Einde toetredingsgeprekken Turkije voor de EU
Blik op het nieuws
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3 Plaats reactie

nandes57

Superlid
Superlid
Antw.: 1485
Ma Dec 05, 2022 1:03 am Reageer met quote

dagmar57 schreef:
Zweden heeft een Turks-Koerdische man aan Turkije uitgeleverd omdat hij een link zou hebben met terrorisme. Hiermee komt Zweden tegemoet aan een van de eisen van Turkije om het land toe te laten tot het NAVO-bondgenootschap. Na zijn uitlevering is de man gisteren gevangengezet in Istanbul, meldt de Turkse staatszender TRT.
Quote:

https://nos.nl/artikel/2454985-zweden-komt-tegemoet-aan-eisen-turkije-en-levert-turks-koerdische-man-uit

Hoeveel knievallen gaat Zweden doen voor toetreding tot de NAVO?
Heb je asiel aangevraagd in een land en word je na 7 jaar als nog uitgeleverd, wat is asiel dan waard?

Is het een knieval van Zweden of eigenlijk toch terecht dat Turkye dit eist,
dat is door ons niet in te schatten denk ik
Turkye speelt best een belangrijke rol in het oekraiene conflict, het is he enige navo land wat nog met Poetin spreekt en ook iets bereikt.

Turkye laat ook niet graag met zich sollen als voorbeeld de schending van het turkse luchtruim door Rusland, de russen waren gewaarschuwd bij de eerste schending, bij de tweede werd het toestel zonder pardon uit de lucht geschoten.

Turkye is naar mijn mening ook een belangrijke verbinding van "het westen"met Arabie
Ik denk dat het voor Turkye een soort van eierlopen is, niet makkelijk

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

dagmar57

Superlid
Superlid
Antw.: 4210
Ma Dec 05, 2022 3:12 pm Reageer met quote

nandes57 schreef:

Is het een knieval van Zweden of eigenlijk toch terecht dat Turkye dit eist,
dat is door ons niet in te schatten denk ik

Er staan nog veel meer mensen op de lijst die Turkije uitgeleverd wil hebben, degene daarvan die niet de Zweedse nationaliteit hebben aangenomen moeten vrezen voor uitzetting, dus ja, ik noem het een knieval!

Quote:
Na de dodelijke bomaanslag in Istanbul op zondag 13 november suggereerde Turkije al snel dat de Koerdische PKK er verantwoordelijk voor zou zijn. Die ontkent dat ten stelligste. Geeft dit de Turkse president Erdogan alsnog meer munitie om Zweden onder druk te zetten om Koerden in zijn land uit te leveren in ruil voor NAVO-lidmaatschap? MO* sprak met het Zweeds-Koerdische parlementslid Amineh Kakabaveh over de Zweeds-Turkse relaties en over de felle protesten in haar land van afkomst, Iran.

Maar vandaag liggen de kaarten helemaal anders. In ruil voor Turkse steun voor een Zweedse toetreding tot de NAVO, vraagt Turkije onder meer om de uitlevering van Kakabaveh. En de kersverse Zweedse centrumrechtse regering lijkt bereid om concessies te doen.

'Turkije eist de uitlevering van een hele lijst “terroristen”. Ik ben al 14 jaar parlementslid in Zweden. Blijkbaar ben ik ook terrorist. Net als de 74-jarige journalist Ragip Zarakolu. Of een andere journalist Hamza Yalcin, die al 40 jaar in Zweden woont.'

https://www.mo.be/interview/interview-met-amineh-kakabaveh-zweeds-parlementslid-en-vrouwenrechtenactivist

Erdogan is voor mij net als Poetin, een man met een dictatoriaal regime.

Pien2022

Superlid
Superlid
Antw.: 1050
Ma Dec 05, 2022 6:47 pm Reageer met quote

Voor mij ook Dagmar. Hij heeft op dit moment iedereen in de knip vanwege de vluchtelingenkwestie en vanwege de belangrijke rol die Turkije speelt in het Oekraïne oorlog veroorzaakt door de inval van Rusland.
En Zweden en Finland die op de drempel staan van de Navo en over die drempel willen en Turkije dat tegen weet te houden.
Dus er zal wel niet of gematigd op gereageerd worden.

nandes57

Superlid
Superlid
Antw.: 1485
Di Dec 06, 2022 1:24 am Reageer met quote

Pien2022 schreef:
Voor mij ook Dagmar. Hij heeft op dit moment iedereen in de knip vanwege de vluchtelingenkwestie en vanwege de belangrijke rol die Turkije speelt in het Oekraïne oorlog veroorzaakt door de inval van Rusland.
En Zweden en Finland die op de drempel staan van de Navo en over die drempel willen en Turkije dat tegen weet te houden.
Dus er zal wel niet of gematigd op gereageerd worden.

europa ZIT turkije in de knip als het gaat om de vergoedingen aan Turkije omtrent vluchtelingen.

Conclusie

In het kader van de vluchtelingendeal heeft Europa inderdaad tot nu toe 3,2 miljard euro uitbetaald aan (projecten in) Turkije. Dat is iets meer dan de helft van het vooropgestelde totaalbedrag, en een fractie van de kosten die Turkije al geïnvesteerd heeft in de opvang van de Syrische vluchtelingen. Hoe hoog dat bedrag dan weer is, is met de bronnen die voorhanden zijn niet te verifiëren.

bron vrt

dagmar57

Superlid
Superlid
Wo Dec 07, 2022 1:37 pm Reageer met quote

Quote:
Het wordt wel steeds duidelijker dat Turkije bloedserieus is als het gaat om z'n eisenpakket aan het adres van Zweden. Turkije wil mensen die het beschouwt als terrorismeverdachten uitgeleverd zien worden en de Zweden staan met de rug tegen de muur. Hoe Zweden aan Turkijes eisen kan voldoen zonder mensenrechten te schenden en z'n eigen democratische rechtsstaat te schaden, is een raadsel.

Maar inmiddels is er ook groeiende druk op Turkije. Want hoe langer de Turken dwarszitten, hoe meer dat voor irritatie zorgt bij NAVO-partners. Er is kans dat Turkije het Zweedse lidmaatschap volledig tegen gaat houden, maar dat zou zeer schadelijk zijn voor de Turkse positie binnen de NAVO.

https://nos.nl/artikel/2455402-zweden-staat-voor-navo-dilemma-hoe-diep-wil-het-land-buigen-voor-turkije

Reken maar dat Erdogan voet bij stuk houdt en dan moet Zweden kiezen tussen aan de eisen van Erdogan voldoen of toetreding tot de NAVO.
Aangezien toetreding tot de NAVO het belangrijkste doel is, zijn alle mensen die vanuit Turkije asiel hebben aangevraagd vogelvrij, reken maar dat die allemaal hun best gaan doen asiel aan te vragen in een ander land binnen de EU, hopelijk hebben ze daar tijd genoeg voor.
Het is wordt gewoon een koehandel over de ruggen van mensen die het Turkse regime zijn ontvlucht en dachten veilig te zijn in Zweden.

Pien2022

Superlid
Superlid
Antw.: 1050
Wo Dec 07, 2022 4:31 pm Reageer met quote

Terechte en juiste conclusie. Laat die ERdogan maar schuiven. Zweden heeft een probleem en hopelijk gaat de NAVO toch nog iets verzinnen om Erdogan weer op de huid te zitten waardoor hij overstag gaat, want imago schade wil hij ook niet , zeker niet nu daar het voor hem "zo lekker gaat allemaal" De man is back op het wereldtoneel. Turkije doet weer mee. Of we dat nu leuk vinden of niet.

dagmar57

Superlid
Superlid
Di Jan 17, 2023 3:10 pm Reageer met quote

Quote:
Zweden en Finland moeten zo'n 130 terroristen uitleveren voordat Turkije hun toetreding tot de NAVO goedkeurt, heeft president Erdogan gezegd.
Een woordvoerder van Erdogan liet weten dat de tijd begint te dringen voor het Turkse parlement om de aanvragen te behandelen, omdat er in mei presidents- en parlementsverkiezingen worden gehouden.

Finse politici interpreteren de eis van Erdogan als een reactie op een incident in Stockholm waarbij activisten vorige week een pop die op de Turkse leider leek aan zijn benen ophingen.

https://tinyurl.com/3ybfjw92

Ik ben heel benieuwd wat Erdogan gaat doen als ze er niet aan toegeven, buigt hij dan?

Pagina 3 van 3 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3

Plaats reactie