Schaf godsdienstvrijheid af als de vrijheid je lief is
Filosofie & wetenschap
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende Plaats reactie

dagmar57

Superlid
Superlid
Antw.: 3194
Ma Feb 26, 2018 1:37 pm Reageer met quote

Religie hoort niet in de wet beschermd te worden, het staat een ieder vrij om waar dan ook in te geloven, maar wettelijk hoort het geen grondrecht te zijn, het geeft rechtsongelijkheid.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

Lifeisaminestro ne

Superlid
Superlid
Antw.: 2260
Ma Feb 26, 2018 2:52 pm Reageer met quote

En die rechtsongelijkheid geldt dus voor ongeveer de helft van onze bevolking. Dat is best iets om bij stil te staan.

https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2016/51/helft-nederlanders-is-kerkelijk-of-religieus

En misschien nu wel meer dan de helft, want de gegevens zijn uit 2015 en de ontkerkelijking neemt toe.

Don't mention the war!! (Basil Fawlty)

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 28658
Ma Feb 26, 2018 8:30 pm Reageer met quote

dagmar57 schreef:
Religie hoort niet in de wet beschermd te worden, het staat een ieder vrij om waar dan ook in te geloven, maar wettelijk hoort het geen grondrecht te zijn, het geeft rechtsongelijkheid.

Precies zo denk ik er ook over. Er bestaat in Nederland vrijheid van vereniging en vergadering en daar zijn die zaken al voldoende in verankerd. Een religieuze organisatie is in deze niets anders als een club voor vlinderliefhebbers; een vereniging die een bepaalde doelstelling nastreeft en leden heeft die belangstelling/interesse hebben voor die doelstelling. Zolang zij niets onwettigs doen is er niets aan de hand. Blijkt het een misdadige organisatie te zijn kan deze organisatie verboden worden en de leden vervolgd worden. Meer is het toch waarachtig niet. Men kan zich nooit op speciale rechten beroepen omdat men in een of ander imaginair wezen gelooft waarvan men het bestaan op geen enkele manier kan aantonen...

Faber quisque fortunae suae

dagmar57

Superlid
Superlid
Antw.: 3194
Ma Jul 22, 2019 3:08 pm Reageer met quote

Quote:
Het is de angst dat de fictie die jij thuis aan je kind probeert te verkopen, op school doorgeprikt wordt, en dat je kind daardoor naar de verdoemenis gaat. Daaruit spreekt weinig vertrouwen in de overtuigingskracht van je eigen denkbeelden, ťn weinig vertrouwen in je kind. Sterker nog: de vrijheid van onderwijs is op deze manier juist een inperking van de vrijheid van kinderen om kennis te maken met andere waarheden dan ze van huis uit meekrijgen. In wezen is het een onvrijheid.

In een complexe samenleving als de onze is het belangrijk dat kinderen al vroeg leren omgaan met de andersheid van de ander. Dat ze geen dovemansoren, maar luisterende oren krijgen aangekweekt. Religieus onderwijs staat die ontwikkeling in de weg.

https://www.trouw.nl/opinie/religieus-onderwijs-staat-de-ontwikkeling-van-kinderen-in-de-weg~be2ce6cc/

Hij geeft precies weer (naar mijn idee) waarom openbaar onderwijs de norm zou moeten zijn, de vrijheid voor kinderen om te leren gaan met allerlei andere denkbeelden door alle soorten geloof/religies/denkbeelden samen in de klas te zetten, waardoor ze een brede levensvisie krijgen.

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 5139
Ma Jul 22, 2019 3:26 pm Reageer met quote

Doe het je kind gewoon niet aan het op te zadelen met allerhande bizarre metafysica nog voordat het zelf in staat is zelfstandig kritisch na te denken, vind ik zelf.
Verkeersregels moeten gekend worden en kritiekloos op het gezag van de ouders aangenomen en opgevolgd worden. Maar je kunt, je mag dat naar mijn mening niet doen met geloofsregels, zeker niet wanneer daarin allerlei irrationele inhouden zijn opgenomen waar volstrekt geen reŽle aanwijzingen voor bestaan. Dat lijkt me niet bevorderlijk voor het leervermogen van een kind. En, het verdeelt kinderen bovendien. Op een leeftijd dat ze zich zonder die godsdienstregeltjes, zonder dat bewustzijn eerst en vooral een moslim, jood, christen, hindoe enz te zijn, vast volstrekt niet verdeeld zouden voelen.
Maar goed, zoals in het stuk van Trouw betoogd wordt lijkt het me al een geweldige stap vooruit om het bijzonder godsdienstig onderwijs af te schaffen en er zo voor te zorgen dat moslim-, christen-, atheistische kinderen enz bij elkaar in de klas komen te zitten, en niet op aparte scholen les krijgen waarbij ze ook nog eens sterk geindoctrineerd zullen worden met religieuze abacadabra-noties die vaak weer haaks zullen staan op de religieuze abacadabra van andere kinderen. Wanneer ze mťt elkaar omgaan dan zal dat al gauw geen rol meer spelen (hoop/denk ik)

'Hate is never right, and love is never wrong.'

Roman Kent
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

Benneke

Superlid
Superlid
Antw.: 8239
Ma Jul 22, 2019 4:36 pm Reageer met quote

In principe ben ik tegen het schrappen van vrijheden, die verankerd zijn in de grondwet van ons land.
Als de vrijheid van godsdienst uit de grondwet wordt gehaald, klan een regering of meerderheid van een tweede kamer een wet maken om bepaalde godsdiensten, of vormen van godsdiensten te verbieden.
Dat zelfde geldt ook voor het bijzonder onderwijs.

Het is de vrijheid van de ouders om een keuze te maken of ze onderwijs krijgen van een openbare school of een school, die gebaseerd is op een religie.

Nicolaas schreef:
"Doe het je kind gewoon niet aan het op te zadelen met allerhande bizarre metafysica nog voordat het zelf in staat is zelfstandig kritisch na te denken, vind ik zelf. "

In mijn beleving wordt elk kind opgezadeld met de denkbeelden van de ouders, ik vind dit argument nogal een dooddoener, maar dat is mijn persoonlijke mening.

Wie vrolijk is, laadt de schijn op zich oppervlakkig te zijn. (Godfried Bomans)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

WillemijnF

Superlid
Superlid
Antw.: 4615
Ma Jul 22, 2019 5:20 pm Reageer met quote

Het is niet zo dat ouders een vrije schoolkeuze hebben. Als een islamitische ouder zijn telg op de reformatorische school wil doen, bijvoorbeeld omdat het onderwijs goed staat aangeschreven of omdat de school het dichtst bij huis is gelegen, kan en zal die school de inschrijving weigeren. De vrijheid van schoolkeuze zit niet zelden bij de school zelf die met dat recht in de hand kinderen kunnen weigeren. Elke openbare school kan je vertellen hoe kinderen met een allochtone achtergrond en daardoor een mogelijke taalachterstand succesvol buiten de deur worden gehouden.
Alleen al vanwege dat misbruik van die wet zouden alle scholen openbaar moeten zijn. De boze buitenwereld met andere opvattingen dan die van thuis houd je toch niet buiten de deur, als dat al de reden is om te kiezen voor een school op godsdienstige grondslag. Vrijheid van schoolkeuze is pas echt vrij als in principe elke school toegankelijk is voor elke leerling.
Bijkomend voordeel is dat elk kind al op jonge leeftijd leert dat verschillen in geloofsbeleving er mogen zijn. "De" moslim is dan gewoon je vriendje waarmee je lol maakt en in de pauze voetbalt, met wie je naar huis gaat om te spelen.

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.
Godfried Bomans 1913-1971

Benneke

Superlid
Superlid
Ma Jul 22, 2019 5:34 pm Reageer met quote

Dat zal misschien wel voorkomen Willemijn, mijn ervaring is anders. Op de lagere school waar ik mijn onderwijs genoot heette de Groen van Prinstererschool. De naam laat al raden dat deze school een reformatorische grondslag had.
Tegenover mijn school was de openbare lagere school De Lorentzschool.

Kinderen van moslimouders waren er toen niet. Op mijn school zaten ook kinderen van niet religieuze ouders en op de andere school zaten kinderen, waarvan de ouders naar de kerk gingen.

hetzelfde was op de Chr. Mulo, daar zaten ook kinderen, die helemaal niets met religie hadden te maken. "Het was een goede school of lekker dicht in de buurt" was dan de reden om naar deze school te gaan.

Zelfs op de Chr. kleuterschool zat alles door elkaar.

NicolaasP

Superlid
Superlid
Ma Jul 22, 2019 7:29 pm Reageer met quote

Benneke schreef:
In principe ben ik tegen het schrappen van vrijheden, die verankerd zijn in de grondwet van ons land.
Als de vrijheid van godsdienst uit de grondwet wordt gehaald, klan een regering of meerderheid van een tweede kamer een wet maken om bepaalde godsdiensten, of vormen van godsdiensten te verbieden.
Dat zelfde geldt ook voor het bijzonder onderwijs.

Het is de vrijheid van de ouders om een keuze te maken of ze onderwijs krijgen van een openbare school of een school, die gebaseerd is op een religie.

Nicolaas schreef:
"Doe het je kind gewoon niet aan het op te zadelen met allerhande bizarre metafysica nog voordat het zelf in staat is zelfstandig kritisch na te denken, vind ik zelf. "

In mijn beleving wordt elk kind opgezadeld met de denkbeelden van de ouders, ik vind dit argument nogal een dooddoener, maar dat is mijn persoonlijke mening.

Benneke ik denk echt dat het nogal apart is om als kind te horen dat de aarde 5000 jaar oud is, een lieve vader in de hemel alles in zes dagen schiep, dat je naar de kerk moet gaan om daar ook in terecht te kunnen komen, een 'eeuwig leven te beŽrven" en dat andere kinderen met een ander geloof daar nooit en te nimmer kans op zullen maken, integendeel, die komen, al zouden het je beste vriendjes zijn, maar helaas die komen allemaal in de hel.

Dat is niet zomaar te vergelijken met niet-religieuze opvattingen.
De religieuze dogma's in het christendom, jodendom en in de islam zijn van een waanzin als een niet-religieus mens nu anno 2019 die niet makkelijk verzinnen zal, en zeker niet zijn/haar kinderen opleggen, met de paplepel ingieten zal.

Probeer het anders eens een voorbeeld te bedenken dat net zo ingrijpend zou kunnen zijn voor de levensbeschouwing en wereldbeschouwing van een kind. Bij de grote godsdiensten draait het om leven of dood, om voor eeuwig met je naasten verbonden te zijn in het eeuwige leven, of eeuwig in het hellevuur door te moeten brengen. En verder draait het om een geweldige berg dwaasheden die bv bij de zogenaamde creationisten voor wetenschap uitgegeven worden. Of je moet geloven dat een profeet over water liep, vissen en brood vermenigvuldigde, aan het kruis stierf maar daarna weer tot leven kwam, doe je dat niet dan ben je een afvallige, een zondaar en kan er niets van je terechtkomen. Ik spreek even vanuit mijn eigen milieu vroeger, maar mutatis mutandis is dat bij moslims en joden zeker niet anders, zeker niet in meer wettische milieus

Verzin eens iets vergelijkbaars binnen de seculiere gedachtensfeer en opvoeding...?

Roman Kent
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

Benneke

Superlid
Superlid
Ma Jul 22, 2019 8:21 pm Reageer met quote

Nicolaas schreef:
"Benneke ik denk echt dat het nogal apart is om als kind te horen dat de aarde 5000 jaar oud is, een lieve vader in de hemel alles in zes dagen schiep, dat je naar de kerk moet gaan om daar ook in terecht te kunnen komen, een 'eeuwig leven te beŽrven" en dat andere kinderen met een ander geloof daar nooit en te nimmer kans op zullen maken, integendeel, die komen, al zouden het je beste vriendjes zijn, maar helaas die komen allemaal in de hel."

Ik vermoed Nicolaas dat je het religieus gedachtegoed van zeer orthodoxe christenen hier omschrijft. Zelfs het reformatorisch geloof is te onderscheiden in de preciezen en de rekkelijken.
Over wat de R.K. kerk hier over verkondigt, moet ik het antwoord schuldig blijven.

annette49.1

Stamgast
Stamgast
Antw.: 687
Ma Jul 22, 2019 10:04 pm Reageer met quote

Maar het Jenaplanscholen en Montessori dan wel laten bestaan?
Ook dat zijn zienswijzen. De een loopt er mee weg en de ander vind het niks.

Is een godsdienst iets anders dan een zienswijze? Kun je dan zeggen, alles afschaffen, alleen traditioneel onderwijs?

Tympaan

Superlid
Superlid
Di Jul 23, 2019 9:30 am Reageer met quote

Inderdaad. Alleen openbaar onderwijs. Twee maar twee blijft in alle gevallen vier en Amsterdam ligt ook altijd op dezelfde locatie. Dus al dat onderscheid is enkel maar tijdverspilling en zaait enkel maar tweestrijd. Religies zijn een vorm van vereniging en dat regelen de ouders zelf maar. En voor hun eigen rekening...

Tympaan

Superlid
Superlid
Di Jul 23, 2019 9:47 am Reageer met quote

Benneke schreef:

Over wat de R.K. kerk hier over verkondigt, moet ik het antwoord schuldig blijven.

Die hielden het een beetje in het vage. Het scheppingsverhaal werd wel verteld maar hun overbrugging naar de werkelijkheid was dat ťťn dag voor God gelijkstond aan een miljoen of miljard jaar voor de mens. Want eerlijk is eerlijk; het 'echte' evolutieverhaal werd ook verteld...

Hoe het nu is zou ik ook niet meer weten. Na de lagere school het ik het contact met de RK geleidelijk aan verloren en vind ik alleen de gebouwen nog interessant......

annette49.1

Stamgast
Stamgast
Di Jul 23, 2019 1:33 pm Reageer met quote

Is het ooit een bezwaar geweest die godsdienstige scholen? Ik hoorde daar vroeger nooit over. Ik zat op een christelijke kleuterschool. De juffrouw vouwde aan het begin van de dag de handen, sprak een gebed uit en na het Amen, zo we gaan in de zandbak spelen.
Dat was het en soms een verhaal.

De ;agere school was openbaar, met een uurtje godsdienstles voor wie van huis uit mocht en volgens mij mocht iedereen, en ik vond het prachtig.

Vriendinnetjes die op een christelijks school zaten waren niet anders dan wij, leerden dezelfde dingen.
Zij die op een gereformeerde school zaten, ja, die waren anders. Die hadden altijd, koud of niet, een rok aan. Verder heb ik niks gemerkt, maar ik kende er eerlijk gezegd ook nauwelijks een van.

Wel weet ik dat het Katholieke en Protestante onderwijs meestal op hoog niveau lag. Maar wanneer is het er in geslopen dat dat onderwijs toch maar moet verdwijnen? Sinds wanneer die stemmen om het op te heffen en van wie zijn die stemmen?

Is dat gekomen toen er Islamitische scholen kwamen?

WillemijnF

Superlid
Superlid
Di Jul 23, 2019 1:46 pm Reageer met quote

Wat is de toegevoegde waarde van een school op religieuze grondslag? Waarom is het belangrijk dat je als katholiek meisje rekenen krijgt tussen andere katholieke kindertjes? Moet de school niet gewoon een afspiegeling zijn van de maatschappij? Is het niet juist belangrijk dat je al vanaf heel jong leert dat er soms verschillend wordt gedacht over bepaalde zaken en dat dat ook mag? Dat het een niet beter of slechter is dan het ander? Zoals een kind ervaart dat de regels bij het vriendje thuis soms anders zijn dan in zijn gezin leert het ook dat het ene kind naar de kerk gaat en het andere niet. En dat het allebei prima is en je vriendje gewoon je vriendje is.

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.

annette49.1

Stamgast
Stamgast
Di Jul 23, 2019 2:17 pm Reageer met quote

Willemijn, jij ziet die waarde niet, en ik heb er geen gebruik van gemaakt, maar anderen zien die waarden wel.
Hier zijn ook diverse lagere scholen in de buurt en ik begrijp van mensen die kinderen hebben dat de Katholieke school het beste onderwijs geeft en de rest nemen ze er dan maar bij.Maar eerlijk gezegd weet ik niet wat zo'n school aan religie doet. Of ze bidden of verhalen vertellen, ik weet het niet.

Maar als een hoog niveau gewaarborgd kan worden ook zonder religieuze inslag of aanslag Smile dan mag het van mij ook.

Alleen ben ik nieuwsgierig naar, wanneer is het begonnen, naar aanleiding van wat, dat de roep om afschaffing sterker wordt.
Want eerlijk gezegd zal het mij een zorg zijn. Maar... ja.. aan de andere kant brengt het toch een zekere scheiding waar je juist meer omgang zou willen zien.

NicolaasP

Superlid
Superlid
Di Jul 23, 2019 2:43 pm Reageer met quote

Benneke schreef:
Nicolaas schreef:
"Benneke ik denk echt dat het nogal apart is om als kind te horen dat de aarde 5000 jaar oud is, een lieve vader in de hemel alles in zes dagen schiep, dat je naar de kerk moet gaan om daar ook in terecht te kunnen komen, een 'eeuwig leven te beŽrven" en dat andere kinderen met een ander geloof daar nooit en te nimmer kans op zullen maken, integendeel, die komen, al zouden het je beste vriendjes zijn, maar helaas die komen allemaal in de hel."

Ik vermoed Nicolaas dat je het religieus gedachtegoed van zeer orthodoxe christenen hier omschrijft. Zelfs het reformatorisch geloof is te onderscheiden in de preciezen en de rekkelijken.

Ik ben in een katholiek milieu opgegroeid waarin mij bovenstaande moraal met de paplepel ingegoten werd, niet zozeer thuis maar wel op school, op de katholieke lagere school, en vervolgens op het katholieke lyceum.
Natuurlijk zijn de scherpe kantjes er in de loop der jaren wat afgesleten maar binnen de meer wettische gemeenschappen -protestants dan wel katholiek of nog weer anders- is dit natuurlijk nog volledig de praktijk.

Je vond het maar 'een dooddoener' van mij dat binnen -de meer wettische- godsdienstige milieus kinderen, heel kleine ukkies, opgevoed worden met behoorlijk wat onzinnige en diep ingrijpende dressaten betrekking hebben op 'het eeuwige gelukzalige leven - of dood en hel' en in datzelfde verband wie en wat wel goed is en wie en wat niet, dat soort diep ingrijpende-vormende/misvormende nonsens komt in niet-godsdienstige gezinnen net zo goed voor meende je

Dus mijn vraag aan jou was: Verzin eens iets vergelijkbaars binnen de seculiere gedachtensfeer en opvoeding...?
Daar gaf je nog geen antwoord op

Roman Kent

Benneke

Superlid
Superlid
Di Jul 23, 2019 2:46 pm Reageer met quote

WillemijnF schreef:
Wat is de toegevoegde waarde van een school op religieuze grondslag? Waarom is het belangrijk dat je als katholiek meisje rekenen krijgt tussen andere katholieke kindertjes? Moet de school niet gewoon een afspiegeling zijn van de maatschappij? Is het niet juist belangrijk dat je al vanaf heel jong leert dat er soms verschillend wordt gedacht over bepaalde zaken en dat dat ook mag? Dat het een niet beter of slechter is dan het ander? Zoals een kind ervaart dat de regels bij het vriendje thuis soms anders zijn dan in zijn gezin leert het ook dat het ene kind naar de kerk gaat en het andere niet. En dat het allebei prima is en je vriendje gewoon je vriendje is.

De toegevoegde waarde is onder meer de keuze vrijheid van de ouders om hun kinderen, naar die school te sturen, die overeenkomt met hun eigen normen en waarden.
Net zo goed als andere ouders de vrijheid hebben hun kinderen naar een vrije school, gebaseerd op de ideeŽn van Rudolf Steiner, te sturen.

Het is niet aan andere ouders, of de overheid om te bepalen naar wat voor een soort school de kinderen van een ander gaan. Dat is de kern van het grondrecht van vrijheid van onderwijs.

Oude termen uit de tijd van Drees worden hier weer opgepoetst, zoals "Onverdeeld naar de openbare school."

Daarnaast wordt er niemand benadeeld als er scholen bestaan, gebaseerd op religieuze of andere overtuigingen.

WillemijnF

Superlid
Superlid
Di Jul 23, 2019 2:50 pm Reageer met quote

annette49 schreef:
Willemijn, jij ziet die waarde niet, en ik heb er geen gebruik van gemaakt, maar anderen zien die waarden wel.
Hier zijn ook diverse lagere scholen in de buurt en ik begrijp van mensen die kinderen hebben dat de Katholieke school het beste onderwijs geeft en de rest nemen ze er dan maar bij.Maar eerlijk gezegd weet ik niet wat zo'n school aan religie doet. Of ze bidden of verhalen vertellen, ik weet het niet.

Maar als een hoog niveau gewaarborgd kan worden ook zonder religieuze inslag of aanslag Smile dan mag het van mij ook.

Alleen ben ik nieuwsgierig naar, wanneer is het begonnen, naar aanleiding van wat, dat de roep om afschaffing sterker wordt.
Want eerlijk gezegd zal het mij een zorg zijn. Maar... ja.. aan de andere kant brengt het toch een zekere scheiding waar je juist meer omgang zou willen zien.

Pff tik ik moeizaam een lap tekst op mijn mobieltje in de auto.. Bobbel in de weg, tekst weg.
Nog eens: ik ben altijd al voorstander geweest van uitsluitend openbaar onderwijs om redenen die ik eerder noemde, vanuit mijn maatschappijvisie dus. Daarnaast was het bekostigingssysteem zo ingericht dat het ten nadele was van het openbaar onderwijs.
Deze mening bestaat al jaren binnen het onderwijs, dus niet pas sinds de komst van islamitische scholen.
Vwb islamitische scholen huldig ik het standpunt dat zij evenveel bestaansrecht hebben als christelijke scholen, dus wat mij betreft afschaffen, maar alleen als dat ook voor christelijke scholen geldt.

WillemijnF

Superlid
Superlid
Di Jul 23, 2019 2:58 pm Reageer met quote

Benneke schreef:
WillemijnF schreef:

De toegevoegde waarde is onder meer de keuze vrijheid van de ouders om hun kinderen, naar die school te sturen, die overeenkomt met hun eigen normen en waarden.
Net zo goed als andere ouders de vrijheid hebben hun kinderen naar een vrije school, gebaseerd op de ideeŽn van Rudolf Steiner, te sturen.

Het is niet aan andere ouders, of de overheid om te bepalen naar wat voor een soort school de kinderen van een ander gaan. Dat is de kern van het grondrecht van vrijheid van onderwijs.

Oude termen uit de tijd van Drees worden hier weer opgepoetst, zoals "Onverdeeld naar de openbare school."

Daarnaast wordt er niemand benadeeld als er scholen bestaan, gebaseerd op religieuze of andere overtuigingen.

Tja en dat laatste klopt dus niet helemaal, maar dan ga ik herhalen..
Wat is het verschil in normen en waarden tussen christelijke mensen en niet gelovigen? Tussen katholieke gezinnen en protestantse? Ik vraag het me echt af. Het klinkt een beetje alsof christelijke mensen zichzelf een beter soort vinden. Gaat het er niet om dat elk kind recht heeft op het allerbeste van ons, het beste onderwijs dus? Gaat het niet om de kwaliteit van het gebodene en niet om of de juf een hoofddoekje draagt of homoseksueel is of lid van een kerk?

Pagina 2 van 6 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Plaats reactie