overlevingspakket
Blik op het nieuws
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende Plaats reactie

Rina2

Superlid
Superlid
Antw.: 15870
Do Dec 01, 2022 2:40 am Reageer met quote

Al die levensmiddelen die je opnoemt moeten wel gekookt worden.......en dat kan dus niet als de elektra uitgevallen is.

Wijsheid is wat het hart je verteld.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

Advertentie

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 15902
Do Dec 01, 2022 4:13 am Reageer met quote

Rina2 schreef:
Al die levensmiddelen die je opnoemt moeten wel gekookt worden.......en dat kan dus niet als de elektra uitgevallen is.

Zeker, maar dat moet je dan op een noodvoorziening doen. Senioren zijn veelal van plan kleiner te gaan wonen of doen dat al waardoor de kampeerspullen meestal het veld (hebben) moeten ruimen. Dan houdt het natuurlijk op maar je kunt altijd overwegen om er als noodvoorziening een heel simpel kooktoestelletje op na te houden, deze twee even als voorbeeld: gaskookbrandertje of Esbit Brander Pocket Stove S. Kosten allebei een paar tientjes en nemen weinig ruimte in beslag.

Bij koud weer helpt warme drank of voedsel enorm om je basale temperatuur op peil te houden maar punten van overweging die je mee moet nemen zijn de brandveiligheid en het risico van koolmonoxidevergiftiging als je langdurig zo'n ding gebruikt in een potdicht afgesloten ruimte in je huis. Even een keteltje of pannetje water koken voor koffie, thee of noedelsoep of iets uit een blikje of een potje opwarmen zal niet zo'n probleem zijn. Zo doe ik het in mijn busje ook als ik onderweg even gauw wat warms wil en ik kan me bovendien niet voorstellen dat je bij een calamiteit als een stroomuitval van uren of misschien zelfs een dag of langer de intentie hebt om een vijfgangendiner te koken. Dan is minimaal comfort in de vorm van koffie, thee, wat soep, licht en warmte al heel mooi. Maar we zijn ontzettend kwetsbaar door onze energieverslaving. Dat ben ik zeker met je eens en dat vind ik best beangstigend.

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)

Pluk

Stamgast
Stamgast
Antw.: 313
Do Dec 01, 2022 11:23 am Reageer met quote

Dankjewel Kees voor je uitgebreide toelichting plus supertips (op beide pagina's)!

Il dolce far niente
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Rina2

Superlid
Superlid
Antw.: 15870
Do Dec 01, 2022 12:26 pm Reageer met quote

Dat van zo'n camping kooktoestelletje is een goed idee, volgens mij heb ik die nog in de garage liggen bij de kampeer uitrusting van mijn zoon. Ik mopper steeds dat hij dat op moet ruimen maar ga straks eerst eens kijken wat ik er van gebruiken kan. Bedankt Kees.

Wijsheid is wat het hart je verteld.

dagmar57

Superlid
Superlid
Antw.: 4211
Do Dec 01, 2022 1:36 pm Reageer met quote

Keesvi schreef:

Ehbo-tasje heb ik vrijwel altijd bij me. Zelf samengesteld handig ding van Decathlon, dat ik aan mijn dag- of andere rugzak kan vastklikken. In de auto heb ik een grotere set met oorthermometer, bloedsuiker-, bloeddruk- en zuurstofsaturatiemeter, stethoscoop, otoscoop (zeg maar een lampje om oren te inspecteren) en nog wat meer van dat doktersspul, gericht op (spoed)visites maar ook wat ehbo-dingen, zoals een paar mesjes, verband- en injectiemateriaal en een ampul adrenaline

Als je moet overleven heb je toch niets aan saturatiemeter, stethoscoop, otoscoop, etc? ??
En een EpiPen (adrealine) is nu niet direct voor iedereen van levensbelang als je niet allergisch bent.

Benneke

Superlid
Superlid
Antw.: 8596
Do Dec 01, 2022 2:27 pm Reageer met quote

Mijn noodvoorraad staat ook beneden en wel in de Coöp supermarkt. Voor mij gewoon even naar beneden.... Laughing

Wie vrolijk is, laadt de schijn op zich oppervlakkig te zijn. (Godfried Bomans)

Keesvi

Superlid
Superlid
Do Dec 01, 2022 3:29 pm Reageer met quote

dagmar57 schreef:
Als je moet overleven heb je toch niets aan saturatiemeter, stethoscoop, otoscoop, etc? ??
En een EpiPen (adrealine) is nu niet direct voor iedereen van levensbelang als je niet allergisch bent.

Daarom had ik er ook bij vermeld dat het dingen zijn die ik voor mijn werk gebruik. Ik realiseer me dat ik wat minder had kunnen uitweiden. Smile

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)

Pien2022

Superlid
Superlid
Antw.: 1051
Do Dec 01, 2022 3:33 pm Reageer met quote

Inderdaad Kees → kletskous Kees Laughing Laughing ben ik gelukkig niet de enige!~Of anders gezegd, ik vind het wel leuk dat je dat deed Exclamation

dagmar57

Superlid
Superlid
Antw.: 4211
Do Dec 01, 2022 3:37 pm Reageer met quote

Keesvi schreef:
dagmar57 schreef:

Daarom had ik er ook bij vermeld dat het dingen zijn die ik voor mijn werk gebruik. Ik realiseer me dat ik wat minder had kunnen uitweiden. Smile

Ow ik begreep dat je ze als overlevingspakketje mee wilde nemen in je campertje , verkeerd begrepen dus Very Happy

Keesvi

Superlid
Superlid
Do Dec 01, 2022 9:42 pm Reageer met quote

Soms ben ik net een op hol geslagen automaat. Gooi er een muntje in en ik draai het volledige programma af. <LOL>!
dagmar57 schreef:
Keesvi schreef:
dagmar57 schreef:

Ow ik begreep dat je ze als overlevingspakketje mee wilde nemen in je campertje , verkeerd begrepen dus Very Happy

Nee hoor, niet als overlevingsuitrusting maar het is een beroepstic, je mag het ook -deformatie noemen, omdat ik met die spullen anderen in nood kan helpen. Ik ken ook veel huisartsen in ruste die hun antieke dokterstasje in de kofferbak van hun auto bewaren. Voor kwaadwillenden: er zullen daar doorgaans geen opiaten meer inzitten vanwege de expiratiedata. Smile Ik wilde ermee aangeven dat ieder zijn voorkeuren heeft, al dan niet hoogstnoodzakelijk maar de ruimte in een camperbusje is natuurlijk beperkt. Bloedsuikermetertje gaat overigens wel mee want ik heb DM2.

O ja, nog even de foto met drie satelliettasjes, twee grote groene vast en een losse kleine, die ik naar keuze aan die grote zwarte tas kan klikken of helemaal thuis kan laten:

Ik vind het reuze handig omdat je niet zwaarder hoeft te sjouwen dan nodig is.

Ron1.1

Superlid
Superlid
Antw.: 1812
Do Dec 01, 2022 10:55 pm Reageer met quote

vergeet de medicinale jenever niet.

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 30388
Vr Dec 02, 2022 11:41 am Reageer met quote

Pleegzuster bloedwijn...?

Faber quisque fortunae suae

Ron1.1

Superlid
Superlid
Antw.: 1812
Vr Dec 02, 2022 5:14 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:

je brengt op een idee. Krijg je de pleegzuster er dan ook bij ??

Tympaan

Superlid
Superlid
Vr Dec 02, 2022 7:47 pm Reageer met quote

Laughing Laughing

Dat is afhankelijk van wat het je waard is... Very Happy

Keesvi

Superlid
Superlid
Vr Dec 02, 2022 11:19 pm Reageer met quote

Ron1.1 schreef:
Tympaan schreef:

Nou, ik heb de nodige pleegzusters meegemaakt voor wie ik liever een straatje omloop...

Keesvi

Superlid
Superlid
Vr Dec 02, 2022 11:43 pm Reageer met quote

Ron1.1 schreef:
vergeet de medicinale jenever niet.

Of anders het 'hartwarmertje', makkelijk mee te nemen in de platvink, allebei rechtvaardiging voor drankmisbruik. Smile

Alle gekheid op een stokje; (sterke) drank lijkt je wel even te verwarmen maar alcohol verwijdt de bloedvaten en onttrekt vocht, waardoor je nog meer van je noodzakelijke lichaamswarmte verliest. Met nog een paar borrels meer voel je de kou minder goed. Daardoor neemt het risico van een levensgevaarlijke onderkoeling toe waarvoor de omgevingstemperatuur niet eens zo laag voor hoeft te zijn.

Laatst aangepast door Keesvi op Vr Dec 02, 2022 11:52 pm, in totaal 1 keer bewerkt

TheDon

Stamgast
Stamgast
Antw.: 399
Vr Dec 02, 2022 11:52 pm Reageer met quote

Ik woon tegenover een kerkhof wat barst van de bomen en in mijn werkplaatsje heb ik een gas soldeer brander. Ook heb ik een tuin, gevolg een paar grote takken van de bomen af en de brand er in, pannetje er boven en eten. Wink

Tympaan

Superlid
Superlid
Za Dec 03, 2022 12:56 am Reageer met quote

Keesvi schreef:
Ron1.1 schreef:
Tympaan schreef:

Nou, ik heb de nodige pleegzusters meegemaakt voor wie ik liever een straatje omloop...

Ik zei ook niet voor niets: het is maar wat je het waard is.

Roos634

Stamgast
Stamgast
Antw.: 221
Za Dec 03, 2022 1:04 am Reageer met quote

TheDon schreef:
Ik woon tegenover een kerkhof wat barst van de bomen en in mijn werkplaatsje heb ik een gas soldeer brander. Ook heb ik een tuin, gevolg een paar grote takken van de bomen af en de brand er in, pannetje er boven en eten. Wink

Nat hout brand slecht hoor Don. Ik zou ze nu maar alvast apart leggen te drogen.

Tympaan

Superlid
Superlid
Za Dec 03, 2022 12:06 pm Reageer met quote

Maar je kan dan wel met behulp van rooksignalen om hulp vragen.

Want als de electriciteit is uitgevallen heb je aan de rest niet veel meer...

Pagina 2 van 3 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Plaats reactie