2013 : Een jaar lang muziek feitjes.
Media, lezen & muziek
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, ... 25, 26, 27  Volgende Plaats reactie

Hetiszohetis.1

Superlid
Superlid
Antw.: 6148
Vr Jan 11, 2013 3:34 am Reageer met quote

Een eerste gokje.

('De raderen draaien' Razz inzet zou raam kunnen zijn)

Hollies - Look through any window.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

Chess.1

Superlid
Superlid
Antw.: 3823
Za Jan 12, 2013 3:38 am Reageer met quote

The Joker van de Steve Miller Band stond op 12 januari 1974 op nummer één in de Billboard Hot 100. Zohee. Bassist Shawn Yoder speelt het hele liedje door maar één deuntje. Verder zien we Barry Goldberg op de toetsen, Craymore Stevens op de ritmegitaar, Lance Haas op het slagwerk, en natuurlijk Steve Miller op de sologitaar en de vox humana.
Some people call me the space cowboy, some call me the gangster of love, some people call me Maurice. Deze zinnen refereren aan eerdere hits, te weten Space Cowboy van de Steve Miller Band zelf, The gangster of love van Sailor, en Enter Maurice, wederom van de Steve Miller Band. You’re the cutest thing I ever did see, really love your peaches, wanna shake your tree. Die peren begrijp ik wel, maar wat is die boom waar Steve aan wil schudden? Ach, misschien moet ik niet alles willen weten.
Aan het eind van de clip zien we nog even een plaatje van de andere Joker, de superschurk uit de batmanfilms. Deze is als jongetje in een vat met zuur gevallen, hetgeen triest te noemen valt. Hij komt ook voor in de film The Dark Knight, waarin hij gespeeld wordt door Heath Ledger, die enkele weken na de opname van de film overleed, volgens geruchten aan een overdosis slaapmiddelen en antidepressiva die hij slikte om de gevolgen van het spelen van The Joker te boven te komen. Waar een liedje al niet toe kan leiden.
Zestien jaar later werd The Joker opnieuw uitgebracht, en kwam toen in verschillende landen opnieuw op nummer één. Daarmee houdt het liedje het record van de langste periode tussen twee nummer één-posities in verschillende landen. De populariteit van de tweede uitgave hing samen met een televsiereclame voor spijkerbroeken, net als de blije druiventros van 4 januari.

Huiskamervraag 13 van 365: Morgen: Dubbeldag

Stand:

1. Hetiszohetis
2. Alle anderen

Door de geschiedenis heen is het wetenschappers, academici, rechters en andere intellectuelen vaak verweten dat zij in een ivoren toren leven.

Anna J

Superlid
Superlid
Antw.: 13593
Za Jan 12, 2013 3:54 am Reageer met quote

Wat is de huiskamervraag Chess ?

Chess.1

Superlid
Superlid
Za Jan 12, 2013 4:01 am Reageer met quote

Anna J schreef:
Wat is de huiskamervraag Chess ?

Je mag raden over welke band, zanger of zangeres en met welk nummer het muziek feitje van morgen zal gaan..........

Door de geschiedenis heen is het wetenschappers, academici, rechters en andere intellectuelen vaak verweten dat zij in een ivoren toren leven.

Hetiszohetis.1

Superlid
Superlid
Za Jan 12, 2013 5:06 am Reageer met quote

Mariah Carey met bye bye. (= dubbel dag Razz )

Chess.1

Superlid
Superlid
Zo Jan 13, 2013 3:05 am Reageer met quote

Nummer één in Billboard Hot 100 van 13 januari 1968 was Hello, Goodbye van The Beatles. Met afstand het slechtste nummer dat de Fab Four ooit hebben uitgebracht. We zien in de clip dan ook dat George Harrison zich enorm staat te schamen. Er kan geen glimlach af. Maar Paul McCartney had bedacht ‘laten we eens kijken hoe diep we kunnen zinken terwijl we toch een wereldhit maken’. Het liedje duurt 3’43’’, en in die tijd zingen The Beatles een tekst die 20 verschillende woorden omvat. Of misschien 24, als we Helloa, Cha, Whooo en Hela als echte woorden meetellen. Een aanfluiting van het zuiverste water. En ze staan compleet voor joker in die rare pakken.

John Lennon omschreef het nummer als Three minutes of contradictions and meaningless juxtapositions, maar hij had hem vooral zitten omdat zijn eigen meesterwerk I am the Walrus door de bazen van de studio tot B-kant van Hello Goodbye was gekozen. In latere interviews poneerde McCartney dat het lied een illustratie is van dualiteit, en dat hijzelf altijd voorstander is geweest van het positieve van twee tegenstellingen. Ja, mogen we even een teiltje? Er moet nodig een Chinees naar buiten.

Het enige leuke van het liedje is het fake einde, gevolgd door een verrassende herstart. McCartney noemde dit een Maori Finale. Hoewel in de clip Hawaïaanse danseressen te zien zijn. En zelfs dat niet, want ze zijn in feite verklede Londense meisjes. Snel vergeten maar, dit nummer.

Huiskamervraag 14 van 365: Morgen: Simpson alleen

Stand:

1. Hetiszohetis
2. Alle anderen

Hetiszohetis.1

Superlid
Superlid
Zo Jan 13, 2013 4:17 am Reageer met quote

Oh damn, als je de oplossing ziet is het zo logisch Laughing

Chess.1

Superlid
Superlid
Ma Jan 14, 2013 3:07 am Reageer met quote

Billboard Hot 100 werd op 14 januari 1978 aangevoerd door Player met Baby come back. Ik vraag speciale aandacht voor drummer John Friesan, die grote delen van het nummer met zijn rechterhand een frequentie van 4 Hz weet vol te houden; hetgeen een niet geringe prestatie genoemd mag worden. Probeer het maar eens.

Het betreft een droef lied over iemand die wrong is geweest tegen zijn geliefde, waarop zij hem de bons heeft gegeven, en nu heeft hij spijt. Dat zal hem leren. Hij vraagt haar of ze terug wil komen. Nou, als ze enig gezond verstand heeft, dan zegt ze ‘Bekijk jij het maar met je mooie praatjes. Als je één keer wrong bent geweest, dan kun je het morgen net zo makkelijk weer zijn’.

Het liedje wordt toegepast in de film Homer Alone. Als Maggie er vandoor is, en Homer de lost baby hotline belt om haar vermissing te rapporteren, dan wordt hij in de wacht gezet en krijgt hij als wachtmuziek Baby come back. Dat vind ik wel humoristisch.

Deze is ook wel leuk. Maar goed, alle humor op een grote hoop kan natuurlijk niet uitpoetsen dat Baby, Come Back (met komma achter Baby) een veel leuker liedje was. Dat kwam in Engeland wel op nummer één (in 1968), maar niet in de Verenigde Staten. In de Nederlandse Top 40 kwam het tot nummer zes.

Huiskamervraag 15 van 365: Morgen: Double A

Stand:

1. Hetiszohetis 1
2. Alle anderen 0

Chess.1

Superlid
Superlid
Di Jan 15, 2013 3:05 am Reageer met quote

Alweer een Beatles nummer; ja ik kan het ook niet helpen dat onze vrienden uit Liverpool zoveel tophits uitgebracht hadden. Op 15 januari 1966 was het We can work it out. De overmaat aan hitpotentie van de Fab Four wordt ten overvloede geïllustreerd door het feit dat We can work it out, met op de andere A-kant Day Tripper, werd uitgebracht op dezelfde dag als het album Rubber Soul, maar dat beide liedjes niet op het album staan. De heren hadden blijkbaar nummers over.

John Lennon zit een beetje te pielen op het harmonium (dat hij had gekocht bij het Leger des Heils); George Harrison maakt in de clip evenmin de indruk dat hij zich overmatig inspant. Ringo heeft na ongeveer dertig keer oefenen die overgangen van vier- naar driekwartsmaat (ideetje van Harrison) ook wel in de smiezen. De enige die enthousiasme uitstraalt is Paul McCartney. Hij moet af en toe zijn best doen om niet in lachen uit te barsten.

Overigens is dit nummer een van de weinige bietol producties na 1963 waarin de samenwerking tussen McCartney en Lennon duidelijk blijkt. De coupletten en het refrein met het optimistische karakter zijn volgens kenners van McCartney, terwijl de brug (beginnend met Life is very short typerend is voor het gedachtengoed van Lennon. Die deze tekst ook in praktijk heeft gebracht, maar dat konden we destijds nog niet weten.

Huiskamervraag 16 van 365: Morgen: Was hij zo fijn?

1. Hetiszohetis 1
2. Alle anderen 0

cc

Superlid
Superlid
Antw.: 10872
Di Jan 15, 2013 10:46 pm Reageer met quote

Marvin Gaye,,,,,,dat waren nog eens nummers................jeugdsentiment!

Groetjes Tiny

Chess.1

Superlid
Superlid
Wo Jan 16, 2013 3:08 am Reageer met quote

Sorry CC, niet goed.

My sweet Lord van George Harrison stond nummer één in Billboard Hot 100 op 16 januari 1971. Een ontstellend vervelend nummer, vind ik. Bij elkaar 20 verschillende woorden, althans in het Engels, maar om het diepterecord van Hello Goodbye in ieder geval niet te ondertreffen voegde Harrison in de tweede helft van het liedje nog de kreten hare krishna, gurur brahma, voishnu, devo, mahehswara, sakshaat, parabrahma, tasmayi shree, en guruve namah in. Ja, dat schiet lekker op. George kon je om een boodschap sturen.

Ook als het ging om het lenen van een melodie. Wat te denken van de hit He’s so fine van The Chiffons uit 1963? Harrison werd door de uitgever van dit nummer (Bright Tunes Music Corp.) voor de rechter gesleept wegens schenden van het auteursrecht. Harrison gaf toe dat hij het nummer kende, maar ontkende het bewust gekopieerd te hebben.
Dat is natuurlijk niet relevant, en de rechter oordeelde dat Harrison schuldig was aan het ‘onbewust kopiëren’ van delen van het liedje. Harrison werd veroordeeld het leeuwendeel van de royalties van My Sweet Lord (en een deel van de royalties van het album All Things Must Pass) af te dragen aan Bright Tunes. In totaal ging het om een bedrag van M$ 1,6,-; door een volgende rechter teruggebracht tot k$ 587.

John Lennon zei in 1980 in een interview met Playboy: He must have known. He is smarter than that. He could have changed a couple of bars in that song and nobody could ever have touched him. Maybe he thought his Sweet Lord would just sort of let him off. Dat vind ik dan wel weer geestig. Maar als ik George was geweest dan had ik gewoon de rechten op He’s so fine opgekocht.

Huiskamervraag 17 van 365: Morgen: Nee hoor, dat was Bruce J.

Stand:

1. Hetiszohetis 1
2. Alle anderen 0

Chess.1

Superlid
Superlid
Wo Jan 16, 2013 3:13 am Reageer met quote

Nog even een tip over de huiskamervraag...........

Dat gaat altijd over een nummer die tussen 1950 en 2013 in een week op nummer 1 heeft gestaan in de Billboard Hot 100.

Dus denk je het nummer te weten gewoon even controleren met Google of dat nummer wel eens op 1 heeft gestaan daar.

Succes er mee Wink

Chess.1

Superlid
Superlid
Do Jan 17, 2013 3:05 am Reageer met quote

Op 17 januari 1976 werd de eerste plaats in de Billboard Hot 100 ingenomen door Barry Manilow met I write the songs. In het liedje zingt Manilow dat hij de Muziek is, en vanaf het begin aller tijden liedjes schrijft. Hij voegt teksten en melodieën tezamen tot een welluidend geheel. En hij kijkt er erg dom blij bij.

Wellicht een minpuntje is dat hij dit liedje nu net niet geschreven heeft. Dit liedje is namelijk van Bruce Johnston (van de Beach Boys). Het liedje won een Grammy Award for Song of the Year, zodat Johnston jarenlang de enige kustjongen met een Grammy was, tot in 2005 Brian Wilson eindelijk ook in de prijzen viel met Mrs. O’Leary’s Cow. Dit liedje gaat volgens mij over de grote brand van Montreal, maar dat is een ander verhaal.

Manilow was aanvankelijk reluctant om I write the songs te recorden, omdat hij bang was over te komen als egomaniak. Joh. Het lied is ook uitgebracht door Johnston zelf, Johnny Mathis, Tom Jones en Dinah Shore. Frank Sinatra zong het lied op het podium, met een aangepaste tekst (‘I sing the songs’). De leukste koffer is de versie van Me First and the Gimme Gimmes, dachten wij.

Huiskamervraag 18 van 365: Morgen: 12872 meter

Stand:

1. Hetiszohetis 1
2. Alle anderen 0

Hetiszohetis.1

Superlid
Superlid
Do Jan 17, 2013 3:23 am Reageer met quote

Shocked Brandstofdrukmeter.

En dat op nummer 1.

Ben vooralsnog een zoekende in de woestijn. Laughing

Denk dat ik maar even ga luisteren naar Radar Love.
Kijken of daar iets in te vinden is Idea

Chess.1

Superlid
Superlid
Do Jan 17, 2013 3:38 am Reageer met quote

Hetiszohetis schreef:
Shocked Brandstofdrukmeter.

En dat op nummer 1.

Ben vooralsnog een zoekende in de woestijn. Laughing

Denk dat ik maar even ga luisteren naar Radar Love.
Kijken of daar iets in te vinden is Idea

Denk eens aan iets anders dan meters.......... mijlen, of zeemijlen, of nog iets anders.........

Hetiszohetis.1

Superlid
Superlid
Do Jan 17, 2013 3:42 am Reageer met quote

Een yard. En dan Chris Brown.

Chess.1

Superlid
Superlid
Vr Jan 18, 2013 3:05 am Reageer met quote

Goh Hetiszohetis en ik maar denken dat me hint te duidelijk was: 12.872 / 1609 = 8 mile !
Nieuwe vraag, nieuwe kansen he ?

Nummer één op 18 januari 2003 stond Eminem met Lose Yourself. Grafherrie, dachten wij. Het liedje begint met een vrij eenvoudig te beantwoorden vraag: Als je één kans had om alles te pakken wat je altijd al had willen hebben, zou je die kans dan aangrijpen? Mijn antwoord op deze vraag luidt bevestigend. Eminem heeft echter meer dan vijf minuten nodig om iemand te beschrijven die zich er aanvankelijk maar niet toe kan zetten om zijn kans te benutten. Waarom niet, zo vragen wij ons af. Het lijkt een kwestie van onzekerheid. Aan het slot van het liedje vermant onze held zich, en slaat toch toe. Success is my only motherfucking option, failure’s not. Waarom het nu ineens wel kan, en eerder niet, dat wordt niet duidelijk. Een vaag liedje. Het komt van Eminems eerste film, 8 Mile.

Eminem heet eigenlijk Marshall Mathers. Zijn vader ging kort na de geboorte van Marshall het huis uit. Op school werd hij vaak gepest (Marshall dus, niet zijn vader). Daarom wilde hij stripheld worden zodat hij nooit meer bang hoefde te zijn. Als kleine jongen tekende hij zelf strips, die hij signeerde met MM, uitgesproken als Eminem, vandaar. In zijn vrije tijd las hij woordenboeken om zijn woordenschat te vergroten; nou dat is aardig gelukt. Ik zie trouwens dat hij nog steeds niet doodgeschoten is. Ik heb altijd gedacht dat dit een vereiste was om succesvol rapper te worden. Zo heb ik toch weer iets geleerd.

Huiskamervraag 19 van 365: Ziekenbezoek voor Seymour

Stand:

1. Hetiszohetis 1
2. Alle anderen 0

Hetiszohetis.1

Superlid
Superlid
Vr Jan 18, 2013 4:38 am Reageer met quote

Quote:

Goh Hetiszohetis en ik maar denken ....

Had het verkeerd gelezen Shocked

Dacht dat ik niet moest denken aan meters alswel mijlen.
Blijkbaar de stippeltjes verkeerd geïnterpreteerd. Embarassed Cool

Chess.1

Superlid
Superlid
Za Jan 19, 2013 4:20 am Reageer met quote

Op 19 januari 1985 voerde Madonna de Amerikaanse Top 100 aan met Like a virgin. Een leuk liedje. De clip lijkt opgenomen te zijn in Venetië, dacht ik aanvankelijk. Lopen daar dan leeuwen in het wild rond? Ik dacht het niet. Maar die bruggen doen mij toch aan Venetië denken. Vooral die brug op 2’06’’; dat scheelde trouwens maar weinig of ze had enorm haar fraaie hoofd gestoten.

Hoe dan ook, Madonna heet eigenlijk Madonna Louise Veronica Ciccone, en ze komt uit Bay City, Michigan. Haar loopbaan als zangeres begon toen ze in 1982 bij het ziekbed van Seymour Stein (directeur van Sire Records) een liedje had gezongen dat insloeg. Ze had ook al naam gemaakt als juffrouw zonder veel kleren aan, reden voor Bette Midler om Madonna bij Live Aid aan te kondigen als ‘de vrouw die zich aan haar bh-bandjes omhoog heeft getrokken, en ze ook af en toe laat zakken.’ Ach ja, vrouwen onder elkaar.

Like a virgin is een hit van Madonna’s tweede album, eveneens getiteld Like a virgin. Het liedje is geschreven door Tom Kelly (muziek) en Billy Steinberg (tekst). Steinberg maakte de tekst terwijl hij in een rode pickup truck langs wijngaarden in de Californische woestijn reed, origineel waar, ik verzin niets zelf. Ook opmerkelijk is dat Madonna is getrouwd met Guy Ritchie, die zijn vorige vriendin dumpte met de verklaring: I love you baby, but face it, she’s Madonna! Zo kan het dus ook.

Huiskamervraag 20 van 365: Morgen: Belensd

De stand

1. Hetiszohetis 1
2. Alle anderen 0

Chess.1

Superlid
Superlid
Zo Jan 20, 2013 3:04 am Reageer met quote

John Fred and his Playboy Band met Judy in Disguise(with Glasses)! De tophit van 20 januari 1968. Een clip met gewaagde kleurstelling, dat zeker. En een voor die tijd ook gewaagde tekst. Vooral de regel Cross your heart with a living bra deed vele wenkbrauwen fronsen in onbegrip. De tekst van het liedje berust overigens op een misverstand. John Fred Gourrier en zijn bandmaat Andrew Bernard hadden met een half oor geluisterd naar de bietolhit Lucy in the Sky with Diamonds, en ze dachten: ‘Daar gaan wij een up-tempo versie van uitbrengen’. Ze waren stomverbaasd toen ze de originele tekst van LSD uitgeschreven onder ogen kregen. ‘Waarom zingen die Engelsen dan ook met zo’n dom accent?’, was het commentaar van Gourrier.

John Lennon was geflabbergast over JiDwG, en nam zich na een ontmoeting met John Fred voor een nummer te schrijven met de titel Froggy in a Pond with Spectacles.
De hit bereikte de nummer één-positie in Duitsland en Zwitserland, en werd nummer twee in Nederland (17 januari 1968) en drie in Engeland. Het liedje is ook gebruikt ter ondersteuning van de trailer van What’s up Doc?

Er zijn perioden in mijn leven geweest dat ik daar enorm om zou hebben moeten lachen. Misschien is dat nu nog steeds wel het geval voor jongere lezers. Verder wijs ik kenners op de brug in Judy in Disguise, die min of meer overeenkomt met de brug in Led Zeppelin’s Whole Lotta Love. John Fred Gourrier overleed op 15 april 2005 aan nierfalen.

Huiskamervraag 21 van 365: Morgen: Protestante Robijn

Stand:

1. Hetiszohetis 1
2. Alle anderen 0

Pagina 2 van 27 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, ... 25, 26, 27  Volgende

Plaats reactie