Wat deed Michael P. zo vrij in de samenleving?
Blik op het nieuws
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende Plaats reactie

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 3863
Vr Okt 13, 2017 9:47 pm Reageer met quote

Ja maar dit is eigenlijk niet de issue hier dacht ik
Waar men vooral over valt is dat deze Michael P TBS voorgeschreven kreeg maar TBS weigerde, en dat de rechter dat liet gaan.
Er zijn al veel deskundigen hierover aan het woord geweest die alle meenden dat een behandeling eerstens aan het licht gebracht zou kunnen hebben hoe ernstig het gesteld was met deze knaap, hoe ernstig psychisch gedeformeerd hij was, en tweedens had een behandeling recidive kunnen voorkomen. De precieze cijfers zijn me ontgaan maar werden verschillende keren gegeven in dit verband, iets als recidive na enkel delinquentie 40% en na TBS behandeling iets van 10% ofzo.

Het is geen wiskunde, en daarom valt veel op die redenering (niet de mijne maar die van deskundigen) af te dingen, maar niet zo veel dacht ik, dat gedwongen TBS-behandeling groen licht gegeven had moeten (kunnen) worden in het geval van Michael P (die enkele zeer ernstige, buitengewoon gewelddadige verkrachtingen begaan had)

Het gaat dus niet om voorgoed opsluiten, maar om TBS behandeling, ook wanneer die geweigerd wordt (in een geval als Michael P)

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

Advertentie

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 3863
Vr Okt 13, 2017 9:54 pm Reageer met quote

En omdat het aanvullen van reacties op ernstige bezwaren stuit bij bepaalde personen hier nog even in een nieuwe reactie:

Quote:
De terugval bij mensen zoals Michael P. is groot. Van alle veroordeelden die voor tbs in aanmerking komen maar dit weigeren, pleegt de helft binnen twee jaar een vergelijkbaar delict. Dat is een aanzienlijk hogere recidive dan bij mensen die een tbs-behandeling wel accepteren.

https://www.rtlnieuws.nl/economie/column/roderick-veelo/de-onvergeeflijke-inschattingsfout-rond-michael-p

https://www.dji.nl/binaries/dji-infographic-tbs-cijfers-final-a4-juli-2016-copy_tcm41-121766.pdf

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

luciaT..1

Superlid
Superlid
Antw.: 3114
Vr Okt 13, 2017 9:58 pm Reageer met quote

NicolaasP schreef:
Ja maar dit is eigenlijk niet de issue hier dacht ik
Waar men vooral over valt is dat deze Michael P TBS voorgeschreven kreeg maar TBS weigerde, en dat de rechter dat liet gaan.
Er zijn al veel deskundigen hierover aan het woord geweest die alle meenden dat een behandeling eerstens aan het licht gebracht zou kunnen hebben hoe ernstig het gesteld was met deze knaap, hoe ernstig psychisch gedeformeerd hij was, en tweedens had een behandeling recidive kunnen voorkomen. De precieze cijfers zijn me ontgaan maar werden verschillende keren gegeven in dit verband, iets als recidive na enkel delinquentie 40% en na TBS behandeling iets van 10% ofzo.

Het is geen wiskunde, en daarom valt veel op die redenering (niet de mijne maar die van deskundigen) af te dingen, maar niet zo veel dacht ik, dat gedwongen TBS-behandeling groen licht gegeven had moeten (kunnen) worden in het geval van Michael P (die enkele zeer ernstige, buitengewoon gewelddadige verkrachtingen begaan had)

Het gaat dus niet om voorgoed opsluiten, maar om TBS behandeling, ook wanneer die geweigerd wordt (in een geval als Michael P)

Voor zover ik weet heeft hij geen TBS opgelegd gekregen en kon dat ook niet omdat hij weigerde mee te werken aan een psychiatrisch onderzoek.

Dat TBS niet gaat om voorgoed opsluiten is waar maar soms zitten mensen jarenlang in TBS zonder uitzicht op vrijlating. In afhankelijkheid van welke rechter er op dat moment zitting heeft in zijn/haar zaak.

Voorts is het te simpel te denken dat iedere delinquent voldoende heeft aan TBS. Sommige stoornissen zijn vrijwel niet afdoende te behandelen. Er zit veel meer aan vast dan dat men denkt.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

theDon

Superlid
Superlid
Antw.: 3365
Vr Okt 13, 2017 11:09 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:
Keesvi schreef:
... om me ervan verzekerd te voelen dat er een onderzoek komt naar dit misdrijf maar ook naar eventuele misstanden bij de bejegening van gevaarlijke criminelen.

Dat zal best wel. Een onderzoek, een dik rapport in vierkleurendruk, dat niet gelezen wordt maar ergens zal liggen te verstoffen op een vergeten plank...

En vervolgens blijft alles bij het oude en is het wachten op het volgende slachtoffer. Dat kennen we nu zo onderhand wel...

Zoals ik al eerder opmerkte; er zal eens wat meer op de veiligheid van de gewone burgers gelet moeten worden en wat minder op het welzijn van de delinquent...

Hoge muren (veilige instellingen) maken niet alleen goede buren maar ook een veiliger samenleving...

Hier ben ik het ook allemaal mee eens!!
Men heeft nog niets geleerd en vroeger kon het wel anders zijn maar er is nog niets veranderd.
Om deze reden heb ik ook het topic geopend; klikkie
In dit topic zien we dat een gevaarlijke idioot zo maar weer vrij gelaten wordt, wie wordt het volgende slachtoffer??
Resultaten uit het verleden, geven bij de rechters geen garantie voor de toekomst blijkt maar weer.

Prlwytzkofsky

Stamgast
Stamgast
Antw.: 984
Vr Okt 13, 2017 11:20 pm Reageer met quote

Een wetsvoorstel om tot verruiming van de TBS oplegging te komen is al gemaakt en is al door de tweede kamer. Dat voorstel ligt nu bij de eerste kamer. Daarna kan het worden geďmplanteerd. Er is dus allang actie ondernomen.

The history never repeats itself, but it often rhymes.

Mark Twain.

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 12809
Vr Okt 13, 2017 11:37 pm Reageer met quote

NicolaasP schreef:
De precieze cijfers zijn me ontgaan maar werden verschillende keren gegeven in dit verband, iets als recidive na enkel delinquentie 40% en na TBS behandeling iets van 10% ofzo.
Het gaat mij ook niet primair om de cijfers achter de komma. Of behandeling effect heeft zonder motivatie of instemming van de betrokkene lijkt me meer relevant. En wat doe je als een behandeling effect zou kunnen hebben en de betrokkene die weigert? Is een en ander in te schatten zonder diagnose=onderdeel van een behandeling? Kan de rechtspraak functioneren zonder de forensische psychiatrie bij dergelijke geweldsdelicten te betrekken?

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

theDon

Superlid
Superlid
Vr Okt 13, 2017 11:39 pm Reageer met quote

Dat werd dan ook wel eens tijd Prlwytzkofsky
Voor vele is het jammer genoeg al te laat zoals het verhaal van onderstaande.

Vader gedode Sandra uit Enschede vindt het onverteerbaar: dader mag op verlof

ENSCHEDE - De dader van de gewelddadige dood van Sandra van Duijl mag na twee jaar voor het eerst kort op begeleid verlof. Sandra's vader vindt dat onverteerbaar.
Lees verder; klikkie

luciaT..1

Superlid
Superlid
Vr Okt 13, 2017 11:42 pm Reageer met quote

theDon schreef:
Dat werd dan ook wel eens tijd!!

ENSCHEDE - De dader van de gewelddadige dood van Sandra van Duijl mag na twee jaar voor het eerst kort op begeleid verlof. Sandra's vader vindt dat onverteerbaar.
Lees verder; klikkie

Don voor een slachtoffer of familie van een slachtoffer is geen enkele straf die een delinquent opgelegd krijgt hoog genoeg. Daarom is het maar goed dat we rechters hebben die zich daarover buigen.

theDon

Superlid
Superlid
Vr Okt 13, 2017 11:45 pm Reageer met quote

luciaT. schreef:
theDon schreef:
Dat werd dan ook wel eens tijd!!

Lees verder; klikkie

Don voor een slachtoffer of familie van een slachtoffer is geen enkele straf die een delinquent opgelegd krijgt hoog genoeg. Daarom is het maar goed dat we rechters hebben die zich daarover buigen.

Tuurlijk is een straf voor de mensen die het aangaat nooit hoog genoeg maar dit slaat toch nergens op?
Een moordenaar die na 2 jaar al weer naar buiten mag, is toch te zot voor woorden?

Keesvi

Superlid
Superlid
Vr Okt 13, 2017 11:47 pm Reageer met quote

theDon schreef:
De dader van de gewelddadige dood van Sandra van Duijl mag na twee jaar voor het eerst kort op begeleid verlof.
Jij bent de rechter en moet hierover oordelen, de belangen van alle betrokken in acht nemend. Wat is, en dan wil ik gedetailleerd en met alle feiten genoemd de afweging die je maakt voor alle betrokken voor de samenleving zien, jouw oordeel?

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)

nandes

Superlid
Superlid
Antw.: 8433
Vr Okt 13, 2017 11:54 pm Reageer met quote

de rechters zijn de uitvoerende macht, zij moeten toch de door de staat gemaakte wetten ten uitvoer brengen.

de wetgevende macht is de staat die de wetten maakt

en de staat zijn wij.

Met 'n oald hoes en 'n joonk wief he'j altied wat te knooi'n

Prlwytzkofsky

Stamgast
Stamgast
Za Okt 14, 2017 12:10 am Reageer met quote

nandes schreef:
de rechters zijn de uitvoerende macht, zij moeten toch de door de staat gemaakte wetten ten uitvoer brengen.

de wetgevende macht is de staat die de wetten maakt

en de staat zijn wij.

Nee Charles de Montesquieu had een andere indeling voor ogen:

De regering is de wetgevende macht, het OM (en de politie) is de uitvoerende macht en de rechters zijn de rechtelijke macht.

Mark Twain.

Keesvi

Superlid
Superlid
Za Okt 14, 2017 12:10 am Reageer met quote

Een m.i. afgewogen artikel over deze problematiek:

De koorddans bij de behandeling van zedendelinquenten zoals Michael P.

luciaT..1

Superlid
Superlid
Za Okt 14, 2017 12:16 am Reageer met quote

Keesvi schreef:
Een m.i. afgewogen artikel over deze problematiek:

De koorddans bij de behandeling van zedendelinquenten zoals Michael P.

Dank je Kees voor het plaatsen van deze link. Dit verduidelijkt zeker het e.e.a.

Lifeisaminestro ne

Superlid
Superlid
Antw.: 2094
Za Okt 14, 2017 12:23 am Reageer met quote

Een duidelijk en evenwichtig artikel dat de enorme opwinding en verontwaardiging hopelijk weer een beetje relativeert. Ik begin al die oproepen tot een soort volksgericht een beetje moe te worden.

Don't mention the war!! (Basil Fawlty)

theDon

Superlid
Superlid
Za Okt 14, 2017 12:26 am Reageer met quote

Keesvi schreef:
theDon schreef:
De dader van de gewelddadige dood van Sandra van Duijl mag na twee jaar voor het eerst kort op begeleid verlof.
Jij bent de rechter en moet hierover oordelen, de belangen van alle betrokken in acht nemend. Wat is, en dan wil ik gedetailleerd en met alle feiten genoemd de afweging die je maakt voor alle betrokken voor de samenleving zien, jouw oordeel?

Kees, als ik de geschiedenis lees van hem,Michael P, kwam hij nooit meer los.
• Berucht in Zeewolde
• Mishandelt zijn eigen pa
• Bewerkt toenmalige vriendin met een bierglas
• "Compleet ontspoorde gast"
• Dwingt in 2010 twee meisjes (16 en 17) de bosjes in
• Verkracht beide meisjes. Voor en achter. Uit het rechtbankverslag:
• "Verdachte heeft zich in korte periode schuldig gemaakt aan negen zeer ernstige strafbare feiten, die allen een geweldskarakter hebben. Hij heeft in de nacht na Koninginnedag 2010 twee minderjarige meisjes volstrekt willekeurig en impulsief onder bedreiging van een imitatiewapen op brute wijze verkracht. Verdachte heeft zijn penis afwisselend in de vagina’s van beide meisjes en de anus van een van hen gebracht. Daarnaast heeft hij bij een van de meisjes een tampon uit haar vagina verwijderd en zijn vingers in haar vagina gebracht."
• Pleegt reeks overvallen in Nijkerk en Harderwijk. "Ook bij deze overvallen wordt fors geweld gebruikt."
• Cokehead
• Trots op de verkrachtingen ("... in samenhang bezien met de verklaringen van [medeverdachte] en [getuige3] dat verdachte trots was op de verkrachtingen en blij was dat een droom was uitgekomen...")
• Krijgt van de rechter in juni 2011 nog 16 jaar aan zijn reet
• JUSTITIE VINDT DE STRAF TE HOOG, WAAROP BEROEP VOLGT
• Komt ZES JAAR later weer vrij
• Heeft geen zin in persoonlijkheidsonderzoek en krijgt dus geen tbs

Keesvi

Superlid
Superlid
Za Okt 14, 2017 12:41 am Reageer met quote

theDon schreef:
Kees, als ik de geschiedenis lees van hem,Michael P, kwam hij nooit meer los.
De 'bloemlezing' van de aanklager. Maar nu als rechter, de afwegingen van De koorddans bij de behandeling van zedendelinquenten zoals Michael P. in aanmerking nemend. Wat is dan je oordeel? Hoeft niet, want ik heb geen oordeel. Wel overwegingen, twijfels en vragen. Ik verwacht van jou en iedereen niet meer dan dat.

dagmar57

Superlid
Superlid
Antw.: 2320
Za Okt 14, 2017 12:55 am Reageer met quote

Quote:
Arrestanten zoals P. krijgen van hun advocaat vaak het advies om psychiatrisch onderzoek te weigeren. Verdachten hebben daardoor meer kans om alleen een celstraf te krijgen, geen behandeling te hoeven volgen en dat vaststaat wanneer ze vrijkomen. Ook P. weigerde zo'n psychiatrisch onderzoek.

bron: uit de koorddans bij behandeling

Ik vraag me af of het strafrecht niet veranderd kan worden, zodat delinquenten verplicht kunnen worden mee te werken aan gedragsonderzoek en behandeling in het algemeen belang zowel van de maatschappij als henzelf en het recht op weigering aan medewerking aan eigen veroordeling kan worden aangepast.

Lifeisaminestro ne

Superlid
Superlid
Antw.: 2094
Za Okt 14, 2017 12:57 am Reageer met quote

Don, als je knipt en plakt, moet je ook de bron vermelden.

https://www.geenstijl.nl/5138900/dit-is-nou-een-weggooier/

Don't mention the war!! (Basil Fawlty)

Prlwytzkofsky

Stamgast
Stamgast
Za Okt 14, 2017 1:01 am Reageer met quote

Je kunt iemand niet dwingen om aan een onderzoek mee te doen.

"Je kunt een kameel wel naar een waterbron leiden maar je kunt hem niet dwingen om te drinken".

Mark Twain.

Pagina 3 van 5 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Plaats reactie