Onze aarde in beroering.
Filosofie & wetenschap
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 Plaats reactie

Hizhi.o

Superlid
Superlid
Antw.: 5387
Wo Dec 21, 2016 12:33 am Reageer met quote

Ofschoon ik daar zelf werkelijk geen verstand van heb, lijkt het me onwaarschijnlijk dat zoiets zou gaan lukken.

Ik denk dat zo'n kracht niet in te perken is, maar alleen te verergeren.

Ik kan me niet voorstellen dat helemaal exact te bepalen is hoe het tot diep onder het oppervlak zit. En dat moet je dan denk ik wel weten wil je er de juiste invloed op uit kunnen oefenen.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

nandes

Superlid
Superlid
Antw.: 8433
Wo Dec 21, 2016 12:43 am Reageer met quote

Hizhi.o schreef:
Ofschoon ik daar zelf werkelijk geen verstand van heb

Ohhh, das nou jammer..........

maar toch, we kunnen in Zwitserland een tunnel van 50 km lang boren.....
ik weet het ook niet.

Het is een natuurgeweld waar een mens waarschijnlijk weinig tegen doen kan, niet meer dan zorgen dat je op tijd weg bent, maar ook daarover zou ik niet graag de beslissing willen nemen.

San fransisco in de USA is ook op zo'n tikkende bom gebouwd maar onderschat Nederland ook niet met zijn ozo noodzakelijke zeedijken.

Met 'n oald hoes en 'n joonk wief he'j altied wat te knooi'n

Hizhi.o

Superlid
Superlid
Wo Dec 21, 2016 12:54 am Reageer met quote

Quote:
Ohhh, das nou jammer..........

Nou psies, want wanneer doe je dat en op welke gronden.
Ik ben daar werkelijk heel benieuwd naar.
Er zullen best protocollen voor bestaan, maar die zijn denk ik niet alles dekkend als ik bijvoorbeeld vergelijk met een gemiddeld vluchtplan in Nederland, bijvoorbeeld in zo'n stad als Vlaardingen.

Op het moment dat ze de wijk veranderen waar je doorheen moet vluchten, kan dat ineens niet meer. Om maar een ieniemienievoorbeeldje te noemen.
Laatstaan als het gaat om het evacueren van een half miljoen mensen en dat dan ook nog eens in goede banen te laten gebeuren.

barth.

Superlid
Superlid
Antw.: 1853
Wo Dec 21, 2016 1:09 am Reageer met quote

Het is de taak van vulkanologen om de ontwikkeling goed te observeren, en risicoinschattingen te maken, en zo een advies aan de overheid en de bevolking te geven of evacueren wel of nog niet noodzakelijk is.

Maar als die vulkanologen een dringend advies gaan geven om te evacueren, dan zal dat moeten gebeuren. Waarschuwingen vooraf zijn vooral gericht aan de plaatselijke overheid om alvast evacueringsplannen te ontwikkelen voor het geval dat er echt aan de bel wordt getrokken.

Als zo'n vulkaan echt gaat.... dan is wegwezen echt de enige optie. Geen andere keuze.
Verantwoordelijkheid van de betrokken overheid is om dat in goede banen te leiden. Hun rampenplannen en evacueringsplannen klaar te hebben.

Hizhi.o

Superlid
Superlid
Wo Dec 21, 2016 1:42 am Reageer met quote

Is best eigenlijk een grote verantwoordelijkheid voor die vulkanologen.
Ik bedoel wetenschappers houden zich bezig met wetenschap, maar om dan tegelijkertijd daarmee de verantwoordelijkheid te krijgen voor de veiligheid van de bevolking.
Want zo ligt het als de overheid af gaat op hun signalen.

barth.

Superlid
Superlid
Wo Dec 21, 2016 2:31 am Reageer met quote

Hizhi.o schreef:
Is best eigenlijk een grote verantwoordelijkheid voor die vulkanologen.
Ik bedoel wetenschappers houden zich bezig met wetenschap, maar om dan tegelijkertijd daarmee de verantwoordelijkheid te krijgen voor de veiligheid van de bevolking.
Want zo ligt het als de overheid af gaat op hun signalen.

Klopt dat het een grote verantwoordelijkheid voor die vulkanologen is om goede adviezen te geven.
Maar het is vaak ook een eerste taak van wetenschappers om die riscoanalyse zo goed mogelijk te doen, en een wetenschappelijk advies aan overheden te geven. Dat geldt voor vulkanologen en seismologen, maar ook voor weerkundigen (adviserende taak van het KNMI in NL), klimaatwetenschappers, en b.v. De wetenschappers van het RIVM.
risico onderzoek, en advies aan de beleidmakers.

Maar de beleidmakers en bewindvoerders zijn uiteindelijk verantwoordelijk voor wat zij met de adviezen doen.

Je kan wetenschappers niet direkt verantwoordelijk houden.
Het zijn adviseurs.

Hizhi.o

Superlid
Superlid
Wo Dec 21, 2016 2:49 am Reageer met quote

Quote:
Het zijn adviseurs.

Daar heb je natuurlijk volkomen gelijk in, en toch kan ik me bijna met zekerheid helemaal voorstellen dat bij een "verkeerd" advies er direct de wijzende vingers die richting uit zullen zijn wanneer het zal gaan over de gevolgen.

barth.

Superlid
Superlid
Wo Dec 21, 2016 3:13 am Reageer met quote

Hizhi.o schreef:
Quote:
Het zijn adviseurs.

Daar heb je natuurlijk volkomen gelijk in, en toch kan ik me bijna met zekerheid helemaal voorstellen dat bij een "verkeerd" advies er direct de wijzende vingers die richting uit zullen zijn wanneer het zal gaan over de gevolgen.

Ja dat is ook wel gebeurd in Italie indertijd na de aardbeving bij l'Aquila

https://nos.nl/artikel/243471-wetenschappers-vervolgd-na-aardbeving.html

https://www.ad.nl/dossier-krachtige-aardbeving-italie/seismologen-vrezen-opnieuw-toorn-van-italie~a7838945/

Hizhi.o

Superlid
Superlid
Wo Dec 21, 2016 3:20 am Reageer met quote

Oh!, zie nou. Dat wist ik niet.

Heinnie

Stamgast
Stamgast
Antw.: 344
Wo Sep 20, 2017 10:44 pm Reageer met quote

De binnen aarde is op diepte erg in beweging, de ene na de andere aardbeving knalt er uit.
Hoe lang zal het duren eer de big-boem knal aardbeving komt die de schaal van 9 op ?richter zal halen?

De tijd zal het leren
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail

Heinnie

Stamgast
Stamgast
Antw.: 344
Za Jun 09, 2018 6:49 pm Reageer met quote

Hoe denken we over de vulkaan uitbarsting in Hawaii ?
Deze blijft maar lava uitdrukken:
https://www.welingelichtekringen.nl/natuur-en-milieu/811662/indrukwekkende-nachtbeelden-van-vulkaanuitbarsting-hawai.html

Verder is de vulkaan in :https://www.nu.nl/buitenland/5300132/zes-dorpen-geevacueerd-nieuwe-uitbarsting-vulkaan-guatemala.html

Des te langer de vulkanen actief zijn des te gevaarlijker de situatie elders in de ring of fire bij die vulkanen die op springen staan.

De tijd zal het leren

l.rozewater

Superlid
Superlid
Antw.: 3022
Zo Jun 10, 2018 11:40 am Reageer met quote

Inderdaad de aarde is altijd in beroering geweest. In de st pietersberg is een soort dyno gevonden die in zee leefde, nu is het het hoogste punt van Nederland. Op de mount Everest zijn op de top schelpen gevonden en de berg is nu 8000 mter hoog. Op de zuidpool is steenkool, kan alleen ontstaan in warme streken. Als er heel vroeger een aardbeving was dan werd er alleen een schaapsherder met 3 schapen vermist, als er nu een aarbeving komt (op de verkeerde plek) praat je over 1 miljoen doden, terwijl het maar gewoon 1 aardbeving is.

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 28497
Vr Jun 29, 2018 11:22 pm Reageer met quote

Uitermate verontrustend...

Ik benijd de komende generaties niets..

Faber quisque fortunae suae

nandes

Superlid
Superlid
Antw.: 8433
Za Jun 30, 2018 1:38 am Reageer met quote

annette49 schreef:
Maar vandaag las ik dit:

Overbevolking

De wereldbevolking heeft er duizenden jaren over gedaan – van de eerste mens tot het begin van de negentiende eeuw – om het miljard te bereiken. Vervolgens was er opmerkelijk genoeg slechts honderd jaar nodig om dat ene miljard te verdubbelen. Dat aantal werd bereikt in de jaren twintig van de vorige eeuw. Amper vijftig jaar later, in de jaren zeventig, telde de wereldbevolking vier miljard mensen.
Het zal niemand verbazen dat we hard op weg zijn naar de acht miljard.
Alleen al vandaag is er een kwart miljoen mensen bijgekomen Een kwart miljoen! En dat gebeurt elke dag, zonder mankeren. Op dit moment groeit de wereldbevolking elk jaar met het aantal inwoners van heel Duitsland.’
Dit betekent dat er vóór de helft van deze eeuw negen miljard mensen op aarde leven. Diersoorten zullen in een steeds sneller tempo uitsterven. De vraag naar de steeds schaarsere natuurlijke hulpbronnen schiet omhoog. Schoon water wordt steeds schaarser. Alle ecologische onderzoeken zijn het erover eens dat de mensheid de draagkracht van haar habitat allang heeft uitgeput.

Dan Brown

Iedere minuut is er ergens op aarde een vrouw die een kind krijgt. En die vrouw moeten we zien te vinden. Smile

als er iedere minuut een kind geboren wordt klopt het aantal van een kwart miljoen per dag niet.

Met 'n oald hoes en 'n joonk wief he'j altied wat te knooi'n

Hizhi.o

Superlid
Superlid
Di Aug 27, 2019 2:14 am Reageer met quote

Met stijgende verbazing heb ik naar de beelden gekeken van de spannende gevolgen van de onderzeese vulkaanuitbarsting die kort geleden heeft plaatsgevonden. Wist niet dat het kon.

Ik ben zo benieuwd wat er allemaal met die grote "zee" van puimsteen mee gevoerd gaat worden en wat daar dan de gevolgen weer van zijn.

Lijkt me door wetenschappers ook moeilijk te voorspellen.
Ik hoop dat de berichtgevingen hierover blijvend zijn tot dat die grote plakkaat aan gaat komen bij het vaste land. En ook daarna.

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 28497
Di Aug 27, 2019 10:06 am Reageer met quote

Puimsteen is op zich niet schadelijk en komt op meerdere plaatsen in verschillende variëteiten voor. Hooguit de hoeveelheid is opvallend. Puimsteen werd en wordt onder ander wel in de bouw voor verschillende doeleinden gebruikt.

Positief gezien zou je kunnen zeggen dat er een heleboel nieuw bouwmateriaal (letterlijk) is komen bovendrijven.

Wat de gevolgen zijn voor het koraal als het daar blijft hangen, durf ik ook niet te voorspellen.

Faber quisque fortunae suae

barth.

Superlid
Superlid
Za Mrt 20, 2021 5:15 pm Reageer met quote

Live webcam van de vulkanische uitbarsting op IJsland.

https://www.ruv.is/frett/2021/03/20/beint-vefstreymi-fra-eldstodvunum

Foto:

Trend atmosf. CO2 (Mauna Loa)
20 jaar geleden: 371 ppm, 10 jaar geleden: 391 ppm, nu: 416 ppm.

barth.

Superlid
Superlid
Do Mrt 25, 2021 7:15 pm Reageer met quote

Het is een heel rustige vulkaanuitbarsting daar op IJsland.
Een die massa’s toeristen trekt. Enorme files op de weg daar naar toe.
Een vulkaanuitbarsting waar vele selfies worden gemaakt.
Natuurlijk levert het ook een heleboel mooie foto’s en video’s van mensen.
Vooral van degenen die met drones filmen.
Maar niet elke dag is het weer de toeristen gunstig gezind. Er waren ook hevige sneeuwbuien.

Ondertussen is het dal, wat te zien is op de foto in de vorige post, behoorlijk volgestroomd met lava.

De livestream van de vulkaan is nu ook op youtube te volgen
https://youtu.be/BA-9QzIcr3c

Trend atmosf. CO2 (Mauna Loa)
20 jaar geleden: 371 ppm, 10 jaar geleden: 391 ppm, nu: 416 ppm.

Pagina 7 van 7 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7

Plaats reactie