat je dit een volkomen geweldloze actiegroep als KOZP aanwrijft. Want daar geloof ik geloof namelijk niets van, maar goed, jij suggereert dit dus ik ben benieuwd naar je commentaar.Beste Kees, vertel dat nou eens aan die vrienden van mij!! Ik vind dit ergerlijk en jij vind het normaal???

Quote:
Ik ga er van uit dat als je hier in Nederland komt, je eigen aan past en niet de boel even gaat verzieken.

Aanpassen? Waaraan? Geen enkel land, en dat geldt natuurlijk ook voor Nederland, is een besloten gemeenschapje waar de bevolking sinds mensenheugenis lang en gelukkig leeft zonder enige invloed van buitenaf. Nou ja, er bestaan nog wat geïsoleerde stammen in het Amazonegebied, waar we m.i. met onze geldbeluste houtzagersfikken van af moeten blijven, maar bedoel je dat als jouw maatstaf?
Al die "gasten"die hierheen komen denken vaak wel even de boel te veranderen om wat voor reden ook en dat moeten ze niet doen want dan ben ik niet alleen kwaad maar vele inwoners ook. Juist daarom werk je juist dat racisme aan.
Quote:
k heb Nederland lief en dat zouden meerdere mensen moeten doen.

Ik heb Nederland ook lief, én omdat ik er geboren en getogen ben én vanwege het respecteren van een Grondwet met democratische waarden waaronder het recht op vrije meningsuiting en het recht om daar voor op te komen. o.a. door middel van demonstraties en dergelijke. Meen je serieus dat jij dat recht, en daarmee dus ook je eigen grondrechten wilt inperken? Ik ga de groenrechten niet inperken, ik ben/was trots op Nederland maar zie nu vele mensen mee gaan met de boel mee te draaien zoals met KOZP en dit ergert mij juist hun werken racisme in de hand.
Quote:
Ik ben blij dat ik vele getinte mensen als vriend heb en daar neem ik het voor op!!

Er is niets op tegen om voor je vrienden op te komen, integendeel, maar dat heeft niets met huidskleur te maken. Het gaat hier om het respecteren van elkaars mening, eens of oneens, en het recht om die te uiten, ongeacht of je dat doet met demonstraties of op het 50plusser forum. Menig ondemocratisch land kan daar een voorbeeld aan nemen. Mooi toch? Dat lijkt mij traditie nummer één die we moeten koesteren.

Dit gaat wel over getinte mensen, mensen die vele jaren met veel plezier mee hielpen met de intochten en voor zwarte piet speelde en ze dat niet meer mogen omdat ze zwart zijn, dat vind ik heel erg en daar mag ik toch voor opkomen?

Maargoed Kees, ik merk toch weer dat er vele mensen hier achter KOZP staan en niet aan hetgeen ze verpesten!! Zelfs WOII erbij halen, schofterig vind ik dat.

Maargoed, ik weet nu waar ik op moet letten hier en mijn ervaringen maar niet moet delen en zeker niet als het om getint volk gaat.

Wat zou de wereld mooi zijn als de mensen net zo'n groot hart zouden hebben als dieren.

Laatst aangepast door TheDon op Di Nov 29, 2022 1:32 am, in totaal 1 keer bewerkt

Roos634

Stamgast
Stamgast
Antw.: 221
Di Nov 29, 2022 1:22 am Reageer met quote

WillemijnF schreef:
Roos634 schreef:
WillemijnF schreef:
Pluk schreef:
Roos634 schreef:

(bron wiki)

Nee dat vind ik niet. Net zo min als indivuduele Nederlandse burgers excuses hoeven te maken over het slavernijverleden van hun voorouders. Het is wat anders als een staatsman dat doet namens de Staat, zoals nu gaat gebeuren door Nederland. Maar we zijn er heel duidelijk over, hier meermaals gezegd ook, dat niemand in persoon zich in Nederland schuldig hoeft te voelen over het gedrag van zijn voorvaderen. Als dat voor Nederlanders geldt, geldt dat uiteraard ook voor mensen met een andere achtergrond. Het is natuurlijk niet zo dat je geen mening mag hebben over racisme of zwarte piet omdat je voorvaderen misstappen begingen. Of vind jij van wel?

Rutte vertegenwoordigd NL, de staat. Jerry vertegenwoordigd zijn volk. Maar denk je niet dat zijn boodschap dan duidelijker en begrijpelijker is?

TheDon

Stamgast
Stamgast
Antw.: 399
Di Nov 29, 2022 1:26 am Reageer met quote

douwe schreef:

en zo gaat het met heel veel tradities.

Zo is het juist ja maar dat vergeten mensen en geloven dat niet totdat het te laat is.

Wat zou de wereld mooi zijn als de mensen net zo'n groot hart zouden hebben als dieren.

NicolaasP

Superlid
Superlid
Di Nov 29, 2022 11:48 am Reageer met quote

Pien2022 schreef:
NicolaasP schreef:

DIT is het dus precies.

Mijn kleinkind maakt tekeningen met gekleurde en roetveeg pieten en geniet voluit van dit heerlijke feest. Deze kinderen leggen precies de vingers op de zere plek.

"Papa, ik schaam me zo voor jou". De papa's in dit filmpje zijn bezig met hun eigen ideeën zoals zij denken dat het heurt, te plakken op deze kinderen → die dit station allang gepasseerd zijn en allang houden van roetveeg, of gekleurde Piet en graag Sinterklaas willen vieren.

Iedere keer als het woord "woke" in verwijtende zin valt dan merk ik dat ik daar enorm veel jeuk van krijg. Dat gebeurt nogal eens op dit forum→ dat verwijt , in tegenstelling tot het jeugd forum (gelukkig) en dat woordje valt als een laatste poging om de ander met haar of zijn mening onder uit te halen en belachelijk te maken of in een foute hoek weg te zetten volgens de schrijver.

Dat vind ik iets dat veranderd is sinds een aantal jaren en dat was er niet toen ik jonger was. We hadden gewoon discussies en waren het eens cq oneens met elkaar. Maar denigrerende woorden, typeringen om iemand weg te zetten, dat kenden we nog niet.
Dankzij de invloed van Forum voor democratie o.a worden mensen zo naar weggezet en helaas zijn er teveel mensen die dit over hebben genomen (zonder wellicht dat ze door hebben vanuit welke hoek deze woorden als scheldwoord worden gebruikt om de ander onderuit te halen).

Ik zeg toch ook niet, "dit forum kent een hoog neo fascistisch, of een hoog racistisch leden gehalte". Dat is nl wat er gebeurt hier. Mensen iets naars verwijten omdat ze anders als jezelf denken. Ik denk als we daar al eens mee op zouden kunnen houden in deze maatschappij, op dit forum, dat het van mening verschillen en daarover discussiëren al veel vriendelijker en menselijker wordt en dus leuker! En dit voor alle partijen ongeacht hoe je denkt!

Ik kijk er toch iets anders tegen aan misschien.
Toen de Amerikanen Nederland kwamen bevrijden werd het de Nederlander al onder de neus gewreven dat hier met dit feest van een uit de Minstrel shows afkomstige blackface karikatuur gebruik gemaakt werd die in hun land al lang niet meer kon en als zeer aanstootgevend beschouwd werd. Dat ebt na de bevrijding langzaam weg.
In de jaren 60 steekt hierover een vrij felle discussie de kop op en daar zijn we inmiddels wel zo'n beetje mee klaar. Men -de mensen in het algemeen- wil niemand meer kwetsen met die racistische karikatuur en doet dat dus ook niet meer. Hij is vervangen door de veel beter met het verhaal overeenkomende roetveegpiet.
Die kleine groepjes die nu nog met een blackface Piet de straat op gaan of een blackface bv als avatar gebruiken, die zijn zich terdege bewust van het racistisch karakter daarvan. Zij weten dat zij mensen daarmee kwetsen. Misschien willen zij dat en is het gebruiken van die karikatuur pure provocatie, of misschien interesseert het hen eenvoudig niet of zij anderen daarmee kwetsen. Maar zij weten het wel, iedereen is zich dat in deze tijd na 80 jaar discussie ten volle bewust. En dan ben je een racist wanneer je je daar niets van aan wenst te trekken, en natuurlijk helemaal wanneer je daar bewust gebruik van maakt om uit te dagen. Zo simpel is dat.

https://www.bnnvara.nl/joop/artikelen/zwarte-piet-kwetste-bevrijders-in-wo-ii

Nederland is al lang niet meer wit maar divers. Sinterklaas is een feest dat op nagenoeg alle scholen en op de nationale televisie gevierd wordt voor en door alle Nederlandse kinderen waarvan er een hoop niet wit zijn. Zij maken deel uit van onze cultuur. Bizar om die kinderen te willen kwetsen met een blackface karikatuur vanuit ook nog eens het oogmerk dat zij buiten de Nederlandse cultuur zouden staan. Dat is feitelijk dubbel racistisch gedacht.

Roman Kent
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

Pien2022

Superlid
Superlid
Antw.: 1051
Di Nov 29, 2022 12:08 pm Reageer met quote

Nicolaas, jouw
Quote:
slaat dat op mijn bericht? En zo ja, waar zie jij het verschil?

Ik heb nl het idee dat het enige verschil is (misschien heb ik het mis hoor, tussen onze berichten) dat ik mensen nooit racisten zal noemen al is het alleen maar om dat dit de discussie niet verder helpt. Die mensen die werkelijk racist zijn , weten dit zelf ook wel.

B.v
Ik heb ooit een vriend van een van mijn kinderen in Frankrijk op bezoek gehad. Die jonge man, had voortdurend nare grapjes over zwarte mensen, en noemde ze zelfs negers etc. Die heb ik de 1ste 2x keer laten weten dat ik hier niet van houd, de 3de keer dat als ik het nog een keer hoorde dat hij zijn koffers kon pakken en naar Nederland terug kon reizen daar ik dat gedoe niet op mijn erf wilde hebben en het wel mijn huis en terrein is. Ze liepen weg, en ik hoorde mijn zoon en de andere vrienden zeggen tegen die gast, dat ik het wel meende en dat hij echt moet stoppen want dat zij zich er ook aan storen en dat hij dat weet. Het werd toen toch nog heel erg gezellig met die gast en hij gedroeg zich keurig en het was klaar.

WillemijnF

Superlid
Superlid
Di Nov 29, 2022 12:28 pm Reageer met quote

TheDon schreef:
douwe schreef:

en zo gaat het met heel veel tradities.

Zo is het juist ja maar dat vergeten mensen en geloven dat niet totdat het te laat is.

Vind jij dat Qatar het qua mensenrechten beter doet dan Nederland? Is dat wat je zou willen? Besef dan goed dat jij en ik dan(en anderen met alle kritiek op Rutte en de regering) allang gevangen zouden zitten of erger. Ik vind dit een ontzettend dom plaatje. Iedereen mag hier in principe zeggen wat je wil, óók dat je wil dat onze tradities worden gerespecteerd en anderen mogen zeggen dat tradities mogen veranderen. Niemand gaat daarvoor de bak in. En wat zwarte piet betreft: steeds meer Nederlanders begrijpen de weerstand daartegen en de roetveegpiet wordt overal op basisscholen, (óók op de ene basisschool in Staphorst waar het sinterklaasfeest wordt gevierd ) als dé Piet geaccepteerd. En daar is toch waar het om gaat: een leuk feest voor alle kinderen?

O ja en iedereen mag Piet zijn: blond ,wit, blank, aziatisch én zwart. Die vrienden van jou moeten zich dan maar melden bij een andere organisatie die niet zo bekrompen is en wél snapt hoe het zit.

Laatst aangepast door WillemijnF op Di Nov 29, 2022 12:45 pm, in totaal 1 keer bewerkt

NicolaasP

Superlid
Superlid
Di Nov 29, 2022 12:45 pm Reageer met quote

Pien2022 schreef:
Nicolaas, jouw
Quote:
slaat dat op mijn bericht? En zo ja, waar zie jij het verschil?

Ik heb nl het idee dat het enige verschil is (misschien heb ik het mis hoor, tussen onze berichten) dat ik mensen nooit racisten zal noemen al is het alleen maar om dat dit de discussie niet verder helpt. Die mensen die werkelijk racist zijn , weten dit zelf ook wel.

Dat verschil bedoelde ik dus ook te stipuleren Pien. Ik vind het niet verkeerd om mensen die willens en wetens met racistische symbolen te koop lopen op straat of elders, aldus mensen die zich als racist schijnen te willen profileren, ook als zodanig aan te duiden.
Gewoon omdat die termen bestaan en die makkelijker te gebruiken zijn dan omslachtige omschrijvingen.
Het is natuurlijk wel een verschil of je iemand toebijt: vuile racist dat je bent, of dat je gewoon iemand, of een groep, een beweging met een term als racistisch betitelt. Het is dan een typering. Hij, zij, die groep, die beweging zal dat inderdaad vast ook zelf wel weten, dat klopt, maar dat is geen reden dergelijke termen te vermijden.
Als scheldwoord, om iemand uit te jouwen, als hoon, zou dat in mijn ogen niet echt koosjer zijn maar eenvoudig als predikaat of karakterisering daar waar die term volkomen op zijn plaats is, why not.

Roman Kent

Pagina 3 van 4 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Plaats reactie