Onze aarde in beroering.
Filosofie & wetenschap
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende Plaats reactie

blieb.1

Stamgast
Stamgast
Antw.: 889
Do Feb 20, 2014 12:18 am Reageer met quote

Chess schreef:

Zolang ze het weer, met dat soort modellen, nog niet eens voor de komende 14 dagen kunnen bepalen neem ik al die modellen met de nodige kilo's zout.

Chess, het weer is toch iets heel anders dan het klimaat?
Ik kan niet voorspellen welke auto er morgenochtend op een bepaalde tijd op elke specifieke plek zal rijden op de A2. Maar ik kan wel voorspellen dat het daar tussen 8 en 9 uur drukker zal zijn dan tussen 10 en 11 uur.
Het weer is de grilligheid van het detail. Het klimaat gaat over de grootschalige trends en evenwichten.
Ik kan ook niet alle rimpels in het water voorspellen als er 20 emmers van 10 liter water in een zwembad worden geleegd. Ik kan wel voorspellen dat het waterniveau zal stijgen, en ook ongeveer hoeveel als ik de maten van het zwembad weet.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

blieb.1

Stamgast
Stamgast
Do Feb 20, 2014 12:34 am Reageer met quote

humor schreef:
Chess schreef:
Allemaal waar maar dat laat niet onverlet dat extrapolatie van bekende metingen, naar mijn mening, zeer onjuiste aannames kunnen opleveren,

Zolang ze het weer, met dat soort modellen, nog niet eens voor de komende 14 dagen kunnen bepalen neem ik al die modellen met de nodige kilo's zout.

Juist Chess en dat laatste schreef ik al op 13 febr hier.

En er is nog iets wat ik mis in de modellen, waar ook zeer zeker rekening mee gehouden zou moeten worden....n.l. : Het Wiebel-effect !

Deze wiebel komt alleen voor op het noordelijk halfrond en je kunt het je symbolisch voorstellen als een tol. Waarbij de zuidpool van de aarde de punt is waarop deze rust en de noordpool de bovenkant van de tol vormt. Als een tol wat langzamer gaat draaien dan gaat de bovenkant wiebelen.
Elke wijziging door dit wiebelen, hoe klein ook, heeft een effect op de weersomstandigheden.
Het zou ook een goede verklaring voor de Polar-vortex kunnen zijn, die zich nu op dit ogenblik in Amerika manifesteert.

Dat wiebel-effect heet de Precessie van de Aarde en heeft een perodiciteit van 26000 jaar.
De polar vortex heeft niets met de precessie te maken.

Chess.1

Superlid
Superlid
Antw.: 3823
Do Feb 20, 2014 12:56 am Reageer met quote

blieb schreef:

Pardon ??
Dat meen je toch niet serieus he?

De gemiddeldes per jaar van wind, neerslag, uren zon, temperatuur enz zijn juist de parameters die in de klimaatmodellen.

Als dat niet juist is dan wil ik héél graag weten hoe ze kunnen weten dat de temperatuur stijgt !!!

Door de geschiedenis heen is het wetenschappers, academici, rechters en andere intellectuelen vaak verweten dat zij in een ivoren toren leven.

humor

Superlid
Superlid
Antw.: 10484
Do Feb 20, 2014 1:09 am Reageer met quote

[quote="blieb"]
humor schreef:
[Dat wiebel-effect heet de Precessie van de Aarde en heeft een perodiciteit van 26000 jaar.
De polar vortex heeft niets met de precessie te maken.

De eerste zin klopt,dat heet Precessie, maar ik probeerde het voor de lezers wat leesbaarder te houden.
Bovendien geeft die 26000 jaar alleen maar de perodiciteit aan en niet de tussentijdse effecten.

Over de tweede zin schreef ik ook dat het een goede verklaring zou KUNNEN zijn , hetgeen gebaseerd was op het groter verschil in het wiebelen de laatste 100 jaar.
Elke wijziging door dit wiebelen, hoe klein ook, heeft een effect op de weersomstandigheden.

Rond 1890 ontdekten wetenschappers dat de totale wobble of wiebel ongeveer iets minder dan tien kilometer bedroeg. Rond 1980 zei men dat diezelfde wobble meer dan honderd kilometer bedroeg en de tegenwoordige schattingen lopen heel sterk uiteen, afhankelijk wie je spreekt. Dus die vortex zou een heel goed effect ervan kunnen zijn.

Ik noemde dit alles, omdat dit niet in je modellen was meegenomen, maar mijns inziens zeker een niet te onderschatten rol speelt.

blieb.1

Stamgast
Stamgast
Do Feb 20, 2014 2:40 am Reageer met quote

Chess schreef:
blieb schreef:

Pardon ??
Dat meen je toch niet serieus he?

De gemiddeldes per jaar van wind, neerslag, uren zon, temperatuur enz zijn juist de parameters die in de klimaatmodellen.

Als dat niet juist is dan wil ik héél graag weten hoe ze kunnen weten dat de temperatuur stijgt !!!

Ja het klimaat gaat over gemiddeldes op lange termijn over een groter gebied. Bij die afbeelding t.a.v. extrapolatie is het klimaat die rode stippellijn van de trend, en die groene balletjes het weer.
Maar klimaatmodellen zijn geen statistische modellen maar voor het grootste gedeelte natuurkundige modellen. Dus niet aleen bepaald door waargenomen weer en daar een extrapolatie van, maar een model gebaseerd op natuurkundige wetten en wetmatigheden en warmte- en stromingsleer en kwantificeerbare onzekerheden als parameters.

Even een verwijzing naar een artikel om mezelf typwerk te besparen
Quote:
Er wordt nogal over klimaatmodellen gepraat en uit de reacties die ik ben tegen gekomen op het Internet is het wel duidelijk dat er nog veel verwarring over klimaatmodellen zijn en hoe de resultaten moeten worden geïnterpreteerd. Daarom heb ik een FAQ opgesteld om de meeste verwarring uit de wereld te helpen.

Wat is het verschil tussen een natuurkundig model en een statistisch model?
Een statistisch model is een simpel model gebaseerd op het verleden. Er wordt vanuit gegaan dat er niet veel verandert. Een lineaire functie door een verandering van de temperatuur met de tijd of een sinusvormige kromme die de seizoenscyclus voorstelt. Deze statistische modellen zijn zeer efficiënt om bestaande informatie beknopt weer te geven en zolang dingen niet veel veranderen, kunnen ze de toekomst redelijke voorspellen.
Als de werkelijkheid vaak verandert en invloed heeft op andere variabelen in het model, is het niet bruikbaar.
Een natuurkundig model is beter in de toekomst, omdat de natuurwetten niet veranderen. Klimaatmodellen zijn van oudsher op natuurkunde gebaseerd, maar sommige veranderingen, op kleine schaal, is alleen empirisch(experimenteel) bekend. De verhoging van de verdamping als de wind toeneemt is er een voorbeeld van.

Lees verder>> Een F.a.q. voor klimaatmodellen!

Ook lezenswaardig het artikel op de site van het KNMI van feb 2011
KNMI lanceert klimaatmodel EC-Earth

en op de zelfde site: Klimaat, veelgestelde vragen
Daar (onder het hoofdstuk scenario's) staan ook de vragen:
- Hoe bruikbaar zijn klimaatmodellen?
-Als we het weer van volgende week niet kunnen voorspellen, waarom dan wel het klimaat van de komende honderd jaar?

En o ja, het globale temperatuursverloop zoals dat tot nu toe is geweest is niet te simuleren zonder rekening te houden met de CO2 forcering.

Het is echt heeel boeiende materie

Chess.1

Superlid
Superlid
Antw.: 3823
Do Feb 20, 2014 3:00 am Reageer met quote

blieb schreef:
Wat is het verschil tussen een natuurkundig model en een statistisch model?

Een statistisch model is een simpel model gebaseerd op het verleden. Er wordt vanuit gegaan dat er niet veel verandert. Een lineaire functie door een verandering van de temperatuur met de tijd of een sinusvormige kromme die de seizoenscyclus voorstelt. Deze statistische modellen zijn zeer efficiënt om bestaande informatie beknopt weer te geven en zolang dingen niet veel veranderen, kunnen ze de toekomst redelijke voorspellen.

ls de werkelijkheid vaak verandert en invloed heeft op andere variabelen in het model, is het niet bruikbaar.

Een natuurkundig model is beter in de toekomst, omdat de natuurwetten niet veranderen. Klimaatmodellen zijn van oudsher op natuurkunde gebaseerd, maar sommige veranderingen, op kleine schaal, is alleen empirisch(experimenteel) bekend. De verhoging van de verdamping als de wind toeneemt is er een voorbeeld van.

Bovenstaande heb ik nu tien keer gelezen maar kan er echt geen chocolade van maken, er staan ten minste twee complete tegenstrijdigheden in.

De gegeven links zal ik een doornemen, van de week.

Door de geschiedenis heen is het wetenschappers, academici, rechters en andere intellectuelen vaak verweten dat zij in een ivoren toren leven.

humor

Superlid
Superlid
Do Feb 20, 2014 3:12 am Reageer met quote

ik lees bij scenario's:
Het chaotische karakter van het klimaat valt mee; bijvoorbeeld de afwisseling van de seizoenen, de "daling van de wereldtemperatuur na een grote vulkaanuitbarsting" en de invloed van zonnestraling op het systeem zijn voorspelbaar.

Dat is dan weer tegenstrijdig met wat iets terug staat :
" Het effect van de grote vulkaanuitbarstingen (zoals de Pinatubo in 1991) is nauwelijks terug te zien. "

blieb.1

Stamgast
Stamgast
Do Feb 20, 2014 4:44 am Reageer met quote

humor schreef:
ik lees bij scenario's:
Het chaotische karakter van het klimaat valt mee; bijvoorbeeld de afwisseling van de seizoenen, de "daling van de wereldtemperatuur na een grote vulkaanuitbarsting" en de invloed van zonnestraling op het systeem zijn voorspelbaar.

Dat is dan weer tegenstrijdig met wat iets terug staat :
" Het effect van de grote vulkaanuitbarstingen (zoals de Pinatubo in 1991) is nauwelijks terug te zien. "

Even voordat ik mijn bed induik eerst nog even humor

Het tweede sloeg op figuur 2 (simulatie waarnemingen in De Bilt)
In die grafiek (is het effect van de uitbarsting van de Pinatubo
nauwelijks terug te zien. Komt ook door de schaal van die grafiek,
je ziet wel een kleine dip zo bij 1992 in die zwarte lijn. (dat is 'm! Wink )

De effecten zijn er wel geweest en zijn door diverse klimaatmodellen
ook goed voorspeld. Dus inderdaad goed voorspelbaar.

Quote:
De uitbarsting van de Pinatubo in 1991 was een goede aanleiding
om te testen hoe goed klimaatmodellen konden voorspellen wat de gevolgen
voor het klimaat zouden zijn na de uitstoot van een grote hoeveelheid sulfaataerosolen.
De modellen voorspelden succesvol dat de wereldwijde temperatuur ongeveer
0.5 graden zou dalen vlak na de uitbarsting. Veranderingen in de hoeveelheid
straling, waterdamp, en dynamische processen bleken ook goed in de modellen
ingebouwd te zijn.

Waargenomen en gemodelleerde wereldgemiddelde temperatuurverandering
tijdens en na de uitbarsting van de Pinatubo. De blauwe lijn is de temperatuur
boven land en zee; de rode lijn is de modelvoorspelling
Bron

humor

Superlid
Superlid
Do Feb 20, 2014 1:32 pm Reageer met quote

Marguerite1 schreef:
https://www.w8.nl/tambora.htm

Een vulkaan uitbarsting die het klimaat beinvloedde.

Ja dat doen ze altijd vandaar mijn vraag over de Pinatubo, maar dat werd al beantwoord, dat het verschil zat in de grootte van de grafiek en niet in de werkelijke uitstoot en z'n gevolgen.
Alleen is er nu een toename van vulkanische activiteit en tesamen met de verminderde zonnevlekken in het zonnevlekkenmaximum op dit moment, zouden deze twee gebeurtenissen de temperatuur kunnen doen dalen.

blieb.1

Stamgast
Stamgast
Do Feb 20, 2014 3:31 pm Reageer met quote

Marguerite1 schreef:
https://www.w8.nl/tambora.htm

Een vulkaan uitbarsting die het klimaat beinvloedde.

Het blijft een fascinerende geschiedenis die enorme uitbarsting van de Tambora indertijd.
Om een beeld te geven hoe zwaar die uitbarsting was in vergelijking met grote
uitbarstingen van andere vulkanen:

blieb.1

Stamgast
Stamgast
Do Feb 20, 2014 5:57 pm Reageer met quote

humor schreef:

... zouden deze twee gebeurtenissen de temperatuur kunnen doen dalen?

Het ligt er helemaal aan hoe groot de klimaat-"forcing" ervan is.
En dat uitgedrukt in Watt per vierkante meter.
Ik schreef al eerder dat de term "forcing" wat lastig te vertalen is.
Maar omschreven is het een dwingende invloed, en ten aanzien
van het klimaat is het de opwarmende of afkoelende kracht.

De stralingsinvloed van de zon wordt ermee beschreven, de invloed
van broeikasgassen wordt er mee beschreven, de invloed van het
Albedo wordt ermee beschreven, etc. etc. En ook de afkoelende
invloed van Aerosolen. (Dat laatste kunnen stofdeeltjes in de
atmosfeer zijn, maar b.v. ook de sulfaataerosolen die vulkanen
uitstoten, soms druppeltjes zwavelzuur).

Het effect op de warmtebalans van de Aarde is de optelsom van
die krachten. Als je weet hoe groot elke invloed is, kan je de
balans opmaken. Die zonnevlekken hebben (vergeleken met de
broeikasgassen) maar een heel kleine invloed.

blieb.1

Stamgast
Stamgast
Do Feb 20, 2014 9:14 pm Reageer met quote

In Engeland, vlak bij het zo overstroomde gebied kregen ze vandaag ook een kleine aardbeving erbij. Magnitude 4.3

pieneke

Superlid
Superlid
Antw.: 3735
Za Feb 22, 2014 12:16 am Reageer met quote

och jee, dat is erg.
had van de week dat nostradamus boek in mijn handen stond in dat zuid engeland in het water zou verdwijnen, hoop niet dt zoiets hun ook nog overkomt, is die aardbeving soms ook van gaswinning? of olie (weet ik veel Very Happy )
en ik vernam dat ned.ing. er nu naar toe zijn om hun te helpen hoe ze de dijken enzo kunnen verstevigen.

groetjes pieneke; leef en laat leven, zonder overlast te geven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

humor

Superlid
Superlid
Za Feb 22, 2014 12:45 am Reageer met quote

pieneke schreef:

had van de week dat nostradamus boek in mijn handen stond in dat zuid engeland in het water zou verdwijnen.

Nostradamus deed z'n voorspellingen in quatrijnen, en met een verborgen sleutel. Daardoor werden later door vele auteurs, die zijn boeken probeerden te vertalen, boeken uitgebracht waarin de daar uitgelegde quatrijnen totaal niet klopten met hetgeen Nostradamus bedoelde.
Helaas werd daardoor deze grote ziener in onze tijd een beetje in diskrediet gebracht.
Sommigen quatrijnen waren echter duidelijk, zoals o.a. deze over zuid Engeland.
Er dient echter wel bij vermeldt te worden , dat hij niet de voorspelling om de voorspelling deed, doch het waren tijdsaanduidingen van grotere gebeurtenissen.
De val van de muur in Berlijn was daar een voorbeeld van.
De grote zonsverduistering (gebruikte hij als tijdsaanduiding) markeerde weer de komst van de euro.

Deze voorspelling over zuid Engeland markeert onze aarde in beroering, wat in onze tijd heftiger is en nog heftiger gaat worden dan we in lange tijd meegemaakt hebben.

pieneke

Superlid
Superlid
Antw.: 3735
Za Feb 22, 2014 1:27 am Reageer met quote

ja humor, dat verwacht ik ook en als ziener kon hij nooit de tijden aangeven, dus we moeten afwachten.
maar we hebben moeder aarde zelf verp.

groetjes pieneke; leef en laat leven, zonder overlast te geven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

Firi.1

Stamgast
Stamgast
Antw.: 133
Za Feb 22, 2014 1:47 am Reageer met quote

Quote:
Helaas werd daardoor deze grote ziener in onze tijd een beetje in diskrediet gebracht.

Ja, jammer is dat.

Ben wel heel benieuwd of er ooit iemand zal komen die vooraf inzicht krijgt in zijn tijdsaanduiding.

blieb.1

Stamgast
Stamgast
Za Feb 22, 2014 3:53 am Reageer met quote

pieneke schreef:
och jee, dat is erg.
had van de week dat nostradamus boek in mijn handen stond in dat zuid engeland in het water zou verdwijnen, hoop niet dt zoiets hun ook nog overkomt, is die aardbeving soms ook van gaswinning? of olie (weet ik veel Very Happy )
en ik vernam dat ned.ing. er nu naar toe zijn om hun te helpen hoe ze de dijken enzo kunnen verstevigen.

Nee het had niets met gas- of oliewinning te maken, het was gewoon een aardbeving zoals aardbevingen zo af en toe voorkomen.
Meer samenloop van omstandigheden dat het zo dicht in de buurt was van het gebied wat al met die overstromingen te maken had.

Eenzamefietser7 5

Superlid
Superlid
Antw.: 18375
Za Feb 22, 2014 3:56 am Reageer met quote

Het schuiven van de platen.

humor

Superlid
Superlid
Di Apr 08, 2014 3:59 am Reageer met quote

De laatste tijd vinden weer veel aardbevingen plaats.
Net zoals bij de vulkaanuitbarstingen is ook hierbij een toename, zelfs op plekken waar dat normaal gesproken minder voorkomt.

Het zuidoosten van Frankrijk is maandagavond opgeschrikt door een aardbeving. De beving had een kracht van bijna 5,2 op de schaal van Richter. Volgens mediaberichten verlieten mensen in plaatsen als Nice geschrokken hun huizen.
Er zijn geen meldingen van gewonden of zware schade. Het epicentrum lag bij de grens met Italië. Zwaardere aardbevingen zijn zeldzaam in Frankrijk.

8-4-14 - 00:08 bron: ANP

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 28658
Di Apr 08, 2014 9:52 am Reageer met quote

Is het niet altijd al zo geweest dat de aarde perioden van relatieve rust kende, afgewisseld door perioden met heftiger beroeringen...?

Het valt nu enkel meer op omdat nu overal mensen wonen die daar schade van ondervinden. En de meetinstrumenten zijn nu veel beter en de communicatie is nu veel sneller...

In voeger tijden had men vaak geen idee wat er op honderd kilometer afstand gebeurde...

Faber quisque fortunae suae

Pagina 3 van 7 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende

Plaats reactie