Stelling: Vliegen is veel te goedkoop.
Reizen
Ga naar pagina 1, 2  Volgende Plaats reactie

barth.

Superlid
Superlid
Antw.: 1177
Do Jul 20, 2017 6:49 pm Reageer met quote

Het is alweer 5 dagen geleden dat in de Volkskrant het artikel verscheen:
Vliegen is veel te goedkoop en dat is onhoudbaar

Maar zelf had ik ook al dat ik het prijsverschil tussen reizen per auto, per bus en per trein enerzijds, en de prijzen voor goedkope vluchten in geen verhouding vond. Kan wel zijn dat mensen die alleen hun portemonnee belangrijk vinden in hun nopjes zijn met de goedkope vliegreizen.
Maar het klopt van geen meter als vliegen over enorme afstanden goedkoper is dan een treinreisje naar Groningen.

Zelf vlieg ik niet vaak. Enkel 13 jaar geleden ben ik een keer op en neer van Frankrijk naar Canada gevlogen. Dat is alles.
Maar ik vond het vliegen wel heel leuk, en ik vind de luchtvaart boeiend.
Toch denk ik dat het frequent vliegen niet aangemoedigd moet worden, en dat het een eerlijke prijs moet hebben.
Van mij mag het wat minder druk worden met het vliegverkeer.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

Pluk.1

Superlid
Superlid
Antw.: 4438
Do Jul 20, 2017 7:08 pm Reageer met quote

Ik denk erover na en het eerste dat me na lezing te binnen schiet
is, kijk eens met enige regelmaat naar boven ...

Over grote vervuilers gesproken.
Maar ook 'omdat n toestel vele reizigers meeneemt, valt de vervuiling
weer mee.'

Een interessant artikel in het FD van 2 jr geleden

Edoch ... je wilt het hebben over de (ticket)prijzen. silent

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 26745
Do Jul 20, 2017 7:55 pm Reageer met quote

Ik denk toch dat het de vliegmaatschappij is die de prijs van de tickets bepaalt. Zolang er aan verdiend wordt is de prijs niet te laag. Gaat het niet meer voor dat geld, dan stijgen de prijzen vanzelf.
En je bent niet verplicht om te vliegen. Je kan er zelf voor kiezen om met de auto of de trein of boot te gaan...

Dus wat is het probleem..?

Faber quisque fortunae suae

l.rozewater

Superlid
Superlid
Antw.: 3005
Do Jul 20, 2017 10:00 pm Reageer met quote

vliegen word dus alleen voor de rijken.
de rest kan op de fiets.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail

Hizhi.o

Superlid
Superlid
Antw.: 5302
Vr Jul 21, 2017 10:39 pm Reageer met quote

Ik heb het verhaal zitten lezen en vind het eigenlijk best wel schokkend daar waar het gaat om die enorme bedragen subsidie en belastingvoordeel.

Eigenlijk zou dat in deze tegenwoordige tijd helemaal zo niet meer moeten.
Het systeem is blijkbaar nog gebaseerd op 100 jaar geleden.

Ik kan het er mee eens zijn dat hier eens goed naar gekeken zou moeten worden en ook herzien.

Zeker als ik kijk hoe andere zaken steeds meer en groter belast gaan worden.
Lijkt het verschil ook steeds oneerlijker te worden.

Naast de waanzinnig gesubsidieerde schade voor het milieu.

Tympaan

Superlid
Superlid
Za Jul 22, 2017 10:22 am Reageer met quote

Stel dat we het vliegen helemaal afschaffen....

Dan gaan al die mensen met de auto naar hun bestemming. Ofwel de wegen raken dan helemaal verstopt en talloze auto's staan in de file met draaiende motor de lucht te vervuilen..
Of er moeten ng meer wegen aangelegd worden ten koste van veel natuur en veel bomen. Ng meer doorsnijdingen van de toch al schaarse natuurgebieden...

Zou het milieu daar beter mee gediend zijn..?

Je kan overal wel steeds meer belasting op heffen maar dan krijg je weer de situatie dat reizen er enkel nog maar voor de rijken is...

Willen we weer terug naar die tijd...?

Hizhi.o

Superlid
Superlid
Za Jul 22, 2017 1:14 pm Reageer met quote

Tussen ergens steeds meer belasting op heffen en iets wat helemaal belastingloos is (kerosine) zit in mijn optiek nog een wereld van onderhandeling en verschil.

Zoals ook tussen de twee uitersten al het vliegverkeer afschaffen en zoals het nu gaat.

Nou snap ik wel dat in een discussie vaak de uitersten tegenover elkaar worden gezet om ergens in het midden te kunnen eindigen, maar toch....

Bovendien, vertel mij hoe erg het is dat vliegen alleen voor de rijken zou zijn.
Ik kan ook zeggen dat, als je eigenlijk te weinig geld hebt om te vliegen je dan beter wat anders kan kiezen en bijvoorbeeld niet op vakantie gaan (het met een sigaret bij de voedselbank staan daar wordt immers ook over gevallen?)

Sowieso vind ik het niet meer dan een rare hype dat mensen het als levensbelang nodig zouden hebben om vakantie zo ver weg mogelijk door te brengen of dat niet weggaan iemand ziek zou maken.

Gewoon thuis niets doen met je benen op de bank voelt heel erg als vakantie kan ik je uit eerste hand verzekeren.

Maar wellicht is dat een geheel andere discussie.

Het gaat over de oneerlijkheid binnen ons huidig stelsel dat vliegen blijkbaar dusdanig gepromoot dient te worden dat het de klant bijna niets kost, maar ons allemaal veel.

Klopt niet toch?
Ik vlieg nooit, maat betaal er wel aan. Terwijl tegelijkertijd mijn leefomgeving verziekt wordt.
Lijkt me logisch dat ik er dan ook iets van mag zeggen of zelfs eisen dat het anders dient te gaan.

Tympaan

Superlid
Superlid
Zo Jul 23, 2017 1:54 pm Reageer met quote

Het is vrij gangbaar dat je aan het begin van en discussie de twee uitersten tegenover elkaar zit. Ik verwacht ook echt niet dat het vliegtuig ooit nog zal verdwijnen. Kennelijk wordt het vliegen door de diverse overheden gesubsidieerd. Maar er is zoveel dat door de overheid gesubsidieerd wordt. En er zijn zoveel van die gesubsidieerde zaken waar ik nooit gebruik van zal maken. Alle subsidies dan maar afschaffen.? Want waarom het n wel en het ander niet..?
Over de manier van vakantiebesteding kun je natuurlijk verschillend denken en is in feite een heel ander topic. Maar veel vliegreizen zullen ook om meer zakelijke redenen plaatsvinden. En die vliegtochtjes zullen de diverse bedrijven altijd weer doorberekenen zodat de meerkosten altijd weer uiteindelijk bij de burger terechtkomen. En dat geldt uiteraard ook voor het vrachtvervoer...
En daarnaast, als er minder gevlogen wordt zal het autoverkeer toch weer meer toenemen. Want niet iedereen blijft thuis op de bank zitten...

Overigens heb ik ook nog nooit in een vliegtuig gezeten, dus ik praat niet uit eigen belang. De vraag is meer: wat voor een betekenis heeft het voor het milieu. En in ruimere zin: wat is het nut of de onzin van subsidies in deze...

Hizhi.o

Superlid
Superlid
Zo Jul 23, 2017 3:35 pm Reageer met quote

Ok, helder antwoord op de stelling.
Jij vindt vliegen niet veel te goedkoop. Ik wel.

Tympaan

Superlid
Superlid
Zo Jul 23, 2017 7:43 pm Reageer met quote

Hizhi.o schreef:
Ok, helder antwoord op de stelling.
Jij vindt vliegen niet veel te goedkoop. Ik wel.

Prima. Dan houden we het hierbij.. Very Happy

Fleur46

Nieuwe bezoeker
Nieuwe bezoeker
Antw.: 10
Ma Jul 24, 2017 6:44 pm Reageer met quote

Prima. Dan houden we het hierbij.. Tympaan je kunt toch niet met de auto naar bv Canada???

Men heeft er geen idee van hoe comlex de luchtvaardwereld in elkaar zit,
Overvliegrechten,over Rusland vliegen is bijna niet meer te betalen, kerosine kosten, tax kosten etc.
En maar klagen over t niet terug betalen van een vertraagde reis bv,zeker bij die indringers als Ryan Air.Boeven zijn dat en zo zijn er vele "lowcost"maatschappijen, waar toch de pax voor een dubbeltje op de eerste rij willen zitten.
Eerst goed in de materie verdiepen,voordat er uit "de lucht gegrepen"verhalen worden verteld.
Crying or Very sad

Tympaan

Superlid
Superlid
Ma Jul 24, 2017 6:53 pm Reageer met quote

Fleur46 schreef:
Prima. Dan houden we het hierbij.. Tympaan je kunt toch niet met de auto naar bv Canada???...
Crying or Very sad

Maar wel met een zeilboot. Toegegeven, je hebt dan wel een erg lange vakantie nodig.. Very Happy

Uiteraard ben ik niet op de hoogte met alle ins en outs van het vliegwezen..

Ik laat het graag aan jouw over om daar wat meer klaarheid in te brengen..

Leuk dat je weer eens langskomt, trouwens.. Very Happy

Eenzamefietser7 5

Superlid
Superlid
Antw.: 17236
Ma Jul 24, 2017 7:41 pm Reageer met quote

De voetafdruk die je hebt wanneer je van A naar B reist per vliegtuig of per trein (indien mogelijk), is vele malen groter door de lucht dan over land.
Wie betaalt voor de luchtvervuiling....? Shocked

Fleur46

Nieuwe bezoeker
Nieuwe bezoeker
Antw.: 10
Ma Jul 24, 2017 8:21 pm Reageer met quote

Tympaan tikt
Ik laat het graag aan jouw over om daar wat meer klaarheid in te brengen..

Leuk dat je weer eens langskomt, trouwens..

Dank voor je laatste zinnetje...Doet me goed.
Klaarheid kan ik je niet geven.Dan zou ik echt naar de universiteit moeten gaan,maar ik studeer al aan de Universiteit vh leven en weet nu al dat ik nooit mijn bul zal halen. Very Happy
De vliegwereld is niet bij te "benen".
Ook voor al mijn geliefde vliegenden om mij heen,is het koffiedik kijken.
Ik denk nog met veel plezier aan mijn werkende tijd bij de beste luchtvaartmaatschappij vd wereld...Wat een rust nog.Maar de klok kan niet meer worden teruggedraaid.
Toen ik als kind met mijn ouders naar het buitenland ging met de auto, zwaaide je nog naar iedere Nederlander, die je tegenkwam..LOL.Zou nu als de Koningin van Lombardije moeten reizen in de auto.
Je schip is toch achter de horizon verdwenen als ik me goed herinner?

Je ziet trouwens, dat ik niet meer op de juiste manier kan reageren..Vergeten.. Confused

douwe

Superlid
Superlid
Antw.: 11393
Ma Jul 24, 2017 11:04 pm Reageer met quote

FF filosoferen:
Een ieder wil graag op vakantie gaan. Wat ie er mooier om ook eens Thailand te bezoeken ipv 't ailand.
Als de kerosine in prijs oploopt, zullen de ticket prijzen ook omhoog gaan. Dan wordt het voor een bepaalde groep onmogelijk om nog naar Thailand (of ander ver land) te gaan, mogelijk valt zelfs de vliegvakantie naar Griekenland, Turkije en Spanje dan ook af.
Het gevolg is dat we dan maar met de auto op pad gaan. Maar de capaciteit van de wegen naar het zuiden is beperkt. Hetgeen inhoudt dat we uren in de file staan. Dus moet de overheid de capaciteit van de weg verhogen; meer asfalt. Dan kun je een afweging maken wat meer kost, het aanleggen van meer asfalt of de kerosine goedkoop laten. Met goedkope kerosine geef je ook minder goed bedeelde mensen nog een kans om nog ergens te komen.

Zelf vind ik vliegen een heel comfortabel vervoermiddel, heb denk ik wel (door mijn werk) miljoenen km's op de teller staan.

Je hebt denkers en je hebt doeners. De ergste zijn de denkers die denken dat ze wat doen!

barth.

Superlid
Superlid
Di Jul 25, 2017 2:21 am Reageer met quote

Fleur46 schreef:

Eerst goed in de materie verdiepen,voordat er uit "de lucht gegrepen"verhalen worden verteld.

Hoi fleur, Laughing

Ja, eerst goed in de materie verdiepen, dat is een van de redenen waarom ik nog een beetje stil in het topic ben, ook al heb ik het topic zelf gestart.
De luchtvaartwereld zit inderdaad complex in elkaar, en het is dus heul veul waar ik me eerst in moet verdiepen. Heel veel aspecten.
Maar ik heb natuurlijk ook mijn stokpaardjes. Wink
Ook kan het voor mij geen kwaad om eerst nog even mijn mond te houden en eerst naar anderen te luisteren voordat ik zelf ga losbranden. Geeft me ook even de tijd om mijn gedachten te ordenen, want die gedachten van me zij ook heel veel, vooral als ze nog niet genoeg ge-ordend zijn een grabbelton, onsamenhangend en zonder begin of eind.

Als ik ga reageren moet het wel een samenhangend verhaal zijn, alleen zeggen dat ik het met Hizhi eens ben is niet genoeg.

BIBI58

Superlid
Superlid
Antw.: 9978
Di Jul 25, 2017 2:34 am Reageer met quote

Ik woon zelf op nog geen 20 km van Schiphol
Het is een pracht gezicht die zilveren vogels in allerlei kleuren en maten..
Maar wanneer baan 5 open is,dat is bij noorden wind...dan kan ik dat zien op mijn tuintegels....allemaal uitstoot van kerosine....

Wanneer ik dan dus in de tuin zit...komt dat ook op mijn bord,in mijn koffie en op mijn lijf....

Het is een prachtige en snel vervoermiddel,maar aan de uitstoot van kerosine en fijn-stof mag in mijn ogen meer onderzoek en oplossing voor komen..

Verder woon ik hier heerlijk...Heb gelukkig een bos aan de overkant die mij voorziet van genoeg zuurstof.......

barth.

Superlid
Superlid
Di Jul 25, 2017 3:22 am Reageer met quote

Tympaan schreef:

En daarnaast, als er minder gevlogen wordt zal het autoverkeer toch weer meer toenemen. Want niet iedereen blijft thuis op de bank zitten...

Als mensen met de auto rijden, zullen ze voor minder verre bestemmingen kiezen. Dan worden er minder kilometers gemaakt. Het vliegtuig nodigt uit om veel verder te reizen dan je anders zou doen. In plaats van de auto kan je ook nog met de trein reizen. Een TGV rijdt b.v. op kernenergie, (indirekt dan, de stroom is erdoor opgewekt.)

Quote:
De vraag is meer: wat voor een betekenis heeft het voor het milieu.

Daarover is genoeg bekend, de invloed van de luchtvaart op de atmosfeer is door het IPCC uitgebreid beschreven. En er is ook bij de Engelstalige wikipedia een pagina die een overzicht geeft.
https://en.wikipedia.org/wiki/Environmental_impact_of_aviation

En het is een grote impact. Zowel wat betreft de klimaatveranderingsproblematiek, uitstoot van CO2 en NOx (en nog wat meer), maar daarnaast ook een impact op de ozonlaag. Er zijn ook invloeden die wel klimaatinvloeden zijn maar die nog niet helemaal begrepen zijn. Denk daarbij aan de condenssporen, de vliegtuigstrepen, die van een heldere onbewolkte dag, een dag met hoge sluierbewolking kunnen maken.

(Overigens, die zeilboot van je, als je daar je vakantie mee op stap bent, daar is natuurlijk helemaal niets mis mee. Wink Integendeel. Hooguit misschien iets met giftigheid van antifouling, als dat onder de waterlijn op de romp zit.)

barth.

Superlid
Superlid
Di Jul 25, 2017 3:47 am Reageer met quote

Eenzamefietser75 schreef:
De voetafdruk die je hebt wanneer je van A naar B reist per vliegtuig of per trein (indien mogelijk), is vele malen groter door de lucht dan over land.

Exact!!!

En als ik alleen maar naar de CO2 uitstoot kijk, (er is meer dan dat, en dat laat ik nu nog even weg) Een retourvlucht naar Thailand, daar wordt een uitstoot van opgegeven van 3 ton CO2. (Per passagier)
Dat is, als het een exacte hoeveelheid zou zijn, even groot als de uitstoot bij het verstoken van 1685 kuub aardgas, of 1250 liter benzine.

Als je de gehele uitstoot bekijkt van ook alles eromheen, op vliegvelden rijden b.v. ook allerlei karretjes en wagens om de vlucht mogelijk te maken, en zijn er ook andere activiteiten die uitstoot produceren, dan wordt het nog iets meer.

Eenzamefietser7 5

Superlid
Superlid
Antw.: 17236
Di Jul 25, 2017 11:46 am Reageer met quote

BIBI58 schreef:

Het is een prachtige en snel vervoermiddel,maar aan de uitstoot van kerosine en fijn-stof mag in mijn ogen meer onderzoek en oplossing voor komen..

Bibi,
dat onderzoek zal er iet snel komen: men denkt dat de economie geschaad wordt wanneer de nadelige effecten naar buiten komen.
Terwijl juist schone energie de economie stimuleert.
De opwarming van de aarde zal sneller gaan wanneer de lucht geen vervuiling bevat....
Anderzijds zal dat weer gevolgen kunnen hebben voor de warme straalstroom in de oceaan, maar dat zijn gevolgen die pas over een, twee of drie generaties zullen blijken.

Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Plaats reactie