De nieuwe terreurdreiging komt van rechts
Blik op het nieuws
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Volgende Plaats reactie

WillemijnF

Superlid
Superlid
Antw.: 3491
Do Sep 07, 2017 6:24 pm Reageer met quote

Voor de tweede keer dit jaar zijn rechts-extremisten in een Europese krijgsmacht opgepakt. Dinsdag arresteerde de Britse politie vier militairen op verdenking van lidmaatschap van de verboden groep Nationale Actie. In mei arresteerde de Duitse politie twee rechts-extremistische militairen op verdenking van voorbereiding van een aanslag. Zij zouden willen doen alsof de daders vluchtelingen waren, om zo migranten in een kwaad daglicht te stellen.

Mochten de beschuldigingen kloppen, dan heeft Europa er een nieuw veiligheidsrisico bij: militairen die vanuit racistische overtuigingen op eigen houtje tot geweld overgaan. De groep Nationale Actie vereert Thomas Mair, de terrorist die vorig jaar Labour-parlementslid Jo Cox vermoordde vanwege haar progressieve opvattingen over onder anderen migranten. Tijdens zijn rechtszaak zei Mair ook: "Dood aan de verraders, vrijheid voor Groot-BrittanniŽ." Dat is een leus van Nationale Actie.

De nieuwe terreurdreiging komt van rechts

Nu maar hopen dat dit een marginaal verschijnsel is. Je moet er toch niet aan denken dat radicale militairen, die jong en getraind zijn en kunnen beschikken over wapens, zich aansluiten bij rechts- extremistische groepen.

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.
Godfried Bomans 1913-1971
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

Lifeisaminestro ne

Superlid
Superlid
Antw.: 2135
Do Sep 07, 2017 8:11 pm Reageer met quote

Ik ben bang dat het toch niet zo marginaal is. Je weet ook niet wat er bij politiemachten speelt. Misschien wordt daar ook het nodige onder de pet gehouden. En in Amerika hebben we ook al het nodige gezien van de rechts-extremisten. Akelige ontwikkeling.

Don't mention the war!! (Basil Fawlty)

l.rozewater

Superlid
Superlid
Antw.: 3003
Do Sep 07, 2017 9:42 pm Reageer met quote

Ik vind het een hoop gezeur, dreiging van "rechts"...dreiging van "links"
Er zijn altijd al radicale groeperingen geweest, van e.t.a , rote fraction, i.r.a , dus er is niet nieuws onder de zon. En daarbij ze kunnen beter in het leger zitten, dan in een achterbuurt, want in het leger zijn er mensen die anderen in de gaten houden.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail

Lifeisaminestro ne

Superlid
Superlid
Do Sep 07, 2017 10:35 pm Reageer met quote

Ik snap niet waarom je dat zo makkelijk wegwimpelt. Zie het probleem bij onze oosterburen:

Extreemrechts geweld zwelt aan in Duitsland: "Zeer zorgwekkend"

Duitsland telt meer gewelddadige rechtse extremisten dan ooit tevoren, zo bleek vandaag in Berlijn bij de voorstelling van het rapport van de binnenlandse veiligheidsdiensten over 2016.

Volgens het rapport gingen de autoriteiten in 2016 uit van meer dan 23.100 extreemrechtse aanhangers, van wie meer dan de helft (12.100) gewelddadig. Het gaat om het hoogste aantal sinds de cijfers worden bijgehouden. Het aantal extreemrechtse daden blijft ook stijgen. In 2015 werden er 1.408 geregistreerd en vorig jaar 1.600, terwijl het er in 2014 slechts 990 waren. "Dit is zeer zorgwekkend", zei Hans-Georg MaaŖen, het hoofd van de binnenlandse geheime diensten.

https://tinyurl.com/y9vveooa

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 12835
Do Sep 07, 2017 10:44 pm Reageer met quote

l.rozewater schreef:
En daarbij ze kunnen beter in het leger zitten, dan in een achterbuurt, want in het leger zijn er mensen die anderen in de gaten houden.
Dan vind je vast ook dat jongens met jihadistische neigingen het leger in moeten. En dus ook geen moskeeverbod meer voor imams omdat ze 'op straat' (lees in huiskamers) minder goed in de gaten gehouden worden?

Overigens met je eens dat terrorisme bepaalde kenmerken heeft, ongeacht uit welke hoek het komt. Maar dat houdt geenszins in dat die hoek niet van belang is bij het bestrijden van terrorisme, dus dat maakt wel degelijk uit.

ďNiemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 3883
Vr Sep 08, 2017 12:11 am Reageer met quote

"Dood aan de verraders, vrijheid voor Groot-BrittanniŽ.", zie openingsbericht van Willemijn

Kan het me heel goed voorstellen dat groepen militairen radicaliseren en tot gruwelijke terreuracties in staat zullen zijn wanneer ze hier, en in Duitsland, Griekenland, Groot-BrittaniŽ, Frankrijk door neo-nazi partijen en groeperingen jarenlang geindoctrineerd worden met de imbeciele gedachte: 'we zijn ons land kwijtgeraakt, en dat moet heroverd worden' . We kennen deze kretologie ook heel goed van Wilders.
Militairen zijn opgeleid en soms ook wel een beetje afgericht/geconditioneerd zeg maar om 'het land te beschermen, om voor het land te vechten'. Wanneer deze vaak erg jonge knapen (Wilders: testosteronbommen) maar vaak genoeg te horen krijgen dat 'het eigen land' van het 'eigen volk'is afgenomen, door een vreemde macht is ingenomen (alle mensen met een migranten-achtergrond, en/of iedereen die niet blank is) , dat de vrouwen niet meer veilig over straat kunnen, men in sommige buurten nabij asielzoekerscentra de kinderen niet meer naar school durft te laten gaan, en meer van dat soort paniek,-/haatzaaierijen, dan slaat vast en zeker op een gegeven moment de vlam in de pan. Kan bijna niet anders toch?

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

Lifeisaminestro ne

Superlid
Superlid
Vr Sep 08, 2017 1:05 am Reageer met quote

Er hoeft maar ťťn regering te komen die die lui de ruimte geeft en voor je het weet marcheren de zwarthemden door de straat. Kijk maar naar Charlottesville.

Benneke

Superlid
Superlid
Antw.: 7980
Vr Sep 08, 2017 2:34 am Reageer met quote

Het lijkt mij dat in het leger gemiddeld net zoveel mensen werken met extreem rechtse ideeŽn als in de burgermaatschappij. Ik maak mij daar niet zo ongerust over. Bij de sollicitatie en selectie zal daar zeker op worden gelet.

Dat laat natuurlijk onverlet dat de echte bruinhemden steeds luider gaan roepen en zich manifesteren. Ik heb er wel vertrouwen in dat de AIVD daar ook alert op zal zijn.

Wie vrolijk is, laadt de schijn op zich oppervlakkig te zijn. (Godfried Bomans)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 3883
Vr Sep 08, 2017 9:11 am Reageer met quote

het zal misschien toch een verschil maken de wijze waarop een door het militaire systeem gedrilde over legio vuurwapens beschikkende jongeman beÔnvloed kan worden door kretologie als: 'we zijn ons land kwijt, het paard van troje is binnengehaald, het volk heeft niets meer te zeggen, het land is verkwanseld, de politiek heeft het eigen volk verraden' enz enz, of de wijze/mate waarin dergelijke uiterst pervers ophitsende rechts-extremistische agitprop de bv goedverkopende kruidenier van middelbare leeftijd zal kunnen aandoen

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

l.rozewater

Superlid
Superlid
Vr Sep 08, 2017 10:11 am Reageer met quote

En daarbij ze kunnen beter in het leger zitten, dan in een achterbuurt, want in het leger zijn er mensen die anderen in de gaten houden.

Kees wat ik bedoel is dit

Als mijn hobby het maken van bomgordels is, en ik doe dat in een winkeltje in de Kalverstraat valt dat veel eerder op als dat ik ze op de Ginkelse heide maak.
ten tweede. Als ik extreme ideeŽn heb, wil ik die uitdragen en als ik dat in een kazerne doe is de kans heel groot dat iemand dat zijn meerdere daarvan op de hoogte brengt.

luciaT..1

Superlid
Superlid
Antw.: 3114
Vr Sep 08, 2017 10:22 am Reageer met quote

Jihadisme valt niet onder rechts-extremisme. Dat is links noch rechts.

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 26631
Vr Sep 08, 2017 10:29 am Reageer met quote

Maar wel religieus. En extremistisch..

Dus net zo verwerpelijk, is mijn mening...

Elk extremisme is gevaarlijk. Maar net als anderen al zeiden, er zullen altijd extremistische groepen bestaan. Dat is altijd zo geweest en zal altijd wel zo blijven. Een soort natuurwet, vrees ik..

Faber quisque fortunae suae

luciaT..1

Superlid
Superlid
Antw.: 3114
Vr Sep 08, 2017 10:35 am Reageer met quote

Misschien een idee om te blijven bij het onderwerp. Rechts extremisme in Europa.

Tympaan

Superlid
Superlid
Vr Sep 08, 2017 10:40 am Reageer met quote

Waarom verschil maken tussen rechts extremisme en andere vormen van extremisme....?

Is het een erger dan het ander..?

WillemijnF

Superlid
Superlid
Vr Sep 08, 2017 11:52 am Reageer met quote

Tympaan schreef:
Waarom verschil maken tussen rechts extremisme en andere vormen van extremisme....?

Net als jij vind ik elke vorm van extremisme eng en gevaarlijk.Wie niet? Alleen verwacht ik als burger dat instituten als het leger en de politie mij daartegen beschermen. Bovendien wordt men in het leger getraind in het uitvoeren van gewapende acties. Als je daarnaast vaststelt dat rechts-extremisme toeneemt, dan vind ik het idee dat goedgetrainde militairen zich daarbij aansluiten bijzonder verontrustend. Daarom zou ik het graag bij dit onderwerp houden.
Ik hoop ťcht dat men binnen het leger zeer attent is op deze ontwikkeling.

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.

WillemijnF

Superlid
Superlid
Vr Sep 08, 2017 12:00 pm Reageer met quote

l.rozewater schreef:

Kees wat ik bedoel is dit

Als mijn hobby het maken van bomgordels is, en ik doe dat in een winkeltje in de Kalverstraat valt dat veel eerder op als dat ik ze op de Ginkelse heide maak.
ten tweede. Als ik extreme ideeŽn heb, wil ik die uitdragen en als ik dat in een kazerne doe is de kans heel groot dat iemand dat zijn meerdere daarvan op de hoogte brengt.

Volgens mij zit er een tegenstelling in je redenatie. Enerzijds stel je dat op de Ginkelse heide zo'n extremist niet opvalt en daarom zou dat beter zijn?
Terwijl je anderzijds stelt dat men binnen het leger eerder opvalt als men extremistische ideeŽn verkondigt.
Wat bedoel je nou?

Tympaan

Superlid
Superlid
Vr Sep 08, 2017 1:28 pm Reageer met quote

WillemijnF schreef:
Tympaan schreef:

Net als jij vind ik elke vorm van extremisme eng en gevaarlijk.Wie niet? Alleen verwacht ik als burger dat instituten als het leger en de politie mij daartegen beschermen. Bovendien wordt men in het leger getraind in het uitvoeren van gewapende acties. Als je daarnaast vaststelt dat rechts-extremisme toeneemt, dan vind ik het idee dat goedgetrainde militairen zich daarbij aansluiten bijzonder verontrustend. Daarom zou ik het graag bij dit onderwerp houden.
Ik hoop ťcht dat men binnen het leger zeer attent is op deze ontwikkeling.

Goed getrainde militairen in het leger kunnen toch net zo goed tot linkse of religieuze extremisten verworden..? En zijn dan toch net zo gevaarlijk..?. Dat is een risico als je mensen leert om met wapens om te gaan. Extremisten zijn nooit oude mannen die nog nooit een wapen in handen gehad hebben. En natuurlijk is het de taak van de overheid om extremisme te voorkomen en de burger daartegen te beschermen.

Natuurlijk kun je een topic openen voor alleen rechts extremisme en vervolgens een topic over links en weer een topic over religieus extremisme. Maar het extremisme is de overeenkomst en tevens het gevaar waar het om gaat. Dŗt moet bestreden worden...

WillemijnF

Superlid
Superlid
Vr Sep 08, 2017 1:35 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:

Goed getrainde militairen in het leger kunnen toch net zo goed tot linkse of religieuze extremisten verworden..? En zijn dan toch net zo gevaarlijk..?. Dat is een risico als je mensen leert om met wapens om te gaan. Extremisten zijn nooit oude mannen die nog nooit een wapen in handen gehad hebben. En natuurlijk is het de taak van de overheid om extremisme te voorkomen en de burger daartegen te beschermen.

Natuurlijk kun je een topic openen voor alleen rechts extremisme en vervolgens een topic over links en weer een topic over religieus extremisme. Maar het extremisme is de overeenkomst en tevens het gevaar waar het om gaat. Dŗt moet bestreden worden...

Het rechts-extremistische gedachtegoed zit wel degelijk ook (en misschien wel veel) bij oude mannen die nog nooit een wapen in handen hebben gehad. Net zoals het zit bij hele jonge mensen die ook niet weten met een wapen om te gaan.
Maar dat het ook zit bij mannen die dat allemaal wťl tot hun beschikking hebben, dat is juist wat me verontrust en waar dit topic over gaat. Iemand met extremistische ideeŽn is niet meteen iemand die bereid is zijn gedachtegoed met wapens aan een ander op te leggen. Maar als het voorkomt in een organisatie die mensen erop traint met wapens een probleem op te lossen, ben ik bang dat de drempel makkelijker wordt overgegaan.
Ik zou hetzelfde vinden als het links-extremische of religieus extremistische elementen betrof. Alleen gaat het nieuwsbericht daar niet over.

l.rozewater

Superlid
Superlid
Vr Sep 08, 2017 2:46 pm Reageer met quote

Willemijn als je nu eens goed (leert) lezen.
Er staat: Als mijn hobby het maken van bomgordels is,

WillemijnF

Superlid
Superlid
Vr Sep 08, 2017 2:49 pm Reageer met quote

Waarom (leert)? Zo jammer weer. Probeer het eens zonder persoonlijke aanval of een poging de ander de grond in te boren.
En verder... Ja, waarom is het beter dat het niet opvalt?

Pagina 1 van 10 Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Volgende

Plaats reactie