Schaf godsdienstvrijheid af als de vrijheid je lief is
Filosofie & wetenschap
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende Plaats reactie

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 5128
Di Jul 23, 2019 3:00 pm Reageer met quote

Benneke schreef:

Daarnaast wordt er niemand benadeeld als er scholen bestaan, gebaseerd op religieuze of andere overtuigingen.

Kinderen worden in zowel cognitief als sociaal opzicht enorm benadeeld door religieuze lariekoek die voor wetenschap/dogma's/absolute waarheden verkocht worden.

Je stelt dat buiten het godsdienstig onderwijs zulks net zozeer plaatsvindt maar geef eens voorbeelden?

'Hate is never right, and love is never wrong.'

Roman Kent
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

Advertentie

annette49.1

Stamgast
Stamgast
Antw.: 687
Di Jul 23, 2019 3:36 pm Reageer met quote

Willemijn, dat klinkt logisch, als je islamitisch onderwijs afschaft dan ook de rest natuurlijk. Hoewel je ook kunt zeggen dat chr scholen cultuurgoed zijn en daarom bewaard moeten blijven. Maar nee, dat zal niet gaan, en dat begrijp ik.

Nicolaas schreef:Kinderen worden in zowel cognitief als sociaal opzicht enorm benadeeld door religieuze lariekoek die voor wetenschap/dogma's/absolute waarheden verkocht worden.

Ik weet niet wat jij allemaal geleerd hebt, maar volgens mij inderdaad onzin. Maar religie is vaak niet zo zeer onzin, maar in die religie is veel onwetendheid en wordt iets onzin.
Een goede vriend van me is cultureel antropoloog en hield een lezing over Schepping en Evolutue, een lastig duo.
Het was interessant en kwam hier op neer, dat wetenschap nog lang niet alles heeft ontdekt en van de schepping niet alles begrepen.

Als je je meer verdiept in beiden zie je dat het alemaal zo'n onzin nog niet is, de onzin is dat leiders van kerken niet altijd graag hebben dat je je te veel verdiept. Bovendien is die bijbel, om het daar maar even bij te houden, geen westers boek. Het is een Joods boek en je zou van uit hun standpunt moeten lezen of uitleggen.

En dat kan dan jammer zijn als je op een religieuze school zit en je krijgt maar een beetje stof en niet over meer kunt praten en dan kom je tot de conclusie dati ets lariekoek is.

En dan... ik twijfel... dan kun je religie maar beter nergens op school doen, of zo als ik kreeg, een uurtje in de week om nog iets te leren over het christelijke wat hier ooit normaal was. Een soort geschiedenis misschien?

Natuurlijk wordt er buiten scholen om ook veel onzin vertelt. Lees de kranten er maar op na Smile

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

WillemijnF

Superlid
Superlid
Antw.: 4601
Di Jul 23, 2019 4:00 pm Reageer met quote

Wat jij stelt is nu precies de reden dat ik vind dat geloofsopvoeding thuis hoort en niet op school. Volgens mij dan. Ik ben het zeker niet eens met Nicolaas dat er klinkklare onzin wordt verkondigd, daarvoor acht ik mijn collega's veel te hoog. Maar juist omdat er verschillende geloven zijn én visies op o.m. de schepping kun je niet één visie als enige waarheid doceren. Dat zijn zaken waar een kind uiteindelijk zelf zijn weg in moet vinden. Op school kun je kinderen vertellen over het bestaan van de verschillende godsdiensten, zonder waardeoordeel, dus zeker niets benoemen als onzin. Evt. humanistisch vormingsonderwijs zou daar een rol in kunnen spelen.

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.
Godfried Bomans 1913-1971

Benneke

Superlid
Superlid
Antw.: 8238
Di Jul 23, 2019 4:02 pm Reageer met quote

Nicolaas schreef:

"Je vond het maar 'een dooddoener' van mij dat binnen -de meer wettische- godsdienstige milieus kinderen, heel kleine ukkies, opgevoed worden met behoorlijk wat onzinnige en diep ingrijpende dressaten betrekking hebben op 'het eeuwige gelukzalige leven - of dood en hel' en in datzelfde verband wie en wat wel goed is en wie en wat niet, dat soort diep ingrijpende-vormende/misvormende nonsens komt in niet-godsdienstige gezinnen net zo goed voor meende je"

Dat jij kennelijk niets hebt met het christelijk geloof is een keuze die je hebt gemaakt Nicolaas. Om dan voor mensen die wel het christelijk geloof aanhangen termen te bezigen zoals: "diep ingrijpende-vormende/misvormende nonsens" vind ik nogal respectloos naar andersdenkenden.
Op die manier wordt het lastig een discussie over dit onderwerp te voeren.

Wie vrolijk is, laadt de schijn op zich oppervlakkig te zijn. (Godfried Bomans)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

dagmar57

Superlid
Superlid
Antw.: 3184
Di Jul 23, 2019 4:03 pm Reageer met quote

Quote:
De vraag kan worden gesteld of de vrijheid van onderwijs, zoals geregeld in artikel 23, niet strijdig is met andere waarden in onze samenleving. De vrijheid van onderwijs biedt niet-openbare scholen immers de mogelijkheid hun eigen normen- en waardenstelsel uit te dragen
Het openbaar onderwijs kent een waarborg voor toegankelijkheid voor alle leerlingen, zonder onderscheid naar godsdienst of levensbeschouwing. Feitelijk kunnen openbare scholen geen leerlingen weigeren. Het bijzonder onderwijs mag aan ouders van leerlingen vragen de grondslag en de richting van de school te onderschrijven. De vrijheid voor bijzondere scholen om leerlingen te weigeren, is dus veel groter. Openbare scholen krijgen daardoor bijvoorbeeld meer toeloop van leerlingen van niet-Nederlandse herkomst.

https://www.denederlandsegrondwet.nl/id/vi9fk3zv7nq4/vrijheid_van_onderwijs_in_de_grondwet

Je kunt dus spreken van onvrijheid als bepaalde scholen op basis van hun overtuiging (welke dan ook) kinderen mogen weigeren.
Ouders hebben dus niet de vrijheid hun kind op welke school dan ook te plaatsen, openbaar onderwijs mag niemand weigeren, bijzonder onderwijs wel. Dat is dus rechtsongelijkheid!

Bovendien op school kom je voor algemeen onderwijs, niet om religieus onderlegd te worden.

Benneke

Superlid
Superlid
Di Jul 23, 2019 4:20 pm Reageer met quote

Dagmar schreef:

"Bovendien op school kom je voor algemeen onderwijs, niet om religieus onderlegd te worden."

Dat algemeen onderwijs krijg je op elke school natuurlijk. De vrijheid van onderwijs laat toe dat iedere ouder een keuze kan en mag maken of er al dan niet een religieuze basis is voor voor een school waar hun kind naar toe gaat.
Gelet op het aantal christelijke scholen in Nederland blijkt er mijns inziens een duidelijke behoefte te zijn aan dit soort scholen.

dagmar57

Superlid
Superlid
Di Jul 23, 2019 4:28 pm Reageer met quote

Benneke schreef:
Dagmar schreef:

"Bovendien op school kom je voor algemeen onderwijs, niet om religieus onderlegd te worden."

Dat algemeen onderwijs krijg je op elke school natuurlijk. De vrijheid van onderwijs laat toe dat iedere ouder een keuze kan en mag maken of er al dan niet een religieuze basis is voor voor een school waar hun kind naar toe gaat.
En wat dan als je b.v. als moslimouder je kind naar een christelijke school in de buurt wilt doen uit praktische overwegingen ipv op religieuze grondslag? Dan mag die bijzondere school dat weigeren op basis van hun overtuiging/geloof dat een moslimgeloof niet past op die school. Ook al zouden die moslimouders het geen probleem vinden dat hun kind op een bijzondere christelijke school zit, omdat ze een school in de buurt belangrijker vinden dan hun religieuze overtuiging.
En idem dito omgekeerd, een christelijk kind op een islamitische school.
Andersom mag het namelijk niet, een openbare school mag niemand weigeren.
Waar blijf je dan met de vrijheid van ouders om te kiezen?
Niet iedere ouder kiest uit religieuze overweging een school, praktische overwegingen spelen vaak ook een rol

WillemijnF

Superlid
Superlid
Di Jul 23, 2019 4:33 pm Reageer met quote

Ja dat is zoals ik ook al aangaf, hoewel ook niet elke school zo streng in de leer is wordt er wel degelijk op oneigenlijke gronden een beroep gedaan op dit recht op weigeren. Ik heb echt zelf meegemaakt dat een Turks meisje werd geweigerd waar een autochtoon meisje dat evenmin uit een protestants gezin kwam werd aangenomen. Dat laatste meisje kwam van mijn school en had ook nog prima toetsscores. Reken maar dat dat een rol speelt.
Maar de kern van mijn visie op dit onderwerp is toch dat we het in dit land en op deze wereld het met elkaar moeten zien te rooien. Dan past het niet om al op 4 jarige leeftijd te selecteren in welk gebouw jij onderwijs moet krijgen. Daar lijkt dan toch de angst onder te zitten dat kinderen misschien dingen krijgen te horen die anders zijn dan wat jij hen als waarheid wil meegeven.

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.

Laatst aangepast door WillemijnF op Di Jul 23, 2019 4:38 pm, in totaal 1 keer bewerkt

annette49.1

Stamgast
Stamgast
Di Jul 23, 2019 4:37 pm Reageer met quote

Wat ik me afvraag, hoe is het met de omgang op chr scholen ten opzichte van openbare.

Doen ze op die school ook aan het bij de voornam noemen van leerkrachten? Worden er grenzen gesteld wat kleding betreft? Woordgebruik?

Ik ben niet zo'n moraaljonkvrouw, maar als ik soms hoor wat mensen eruit gooien, dan vind ik een school waar je geleerd wordt het niet te doen toch wel wat hebben. Zijn er regels voor kleding enz.

Hoe is het op de biblebelt? Ik hoorde toch wel dat het onderwijs daar op hoog niveau ligt, de dorpen en stadjes welvarend, zal dus wel ergens goed gaan.
Ik vraag het me dus af hé.

Ja, natuurlijk krijg je vanuit een bepaald gezichtspunt onderwijs, richting. Maar is dat op openbare scholen anders? Ik weet dat er een vereniging is, waar veel leerlingen/studenten zich bij aansluiten omdat ze het openbaar onderwijs erg links vinden. Dus ook een richting.
Als deze jongelui ooit les gaan geven zal het misschien weer rechts zijn.
Je ontkomt er niet aan, je krijgt altijd iets mee. Maar daarom heb je zelf hersens gekregen.

dagmar57

Superlid
Superlid
Di Jul 23, 2019 4:54 pm Reageer met quote

WillemijnF schreef:
Ja dat is zoals ik ook al aangaf, hoewel ook niet elke school zo streng in de leer is wordt er wel degelijk op oneigenlijke gronden een beroep gedaan op dit recht op weigeren.
Ik wilde alleen even ingaan op dat er gezegd wordt dat iedere ouder alle vrijheid heeft om zijn/haar kind op welke school dan ook te plaatsen, want dat is dus niet zo.
Maar de kern van mijn visie op dit onderwerp is toch dat we het in dit land en op deze wereld het met elkaar moeten zien te rooien. Dan past het niet om al op 4 jarige leeftijd te selecteren in welk gebouw jij onderwijs moet krijgen. Daar lijkt dan toch de angst onder te zitten dat kinderen misschien dingen krijgen te horen die anders zijn dan wat jij hen als waarheid wil meegeven.

Mijn hoofdpunt in deze is, dat ik vind dat godsdienst/levensovertuiging niet thuis horen in het onderwijs, dat zijn prive normen en waarden.

Wel ben ik het geheel met je eens, dat het belangrijk is dat kinderen op school leren omgaan met allerlei religies/levensovertuigingen/ etnische achtergronden etc, daar worden alle kinderen alleen maar beter van, want het is zoals je zegt, ze moeten samen de wereld leefbaar maken, het is hun toekomst en waar kunnen ze daar mee beter beginnen als samen op school..

WillemijnF

Superlid
Superlid
Di Jul 23, 2019 4:55 pm Reageer met quote

Ik heb geen idee wat het verschil is tussen een linkse, rechtse of gereformeerde tafel van 4. Ik ben ook niet bekend met linkse of rechtse afsplitsingen binnen het openbaar onderwijs. Ik ken alleen een politicus die daarin wil sturen, maar dat is een ander onderwerp. Voor wat betreft de schoolresultaten verwijs ik naar de site van de inspectie. Kijk en oordeel zelf.

dagmar57

Superlid
Superlid
Di Jul 23, 2019 4:58 pm Reageer met quote

annette49 schreef:

Ja, natuurlijk krijg je vanuit een bepaald gezichtspunt onderwijs, richting. Maar is dat op openbare scholen anders? Ik weet dat er een vereniging is, waar veel leerlingen/studenten zich bij aansluiten omdat ze het openbaar onderwijs erg links vinden.

Openbaar onderwijs is noch links noch rechts, het heeft geen politieke kleur!

WillemijnF

Superlid
Superlid
Di Jul 23, 2019 5:02 pm Reageer met quote

dagmar57 schreef:
WillemijnF schreef:
Ja dat is zoals ik ook al aangaf, hoewel ook niet elke school zo streng in de leer is wordt er wel degelijk op oneigenlijke gronden een beroep gedaan op dit recht op weigeren.
Ik wilde alleen even ingaan op dat er gezegd wordt dat iedere ouder alle vrijheid heeft om zijn/haar kind op welke school dan ook te plaatsen, want dat is dus niet zo.

Mijn hoofdpunt in deze is, dat ik vind dat godsdienst/levensovertuiging niet thuis horen in het onderwijs, dat zijn prive normen en waarden.

Wel ben ik het geheel met je eens, dat het belangrijk is dat kinderen op school leren omgaan met allerlei religies/levensovertuigingen/ etnische achtergronden etc, daar worden alle kinderen alleen maar beter van, want het is zoals je zegt, ze moeten samen de wereld leefbaar maken, het is hun toekomst en waar kunnen ze daar mee beter beginnen als samen op school..

Ik bedoelde te zeggen ( bij jouw eerste punt) dat ik eerder in deze discussie ook al heb gezegd dat die keuzevrijheid er niet voor elke ouder is, ondanks de acceptatieplicht.

WillemijnF

Superlid
Superlid
Di Jul 23, 2019 5:03 pm Reageer met quote

dagmar57 schreef:
WillemijnF schreef:

Ik bedoelde te zeggen ( bij jouw eerste punt) dat ik eerder in deze discussie ook al heb gezegd dat die keuzevrijheid er niet voor elke ouder is, ondanks de acceptatieplicht.

annette49.1

Stamgast
Stamgast
Di Jul 23, 2019 5:05 pm Reageer met quote

Het HOORT niet links of rechts te zijn, maar kan het wel zijn, afhankelijk hoe een leerkracht uitdraagt.

Bijna iedereen die iets onderwijst doet dat met eigen inzicht. 2+2 zal vier blijven, dat begrijpen jullie ook wel. Maar met bv geschiedenis, maatschappijleer speelt eigen gedachtegoed mee.

Dat geldt voor christenen, moslims en ook bij openbare scholen.

luciaT.1

Stamgast
Stamgast
Antw.: 766
Di Jul 23, 2019 5:08 pm Reageer met quote

---------------------

Laatst aangepast door luciaT.1 op Wo Jul 24, 2019 1:14 pm, in totaal 1 keer bewerkt

luciaT.1

Stamgast
Stamgast
Di Jul 23, 2019 5:30 pm Reageer met quote

----------------------

Laatst aangepast door luciaT.1 op Wo Jul 24, 2019 1:35 pm, in totaal 1 keer bewerkt

luciaT.1

Stamgast
Stamgast
Di Jul 23, 2019 5:32 pm Reageer met quote

Benneke schreef:

Dat jij kennelijk niets hebt met het christelijk geloof is een keuze die je hebt gemaakt Nicolaas. Om dan voor mensen die wel het christelijk geloof aanhangen termen te bezigen zoals: "diep ingrijpende-vormende/misvormende nonsens" vind ik nogal respectloos naar andersdenkenden.
Op die manier wordt het lastig een discussie over dit onderwerp te voeren.

Zo ervaar ik het dus ook.

Laatst aangepast door luciaT.1 op Wo Jul 24, 2019 1:36 pm, in totaal 1 keer bewerkt

luciaT.1

Stamgast
Stamgast
Di Jul 23, 2019 5:35 pm Reageer met quote

annette49 schreef:
Het HOORT niet links of rechts te zijn, maar kan het wel zijn, afhankelijk hoe een leerkracht uitdraagt.

Bijna iedereen die iets onderwijst doet dat met eigen inzicht. 2+2 zal vier blijven, dat begrijpen jullie ook wel. Maar met bv geschiedenis, maatschappijleer speelt eigen gedachtegoed mee.

Dat geldt voor christenen, moslims en ook bij openbare scholen.

Klopt! Die ervaring had ik op de MULO vroeger ook.

Benneke

Superlid
Superlid
Di Jul 23, 2019 6:19 pm Reageer met quote

Dagmar schreef:
"Mijn hoofdpunt in deze is, dat ik vind dat godsdienst/levensovertuiging niet thuis horen in het onderwijs, dat zijn prive normen en waarden."

Dat is een mening die je mag hebben Dagmar. Niet iedereen deelt die mening en wil dat juist wel. Om die reden lijkt het mij ook een groot goed dat de vrijheid van onderwijs in de grondwet werd vast gelegd.
Daardoor heeft iedere ouder de vrijheid om zelf een keuze te maken en zijn kinderen naar een school te sturen, die hij verkiest en passend is in de levensovertuiging die hij prefereert.

Pagina 3 van 6 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Plaats reactie