2013 : Een jaar lang muziek feitjes.
Media, lezen & muziek
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3 ... 24, 25, 26, 27  Volgende Plaats reactie

Hetiszohetis.1

Superlid
Superlid
Antw.: 6148
Zo Dec 08, 2013 3:42 am Reageer met quote

Jeetje, wat gaaf.

Was vroeger een droom van me.
Om in New Orleans rond te kunnen struinen.

Genietse.

Sjonge, 't is wat.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

Chess.1

Superlid
Superlid
Antw.: 3823
Ma Dec 09, 2013 4:15 am Reageer met quote

(Vanuit Memphis, Tennessee .................. )

Daydream Believer, van de Monkees, dat was de nummeréénhit in Billboard Hot 100 van 9 december 1967.

Het is geschreven door John Stewart van het Kingston Trio.

Ik herinner mij nog als de dag van gisteren dat wij dit liedje luidkeels plachten mee te zingen, zonder precies de tekst te kennen, maar dat gaf niet omdat de andere meezingers ook niet wisten hoe de tekst luidde. En ik versta nog steeds hele stukken niet.

Ik zal eens even snel de tekst bestuderen.

Nou, daar wordt het niet erg veel duidelijker van.

Ik lees dat het zes uur ’s ochtends is, en dat de zanger door de wekker uit zijn bed wordt gejaagd. Er is sprake van een Slaperige Jean, die op moet vrolijken, en van een gelover in dagdromen, en van een thuiskomende homofiele medemens.

Ik begrijp er nog steeds geen deuk van.

Lyrics meaning maar doen.

Aha. De Daydream Believer en de Homecoming Queen zijn blijkbaar de dag voor deze ochtend getrouwd, en nu is de dag als een droom. Nou, als het dat is, dan had het wel iets duidelijker verwoord mogen worden.

Leuk liedje qua muziek, maar domme tekst.

Door de geschiedenis heen is het wetenschappers, academici, rechters en andere intellectuelen vaak verweten dat zij in een ivoren toren leven.

Hetiszohetis.1

Superlid
Superlid
Antw.: 6148
Di Dec 10, 2013 2:49 am Reageer met quote

Quote:
(Vanuit Memphis, Tennessee .................. )

Yeah!!

Oh, Kingston Trio.
Had ik gewoon platen van.

Hou van dat soort muziek.
En dan inderdaad keihard mee zingen en vooral bewegen. Razz

Sjonge, 't is wat.

Chess.1

Superlid
Superlid
Di Dec 10, 2013 4:16 am Reageer met quote

Op 10 december 1966 werd Billboard Hot 100 aangevoerd door Good Vibrations van de Beach Boys.

De muziek van het liedje is gecomponeerd door Brian Wilson; de tekst is van Wilson, Tony Asher en Mike Love. Brians inspiratie voor de muziek van het liedje (en andere nummers van het album Pet Sound) was het bietolalbum Rubber Soul.

Het bovengelinkte filmpje beslaat iets meer dan vier minuten van de zeventig uur die de heren nodig hadden om het liedje op te nemen, in zeventien sessies. Het is dan ook een mooi liedje geworden, zo vinden ik, Rolling Stone Magazine, en het Britse muziekblad Mojo.

In mijn persoonlijke toptien komt het net niet voor wegens tien betere liedjes; maar het zou heel best op nummer elf kunnen staan als ik een topelf had.

Rolling Stone had het nummer in 2004 op plaats zes staan van de 500 Greatest Singles of All Time, en Mojo vond het in 1997 het derde beste nummer uit de geschiedenis van de popmuziek.

Er werden meer dan een miljoen exemplaren van het singoltje verkocht.

Vroeger had je goeie liedjes.

Door de geschiedenis heen is het wetenschappers, academici, rechters en andere intellectuelen vaak verweten dat zij in een ivoren toren leven.

Chess.1

Superlid
Superlid
Wo Dec 11, 2013 6:03 pm Reageer met quote

( Vanuit Nashville, Tennessee……………………………….. )

Billboard Hot 100 van 11 december 1965 werd aangevoerd door Turn! Turn! Turn! (To Everything There Is a Season) van The Byrds.

Volgens Wikipedia is het liedje geschreven door Pete Seeger, en bestaat het uit een op muziek gezette tekst uit het bijbelboek Prediker. De eerste bewering zal vast wel juist zijn, maar de tweede is aanvechtbaar.

De tekst Draai! Draai! Draai! komt in Prediker niet voor, zo menen kenners.

De volgorde van de overige regels die door koning Salomo zijn geschreven is door Seeger ook enigszins aangepast. En de slotzin (A time for peace,) I swear it’s not too late heeft Seeger zelf verzonnen.
Koning Salomo was wel wijzer dan zulke klinkklare onzin op te schrijven.

Het liedje is overigens de enige billboardnummeréénhit waarvan de tekst is geschreven door een koning.

En het is met afstand de oudste tekst die het ooit tot nummer één heeft geschopt. Salomo is in ongeveer 1011 v Chr geboren.

In september 2003 is het liedje in geïllustreerde boekvorm gepubliceerd door Simon & Schuster, met een begeleidende CD, en illustraties door Wendy Anderson Halperin. Van de royalties van het boek wordt 45% afgedragen aan het Israëlische Comité Tegen Huisvernietiging. Het Comité tegen Vernietiging van huizen van Palestijnen, neem ik aan.

Chess.1

Superlid
Superlid
Do Dec 12, 2013 3:38 am Reageer met quote

Tears Of a Clown, van Smokey Robinson & The Miracles, dat was de nummeréénhit in Billboard Hot 100 van 12 december 1970.

De muziek is van Stevie Wonder, de tekst van Smokey zelf. Het is een droevig liedje.

Net als de clown Pagliacci in de gelijknamige opera van Ruggero Leoncavallo trekt Smokey een vrolijk gezicht (hoewel niet in de bovengelinkte clip, vind ik; The Miracles staan veel overtuigender te glimmen).

Smokey laat de wereld een smile zien. Maar diep van binnen is hij verdrietig. Want zijn meisje is er van tussen, en hij mist haar. En als hij alleen is, dan huilt hij dikke tranen, net als de clown in de genoemde opera.

Maar verdriet loont! TOAC was de eerste nummeréénhit van Smokey Robinson & The Miracles, niet alleen in de Verenigde Staten, maar ook in het Verenigd Koninkrijk. En dat terwijl het aanvankelijk, in 1967, zonder enig succes was uitgebracht.

Maar de rerelease in 1970 leidde om mij onnaspeurlijke reden tot het grote succes.

Gewoon blijven huilen, dan komt het succes je vanzelf aanwaaien, zo menen kenners.

Chess.1

Superlid
Superlid
Vr Dec 13, 2013 4:01 am Reageer met quote

( Vanuit Charleston, South Carolina …………………. )

Op 13 december 1975 werd Billboard Hot 100 aangevoerd door Fly Robin Fly van Silver Convention.

De tekst bestaat uit slechts zes woorden, dus daar valt niet veel over te mopperen.

Ik begrijp alleen niet wie die Robin is die naar de hemel moet vliegen.

Ook de clip roept enige vragen op. Die meisjes staan wel aardig te bewegen, maar waarom komen er steeds motorscenes tussendoor?

Vallen de meisjes op motorrijders? Je zou het haast gaan denken. Laat ik maar eens nadere informatie gaan zoeken.

Hm. Silver Convention is in München opgericht door liedjesschrijvers Sylvester Levay en Michael Kunze. De heren hadden voldoende zelfkennis om in te zien dat hun uiterlijk niet geschikt was voor een loopbaan op het podium, dus ze huurden smakelijk ogende meisjes in om hun liedjes te zingen.

We zien Linda Ubelherr, Gertrude Wirshinger, en Ramona Kraft; maar de meisjes dachten waarschijnlijk terecht dat ze het met deze namen buiten Duitsland niet ver zouden brengen.

Ze kozen daarom voor de namen Linda G. Thompson, Penny McLean, en Ramona Wulf.

Inderdaad scoorden ze onder deze namen twee grote hits in de Verenigde Staten: FRF en Get Up And Boogie. Daarna was het succes op.

Ze werden nog een keer achtste op het Eurovisie Songfestival , met het liedje Telegram .

Wel was het succes van Silver Convention volgens Wikipedia de inspiratie voor het oprichten van het Nederlandse trio Luv’ .

Chess.1

Superlid
Superlid
Za Dec 14, 2013 3:26 am Reageer met quote

Vroeger had je goeie liedjes!

Op 14 december 1974 was de nummeréénpositie in Billboard Hot 100 voor Kung Fu Fighting van Carl Douglas.

De meest gedenkwaardige uitvoering van dit liedje vinden we onder deze link. Douglas was al in veel televisieshows komen zingen, maar zoiets had hij nog niet eerder meegemaakt.

Ja, vroeger had je ook goeie televisie.

Douglas (Jamaica 1942) heeft zelf de tekst van het liedje geschreven (nadat hij een kungfu-film had gezien).

De muziek is van Biddu Appaiah, wie kent hem niet.
Het liedje was niet alleen een succes in de Verenigde Staten en Nederland, het werd ook nummer één in het Verenigd Koninkrijk, het kreeg de goudenplaatstatus toegekend, en het won een Grammy Award for Best Selling Single.

Wereldwijd werden meer dan elf miljoen exemplaren van het singoltje verkocht.

De tekst van het liedje gaat misschien niet erg diep, maar dat hoeft ook niet altijd. Gewoon een liedje over mannen die er op los beuken, snel als de bliksem, maar met expert timing vanzelf, want het was wel jaren zeventig ja? Funky Billy Chin en Little Sammy Chung, die zegt Here comes the big boss, lets get it on.

Mooi hoor. Vooral in combinatie met Sjef van Oekel en Evert van der Pik.

Chess.1

Superlid
Superlid
Zo Dec 15, 2013 5:13 pm Reageer met quote

Billboard Hot 100 van 15 december 1973 werd aangevoerd door The Most Beautiful Girl In he World van Charlie Rich (1932-1995).

Hij stond ook bekend als The Silver Fox; wat heeft die man zijn haar keurig gekamd. Ja, dat deden we destijds nog. Verder kan hij best wijs houden. Maar mijn muziek is het niet.

Tegen het eind van de jaren vijftig begon hij serieus werk te maken van zijn muziekloopbaan. Hij stuurde een paar demobandjes naar de platenmaatschappij Sun Records, maar daar vond men hem te gelikt; ja kan ik me voorstellen.

Dus ze stuurden hem een stapel platen van Jerry Lee Lewis terug, met de begeleidende tekst: Als je zo slecht bent geworden mag je terug komen.
Daarop ging Rich naar RCA, en zijn loopbaan verliep voorspoedig.

De tekst van het liedje gaat niet diep. Charlie vraagt of je misschien het mooiste meisje hebt gezien, ergens in de wereld. Ja, waar anders, op de maan soms?

Nou, als je haar hebt gezien, dan moet je haar maar vertellen dat Charlie Sorry is.

Nee, Charlie Rich, maar hij heeft spijt. Van alle lelijke dingen die hij gisteravond tegen haar gezegd heeft. Watje.

Denk dan eerst na voor je iets zegt, dombo. Nu is het te laat, denk ik.

Ja kom, zo laat ze zich natuurlijk niet toespreken.

Het mooiste meisje nota bene. Nee, die is vertrokken. Voorgoed.

Chess.1

Superlid
Superlid
Ma Dec 16, 2013 3:03 am Reageer met quote

Op 16 december 1977 werd Billboard Hot 100 aangevoerd door You Don’t Bring Me Flowers van Barbra Streisand en Neil Diamond. Een mooi stel voor een bokkenwagen, Barb en Nelis.

Maar samen zingen, dat hadden ze niet moeten doen, zo menen kenners.

Althans niet dit hopeloos vervelende liedje. Er zit geen pit in, en omdat ze beiden qua zang volledig uitwisselbaar zijn is er ook geen spanning.

Ze hadden het liedje aanvankelijk allebei als soloartiest op de plaat gezet, en dat was ook al geen groot succes.

Maar toen ging radioprogrammadirecteur Gary Guthrie divorceren van zijn vrouw, en bij wijze van afscheidscadeau gaf hij haar een inelkaargemonteerde versie van beide uitvoeringen. Dat vind ik wel humor; maar Columbia Records vond het ontroerend, en zag er brood in.

Vandaar dat Barbra en Neil werd gevraagd om het voor veel geld als duet op de plaat te zetten.

Het liedje is geschreven door Alan Bergman en Marilyn Bergman. Even opzoeken of die misschien ook gescheiden zijn. Ik gok van wel, want ze weten treffend onder woorden te brengen hoe het toegaat in een huwelijk waarin beide echtelieden elkaar niets meer te melden hebben. Hm. Nee, toch niet, ze zijn nog steeds bij elkaar.

Dan berust de tekst van het liedje dus ook nog niet eens op feiten.

Een waardeloos liedje.

Chess.1

Superlid
Superlid
Ma Dec 16, 2013 3:50 am Reageer met quote

p.s. Paul de Leeuw heeft er ooit nog eens een vrij grappige vertaling van gezongen :

Jij koopt nooit meer bloemen
Je schrijft ook nooit meer briefjes
Je doet nooit meer gek als ik thuis kom van werk
En je dan pas weer zie
Ik weet nog heel goed dat je bijna niet kon wachten
Die eindeloze nachten
Nu heeft de sleur daar een eind aan gemaakt
Misschien stoort het jou niet
Maar ik voel me zo naakt
't Is zo lang geleden dat je me aan hebt geraakt
En jij neemt nooit meer bloemen voor mij mee

Jij brengt als maar bloemen
Je houdt niet op met zeiken
Je stinkt uit je mond en je krabt aan je kont
Terwijl iedereen het ziet
Als je nou een keer met dichte mond kunt kauwen
En ook je kop zou houden
Wanneer ik een boek lees of eindelijk eens zit
Je haar is ver en je lijf is zo wit
Je bent net mijn moeder die ook steeds op mij fit
En jij brengt alsmaar bloemen voor me mee

't Was zo vanzelfsprekend
Voor altijd en voor eeuwig
Maar altijd en eeuwig zijn over gegaan
Van een sprookjesbestaan naar die kilheid van nu
Toen ik jou ontmoette, die wipneus en die sproeten
Toen was ik verkocht maar dat duurde niet lang
Die impuls groeide uit tot een wurgende dwang
Kan geen bloem meer zien, krijg spontaan diaree
Altijd breng je bloemen voor mij mee

Ik weet nog heel goed dat je
Mij zo hielp veranderen
Ik leerde wat liefde je allemaal biedt
En ik leerde de vreugde en ook het verdriet
Binnen een paar dagen liep ik mij af te vragen
Waarom ik in hemelsnaam ooit voor je viel
Je karakter is ook zo bloedstollend labiel
Ik hou altijd van jou maar wat moet ik ermee
En jij neemt nooit meer bloemen voor mij mee
Ga maar weg, emigreer maar naar ver over zee
Maar neem in godsnaam nooit meer
Jij brengt nooit meer bloemen
Want jij neemt alsmaar bloemen
En jij brengt nooit meer bloemen
En jij neemt altijd bloemen
Nee jij neemt nooit meer bloemen
Nee neemt alsmaar bloemen
Jij brengt nooit meer bloemen
Nee neemt alsmaar bloemen ohohoh
Jij neemt alsmaar bloemen
Jij neemt alsmaar bloemen voor mij mee

Wink

Chess.1

Superlid
Superlid
Di Dec 17, 2013 3:03 am Reageer met quote

You Light Up My Life, van Debby Boone, dat was de nummeréénhit in Billboard Hot 100 van 17 december 1977.

Zohee, wat een grote mond heeft dat meisje. Letterlijk dus. Je zou er haast bang van worden.

Debby zat heel vaak thuis, te wachten op iemand die zijn lied voor haar zou zingen.

Dat vind ik een beetje dom, want zingen, dat kan ze zelf wel. Maar goed, niet te kritisch, het gaat erom dat ze vroeger alleen en depri was, maar nu ik er ben is ze gelukkig.

Nou, van harte gefeliciteerd, Debby. Koop een taart en ga het vieren. Maar ik vind het een saai liedje.

Het is geschreven door Joe Brooks (1938-2011) als titelsong voor de gelijknamige film. Nee, niet de film Joe Brooks, maar de film You Light Up My Life.

In de film wordt het liedje gezongen door Kasey Cisyk, en gelipsynct door de hoofdrolspeelster Didi Conn.

Het liedje stond tien weken achtereen op nummer één; dat was een record dat in 1982 werd geëvenaard door Physical van Olijfje en pas in 1991 werd gebroken door End Of The Road van Boyz II Men (13 weken).

Het liedje staat op de zevende plaats in Billboards All Time Top 100.

Brooks had het bedoeld als een liefdesliedje; de diepgelovige Debby zag het als een ode aan OLH die haar leven verlicht.

Zou die echt op dit soort saaie liedjes zitten te wachten? Kenners menen van niet.

Deborah Anne Boone werd in 1956 in Hackensack (New Jersey) geboren als derde van de vier dochters van acteur Pat Boone en Shirley Foley.

Aanvankelijk hadden de vier zusters enige faam als kwartet, maar nadat haar twee oudere zusters getrouwd waren en de jongste was gaan studeren, toen dacht Debby bij haar eigen ‘laat ik eens solo gaan’.

Haar eerste plaatje was YLUML. Dat was ook direct haar grootste hit. Daarna zong ze nog een paar liedjes die de country&westernhitlijsten haalden. Ook mooi.

Chess.1

Superlid
Superlid
Wo Dec 18, 2013 3:03 am Reageer met quote

Op 18 december 1976 werd Billboard Hot 100 aangevoerd door Tonight’s The Night van Rod Stewart.

Mooi liedje, maar die clip, kweenie, Rod weet zijn non-verbaal toch niet helemaal in lijn te brengen met zijn verbaal.
Uit de tekst zou je afleiden dat hij haast niet kan wachten om met die dame de koffer in te duiken, maar in de clip heeft hij heel geen haast.

Hij zit eerst een beetje met die gitaar te klunzen; dan schenkt hij een glas wijn voor haar in (terwijl hij in de tekst een long drink belooft), de wijn drinkt hij voor de helft zelf op, en dan eindelijk lopen ze ook eerst nog eens een trap op.

We zien van de juffrouw alleen de achterkant; waar niets mis mee is, maar het is toch wat onbevredigend. Wie is dat mens?

Nou goed, dat weet ik wel, ze is Britt Ekland. Maar als ik dat niet uit andere bron had geweten, dan was ik met een brandende vraag blijven zitten.

En als ze dan eindelijk een eigen rol krijgt, dan blijkt ze Frans te praten; wat ze zegt is overigens vrij duidelijk, mon amour en baisse moi en zo.

In de Verenigde Staten werd het eind van het liedje standaard weggedraaid door schijvenruiters.

Het liedje, opgenomen in de Sound Studio in Muscle Shoals (Alabama), was ondanks dit alles een groot succes; het stond zeven weken in successie op nummer één. Stewart kan best wel zingen, maar in een clip optreden, nou nee.

Chess.1

Superlid
Superlid
Do Dec 19, 2013 3:04 am Reageer met quote

De nummeréénhit in Billboard Hot 100 van 19 december 1964 was Come See About Me van The Supremes.

Maar bij nader inzien kies ik toch voor Physical van Olivia Newton-John, de nummer één van 19 december 1981.

Dat liedje heeft een clip waarin tenminste iets gebeurt.

Ik denk dat Olijfje in dit liedje het in de jaren tachtig frequente sportschoolbezoek in Amerika op de hak neemt.

In Europa en Australië, waar de wortels van ONJ liggen, was sporten destijds nog veel minder gebruikelijk. We vonden die Amerikanen maar raar volk.

Het liedje is geschreven door Steve Kipner en Terry Shaddick, aanvankelijk voor Rod Stewart, maar die was niet snel genoeg met zijn antwoord, zodat Olijfje het voor zijn neus wegkaapte.

Het plaatje was een groot succes; het bleef tien weken op de eerste plaats staan, en er werden in de Verenigde Staten alleen al twee miljoen exemplaren van verkocht, waarmee het het bestverkochte plaatje van de jaren tachtig zou worden.

In het Verenigd Koninkrijk werd het plaatje door verscheidene radiostations in de ban gedaan, vanwege de seksueel expliciete tekst. Hm.

Ja, dan konden ze hierop wachten.

Chess.1

Superlid
Superlid
Vr Dec 20, 2013 7:19 am Reageer met quote

(Door een internet storing hier een wat later bericht dan jullie gewend zijn.)

Op 20 december 1969 werd Billboard Hot 100 aangevoerd door Leaving On A Jet Plane van Peter, Paul & Mary. Wat kijkt Mary verdrietig! Het is dan ook een erg droevig liedje.

Zij maakt mij wakker om afscheid te nemen. Ze gaat namelijk vertrekken, met een straalvliegtuig. Wat ze gaat doen is niet duidelijk, maar het is wel zeker dat ze mij achterlaat.

En dan kan ze wel beweren dat ze terug komt, en dan mijn trouwring zal dragen, maar dat moeten we eerst nog maar eens zien.

De tekst bevat trouwens een opvallend raadsel. Ze staat voor mijn deur, met haar koffers, en de taxi wacht op haar (de chauffeur toetert al). Waar komt ze dan vandaan?

In ieder geval niet uit mijn huis, want dan zou ze me wel wakker gemaakt hebben voor ze met die koffers naar buiten ging.

Maar als ze uit haar eigen huis kwam, met de taxi, dan laadt ze toch niet eerst haar koffers uit als ze afscheid wil nemen? Dan zegt ze tegen de chauffeur: Wilt u even hier wachten? Ik ben zo terug.

Hm. Ik weet het! De enige logische verklaring is dat ze mijn buurvrouw is.

Het liedje is geschreven door John Denver, die de tekst in 1997 tamelijk definitief waar maakte.

Het trio Peter Yarrow, Noel Paul Stookey en Mary Travers zijn sinds 2009 het duo Peter, Paul want Mary is dood vanwege complicaties van de chemotherapie tegen leukemie.

LOAJP was de enige nummeréénhit van PP&M. Het was wel hun zesde singol waarvan meer dan een miljoen exemplaren werden verkocht.

Ook mooi.

Chess.1

Superlid
Superlid
Za Dec 21, 2013 3:03 am Reageer met quote

De nummeréénhit in Billboard Hot 100 van 21 december 1963 was Dominique van Soeur Sourire.

Het liedje gaat over Sint Dominicus, die in de tijd van de Engelse koning Jan-zonder-land heel Frankrijk doortrok om de Albigenzische ketterleer te bestrijden.

Nou, daar was hij goed in! Op zekere dag liep bij op blote voeten door de distels heen! Dat zal ze leren.

Zijn ketterse gids bekeerde zich op slag; ja, zo gaat dat. Het liedje was de tweede nietengelstaligenummeréénhit in de Verenigde Staten, na Sukiyaki van Kyu Sakamoto.
Zuster Glimlach heette van zichzelf Jeanine Deckers; ze kwam uit België.

Zoals het liedje al doet vermoeden was ze kloosterzuster in de orde van de Dominicanessen.

De Belgische belastingdienst had daar echter geen boodschap aan, en sloeg haar aan voor de opbrengsten van het plaatje, waar ze nooit een cent van had gezien (zei ze).

Uiteindelijk pleegde ze zelfmoord, samen met haar vriendin Annie Visser of zo. Een overdosis slaappillen plus een glas cognac.

Ik heb het altijd al gezegd: cognac, dat is niet voor mensen, dat is voor honden.

Chess.1

Superlid
Superlid
Zo Dec 22, 2013 3:03 am Reageer met quote

De laatste 10 dagen van 2013 gooi ik het hier maar eens over een andere boeg. In de laatste 10 dagen elke dag een muzieknummer uit een persoonlijk Top 10. Dus niet de absolute Top 10 want ieders smaak is zowel gebonden aan de gemoedstoestand alsmede de tand des tijds. Maar wel 10 muzieknummers die zeer regelmatig in Huize Chess te horen zijn:

De nummeréénhit in Billboard Hot 100 van 22 december 1979 was Escape (The Pina Colada Song) van Rupert Holmes. Wel aardig.

Op nummer tien in deze persoonlijke toptien staat echter Tea For The Tillerman van Cat Stevens (1970).

Kort?

Ja, kort. Maar langer hoeft niet.

Een mooi liedje, met een poëtische tekst.

Goed gezongen door Yusuf Islam, en een prachtige pianopartij.

Het is het laatste liedje van het album Tea For The Tillerman; met geweldige songs als Wild World en Sad Lisa; om er maar twee te noemen, zonder dat ik de andere liedjes tekort wil doen.

Ik kan iedereen aanraden om het hele album te beluisteren.

Verder hoef ik er niets over te zeggen. Cat Stevens zingt voor zichzelf.

Chess.1

Superlid
Superlid
Ma Dec 23, 2013 3:03 am Reageer met quote

Op 23 december 1972 werd Billboard Hot 100 aangevoerd door Me and Mrs. Jones van Billy Paul. Een vervelend liedje.

Maar nummer negen in de persoonlijke toptien is Celluloid Heroes van The Kinks, uit 1972.

I wish my life was a non-stop Hollywood movie show, a fantasy world of celluloid villains and heroes.

Ik weet natuurlijk wel beter, maar een mens mag toch af en toe wel dromen?

Because celluloid heroes never feel any pain. And celluloid heroes never really die.

Chess.1

Superlid
Superlid
Di Dec 24, 2013 3:03 am Reageer met quote

De nummeréénhit in Billboard Hot 100 van 24 december 1976 was How Deep Is Your Love van de Bee Gees. Takkenherrie, zo menen kenners.

Nummer acht in de persoonlijke toptien is You’re In My Heart van Rod Stewart, uit 1977.

Een poëtische tekst, met overtuiging en mooi gezongen. De subtitel van het liedje luidt The Final Acclaim.
Niet zozeer in de zin van ‘laatste bijval’, als wel van ‘definitief eerbetoon’.

Dat is precies wat het is: Stewart is hoteldebotel van de dame die hij toezingt, en dat weet hij prachtig onder woorden te brengen.

Er zijn natuurlijk wel meer mooie liedjes met aansprekende teksten. Dat in nu net op dit nummer aansla hangt vanzelfsprekend samen met de ambiance waarin ik het liedje (voor het eerst?) hoorde.

Na een lange reis vanuit een herfstig koud en nat Nederland was ik aangekomen in Adelaide, en daar zat ik,
op een terras, in de stralende zon, met een groot glas bier, en Rod Stewart kwam op vol volume uit de speakers.

Een groots moment.

Chess.1

Superlid
Superlid
Vr Dec 27, 2013 8:04 pm Reageer met quote

De nummeréénhit in Billboard Hot 100 van 25 december 1965 was Over and Over van The Dave Clark Five .

Op nummer zeven in de persoonlijke toptien staat één van de nummers in deze toptien die we het afgelopen jaar al voorbij hebben zien komen (op 20 maart). Het betreft hier Me and Bobby McGee van Janis Joplin. Ik ben sinds 20 maart niet van mening veranderd, dus ik kan herhalen wat ik destijds schreef:

Op 20 maart 1971 werd Billboard Hot 100 aangevoerd door Me and Bobby McGee van Janis Joplin. Mijn eerste commentaar is dat deze titel onbeleefd geformuleerd is. ‘Bobby McGee and me’ is wat beleefde mensen zouden zeggen. Dit is overigens alles wat ik aan negatiefs over het liedje te melden heb. Verder heeft het mijn hartelijke instemming.

Een mooie gedragen bluesmelodie, die later toch moeiteloos in een up-tempo overgaat. De rauwe stem van Joplin lijkt gemaakt voor dit nummer; het is niet andersom, want [url=https://midnightoil.squarespace.com/storage/midnight-oil-blog-07/Alice%20Doesn't%20Live%20Here%20Anymore-%20Kris%20Kristofferson.jpg]Kris Kristofferson[/url] en Fred Foster schreven het liedje aanvankelijk voor Roger Miller, die er in 1969 mee op plaats 12 van de countrylijst en 122 van Billboard Hot 100 kwam. In de originele tekst is Bobby McGee een dame, maar Janis heeft haar getransgenderd. Het liedje is de tweede postume nummeréénhit van Billboard (zie de aflevering van 16 maart).

De tekst heeft naast verhalende ook filosofische waarde. Een jeugdliefde die aan zijn eind komt omdat een van beide geliefden naar meer vastheid zoekt terwijl de ander voor avontuur gaat. Zoiets is een niet onbekend gegeven in de geschiedenis van de kunst. Maar dit triviale verhaal wordt in dit liedje moeiteloos gekoppeld aan een toch vrij diepe gedachte als Vrijheid is een ander woord voor niets meer te verliezen. Daar kun je nog wel een avond over doordenken. Nothing ain’t worth nothing but it’s free verdient ook enige overpeinzing. Ja, vroeger had je goeie liedjes.

I would trade all my tomorrows for a single yesterday.

Als het om muziek gaat, dat is.

Pagina 25 van 27 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3 ... 24, 25, 26, 27  Volgende

Plaats reactie