Einde van cashgeld nu echt in zicht door digitale euro?
Blik op het nieuws
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende Plaats reactie

TheDon

Stamgast
Stamgast
Antw.: 396
Wo Nov 30, 2022 1:30 am Reageer met quote

Daar gaan we dan, controle over onze uitgave zoals het WEF wil?

https://www.ad.nl/geld/einde-van-cashgeld-nu-echt-in-zicht-door-digitale-euro-gaat-om-een-fundamentele-verandering~a8edd645/

Wat zou de wereld mooi zijn als de mensen net zo'n groot hart zouden hebben als dieren.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

nandes57

Superlid
Superlid
Antw.: 1485
Wo Nov 30, 2022 1:33 am Reageer met quote

TheDon schreef:

https://www.ad.nl/geld/einde-van-cashgeld-nu-echt-in-zicht-door-digitale-euro-gaat-om-een-fundamentele-verandering~a8edd645/

ga jij het lastig krijgen met al jou zwartgeld van fietsreparaties en computerhulp Laughing

TheDon

Stamgast
Stamgast
Wo Nov 30, 2022 1:40 am Reageer met quote

nandes57 schreef:
TheDon schreef:

ga jij het lastig krijgen met al jou zwartgeld van fietsreparaties en computerhulp Laughing

Fietsreparaties doe ik allang niet meer en computerhulp is vrijwilligerswerk. Wink

nandes57

Superlid
Superlid
Antw.: 1485
Wo Nov 30, 2022 1:42 am Reageer met quote

ik ga gewoon in natura betalen Laughing Laughing Laughing Laughing

Pluk

Stamgast
Stamgast
Antw.: 313
Wo Nov 30, 2022 11:50 am Reageer met quote

nandes57 schreef:

Oei, ik ga het dan ook lastig krijgen als er bijvoorbeeld weer eens een (landelijke) storing is bij de bank(en).

https://storingsoverzicht.nl/storing/internet-bankieren/

Il dolce far niente

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 30385
Wo Nov 30, 2022 12:21 pm Reageer met quote

nandes57 schreef:
ik ga gewoon in natura betalen Laughing Laughing Laughing Laughing

Dat werkt alleen maar als je een mooie vrouw van 20 jaar bent... Very Happy

Faber quisque fortunae suae

Ron1.1

Superlid
Superlid
Antw.: 1809
Wo Nov 30, 2022 2:43 pm Reageer met quote

wat is het probleem dan ?

Pien2022

Superlid
Superlid
Antw.: 1050
Wo Nov 30, 2022 2:59 pm Reageer met quote

Dat betekent dus dat als de stroom uitvalt gelijk het hele land plat ligt. Wat een fijn idee (maar niet heus) en wat dom. Wat een afhankelijkheid van stroom. ER kan altijd iets gebeuren waardoor de stroom korte of langere tijd uitvalt.

WillemijnF

Superlid
Superlid
Antw.: 6108
Wo Nov 30, 2022 3:03 pm Reageer met quote

Ik heb het even nageteld, maar wij hebben precies € 6,45 aan contant geld in huis.
Ik denk niet dat ik het probleem zie, maar ik hoor het graag.

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.
Godfried Bomans 1913-1971

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 6431
Wo Nov 30, 2022 3:13 pm Reageer met quote

Reken al jaren nergens meer contant af, alleen voor de daklozenkrantverkoper heb ik muntgeld bij me. Kan er nergens iets over vinden maar zou een enkel nog digitale munt niet een uitstekende mogelijkheid bieden om vat te krijgen op de geldstromen die omgaan in de narcotica? Nu worden er koffers/dozen met miljoenen euro gevonden bij de handelaars, die mogelijkheid cash te innen is dan wel mooi geëlimineerd

kijk bv hier eens

'Hate is never right, and love is never wrong.'

Roman Kent

Laatst aangepast door NicolaasP op Wo Nov 30, 2022 3:16 pm, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

dagmar57

Superlid
Superlid
Antw.: 4210
Wo Nov 30, 2022 3:15 pm Reageer met quote

Pien2022 schreef:
Dat betekent dus dat als de stroom uitvalt gelijk het hele land plat ligt. Wat een fijn idee (maar niet heus) en wat dom. Wat een afhankelijkheid van stroom. ER kan altijd iets gebeuren waardoor de stroom korte of langere tijd uitvalt.

Dat geldt nu toch al voor heel veel zaken, bijna alles is al afhankelijk van stroom, alle computersystemen zijn afhankelijk van stroom, al onze energiecentrales zijn afhankelijk van stroom etc. etc.
Wat denk je dat er gebeurd als onze energiesystemen gehackt zouden worden? (al zullen die wel enige reserve hebben qua generatoren vermoed ik).

Ik heb niet zo'n problemen met een digitale munt, die zijn er ook al volop, de cryptomunt b.v.
Ik gebruik nu ook al zo goed als geen cash geld meer.

Pien2022

Superlid
Superlid
Wo Nov 30, 2022 3:47 pm Reageer met quote

Ooit in Nederland een crash meegemaakt van de betaalsystemen en ook ooit in Frankrijk. In Nederland kon ik gelukkig betalen met contant geld (dat ik bijna altijd op zak als voorraad heb voor het geval dat....en zelden mee betaal) maar de winkels sloten vrij snel want niemand had contant geld bij zich en in Frankrijk waar ik nooit met cash geld op zak loop maar iedereen ook een cheque boek heeft , betaalde ik met een cheque en dat deed iedereen en de winkels bleven gewoon open. Met de digitale munten als crypto heb ik niets mee en die wil ik zelf ook niet.

Als wij op vakantie gaan dan hebben we ook altijd cash geld bij ons verdeeld over twee personen. Voor het geval dat en bv ooit in costa rica meegemaakt dat alle systemen plat lagen en wij gewoon met dollars konden betalen. De paniek was erg groot . Hebben we het geld niet nodig dan leggen we het weg voor de volgende keer of we wisselen het om. Nu hebben we geen dollars meer omdat we zo ver niet gaan, was eenmalig voor huwelijksreis.

Pluk

Stamgast
Stamgast
Antw.: 313
Wo Nov 30, 2022 3:59 pm Reageer met quote

WillemijnF schreef:
Ik heb het even nageteld, maar wij hebben precies € 6,45 aan contant geld in huis.

Geen zorgen, dat lijkt me ruimschoots voldoende voor een kopje koffie MET een koekje en
zelfs nog een paar dubbeltjes fooi ...

Il dolce far niente

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 15901
Wo Nov 30, 2022 4:53 pm Reageer met quote

Pien2022 schreef:
Als wij op vakantie gaan dan hebben we ook altijd cash geld bij ons verdeeld over twee personen. Voor het geval dat en bv ooit in costa rica meegemaakt dat alle systemen plat lagen en wij gewoon met dollars konden betalen. De paniek was erg groot . Hebben we het geld niet nodig dan leggen we het weg voor de volgende keer of we wisselen het om. Nu hebben we geen dollars meer omdat we zo ver niet gaan, was eenmalig voor huwelijksreis.

Mijn dochter is een paar weken naar Zuidoost-Azië op vakantie. Ik heb haar $ 100,- meegegeven om naar believen te besteden maar met in mijn achterhoofd dat het in noodgevallen ook heel goed van pas kan komen omdat dollars zowat overal worden geaccepteerd. De mevrouw van de geldwinkel gaf me als advies om grotendeels voor wat kleinere coupures te kiezen, ook $ 1,- biljetten voor bijv. fooien.

Er gaan soms weken voorbij dat ik geen contant geld in handen heb gehad maar als de stroom uitvalt dan zit je meteen in de problemen als je geen contant geld hebt. Daarom heb ik altijd wel 20, 30 euro bij me. Zeker op vakantie zou ik een groter bedrag meenemen. Als werkelijk contant geld wordt afgeschaft denk ik dat er alternatieve, mogelijk illegale systemen zullen ontstaan om uiteenlopende en begrijpelijke redenen.

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

WillemijnF

Superlid
Superlid
Antw.: 6108
Wo Nov 30, 2022 4:59 pm Reageer met quote

Pluk schreef:
WillemijnF schreef:

Geen zorgen, dat lijkt me ruimschoots voldoende voor een kopje koffie MET een koekje en
zelfs nog een paar dubbeltjes fooi ...

Tja, ik pin dat dan altijd. Zelfs mijn moeder van 89 zegt tegen mij "Stuur maar een Tikkie" als ik boodschappen voor haar heb gehaald.
Ik bedoel maar...ik heb nog zwart geld noch crimineel verkregen geld, mijn inkomen komt digitaal binnen en wordt digitaal uitgegeven en zelfs bij de man die de daklozenkrant staat te verkopen bij de supermarkt kan ik pinnen. Ik zie dus echt het probleem niet en voor degene die zich zorgen maken ( waarom eigenlijk?) blijft cash geld gewoon bestaan.
Maar mogelijk krijg ik ernstige problemen als het WEF ziet dat ik vorige week een vestje bij de HEMA heb gekocht en digitaal afgerekend.

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.
Godfried Bomans 1913-1971

Eenzamefietser7 5

Superlid
Superlid
Antw.: 18827
Wo Nov 30, 2022 5:05 pm Reageer met quote

Pien2022 schreef:

controlestaat Nederland zou ik zeggen .
Bovendien wordt er niet gedacht aan mensen die door een beperking niet in staat zijn om alles digitaal te doen. Embarassed

Pien2022

Superlid
Superlid
Wo Nov 30, 2022 5:34 pm Reageer met quote

Eenzamefietser75 schreef:
Pien2022 schreef:

controlestaat Nederland zou ik zeggen .
Bovendien wordt er niet gedacht aan mensen die door een beperking niet in staat zijn om alles digitaal te doen. Embarassed

Klopt Eenzame fietser en dat is een zorgelijke gedachte. Er zullen heel veel mensen zijn, die digitaal betalen niet kunnen. Dit geld voor mensen met een beperking als ook voor ouderen waarvan veel mensen zijn die digitaal niet goed meekunnen komen.

Wat ik zelf ook jammer vind, is dat je van jonge kinderen gelijk vraagt om in het abstracte te gaan denken door geld alleen nog maar digitaal te maken. Het is heel duidelijk voor jonge kinderen dat ze bv euro (centjes) krijgen , die kunnen ze ergens in doen , waar ze dan later in de winkel iets mee kunnen kopen. Ik heb het idee, dat je voor hen eigenlijk een stap overslaat. Maar misschien is dat ouderwets gedacht.

(Ik was ook zo'n moeder die de kinderen liet zien hoe het graan van het land werd gehaald en hoe daar meel van werd gemaakt en later brood Laughing , dat heeft iets helders voor kinderen).

Eenzamefietser7 5

Superlid
Superlid
Antw.: 18827
Wo Nov 30, 2022 5:39 pm Reageer met quote

[quote="Pien2022"...door geld alleen nog maar digitaal te maken. [/quote]

Bovendien is Nederland maar een klein lapje op de Europese deken. Hoe denkt men in andere landen? Europese eenheid.....

TheDon

Stamgast
Stamgast
Wo Nov 30, 2022 6:39 pm Reageer met quote

Tsja mensen, dan kan dit ook niet meer? Smile

Pien2022

Superlid
Superlid
Wo Nov 30, 2022 6:45 pm Reageer met quote

Eenzamefietser75 schreef:
[quote="Pien2022"...door geld alleen nog maar digitaal te maken.

Bovendien is Nederland maar een klein lapje op de Europese deken. Hoe denkt men in andere landen? Europese eenheid.....[/quote]

Hier op het platteland speelt die gedachte niet. Je kunt 50 euro pinnen en dan krijg je allemaal kleine biljetten. Mensen zijn niet zo rijk en door contant alles af te rekenen houd je jouw rekening goed in te gaten dat je niet op het einde vastloopt (dus ook voor mensen met een kleine beurs vind ik het niet heel praktisch).
In mijn arme tijd, pinde ik elke week een klein bedrag, waar dan alle boodschappen van moesten. Dat werkte perfect.

Hoe het in Parijs is weet ik niet. Maar in Frankrijk heeft iedereen een cheque boek waarmee je jouw boodschappen kunt betalen (de verkoper levert dan op het einde de cheques in bij de bakt en krijgt het geld op zijn rekening gestort) en op veel plaatsen op het platteland kun je niet pinnen (bv bij de kapper en het cadeau winkeltje etc). Dus voorlopig zie ik het hier nog niet zo gebeuren Eenzamefietser.

Pagina 1 van 4 Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Plaats reactie