Vloeibare zeep zelf maken
Klussen
Ga naar pagina 1, 2  Volgende Plaats reactie

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 14056
Zo Aug 28, 2016 2:07 pm Reageer met quote

Tabletten zeep hebben wel iets, al is het om een stukje historie, zoals bij Sunlight, Aleppo en Marseille. Ik ben gek op lavendel maar ook op Aleppo. Zeeppompjes zijn hygiŽnischer maar stukken duurder. Niet als je die vloeibare zeep zelf maakt. Dat is echt heel simpel en nog leuk om te doen ook. Gebruik je een neutrale zeep dan kun je een geurstof toevoegen.

IngrediŽnten:
blokje zeep 100 g
water 1 liter
glycerine 1 eetlepel

Rasp of snijd de zeep in kleine blokjes.
Voeg toe aan een liter water in een pan met een eetlepel glycerine.
Laat zacht koken tot alle zeep is opgelost.
Laat een nacht staan en ga er met een mixer op los, staafmixer is prima met een hoge pan.
Vul er je zeeppompjes mee. Die van de HEMA zijn mooi maar recycled is natuurlijk ook helemaal goed.

Kosten? Een paar dubbeltjes per pompflesje.

ďNiemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)

Laatst aangepast door Keesvi op Zo Aug 28, 2016 2:17 pm, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

Advertentie

Keesvi

Superlid
Superlid
Zo Aug 28, 2016 2:19 pm Reageer met quote

Rina.v schreef:
Bedankt !! Deze kende ik nog niet, maar wel voor de was !! zal het "recept "eens opsnorren........

Graag! Ook voor de machine? Want die mag niet al te veel schuimen.

ďNiemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)

Keesvi

Superlid
Superlid
Zo Aug 28, 2016 2:24 pm Reageer met quote

Libelletje schreef:
Zou je er ook druppeltjes lavendelolie in kunnen doen voor de geur?.

Absoluut! Het klinkt misschien wat banaal maar als je beroepshalve je klanten moet aanraken dan kun je m.i. niet beter doen dan je handen met iets van lavendel te verzorgen.

Keesvi

Superlid
Superlid
Zo Aug 28, 2016 2:30 pm Reageer met quote

Rina.v schreef:
https://www.aromatherapie-info.com/vloeibare-zeep-zelf-maken.html

Aha, nog veel meer recepten! Het is echt heel leuk om te doen. Ik was al helemaal om met het transformeren naar vloeibaar van een blokje Sunlight zeep. Lekker basic en fris maar het ruikt naar meer. Wink

Hizhi.o

Superlid
Superlid
Antw.: 5387
Di Aug 30, 2016 2:25 am Reageer met quote

Quote:
Dat is echt heel simpel en nog leuk om te doen ook.

Wat een leuk idee, ik ga het onthouden om met m'n kleindochter te gaan doen.

Gewoon het gezellig samen tutten en een geurtje uitzoeken.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Keesvi

Superlid
Superlid
Di Aug 30, 2016 3:26 pm Reageer met quote

Ik ben nu bezig met het verwerken van een blok Aleppozeep van 200 g. Het huis is doortrokken van de laurierdamp. Geen vlieg meer te zien, alhier. Wink Morgen afvullen in flesjes van de HEMA, waarmee ik meteen wat leuke cadeautjes heb met een persoonlijke noot.

Keesvi

Superlid
Superlid
Di Aug 30, 2016 3:34 pm Reageer met quote

TheDon schreef:
Lekkere vloeibare zeep in een flacon van een Ĺ liter voor 49 cent, ga ik geen moeilijke dingen doen.
Alle vlekken verdwijnen door er Dasty op te spuiten en dan in de wasmachine.
Geen vuiltje meer te bekennen. Wink

Is niks moeilijks aan. Als het echt goedkoop moet schaf je een container Teepol aan om schoon te maken maar geur, kleur en wat verzorgende eigenschappen vind ik toch prettig bij zeep die we als particuliere consumenten gewend zijn. Als grondstof zou Teepol ook prima kunnen voldoen maar zo'n blokje zeep heeft alle eigenschappen al, behalve de vloeibaarheid.

Dasty is natuurlijk een prima ontvetter, net als Teepol, maar bij bloed- en wijnvlekken heb je andere oplossers nodig, zoals Biotex.

Laatst aangepast door Keesvi op Di Aug 30, 2016 3:58 pm, in totaal 1 keer bewerkt

humor

Superlid
Superlid
Antw.: 10489
Di Aug 30, 2016 3:57 pm Reageer met quote

Keesvi schreef:
Tabletten zeep hebben wel iets, al is het om een stukje historie, zoals bij Sunlight, Aleppo en Marseille. Ik ben gek op lavendel maar ook op Aleppo. Zeeppompjes zijn hygiŽnischer maar stukken duurder. Niet als je die vloeibare zeep zelf maakt. Dat is echt heel simpel en nog leuk om te doen ook. Gebruik je een neutrale zeep dan kun je een geurstof toevoegen.

IngrediŽnten:
blokje zeep 100 g
water 1 liter
glycerine 1 eetlepel

Rasp of snijd de zeep in kleine blokjes.
Voeg toe aan een liter water in een pan met een eetlepel glycerine.
Laat zacht koken tot alle zeep is opgelost.
Laat een nacht staan en ga er met een mixer op los, staafmixer is prima met een hoge pan.
Vul er je zeeppompjes mee. Die van de HEMA zijn mooi maar recycled is natuurlijk ook helemaal goed.

Kosten? Een paar dubbeltjes per pompflesje.

Nou kost een pompflesje bij de supermarkt maar 50/70 ct , om daar nu zoveel moeite voor te gaan doen om NOG eens een paar dubbeltjes te besparen.....dan ben je volgens mij toch "van de geiten besnuffeld" .....vind ik... Laughing

Keesvi

Superlid
Superlid
Di Aug 30, 2016 4:03 pm Reageer met quote

humor schreef:
Nou kost een pompflesje bij de supermarkt maar 50/70 ct , om daar nu zoveel moeite voor te gaan doen om NOG eens een paar dubbeltjes te besparen.....dan ben je volgens mij toch "van de geiten besnuffeld":

Het is me een raadsel wat je met je bijdrage aan dit onderwerp beoogt.... Succes met de aankoop van je geitenkaas.

Keesvi

Superlid
Superlid
Di Aug 30, 2016 4:13 pm Reageer met quote

Libelletje schreef:
Gaat niet om het geld, maar is erg leuk om te doen.

Dat ben ik met je eens. Als het alleen maar om goedkoop gaat en zo min mogelijk energie dat ga je naar Kruidvat, Trekpleister en dergelijke. Maar waar kun je Aleppo in een zeeppompje kopen, bijvoorbeeld? En die paar minuten dat het kost om een mooie zachte vloeibare zeep met lavendel of iets dergelijks te maken is nauwelijks moeite. Een beetje snijden, koken en een dag later een minuutje mixen en afvullen. Wat kost dat aan energie? En insecten lijken inderdaad de pest te hebben aan die lauriergeur. Is toch mooi meegenomen?

humor

Superlid
Superlid
Di Aug 30, 2016 5:19 pm Reageer met quote

Keesvi schreef:
humor schreef:
Nou kost een pompflesje bij de supermarkt maar 50/70 ct , om daar nu zoveel moeite voor te gaan doen om NOG eens een paar dubbeltjes te besparen.....dan ben je volgens mij toch "van de geiten besnuffeld":

Het is me een raadsel wat je met je bijdrage aan dit onderwerp beoogt.... Succes met de aankoop van je geitenkaas.

Nou had ik al de indruk dat je alleen dingen begrijpt die je zelf neerpent.
En had ik er nou een paar dure termen doorheengeslingerd, dan had je het vast wel begrepen ( of niet.... Very Happy )

Qua ingrediŽnten zullen de kosten niet erg hoog zijn.
Maar het verwarmen van de opgeloste zeep (op gas) kost energie , dus geld.
Het afwassen van de staafmixer na afloop in warm water kost ook weer energie en geld.
Dus de besparing zal 0,0 zijn.
Wel kan ik meegaan met libelletje dat het een leuk tijdverdrijf is.

Heb ik toch nu een inhoudelijke bijdrage geleverd denk ik zo en ook nog eens van beide kanten belicht Very Happy

jalis

Superlid
Superlid
Antw.: 4223
Di Aug 30, 2016 5:36 pm Reageer met quote

In 40/45 maakte heel veel huisvrouwen groene zeep zelf van armoe want er was alleen kleizeep, maar waar en wat ze er voor gebruikten weet ik niet meer, wel weet ik nog als je er mee gewassen werd trok je vel wel heel strak en had je een wat rozige kleur, en o wee als je wat in je ogen kreeg. Laughing

Ik vaar niet Links en ik vaar niet Rechts, ik vaar een vaste koers Recht door Zee.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

Merlina.1

Superlid
Superlid
Antw.: 1134
Di Aug 30, 2016 5:41 pm Reageer met quote

humor schreef:
Keesvi schreef:
humor schreef:

Nou had ik al de indruk dat je alleen dingen begrijpt die je zelf neerpent.
En had ik er nou een paar dure termen doorheengeslingerd, dan had je het vast wel begrepen ( of niet.... Very Happy )

Het afwassen van de staafmixer na afloop in warm water kost ook weer energie en geld.
Wel kan ik meegaan met libelletje dat het een leuk tijdverdrijf is.

Heb ik toch nu een inhoudelijke bijdrage geleverd denk ik zo en ook nog eens van beide kanten belicht Very Happy

Doe geen moeite, overal te koop! Laughing

Merlina.1

Superlid
Superlid
Di Aug 30, 2016 5:45 pm Reageer met quote

jalis schreef:
In 40/45 maakte heel veel huisvrouwen groene zeep zelf van armoe want er was alleen kleizeep, maar waar en wat ze er voor gebruikten weet ik niet meer, wel weet ik nog als je er mee gewassen werd trok je vel wel heel strak en had je een wat rozige kleur, en o wee als je wat in je ogen kreeg. Laughing

Het werd gemaakt van klei en zand.

Ik google graag! Laughing

Keesvi

Superlid
Superlid
Di Aug 30, 2016 8:29 pm Reageer met quote

Merlina schreef:

Inderdaad, er is vloeibare Aleppozeep te koop maar zeker niet 'overal'. Ik had daar zelf op kunnen komen mbv Google. Rond en meestal meer dan tien euro per pompflesje, dus dat doe ik stukken goedkoper, voor vijf euro tien van die pompflesjes. De grondstoffen voor zeep zijn per definitie natronloog en olie en absoluut niet zand en klei, hoewel er zeep met klei bestaat, zoals je wel meer ingrediŽnten aan zeep kunt toevoegen.

Laatst aangepast door Keesvi op Di Aug 30, 2016 9:00 pm, in totaal 1 keer bewerkt

Merlina.1

Superlid
Superlid
Di Aug 30, 2016 8:59 pm Reageer met quote

Keesvi schreef:
Merlina schreef:

Inderdaad, er is vloeibare Aleppozeep te koop maar zeker niet 'overal'. Ik had daar zelf op kunnen komen mbv Google. Rond de tien euro per pompflesje, dus dat doe ik stukken goedkoper, voor vijf euro tien van die pompflesjes. Maar dat zeep gemaakt wordt van klei en zand is wel heel erg bezijden de waarheid. Zeep die klei bevat bestaat maar de belangrijkste grondstoffen voor zeep zijn toch echt natronloog en olie.

En die grondstoffen waren volop voorradig in de Tweede Wereldoorlog?
De meeste mensen hadden in die tijd geen stukje zeep meer in huis!
Ik ga mij er nog eens verder in verdiepen.

humor

Superlid
Superlid
Di Aug 30, 2016 9:03 pm Reageer met quote

Quote:

Dat zou ik maar doen....
Voor je het weet staat WOIII voor de deur..... Very Happy

Keesvi

Superlid
Superlid
Di Aug 30, 2016 9:08 pm Reageer met quote

Merlina schreef:
En die grondstoffen waren volop voorradig in de Tweede Wereldoorlog?
De meeste mensen hadden in die tijd geen stukje zeep meer in huis!

Een oorlog verandert bij mijn weten niet de chemie van stofjes. Natronloog weet ik niet, hoewel het een simpel chemisch product is, maar er werd wel koolzaadolie geproduceerd tijdens de bezetting. Overigens kun je je tanden prima met keukenzout poetsen maar dat maakt het nog geen tandpasta.

Keesvi

Superlid
Superlid
Di Aug 30, 2016 9:53 pm Reageer met quote

humor schreef:

Het ontbreekt je gelukkig niet aan zelfinzicht dat je het maar zelden doet maar fijn dat je toch eens een poging waagt om inhoudelijk te reageren. De kostenbesparing is niet zozeer het produceren van de goedkoopste vloeibare zeep maar het vloeibaar maken van je favoriete zeep. Euro of tien voor een flaconnetje aleppozeep is belachelijk als je met een stuk vaste zeep van vijf euro twee liter kunt maken. Die twee lepels glycerine en de energiekosten voor verwarming zijn een paar dubbeltjes, bij elkaar opgeteld. De garden van de mixer en de pan gaan gewoon in de afwasmachine mee en kosten dus niets extra.

Merlina.1

Superlid
Superlid
Di Aug 30, 2016 9:53 pm Reageer met quote

humor schreef:
Quote:

Dat zou ik maar doen....
Voor je het weet staat WOIII voor de deur..... Very Happy

Misschien toch zinvol om een paar blokjes Marseille in te slaan, de geur van Aleppo lijkt mij een beetje penetrant.
Plus een fles glycerine en niet onbelangrijk het recept.

Komt goed! Laughing

Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Plaats reactie