2013 : Een jaar lang muziek feitjes.
Media, lezen & muziek
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4 ... 25, 26, 27  Volgende Plaats reactie

Chess.1

Superlid
Superlid
Antw.: 3823
Ma Jan 21, 2013 3:05 am Reageer met quote

De tophit van 21 januari 2012 was We found love van Rihanna featuring Calvin Harris. Best een heftige clip. Ik denk niet dat de relatie tussen Rihanna en Calvin op lange termijn standhoudt. Maar goed, het liedje dus. Meisje Rihanna kan prachtig zingen. Maar waarom moet er zo’n idiote autoclaxon doorheen toeteren? Dat is toch zonde?
Hoogstwaarschijnlijk betreft het hier een ideetje van de genoemde Calvin Harris. Hij is een Schotse producent van electronische muziek, aldus Wikipedia. Mag ik dat ‘muziek’ tussen aanhalingstekens zetten? Ja dat mag ik, en ook al mocht het niet, ik heb het toch gedaan.

Nee, dan Rihanna! Zij heet eigenlijk Robyn Rihanna Fenty, en is afkomstig van Barbados. Mogen we haar een Barbadiaanse zangeres noemen? Ja, dat mogen wij. Ik zie dat ze aanvankelijk iets had met Chris Brown, maar die heeft haar geslagen. Hoewel ze nog steeds veel van hem houdt heeft ze hem toch de bons gegeven. Verstandig, dachten wij. Ze is ook dikke vriendinnen met Katy Perry. Die kennen we nog van de hit Firework, in dit topic besproken op 8 januari.

Rihanna en Perry hebben onlangs samen de bekende waarzegster Nancy Stevens bezocht, om zich te laten uitleggen hoe ze gelukkig in de liefde kunnen worden. Gewoon leren koken en afwassen en stofzuigen en dat soort zaken, zo luidt mijn suggestie.

Huiskamervraag 22 van 365: Morgen: Kookaburra?

Stand:

1. Hetiszohetis 1
2. Alle anderen 0

Door de geschiedenis heen is het wetenschappers, academici, rechters en andere intellectuelen vaak verweten dat zij in een ivoren toren leven.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

Chess.1

Superlid
Superlid
Di Jan 22, 2013 3:10 am Reageer met quote

De Amerikaanse hitlijst van 22 januari 1983 werd aangevoerd door Men at Work met Down Under. De clip licht het liedje vrij uitputtend toe, dus over de tekst hoef ik het niet meer te hebben. Ik wil alleen nog opmerken dat de man in Brussels op een hardnekkig misverstand berust; hier hoort gezongen te worden man in Brazil. Verder is het gewoon een goed liedje, zoals je die vroeger had.

De schrijvers van Down Under, zanger Colin Hay en bassist Ron Strykert, kregen in 2009 een proces aan hun broek, aangespannen door het bedrijf Larrakin Music, dat de auteursrechten bezit op het Australische kinderliedje Kookaburra . Volgens Larrakin is de fluitriff uit Down Under een plagiaat van Kookaburra . De rechter vonniste in het voordeel van Larrakin. Die man is dus niet goed wijs, of hij is omgekocht. Witte Australianen stammen tenslotte allemaal af van Britse criminelen, dus dat geldt ook voor de rechters. Kookaburra is in 1934 geschreven door Marion Sinclair, die nu dood is maar in 1983 nog springlevend was, en zij heeft nooit iets over een mogelijk plagiaat gezegd. Maar oordelen julie zelf. Prachtige taal trouwens, dat Australiaans.

Huiskamervraag 23 van 365: Morgen: Contact met Belafonte

Stand:

1. Hetiszohetis 1
2. Alle anderen 0

Door de geschiedenis heen is het wetenschappers, academici, rechters en andere intellectuelen vaak verweten dat zij in een ivoren toren leven.

Anna J

Superlid
Superlid
Antw.: 13597
Di Jan 22, 2013 3:40 am Reageer met quote

Banana boat song Very Happy
heeejo............

Chess.1

Superlid
Superlid
Wo Jan 23, 2013 3:05 am Reageer met quote

Nummer één in Billboard Hot 100 van 23 januari 1965 was de Britse Petula Clark met Downtown. Een leuk liedje. Petula kan aardig wijs houden. Wel een beetje jammer dat helemaal aan het eind iemand er doorheen gaat lopen toeteren, maar dat heb je soms met begeleiding door zo’n groot orkest. Dan denkt zo’n toeteraar ‘Hee, ik heb toch niet voor niets mijn toeter helemaal naar de studio gesjouwd? Dan ga ik er ook op spelen.’ Hoe dan ook, een rake tekst. De Dorpstraat in ons dorp, dat is waar je moet zijn om al je zorgen en verdriet te vergeten.

Petula (geboren in 1932) was de eerste witte dame (in 1967) die op de Amerikaanse televisie fysiek contact had met een zwarte heer (te weten Harry Belafonte; ze raakte zijn arm aan, stel je voor, schandalig, kijk maar op 2’12”). De vertegenwoordiger van de sponsor, Plymouth, was bang dat veel kijkers zich zouden storen, maar de regisseur weigerde de opname over te doen met weglating van het contact. Er kwam nogal wat publiciteit van; geïnteresseerden kunnen hier details beluisteren.

Clark is met ongeveer 70 miljoen verkochte platen de meest succesrijke Britse zangeres uit de geschiedenis. Ze is ook houdster van het record ‘langste carrière in de hitparade’, namelijk 51 jaar; van 1954 (The little shoemaker in de Britse top 20) tot 2005 (L’essentiel – 20 Succès Inoubliables in de top 20 van België). Ze is Member of the Order of the British Empire. Vroeger had je goeie liedjes.

Huiskamervraag 24 van 365: Morgen: Familiebanden

Stand:

1. Hetiszohetis 1
2. Alle anderen 0

Chess.1

Superlid
Superlid
Do Jan 24, 2013 3:04 am Reageer met quote

Wat is er toch veel verdriet in deze wereld! Op 24 januari 1987 werd Billboard Hot 100 aangevoerd door Billy Vera and The Beaters met At this moment. Billy Vera heet eigenlijk William McCord, en hij was liedjesschrijver voor films van Warner Brothers, toen hij dacht ‘Waarom zou ik die liedjes niet zelf zingen?’ Zo gedacht, zo gedaan. Dus dat was goed.

De tekst van het liedje is minder om blij van te worden. Op dit eigenste moment heeft Billy’s geliefde hem verteld dat ze een ander heeft. Billy is er kapot van, en bezingt zijn smart op overtuigende wijze. Hij kan echt wel zingen; en de begeleiding door The Beaters is ook van hoge kwaliteit.

Maar ja, het is een verdrietig liedje, daar kunnen we niet omheen. En het liedje is ook nog eens vreselijk misbruikt geworden in Familiebanden. Dit zijn toch geen gevoelens om grappen over te maken? Waar moet het heen met deze wereld? Overigens gaat het Billy Vera tegenwoordig niet slecht. Hij is na 26 jaar blijkbaar min of meer over zijn verdriet heen. Gelukkig maar.

Huiskamervraag 25 van 365: Morgen: Offers in Oklahoma

Stand:

1. Hetiszohetis 1
2. Alle anderen 0

Chess.1

Superlid
Superlid
Vr Jan 25, 2013 3:04 am Reageer met quote

Op 25 januari 1992 werd Billboard Hot 100 aangevoerd door Color Me Badd met All 4 love. Mag ik deze stijl rhytm and blues noemen? Ja, dat mag ik. Het betreft hier een liedje met een niet zo heel verschrikkelijk diepe tekst. Om kort te gaan: de heren zijn tot veel bereid, en wel voor de Liefde. Dat vind ik mooi. Verder zijn ze ook behoorlijk beweeglijk; dat soort capriolen doe ik ze niet na, laat staan voor. Ook de van de voortdurende positiewisselingen zou het Nederlands Elftal nog wel iets kunnen leren. Zou CMB een workshop bij Louis van Gaal hebben gevolgd?

Over de wonderlijke naam van de groep valt op te merken dat ‘Color me’ vroeger in sommige delen van de Verenigde Staten idioom was voor ‘Call me’; zo had Zij van Streisand in 1966 een TV-concert ‘Color me Barbra’. En ‘badd’, zo lees ik tot mijn verbijstering, betekent niet ‘bad’, maar juist ‘not bad’. Dit woord is geïntroduceerd door Hem van Jackson.

De groep, in 1987 opgericht in Oklahoma City, bracht in 1991 het debuutalbum C.M.B. uit, waarvan maar liefst vijf nummers als single de Amerikaanse hitlijsten binnendrongen, waaronder A4L. Dit nummer werd in de Verenigde Staten driemaal platina, en wereldwijd werden er zes miljoen exemplaren van verkocht. Maar één zwaluw maakt nog geen zomer, zoals mijn oma placht te zeggen. Het volgende album heette Young, Gifted and Badd, en dat kwam niet verder dan plaats 189 in de Amerikaanse albalijst. Het derde album, Time and Chance, deed het iets beter, maar daarna was de cook definitief op.

Huiskamervraag 26 van 365: Morgen: Cirkel nul

Stand:

1. Hetiszohetis 1
2. Alle anderen 0

Chess.1

Superlid
Superlid
Za Jan 26, 2013 3:05 am Reageer met quote

Ringo Starr was niet alleen niet de beste drummer binnen The Beatles, hij was ook met afstand de minste zanger. Desondanks mocht hij af en toe een liedje zingen, zoals Yellow Submarine en Act Naturally. Zijn vocale prestaties werden ruim gecompenseerd door de instrumentale kwaliteiten van zijn bendematen. Maar lang na het uiteengaan van de Fab Four scoorde Ringo nog een hit, te weten You’re Sixteen, waarmee hij op 26 januari 1974 op de eerste plaats van Billboard Hot 100 terecht kwam. Op deze plaat speelt overigens ook Paul McCartney mee, en wel op de kazoo. Bij mijn weten is dit de enige nummer-één hit uit de muziekgeschiedenis met een kazoo-solo.

In januari 1974 was Ringo 33 jaar oud. Het aanknopen van betrekkingen met zestienjarige juffrouwen is voor iemand van die leeftijd niet gedaan, zo luidt de algemene opinie. Wellicht kunnen we tot Ringo’s verontschuldiging aanvoeren dat het liedje niet autobiografisch is. Ringo zingt maar wat. Hij meent er geen barst van.

Het liedje is begin jaren zestig geschreven door de gebroeders Robert en Richard Sherman. Rockabillyzanger Johnny Burnette kwam er in de Verenigde Staten mee op nummer 8, en in het Verenigd Koninkrijk op nummer 3. Prachtige kuif heeft die man. En het publiek gaat helemaal los. Deze uitvoering maakt onderdeel uit van de soundtrack van de film
American Graffiti.

Huiskamervraag 27 van 365: Morgen: Nerd

Stand:

1. Hetiszohetis 1
2. Alle anderen 0

Chess.1

Superlid
Superlid
Zo Jan 27, 2013 3:04 am Reageer met quote

Chic met Le Freak was de nummer-één hit op 27 januari 1979. Een schoolvoorbeeld van de stijl discofunk. Chic is in 1976 opgericht door gitarist Nile Rodgers en bassist Bernard Edwards. De zangeressen zijn Norma Jean Wright en Luci Martin, en het slagwerk wordt verzorgd door Tony Thompson.
Wat ik bijzonder innemend vind is dat de zangeressen geen ingestudeerde danspasjes uitvoeren. Dat hoefde vroeger niet; en zo was het goed.

Als ik de tekst goed begrijp was Le Freak destijds een nieuw ontwikkelde dans; alle toehoorders worden opgeroepen to come along and have a real good time; to feel the rhytm, and feel the vibe. Ik vind dat het wel aardig klinkt; maar die 3’57’’ is wel zo’n beetje het maximum dat ik ernaar kan luisteren. Daarna begint het behoorlijk te vervelen. Muziekkenners zullen hebben opgemerkt dat in het hele liedje slechts drie akkoorden worden gespeeld: Am6, D9 en C9.

Het liedje is toegepast in een reclame voor Remia fritessaus. Met een soortgelijk nummer, Chic Cheer, werkte Chic ook mee aan een klassieke uitzending van Jacobse en Van Es. Het valt feitelijk buiten het kader van deze rubriek, maar jeugdige lezers (voor zover die hier zijn) die 6 minuten en 29 seconden over hebben kunnen hier veel van leren en voor de anderen is het wellicht nostalgie.

Huiskamervraag 28 van 365: Morgen: De laatste barbecue

Stand:

1. Hetiszohetis 1
2. Alle anderen 0

Chess.1

Superlid
Superlid
Zo Jan 27, 2013 4:14 am Reageer met quote

Even een berichtje tussendoor:

Ik zie dat dit topic wel gelezen wordt dus geeft me een reden om er mee door te gaan.

Echter, er komen nauwelijks reacties op de huiskamervraag dus ik overweeg nu om die in het vervolg maar achterwege te laten. Een vraag verzinnen zonder antwoord is vrij zinloos lijkt mij.

Zoals deze heren dat moeiteloos kunnen vertalen

https://www.youtube.com/watch?v=LsOcrnZqWtg

Hetiszohetis.1

Superlid
Superlid
Antw.: 6148
Zo Jan 27, 2013 4:39 am Reageer met quote

Even in reactie op je laatste berichtje tussendoor.

Ik ben zeker één van de lezers en dan vervolgens behoorlijk denkende over de vraag.

Maar heel eerlijk moet ik ook zeggen dat ik niet helemaal begrijp hoe je soms op de vraag komt in context met de uitkomst.

Blijkbaar heb je dan zelf een bepaalde denkwijze in gedachten die niet helemaal over komt voor de niet wetende onbevangen lezer.

Los van dat kan ik me helemaal voorstellen dat je het begint op te geven.
En dat dit zelfs mogelijk een teleurstelling voor je kan zijn.

Neem nou die laatste opgave.

De laatste bbq.

Ik dacht meteen aan meatloaf. Maar ja dat is gehaktbrood.. Dus zit ik daarin hoogst w.s fout. Dus benoem dat niet. Smile

Maar nogmaals ik snap, denk ik, je besluit wel.

En hoe dan ook.
Ik vind het een prettige topic.
En vind je wijze van beschrijven en kijk op.... in ieder geval het "volgen" tot een leuk leerzaam tijdverdrijf maken.

Ik houd van muziek én van denkwijzen. Very Happy

Chess.1

Superlid
Superlid
Zo Jan 27, 2013 5:03 pm Reageer met quote

Huiskamervraag 26 van 365: Morgen: Cirkel nul ------------> ring O ---> Ringo

Huiskamervraag 27 van 365: Morgen: Nerd -------> een synoniem voor nerd = geek. Geek betekent óók Freak.

Chess.1

Superlid
Superlid
Ma Jan 28, 2013 3:05 am Reageer met quote

De Billboard hitlijst van 28 januari 2006 werd aangevoerd door Nelly featuring Paul Wall, Ali en Gipp met Grillz. Ik weet niet welke dame in de clip Nelly is; ik vind dat alle getoonde dames er wel feestelijk gebouwd uitzien. Dit in tegenstelling tot de heren; hoewel ik moet toegeven dat ik mij niet echt verdiept heb in de vraag wie Paul Wall is, of Ali, of Gipp. Rare naam trouwens, Gipp.

De tekst van het liedje komt mij ook merkwaardig voor. De artiesten moedigen de toehoorders aan om een juwelierswinkel te overvallen, en de juwelier te dwingen voor hen een grill te maken. Aha. Een grill, zo zie ik, is een gebitsversiering, zoals die ook in de clip met opvallende regelmaat wordt vertoond. Volgens mij wordt een mens daar niet mooier van, maar over smaak valt natuurlijk te twisten.
Nelly wordt er blijkbaar wel warm van: Smile for me daddy, what you lookin’ at? I want to see your grill, you wanna see my, what? Ya, ya, grill, ya, ya, ya grill. Had a whole top row diamonds and da bottom row’s gold.

Nou, het is mij wat. En dan te bedenken dat dit alweer Nelly’s vierde nummer-één hit was; en dat het ook nummer één werd in de Hot Ringtones hitlijst. Het liedje werd in 2007 bij de 49e Annual Grammy Award genomineerd voor Best Rap Performance as a Duo or Group, maar verloor van Ridin’ door Chamillionare en Krayzie Bone. Ik denk dat ik de verleiding kan weerstaan om dat liedje te gaan beluisteren.

Huh? Krijg nou wat! Nu lees ik op Wikipedia dat Nelly helemaal geen dame is, doch een van de heren uit de clip. Ik neem per direct mijn opmerking terug over Gipp als rare naam. Vroeger had je rare liedjes.

Huiskamervraag 29 van 365: Morgen: Alle vier geen punt

Stand:

1. Hetiszohetis 1
2. Alle anderen 0

Chess.1

Superlid
Superlid
Di Jan 29, 2013 3:05 am Reageer met quote

Op 25 januari besteedden we aandacht aan All 4 Love van Color Me Badd. Vandaag hebben we een liedje met bijna dezelfde naam. Want op 29 januari 1994 was de nummer één hit op de Billboard lijst All for love van het gelegenheidstrio Bryan Adams, Rod Stewart en Sting. De eerste minuut van de clip kunnen jullie rustig overslaan, maar dan beginnen de heren te zingen, en dan wordt het best wel mooi. Tegen de tekst zouden we misschien kunnen inbrengen dat iemand zulke grote woorden gebruikt om zijn geliefde te overtuigen wellicht diep van binnen niet helemaal zeker van zijn zaak is. Maar dat is mogelijk te nuchter nederlands gedacht.

Het liedje is geschreven door Adams, samen met Mutt Lange en Michael Kamen, als soundtrack voor de Three Musketeers. De titel is geïnspireerd door het driemusketiersmotto ‘Allen voor één, één voor allen’, zo lees ik in Songfacts. Nou, dan is die inspiratie wel een heel eind met de auteurs op de loop gegaan. Het liedje is een aantal malen gekofferd, onder meer door het Zweedse trio E.M.D. Maar ik vind dit de leukste koffer.

Huiskamervraag 30 van 365: Morgen: Forint gaat toch

Stand:

1. Hetiszohetis 1
2. Alle anderen 0

Chess.1

Superlid
Superlid
Wo Jan 30, 2013 3:06 am Reageer met quote

Billboard Hot 100 werd op 30 januari 1982 aangevoerd door Hall and Oates met I can’t go for that. Een vernuftig nummer, waarin optimaal gebruik wordt gemaakt van de welhaast onbegrensde mogelijkheden van het digitale instrument. Zo is door het inschakelen van de ritmebox bezuinigd op het inhuren van een drummer. Het daarmee uitgespaarde niet geringe bedrag is door Daryl Hall en John Oates aangewend voor het aantrekken van de heer met toeter op de achtergrond, die af en toe een riedeltje speelt. Met succes: het liedje is volgens BMI meer dan een miljoen maal op de radio gespeeld geworden. De bass line van Billy Jean van Michael Jackson is volgens Wikipedia volgens Hall volgens Jackson geïnspireerd door I can’t go for that.

Over de tekst: No can do betekent ongeveer I just can’t do it. De zanger betoogt dat hij bijna alles wil doen wat zijn geliefde van hem vraagt, maar dat ene gaat te ver. Ja, wat is dan dat ene? Het betreft hier: tweemaal zo aardig zijn. Tja, dat zou mij ook niet lukken. Maar daarnaast kan de zanger het niet opbrengen om dezelfde oude regels te herhalen. Dat vind ik al heel wat minder onmogelijk; ik ben daar eigenlijk juist heel erg goed in. Kortom, ik vind het geen sterke tekst. Ze gebruikte zijn lichaam, nu wil ze zijn ziel. Ja, zo gaat dat nu eenmaal op deze wereld. Wen er maar aan, zou ik zeggen.

Het liedje van Hall and Oats komt overigens terug in Sunrise van Simply Red. Ik begrijp de toegevoegde waarde daarvan niet, hoewel ik de bijbehorende clip leuker vind dan de oorspronkelijke.

Huiskamervraag 31 van 365: Morgen: Nummer één

Stand:

1. Hetiszohetis 1
2. Alle anderen 0

Chess.1

Superlid
Superlid
Do Jan 31, 2013 3:04 am Reageer met quote

Nummer één van Billboard Hot 100 op 31 januari 1981 was Tide is high van Blondie. Zien we Debbie daar nu met trommelstokken op haar orgeltje spelen? Dat is toch niet gewoon. Kenners menen dat hier geen sprake kan zijn van levende muziek; waarschijnlijk is het nummer eerst gerecordeerd, en is daarna de clip opgenomen, met in ieder geval het orgel uit.
(over uit gesproken: wie ook vaak niet veel aan heeft, dat is Lil’ Kim, en die is dikke vriendinnen met Debbie Harry; toen Kim in de gevangenis zat wegens meineed heeft Harry bij wijze van protest het liedje Dirty and Deep geschreven).

Goed, laten we even kijken naar de tekst van Tide is high. Het is hoog tij, maar Debbie houdt vol want ze wil mijn nummer één zijn. Dat klinkt sympathiek. Ze is ook niet het type meisje dat zomaar opgeeft. Debbie stelt ook vast dat ieder meisje wil dat ik haar man ben. Hm. Ieder meisje? Hopelijk toch niet allemaal tegelijk. Aan mij komt ook een eind, om met Koot en Bie te spreken.

Het liedje is al in 1967 geschreven door John Holt, en werd destijds uitgevoerd door de Jamaicaanse groep The Paragons, met Holt als zanger, maar dan met in de tekst verwisselde geslachten. In deze versie is de vioolpartij van White Rum Raymond zeer de moeite waard. De laatste versie die ik hier noem is die van de Canadese rapper Kardinal Offishall: Numba 1. Ik dacht dat het Rihanna was die daar meezingt, maar het blijkt Keri Hillson te zijn. En zij zingt: I’m not the kind of girl who gives down just like that. Neer geven? Wonderlijk. Hoe dan ook, drie geheel verschillende versies, en alle drie de moeite waard.

Huiskamervraag 32 van 365: Morgen: Vier christelijke namen

Stand:

1. Hetiszohetis 1
2. Alle anderen 0

Chess.1

Superlid
Superlid
Vr Feb 01, 2013 3:06 am Reageer met quote

Nummer één van Billboard Hot 100 op 1 februari 1992 was Don’t let the sun go down on me van George Michael en Elton John. Een mooi nummer. Het begint met George Michael, en je denkt: ‘hij staat een beetje raar te doen, maar zingen kannie wel’. En dan na drie minuten valt Elton John in; die doet ook raar, maar hij kan nog veel beter zingen. Een goeie combi, Michael en John. Alleen die namen; George Michael heeft geen achternaam, en Elton John heeft blijkbaar zijn voor- en achternaam verwisseld. Enfin, ik ben niet de eerste die daarover valt.

Over de tekst (geschreven door Bernie Taupin): Volgens Wikipedia zingt Elton voor iemand die hem heeft geholpen, maar die hem nu afwijst. Deze interpretatie lijkt mij onjuist. Het is juist Elton die inziet dat de relatie geen toekomst meer heeft. I took a chance and changed your way of life. But you misread my meaning when I met you. Closed the door and left me blinded by the light. Hij betreurt het dat hij haar (?) leven op zijn kop heeft gezet; maar hij kiest toch voor zichzelf. Zo gaan die dingen.

Het nummer is door tientallen andere artiesten uitgevoerd, onder wie Roger Daltrey en Joe Cocker. Die versies voegen weinig toe. De koffer door Acda en De Munnik is een regelrechte aanfluiting. Wel mooi is de versie van Oleta Adams. Maar eigenlijk zou al dat gekoffer verboden moeten worden, vind ik. Het wordt nooit meer zo mooi als de eerste keer, om met een bekend filosoof te spreken. Hoe dan ook, vroeger had je goeie liedjes, dat blijkt maar weer.

Chess.1

Superlid
Superlid
Za Feb 02, 2013 3:05 am Reageer met quote

De Amerikaanse hitlijst van 2 februari 2008 werd aangevoerd door Low van Flo Rida featuring T-Pain. Voor ik weer in de fout ga, zoals onlangs bij Nelly, moet ik eerst maar eens uitzoeken wie nu precies Flo Rida is, en wie T-Pain. Hm. Flo Rida ziet er wel gezond uit, die is blijkbaar vaak in de sportschool te vinden. Dat geldt zo te zien niet voor T-Pain, die eigenlijk door het leven gaat onder de toch ook niet zeer waarschijnlijke naam Faheem Rasjeed Najm. Trouwens, Flo Rida heet om precies te zijn Trama Dillard. En hij heeft zeven zussen! Ja, dat verklaart wel iets.

Het liedje gaat over een dame genaamd Shawty (Shorty misschien?), die feestelijk gekleed gaat in apple bottom jeans en laarzen met bont. Dus de hele club keek naar haar. Ze betrad de dansvloer, en next thing you know ze ging laag. Hm. Er gaat een wereld van onbegrip voor mij open. Te meer daar ze ook Reeboks met veters blijkt te dragen. Maar hoe zit dat dan met die bontlaarzen?

Verderop in de tekst beschrijft Flo dat hij one stack, two stack, three stack neertelt om haar mee naar huis te krijgen; zohee, dat is 3000 dollar! Die man is niet zuinig. Maar goed, zo’n liedje dat nummer één wordt in Amerika, dat brengt natuurlijk wel wat op; dan is 3000 dollar niet zo’n enorme uitgave. En na die investering is Shawty ready for Rover; waarschijnlijk betekent dit dat ze bereid is om zich door Flo in zijn Range Rover SUV naar zijn huis te laten rijden. En achteraf meldt Flo dat She was worth the money. Little mama took my cash, and I ain’t want it back. Ik vind het toch maar raar Engels. En als ik dit soort liedjes hoor, dan denk ik wel eens bij mezelf: waar is de romantiek gebleven op heden?

Hetiszohetis.1

Superlid
Superlid
Antw.: 6148
Za Feb 02, 2013 6:10 am Reageer met quote

Grappig, je hebt toch maar besloten geen huiskamervraag meer in te lassen.

Neemt niet weg, de interesse is er..

Toitoi voor de rest van het jaar. Smile

Chess.1

Superlid
Superlid
Zo Feb 03, 2013 3:05 am Reageer met quote

De nummeréénhit van 3 februari 1968 was Green Tambourine van The Lemon Pipers. De clip vind ik wel leuk. Zoals uit de clip blijkt waren The Lemon Pipers meer dan een beetje een psychedelische popband. Ze kwamen uit Oxford (Ohio). De groene tamboerijn was hun enige hit van betekenis. Het nummer is door sommige kenners gecategoriseerd als bubblegum pop. Het is uitgebracht op het Buddah-label, dat ook nog, en was de enige plaat van Buddah die een nummeréénpositie wist te bereiken. Het nummer is gekofferd door Status Quo en Sun Dragon, overigens zonder veel succes.

Zorgvuldige bestudering van de tekst voedt het vermoeden dat de componisten, Paul Leka en Shelly Pinz, tijdens het creatieve proces voortdurend steend moeten zijn geweest. Het liedje beschrijft een straatmuzikant die de toehoorders probeert te bewegen hem een som geld te overhandigen, ter bestrijding van zijn kosten van levensonderhoud. Dat hoeft natuurlijk niet voor niets, hij biedt aan om als tegenprestatie op zijn groene tamboerijn te spelen. Mensen die minder idealistisch ingesteld zijn dan ik zullen opmerken dat dit voorstel weinig kans van aanname maakt, te meer omdat de tamboerijn ook dienst doet als spaarpot (Drop your money in my green tambourine). Kenners weten dat het vullen van een tamboerijn met munten de geluidskwaliteit niet ten goede komt. Drop a dime before I walk away, ja.
Dus als ik geen dime drop, wat dan? Dan loop je weg? Nu, dan zijn we het helemaal eens. Zoals Paul Leka in een andere creatie van zijn hand zelf suggereert: Na na hey hey kiss him goodbye.

Chess.1

Superlid
Superlid
Ma Feb 04, 2013 3:05 am Reageer met quote

Billboard Hot 100 werd op 4 februari 2012 aangevoerd door Adele met Set Fire To the Rain. Adele, voluit Adele Laurie Blue Adkins, heeft nogal wat naam gemaakt, de laatste jaren. Grammy’s, Oscars, Golden Globes, en noem maar op. Dat kan best wezen, maar mij overtuigt ze niet. Ze kan wijs houden, daar niet van, maar ik vind haar niet spannend. Ze staat daar een beetje als een Houten Klaas op dat podium, en dan maar galmen. Ze heeft wel de nodige medewerkers meegenomen. Ik telde zo in de gauwigheid tenminste vier achtergrondzangeressen en misschien wel tien strijksters. Plus slagwerk en zo nog wat.

Interessant is dat die mensen allemaal ongetwijfeld muzikaal tien keer zoveel in hun mars hebben als Adele, maar ze hebben geen naam. Nou ja, wel een naam in de zin van Miep de Boer, maar geen bekende naam. Dat lijkt me toch raar, om zo in dienst te spelen van iemand die je qua capaciteiten volledig in je zak hebt.

Set Fire To the Rain. Een streven dat op de nodige praktische problemen stuit, lijkt mij. Hoe steekt men regen in brand? Ik zou het werkelijk niet weten. De tekst is dan ook hier een daar een beetje raar. Adele liet haar hart vallen, hetgeen niet verstandig is, lijkt mij. En terwijl het viel rees jij op om het te claimen. Het betreft hier beeldspraak, zo menen kenners. Adele zingt dat ze sterke handen heeft, maar dat haar knieën te zwak zijn. Die knieën hebben dan ook een aanzienlijk gewicht te dragen, denk ik stiekem oneerbiedig bij mezelf. En dan heb jij ook nog eens een kant die ze nooit kende. Je was namelijk nooit echt, en je won alle wedstrijden die je speelde. Wederom beeldspraak, dachten wij. Maar Adele heeft de regen in brand gestoken! En niet één keer, maar vier keer. Dat is natuurlijk niet gering. Maar toch maar snel vergeten, dit liedje.

Ik ben geen aanhanger van koffers, maar in dit geval geef ik toch de voorkeur aan de bewerkte versie.

Pagina 3 van 27 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4 ... 25, 26, 27  Volgende

Plaats reactie