Vastzittende douchemengkraan
Klussen
Plaats reactie

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 14056
Wo Aug 23, 2017 10:28 pm Reageer met quote

Van mijn douchemengkraan zit de thermostaatregeling, te bedienen met een draaiknop, muurvast. Wat ik zie is veel messing waarin de boel ws. door corrosie vast is komen te zitten. Gezien dat zachte metaal zet ik er liever niet meteen een waterpomptang op om beschadiging te voorkomen. Hoe krijg ik de boel weer los? Kruipolie? WD? Een brander?

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

Advertentie

nandes

Superlid
Superlid
Antw.: 8433
Wo Aug 23, 2017 10:31 pm Reageer met quote

Keesvi schreef:
Van mijn douchemengkraan zit de thermostaatregeling, te bedienen met een draaiknop, muurvast. Wat ik zie is veel messing waarin de boel ws. door corrosie vast is komen te zitten. Gezien dat zachte metaal zet ik er liever niet meteen een waterpomptang op om beschadiging te voorkomen. Hoe krijg ik de boel weer los? Kruipolie? WD? Een brander?

viakal of azijn

en dan dmv wrikken (heen en weer) weer gangbaar maken.

Met 'n oald hoes en 'n joonk wief he'j altied wat te knooi'n
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Keesvi

Superlid
Superlid
Wo Aug 23, 2017 10:50 pm Reageer met quote

nandes schreef:
viakal of azijn

Aha, jij denkt dat kalkafzetting de boosdoener is? Kan dat ook als je zacht kraanwater hebt? Ik heb een jerrycan schoonmaakazijn staan. Moet ik het ding een nachtje in de week zetten?

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)

nandes

Superlid
Superlid
Wo Aug 23, 2017 11:22 pm Reageer met quote

Keesvi schreef:
nandes schreef:
viakal of azijn

Aha, jij denkt dat kalkafzetting de boosdoener is? Kan dat ook als je zacht kraanwater hebt? Ik heb een jerrycan schoonmaakazijn staan. Moet ik het ding een nachtje in de week zetten?

daar zou ik wel mee beginnen, met een tang of bacoh maak je meestal meer stuk.

theDon.1

Superlid
Superlid
Antw.: 3662
Wo Aug 23, 2017 11:56 pm Reageer met quote

Wat betreft die kraan, die moet je ook bij zacht water, toch wel ontkalken.
Nou zijn er veel verschillende mengkranen, weet niet welk merk je hebt?
Normaal is het zo dat je eerst de draaiknop er af moet halen.
Meestal zit er een rood dopje in de knop of een verchroomd plaatje op.
Als je dat er af haalt, zit er een schroefje wat je los kunt draaien en dan kun je de knop er af trekken.
Zit er geen dopje of iets op, dan kan je meestal de knop er zo af krijgen met hard trekken.
Dan krijg je de regelaar (thermostaat) te zien, een koper geheel.
Daar zit een zeskant op waarmee je de thermostaat er uit kan draaien.
Heb je dat gedaan, dan zie je toch wel kalk zitten.
Dit geheel een nacht in de azijn zetten en de volgende dag proberen of de regelaar (dat is het asje waar de knop op zit) weer te draaien is.
Zo niet, dan moet de thermostaat uit elkaar gehaald worden en dat is ook weer afhankelijk van het merk kraan wat je hebt.
Probeer eerst om het geheel er uit te krijgen en een nacht in de azijn te zetten, meestal is dat voldoende.
Probeer anders even te kijken welk merk je hebt, dan kan je een beschrijving ervan op google terug vinden.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt en anders hoor ik het wel even.

Keesvi

Superlid
Superlid
Do Aug 24, 2017 1:08 am Reageer met quote

Klinkt plausibel, die kalkafzetting. Onderstaand een fotootje. Ik denk dat ik het ding inderdaad even van de muur haal (da's makkelijk zat) voor een azijnbad maar gedetailleerde tips over hoe voorzichtig te demonteren zijn welkom. Tot zover dank, Nandes en Don.

Laatst aangepast door Keesvi op Do Aug 24, 2017 1:10 am, in totaal 1 keer bewerkt

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 4892
Do Aug 24, 2017 1:10 am Reageer met quote

je kunt het ook laten zitten en het omwikkelen met wc-papier dat je eerst in de azijn hebt gelegd. Dan werkt dat echt wel goed in vannacht

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

nandes

Superlid
Superlid
Do Aug 24, 2017 1:20 am Reageer met quote

Ik zou zowiezo de poetsdame ontslaan.

Keesvi

Superlid
Superlid
Do Aug 24, 2017 1:56 am Reageer met quote

nandes schreef:
Ik zou zowiezo de poetsdame ontslaan.
Eerst maar eens een week loon inhouden. Smile

theDon.1

Superlid
Superlid
Antw.: 3662
Do Aug 24, 2017 7:12 pm Reageer met quote

Keesvi schreef:
Klinkt plausibel, die kalkafzetting. Onderstaand een fotootje. Ik denk dat ik het ding inderdaad even van de muur haal (da's makkelijk zat) voor een azijnbad maar gedetailleerde tips over hoe voorzichtig te demonteren zijn welkom. Tot zover dank, Nandes en Don.

Hem van de muur afhalen heeft geen zin Kees, het zit in de thermostaat knop.
Ook het inspuiten of omwikkelen met azijn, is geen optie.
De knop draait niet meer omdat de thermostaat zelf vast zit.
Het koperen binnenwerk moet er uit en dan de knop weer gangbaar maken.
Als je het binnenwerk er uit hebt, zie je bij het knopje een borgveer zitten en die kan je er af klikken en vervolgens het draaiknopje met de thermostaat uit zijn "huisje" trekken.
Dit moet je vervolgens een nacht in de azijn zetten en heel goed schoonmaken.
Daarna het draaiasje in smeren met kranenvet en vervolgens weer monteren.
Het binnenwerk er uit halen, zou je een speciale sleutel moeten hebben als ik zo het plaatje bekijk.
Je kan het proberen om een waterpomptang op het gekartelde gedeelte te zetten maar doe er dan een dikke doek tussen om de kartels niet te beschadigen.

Als je de kraan toch van de muur wil halen, moet je eerst de waterdruk er af halen. Laughing
Daarna draai je de verchroomde moeren los aan de muur.
Je kan nu de kraan er af halen en je kan het proberen om de hele kraan een nacht in de azijn te zetten maar geef je weinig kans.
Als je hem weer gaat monteren, kun je het beste wel nieuw pakkingringetjes er weer tussen zetten om lekkage te voorkomen.

Kalk zit tussen het asje maar ook op de thermostaat en daardoor kan hij de temperatuur ook niet goed meer meten.
Ondanks dat we hier in de omgeving maar een hardheid hebben van het water van 6 Duitse graden, krijg je toch kalk aanslag.
Succes Kees. Wink

Keesvi

Superlid
Superlid
Do Aug 24, 2017 9:38 pm Reageer met quote

Ik heb na inweken met azijn (badje gemaakt met Duct tape) de thermodraaiknop weer in beweging gekregen. Met borgveerringetje verwijderd kreeg ik het ding toch niet uit het huis. Laat onverlet dat ik het hele ding binnenkort met alle liefde tot op het onderdeel ga demonteren om schoon te maken, pakkingringen te vervangen en in te vetten om weer de beschikking over een goed instelbare, niet-lekkende en soepel bedienbare douchekraan te hebben.

Pagina 1 van 1

Plaats reactie