Sprookjeswereld van Anky
Het Grand Café
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3 ... , 13, 14, 15  Volgende Plaats reactie

Eenzamefietser7 5

Superlid
Superlid
Antw.: 17159
Ma Mei 20, 2019 11:31 pm Reageer met quote

Bravo!

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

Ankyy

Superlid
Superlid
Antw.: 1667
Di Mei 21, 2019 9:34 pm Reageer met quote

Dank je wel Fietser!
Leuk dat je ook even langs kwam fietsen!

Geniet van het leven!

Briesje

Superlid
Superlid
Antw.: 4672
Do Mei 30, 2019 9:37 pm Reageer met quote

Zo nu en dan lees ik even een sprookje, ze zijn zo leuk! Very Happy

Ankyy

Superlid
Superlid
Wo Jul 31, 2019 7:16 pm Reageer met quote

Eindelijk weer een nieuw sprookje!
Ik hoop dat ik mijn lezers daar een plezier mee doe.
Ik heb er mijn best weer op gedaan.

De kroonprins en de lijfarts door Anky

Er was eens een kroonprins die jaren en jaren wachtte totdat hij eindelijk koning zou worden. Zijn moeder de koningin zat al 80 jaar op de troon en was inmiddels 99. Het zag er niet naar uit dat ze ging stoppen. In alle buurlanden hadden prinsen en prinsessen hun ouders opgevolgd en zaten op de troon. Alleen deze kroonprins, Maximiliaan bleef de eeuwige troonopvolger. Hij mocht lintjes doorknippen, veteranen de hand schudden en af en toe een schip dopen met een fles champagne. Hij hield best wel van zijn moeder, maar vond dat het wel tijd werd dat ze van die troon afstapte. Maar iedere keer als hij probeerde haar alleen te spreken was haar lijfarts in de buurt. Dat was een sinistere man, alles was zwart aan hem, zijn kleren, zijn hypnotiserende ogen, zijn ruige baard. Zijn naam was Ruspoetin. Iedereen was bang voor hem, ook bij Maximiliaan liepen de rillingen over zijn rug als hij hem tegenkwam. Op een dag volgde de kroonprins zijn moeder met haar lijfarts naar haar kamers. Vastbesloten eindelijk een gesprek aan te gaan. Als zijn moeder van de troon afstapte en hij eindelijk op zijn 60e koning werd en hij net zo oud als zijn moeder zou worden kon hij nog 40 jaar regeren. Dat was nog maar helft van de tijd dat zijn moeder aan de macht was, maar oké daar nam hij genoegen mee. Hij wilde op de deur kloppen toen hij de stem van zijn moeder hoorde. Ze klonk vermoeid. “Ik wil het niet meer.” Toen de strenge stem van de lijfarts. “ Het móét majesteit, niet tegenstribbelen. Het is zo gebeurd.” De kroonprins wilde de deur opendoen maar hij zat op slot. Hij klopte aan en riep dat hij zijn moeder wilde spreken maar Ruspoetin zei afgemeten dat de koningin lag te rusten en niet gestoord mocht worden. Mistroostig liep de kroonprins weg. Wat was hij nou voor een man? 60 jaar en nog steeds stelde hij niets voor. Hij had geen vrouw, geen echte vrienden. De zogenaamde vrienden wilden alleen maar dat hij hun rekeningen betaalden. Hij kon niet zomaar met een aardige vrouw uit, dat werd hem verboden. Een toekomstige koning kon dat niet doen. Maar hij was al meer dan 40 jaar een toekomstige koning. Hij had er genoeg van! Hij ging naar zijn eigen vertrekken, daar trok hij de simpele kleren aan die hij ooit uit de stallen had weggenomen. Toen ging hij via een geheime gang die hij ontdekt had toen hij 12 jaar was, langs de keukens naar buiten. Niemand kon hem zien, want buiten was ook een geheime uitgang door de tuin. Hij ging regelmatig naar een simpele kroeg waar werklui ‘savonds naar voetbalwedstrijden keken en een biertje dronken. Niemand herkende hem ooit, hij was gewoon een man van middelbare leeftijd in een vuile werkbroek, een houthakkershemd en grove schoenen. Die kleren kwamen hem goed van pas bij zijn uitjes. Hij hoorde hoe de mannen mopperden over de hoge werkdruk, de belastingen en de lijfarts van de koningin. Iedereen wist dat die eigenlijk het land regeerde en de belastingen steeds verhoogde. Iedereen wilde hem ook weghebben, maar iedereen was bang. Ze zeiden dat hij kon toveren en mensen een enge ziekte of nog erger bezorgde als hij tegengewerkt werd. Je kon zomaar een ongeluk krijgen als hij maar naar je keek met die sinistere zwarte ogen. Hij reed regelmatig door de stad in een zwarte koets, alle auto’s stonden meteen stil als de koets eraan kwam en iedereen wendde zijn blik af. De kroonprins besloot dat hij er wat aan moest doen. Hij dronk zijn biertje op, groette de mannen en ging terug naar het paleis. De andere dag zorgde hij dat hij in zijn moeders kamers was toen er niemand was. Hij verstopte zich in haar inloopkast waar honderden kledingstukken hingen. Tussen de hermelijnen mantel die vaag naar mottenballen rook, en een glinsterende avondjapon wachtte hij tot de koningin en de lijfarts binnenkwamen. Hij hoorde zijn naam noemen, de koningin had het over hem. De lijfarts zei:” Uw zoon is absoluut niet geschikt voor de troon, veel te soft! Als u wekelijks de injectie krijgt met het levenselixer kunt u nog zeker 40 jaar op de troon zitten.” Zachter zei hij. “Ik moet toch wat aan de kroonprins doen, misschien een ongelukje?” De kroonprins wachtte tot hij zonder gevaar voor ontdekking de kledingkast kon verlaten. Via zijn geheime gang ging hij weer naar de kroeg. Somber zat hij aan de bar toen er naast hem iemand op de kruk ging zitten. “Meneer? Waarom kijkt u zo bezorgd?” Hij keek opzij en zag een vrouw van rond de 40 zitten, ze had mooie blauwe ogen en kastanjebruin kort haar. Ze fluisterde verder. “U bent toch de kroonprins?” Toen hij geschokt keek glimlachte ze en zei dat alleen zij dat geraden had. Hij hoefde niet bang te zijn dat ze het zou verraden. Doordat hij zo geschrokken was van de manipulaties van de lijfarts vertelde hij de vrouw alles. Ze luisterde aandachtig en knikte toen hij zei dat er iets moest gebeuren. Ze vertelde dat ze onderwijzeres was en Willemia heette. Intussen waren er meerdere werkmannen binnengekomen. Allemaal hadden ze het over de verraderlijke lijfarts. De onderwijzeres wenkte naar een grote vrachtwagenchauffeur die aan het biljarten was met zijn vrienden. “U kunt uw verhaal aan mijn broer vertellen. Wij zullen u helpen, heel veel mensen vertrouwen dokter Ruspoetin niet, ze willen hem kwijt maar zijn bang betoverd of vervloekt te worden. Maar ik heb een plan! “ Ze legde haar plan uit en de mannen knikten goedkeurend. Dat kon gaan lukken.
Een week later ging de kroonprins de keukens in en gooide in al het eten en drinken grote hoeveelheden slaapmiddelen, verstrekt door de vader van Willemia die apotheker was. Die nacht sloop een groep mannen het paleis binnen via de geheime gang. Overal lagen mensen te snurken. Alleen de lijfarts was nog wakker, die at nooit iets wat uit het paleis kwam, hij had zijn eigen voorraad. De mannen drongen zijn kamer binnen, ze hadden allemaal oordoppen in, ook door de apotheker gegeven zodat ze geen vervloekingen of betoveringen konden horen. De lijfarts kreeg een blinddoek voor, hij schreeuwde verschrikkelijke dingen, die gelukkig niemand hoorde, en werd hevig schoppend afgevoerd. Niemand zag hem ooit weer terug. Al zijn pillen, drankjes, elixers en formules werden vernietigd.
De koningin deed meteen afstand van de troon en op haar 100e verjaardag werd Maximiliaan tot koning gekroond. Het hele land vierde 3 dagen feest.
De belastingen werden verlaagd, de nieuwe koning trouwde met de onderwijzeres die een jaar later op haar 41e een dochter baarde. De koning regeerde 25 jaar totdat zijn dochter volwassen genoeg was geworden om hem op te volgen.
Hij leefde nog vele jaren gelukkig met zijn Willemia die de redding van het land en van hem was geworden.

Geniet van het leven!

annette49.1

Stamgast
Stamgast
Antw.: 690
Wo Jul 31, 2019 9:29 pm Reageer met quote

Gelukkige afloop. Zou dit nu ook gedaan worden bij de Engelse koningin? Zou zij ook zo'n lijfarts hebben die elixer voor haar maakt? Smile

Ankyy

Superlid
Superlid
Wo Jul 31, 2019 9:46 pm Reageer met quote

Zou best kunnen Annette! Laughing

Geniet van het leven!

Briesje

Superlid
Superlid
Do Aug 01, 2019 2:22 pm Reageer met quote

Zoals altijd eind goed al goed Anky. Laughing
Heerlijk om even in jou sprookjeswereld te duiken.
En die kop van Raspoetin is fantastisch! Shocked

Ankyy

Superlid
Superlid
Do Aug 01, 2019 8:51 pm Reageer met quote

Dank je Briesje, ben altijd blij met je reactie!

Geniet van het leven!

Briesje

Superlid
Superlid
Do Aug 01, 2019 9:13 pm Reageer met quote

Graag gedaan Anky.
In het vorige berichtje bedoelde ik natuurlijk Ruspoetin, fantastisch bedacht! Laughing

Ankyy

Superlid
Superlid
Di Aug 13, 2019 1:28 pm Reageer met quote

Een mijlpaal voor mij!

50000 maal binnen 3 jaar tijd is mijn Sprookjeswereld bezocht!!
Daar ben ik heel blij mee.

Alle lezers bedankt voor het lezen!! ❤❤❤

Geniet van het leven!

Briesje

Superlid
Superlid
Di Aug 13, 2019 2:08 pm Reageer met quote

Goh wat leuk voor je Anky, gefeliciteerd! 🐞

christoffel

Superlid
Superlid
Antw.: 2910
Wo Aug 14, 2019 9:42 pm Reageer met quote

altijd een plezier om je sprookjes te lezen.Anky
Maar ja ik ben dan ook een dromer. Laughing

Aan het onmogenlijke, is niemand gehouden.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

Ankyy

Superlid
Superlid
Wo Aug 14, 2019 9:58 pm Reageer met quote

Dank je Christoffel!
Wat leuk dat je reageert! ❤

Ikdroom ook graag.

Geniet van het leven!

Briesje

Superlid
Superlid
Di Sep 03, 2019 5:58 pm Reageer met quote

Ik heb ook wel eens een droommomentje. 🤭

Maar er is ook altijd wel een momentje om sprookjes te lezen. 📚

Ankyy

Superlid
Superlid
Za Sep 28, 2019 3:29 pm Reageer met quote

Een nieuw sprookje voor de liefhebbers!

De drie ganzen door Anky

Er was eens een meisje met 3 grote broers en 1 klein broertje. De grote broers waren stoere jongens, ze durfden alles. Tenminste als ze met hun drieën waren. Ze noemden zich de 3 musketiers en ook al zei hun zusje en hun kleine broer dat ze best 5 musketiers konden zijn. Dat gebeurde niet. Ze haalden allerlei streken uit, maar zorgden wel dat ze niet betrapt werden. Hun zus en broer zagen alles, want ze volgden de 3 grote broers altijd. Maar natuurlijk verklikten ze hun broers niet. Op een avond hadden ze uit de afgesloten kast, ze wisten waar de sleutel lag, de windbuks van vader gepakt en daarmee alle lampjes van de straatlantaarns kapot geschoten. Toen de politie de andere dag aan de deur kwam of iemand daar iets van wist, zei hun vader afgemeten. “Dat doen mijn jongens niet!” Niemand had het gezien, alleen hun zus en broer. Die zeiden niets. Zo kwamen ze met al hun streken weg.

Aan de rand van hun dorp stond een groot huis, omgeven door tuinen en een boomgaard. Er werd gezegd dat daar een tovenaar woonde, maar niemand wist het zeker. Op een dag gingen de broers er naartoe. Ze klommen over de schutting van de boomgaard, er stonden daar appelbomen met heerlijke grote appels. Ze hadden hun rugzakken meegenomen en stopten die vol met appels terwijl ze ook hun monden vol propten. Hun zus en broer stonden achter de schutting en keken door een spleet in het hout naar hun broers. Ineens stond er een man met een zwart t-shirt in de boomgaard, hij had op allebei zijn armen een tattoo van een bliksemschicht. Niemand zag hem komen, hij keek heel boos naar de 3 broers. Hij zag de volgepakte rugzakken en hun volle monden. Ze schrokken wel maar waren niet echt bang. Ze waren met hun drieën en die man was maar alleen. Maar de man hief allebei zijn handen. Twee bliksemschichten schoten vanaf zijn vingers naar de 3 broers. Toen waggelden er ineens 3 ganzen in de boomgaard. Ontzet keken zusje en broertje toe vanachter de schutting. Wat moesten ze doen? Het kleine broertje was allang geen klein broertje meer. Hij was al een kop groter dan zijn zusje, dat heb je met kleine broertjes, zelfs al worden ze 2 meter lang, blijven ze hun hele leven het kleine broertje. “We gaan naar de voordeur,” zei hij dapper. “ Dan vragen we of de tovenaar ze weer terug wilt toveren.” Samen liepen ze langs de schutting, over de oprijlaan naar de voordeur. Daar was een bel in de vorm van een bliksemschicht. Ze belden aan en bijna meteen ging de deur open. De tovenaar stond voor hun neus en van dichtbij was hij nog indrukwekkender. Op zijn zwarte t-shirt stond ook een bliksemschicht. Hakkelend vertelden ze dat de 3 ganzen hun broers waren en of hij ze alstublieft weer terug wilden toveren. De tovenaar keek hen streng aan.
“Kijk voor al hun wandaden zouden ze naar bureau HALT worden gestuurd. Daar zouden ze taakstraffen hebben gekregen. Nu krijgen ze die van mij. Jullie weten dat ganzen gras eten? Zo kunnen ze mooi het gras in mijn boomgaard kort houden. Weet je wat een lastig karwei het is om met de grasmaaier tussen de bomen te komen? Maar ik heb een idee. Jullie verdienen ook straf omdat jullie ze hun gang hebben laten gaan met al hun streken.” Het meisje stotterde bijna huilend. “ Maar we kunnen onze broers toch niet verraden?” De tovenaar keek peinzend. “Dat snap ik, maar nu worden hun wandaden steeds erger. Jullie hadden met een vertrouwenspersoon kunnen praten. Er is toch een kindertelefoon? Luister wat ik bedacht heb. Jullie hebben 6 weken de tijd om 3 truien te breien. Die komen jullie over precies 6 weken om 12 uur hier brengen. In de boomgaard doen jullie ze de ganzen aan, dan worden ze weer jongens. Maar denk erom, precies 12 uur, geen minuut later. Anders blijven ze hun leven lang ganzen!” De broer en zus keken elkaar wanhopig aan. “Maar wij kunnen helemaal niet breien!” De tovenaar haalde zijn schouders op. “Dat is jullie probleem. Maar jullie moeten ze wel zelf breien, een ander mag het niet doen. En nu opgehoepeld! Ik ga kijken hoe het met het gras staat.”
Zus en broer renden naar huis en vroegen hun moeder of ze hen breien wilde leren. Die staarde hen verbijsterd aan. “Breien? Ik heb het ooit wel geleerd maar heb er een gloeiende hekel aan! Ga maar naar oma, die kan goed breien.” Zo gingen ze naar hun oma en leerden ze breien. Het zusje bakte er weinig van, ze liet steken vallen of had ze te vast op de naald. Het werd een broddelwerk maar ze ging ijverig door. Het broertje, dat niet klein meer was, had de slag snel te pakken. De eerste trui had hij in 3 weken klaar. Snel begon hij aan de tweede terwijl zijn zusje nog worstelde met haar eerste trui. De tijd was bijna om toen zijn tweede trui klaar was. Hij pakte de broddeltrui uit zijn zus handen en rende al breiend naar het huis van de tovenaar. De ene mouw werd iets korter maar ze hoopten dat dat niet erg was. In de boomgaard moesten ze eerst de ganzen vangen, ze waren een beetje wild. Maar klokslag 12 uur gooiden ze de truien over hun koppen en trokken de vleugels door de mouwen. Er kwam een bliksemflits en een donderslag en toen stonden hun 3 broers er weer. Bij de oudste broer was zijn ene arm iets korter, maar verder waren ze compleet. Ze huilden allemaal van opluchting en gingen met elkaar naar huis.

Later begonnen het zusje en het broertje, die nu heel groot was, samen een breiwinkel die een wereldsucces werd. Het zusje deed de administratie en de financiën en haar broer breide de mooiste creaties. De 3 grote broers gingen naar de tuinbouwschool en werden hoveniers. De 6 weken die ze als gans buiten hadden doorgebracht waren hen goed bevallen.
En zo werden ze allemaal gelukkig.

Geniet van het leven!

Laatst aangepast door Ankyy op Za Sep 28, 2019 6:15 pm, in totaal 17 keer bewerkt

annette49.1

Stamgast
Stamgast
Antw.: 690
Za Sep 28, 2019 3:32 pm Reageer met quote

Laughing prachtig. Ik stel voor om dit zo voortaan in onze rechtstaat ook zo aan te pakken. Breien, breien breien,

Briesje

Superlid
Superlid
Zo Sep 29, 2019 12:19 am Reageer met quote

Goed gedaan hoor, ik moet allicht wel ergens om lachen.Laughing
Zoals altijd is het heerlijk om een sprookje van jou hand te lezen!

Ankyy

Superlid
Superlid
Ma Sep 30, 2019 1:57 pm Reageer met quote

Dank jullie wel! ❤
Ik ga verder breien voor een nieuw sprookje!

Geniet van het leven!

vriend55

Regelmatige bezoeker
Regelmatige bezoeker
Antw.: 88
Ma Sep 30, 2019 2:39 pm Reageer met quote

wow, mooi sprookje Ankyy, heel erg leuk geschreven ook. Passage van bureau Halt en kindertelefoon had er van mij uit mogen blijven, maar dat is persoonlijk. Heb je andere sprookjes nog niet gelezen, maar als ze net zo leuk zijn als deze, zou ik een tekenaar zoeken en samen een sprookjesboek uitbrengen.
Als het zover komt, koop ik direct een exemplaar om tzt voor te lezen aan mijn, nu nog niet geboren, kleinzoon. Laughing

Ankyy

Superlid
Superlid
Ma Sep 30, 2019 2:59 pm Reageer met quote

Dank je Harry!
Er staan in het totaal 37 sprookjes.
Dus je hebt nog wat te lezen...
Bij sommige sprookjes heb ik de tekeningen zelf gemaakt.

Ik denk er wel eens over om ze uit te geven.
Moet misschien daar eens aan gaan werken! Laughing

Geniet van het leven!

Pagina 14 van 15 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3 ... , 13, 14, 15  Volgende

Plaats reactie