Vraag over verkleinen van foto's
Foto- & videobewerking
Plaats reactie

bertusdekker

Nieuwe bezoeker
Nieuwe bezoeker
Antw.: 8
Za Feb 23, 2013 10:55 pm Reageer met quote

als bejaarde nieuwkomer weet ik nog weinig. met het plaatsen van foto,s heb ik problemen. op picasa en mijn afbeeldingen zijn de foto.s 3,2 en meer. nu wordt geadviseerd om de foto,s te verkleinen.
wat, waar en hoe. nergens kan ik hier iets over vinden.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

Chess.1

Superlid
Superlid
Antw.: 3823
Za Feb 23, 2013 11:03 pm Reageer met quote

Oplossing : Klik hier.

Door de geschiedenis heen is het wetenschappers, academici, rechters en andere intellectuelen vaak verweten dat zij in een ivoren toren leven.

JanKoster

Nieuwe bezoeker
Nieuwe bezoeker
Antw.: 1
Wo Feb 27, 2013 3:36 pm Reageer met quote

Met diverse programma's kun je foto's verkleinen. Sommige zijn gratis te downloaden; neem eens een kijkje op de volgende site https://www.faststone.org/FSResizerDetail.htm

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

MrEsceha.1

Stamgast
Stamgast
Antw.: 233
Vr Mrt 15, 2013 3:30 am Reageer met quote

ATTENTIE:

Kopieer eerst de te plaatsen foto en ga met die kopie aan het werk. Indien u de foto later voor een ander doel wilt gebruiken, is die niet meer naar de oorspronkelijke waarde terug te brengen. Het simpel weer vergroten LIJKT een oplossing maar de kwaliteit die weg is, krijgt u er niet mee terug.

ron1.1

Superlid
Superlid
Antw.: 5168
Vr Mrt 15, 2013 6:15 pm Reageer met quote

Het verkleinen van foto's is geen enkel probleem de meeste fotoprogramma's doen dit perfect. Echter jpg/jpeg foto's bewerken (vergroten/verkleinen/copieren enz. geeft altijd verlies aan kwaliteit omdat deze foto's iedere keer weer worden gecompressd. Beter ware het de originele foto's te bewaren in BMP formaat. Weliswaar zijn deze foto bestanden beduidend groter maar de kwaliteit blijft altijd hetzelfde. Bovendien maakt het met de huidige grote harde (externe) schijven weinig meer uit. (ruimte genoeg dus) Voor het emailen van foto's voldoet jpg/jpeg beter ivm de grootte.

MrEsceha.1

Stamgast
Stamgast
Vr Mrt 15, 2013 6:58 pm Reageer met quote

@ Ron,

Door de hoge resolutie zijn mijn foto's van af ruim 4Mb; de meeste zijn echter zelfs na snijden van 3:2 naar 4:3 toch nog tussen 7Mb en 8Mb. Ze hebben de extensie Jpg en komen als zodaniog binnen op de PC.

Omzetten naar Bmp zou niet alleen werkverschaffing zijn, maar ook een veelvoud van opslagruimte. Ik ga mij er niet in verdiepen, maar ik vraag mij af of of dat omzetten zin heeft met betrekking tot op Youtube te plaatsen foto-series (waarbij ik beweging toe pas).

Daarbij is het zo dat de server van Youtube de bestanden omzet naar FLV. Ik ken de reden niet, doch welicht betekent dat minder opslagruimte. In ieder geval is er verlies van kwaliteit.

Voorbeeld (bestand geforceerd fomaat 16:9 en geconverteerd naar de beste kwaliteit en in dit geval wel HD maar niet eens 1080p.):
https://bit.ly/ZFgxGd

ron1.1

Superlid
Superlid
Vr Mrt 15, 2013 7:33 pm Reageer met quote

Waarom zulke foto's maken met een dergelijke (hoge ?) resolutie. Dit is voor een normale digitale camera thans heel gewoon. Dit heeft alleen zin als uw die foto's wit vergroten.
Het omzetten van foto's naar andere formaten (10x15 0f 20x30 enz. en andere dpi formaten gaat geheel batchgewijs en met enorme snelheden (100 foto's in 10 seconden) Bijv. met Faststone Image Resizer.
Voor het omzetten van JPG/BMP foto's naar FLV (voor You Tube)
zijn diverse programma's voor handen.

De extensie 'FLV' geeft aan dat u met een 'Flash Video File' te maken heeft. U kunt FLV-bestanden downloaden en ze dan afspelen met behulp van – onder andere – de mediaspeler 'VLC Media Player' (= 'www.videolan.org'). Normaal gesproken moet u Flash-bestanden reeds kunnen afspelen, daar niet van... Met de 'VLC Media Player' haalt u intussen een geweldig werkpaard in huis waarmee u zo'n beetje ALLES kunt afspelen.

MrEsceha.1

Stamgast
Stamgast
Vr Mrt 15, 2013 9:17 pm Reageer met quote

Ik heb het programma Faststone Image Resizer, maar ik had het niet over resizen,maar snijden naar formaat 16:4 (want ik wil in bgindel geen vertekende beelden krijgen zoals geforceerd naar 16:4)

Het formaat 4:3 is noodzakelijk om beweging te creëren via Photo Story 3, dat helaas nog steeds geen ander formaat kent. Daarna importeer ik het daarmede gemaakte bestand of kleine bestandjes in Movie Maker en plaats die tussen niet bewegende toevoegingen in, waarna ik de muziek toevoeg. Dat kan ook meteen in Photo Story 3 maar in Movie Maker kan ik nog wat schuiven en of foto's toevoegen om de muziek passend te krijgen. Ik gebruik klassieke muziek e die behoort op zich namelijk niet passend te worden gemaakt. Daarna converteer ik het resultaat naar betere kwaliteit, over het algemeen met Quick Media Converter, hetgeen via DVD op onze Sony Bravia HD TV een zeer aanvaarbaar beeld geeft.

Dat de resolutie alleen belangrijk is bij afdrukken van een vergroting is niet geheel waar; immers, de zeer grote foto wordt verkleind naar het formaat van het computerscherm waardoor een scherper beeld ontstaat. Zo geven kleine TV's in beginsel ook een beter beeld dan een enorm scherm, zij het dat dit tegenoordig veel minder, veelal zelfs nog nauwelijks-, en in bepaalde gevallen helemaal niet waarneembaar is.

Antoni P. Uni

Regelmatige bezoeker
Regelmatige bezoeker
Antw.: 29
Vr Mrt 29, 2013 1:56 pm Reageer met quote

Ik "haal" nu twee formaten uit mijn camera: CR2 en JPG. CR2? Ja, ik weet het, het is enorm groot, maar zelfs het JPG-formaat komt bij mij tussen de 4 en 10 MB. CR2? Nou ja, ALS ik eens tijd / zin heb om de opname te perfectioneren heb ik 'm tenminste, 't kost me niets dan alleen aan grotere kaart en HD. De JPG bewerk ik met (gratis) Faststone (nou, echt niet omdat het gratis is maar ben er eens "ingerold" terwijl ik Photoshop 7 nog heb, maar daarvoor moet ik eerst eens een cursus van een half jaar voor volgen en FS werkt voor mij perfect en voldoende in binnen minuten.

Verkleinen kan zeer eenvoudig, dan wordt de resolutie natuurlijk echter "aangetast", maar dat is ook met het "croppen" ("bij"snijden), hetgeen echter nog wel eens nodig is om ongewenste (niet mooie) kanten van de foto weg te halen.

Verkleinen hoeft nu bijna niet meer voor email dank zijn "onze" super gmail; ik deed het alleen voor Flickr, maar stelen is toch een algemene zaak.

In mijn hoofdalbum (SmugMug) gooi ik ze er in vol (JPG)-formaat in en wanneer iemand graag wat foto's wil hebben en het fatsoenlijk vraagt mail ik ze niet eens maar ik maak voor hem/haar een aparte (voorlopige) gallerij-met-paswoord en hij/zij kan ze dan eenvoudig "ophalen". Alles gedaan: gallerij opheffen en dat is het.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

amber

Superlid
Superlid
Antw.: 6850
Vr Mrt 29, 2013 3:02 pm Reageer met quote

Ik zelf zweer bij deze 'gratis on-line Image-editor(klik hier).
Hartstikke gemakkelijk......

Marokkaans/Arabisch koken; verras jezelf en anderen en bezoek eens mijn Weblog.
Klik daarvoor op WWW hieronder en je bent er meteen......

Antoni P. Uni

Regelmatige bezoeker
Regelmatige bezoeker
Vr Mrt 29, 2013 3:25 pm Reageer met quote

amber schreef:

Bedankt voor je tip!

Ja, er zijn (nu) vele; zoals gezegd ben ik bij FS blijven "hangen" en ben te lui geworden om (weer) aan het rommelen te gaan. Rolling Eyes en ik moet nog zoooooveel foto's van (verklarende) teksten voorzien, heb er zo'n 20.000 in m'n albumpje met erg verschillende doelgroepen, waarbij nog gezegd moet worden dat teksten/verklaringen zoeken vanuit de Thaise taal een kriem is. Shocked

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

ron1.1

Superlid
Superlid
Vr Mrt 29, 2013 4:00 pm Reageer met quote

amber schreef:

Ben geen fan van on-line gedoe evenmin van de Cloud je bent het zich op alles kwijt .

Antoni P. Uni

Regelmatige bezoeker
Regelmatige bezoeker
Vr Mrt 29, 2013 4:22 pm Reageer met quote

ron1 schreef:
amber schreef:

Ben geen fan van on-line gedoe evenmin van de Cloud je bent het zich op alles kwijt .

Heb 'k niet eens goed gezien.......... Embarassed
On-line is voor mij onacceptabel want je bent volledig overgeleverd aan de grillen en "techniek" van de Net-provider niet?
Wel, zoals dat er hier aan toe gaat............. (Thailand) Rolling Eyes
Alle foto's in SmugMug zijn veilig opgeborgen, maar als ik ze om en of andere reden eens moet terughalen ben ik een mensenleven bezig en met Flickr is de "veiligheid" ver te zoeken.
Alle foto's dus op een (externe) HD, met een kopie en nog een kopie.... Wink Of ben ik een idioot? Shocked

Centrum Bangkok........................ Very Happy (Hier wordt NIET iets afgebroken , doch toegevoegd of gerepareerd!!!)

amber

Superlid
Superlid
Antw.: 6850
Vr Mrt 29, 2013 4:23 pm Reageer met quote

ron1 schreef:
amber schreef:

Hoezo ben je dan alles kwijt? Je slaat toch alles op op je PC en foto's/afbeeldingen die ik wil bewaren sla ik ook op in een album bij
PHOTOBUCKET.COM (klik)

Marokkaans/Arabisch koken; verras jezelf en anderen en bezoek eens mijn Weblog.
Klik daarvoor op WWW hieronder en je bent er meteen......

Antoni P. Uni

Regelmatige bezoeker
Regelmatige bezoeker
Vr Mrt 29, 2013 4:35 pm Reageer met quote

Ja, ik bedoel, dat je bij een goede provider alles "veilig" kunt opbergen, zodat je eigenlijk zogezegd niets hoeft op te slaan, dat heb je daar al gedaan in feite. Alleen om het terug te krijgen via het Net, om welke reden dan ook, (omdat je b.v. alles "uit handen" hebt gegeven) en je HD gaat naar de filistijnen en je hebt geen update gemaakt dan ben je een zeer geruime tijd verder als je zeer grote archieven in je album hebt. Ik heb nu alleen al in SmugMug zo'n 115 GB.

Pagina 1 van 1

Plaats reactie