Schaf godsdienstvrijheid af als de vrijheid je lief is
Filosofie & wetenschap
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende Plaats reactie

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 28662
Di Jul 23, 2019 7:12 pm Reageer met quote

Benneke schreef:

Dat is een mening die je mag hebben Dagmar. Niet iedereen deelt die mening en wil dat juist wel. Om die reden lijkt het mij ook een groot goed dat de vrijheid van onderwijs in de grondwet werd vast gelegd.
Daardoor heeft iedere ouder de vrijheid om zelf een keuze te maken en zijn kinderen naar een school te sturen, die hij verkiest en passend is in de levensovertuiging die hij prefereert.

En zo blijf je de dus de tegenstellingen bewerkstelligen die je niet wil. Op de katholieke school worden de katholieken als de beste mensen beschouwd, op de protestante scholen hebben de protestanten de enige echte waarheid en bij de islamitische scholen idem dito...

Je kan het als een taak van de overheid beschouwen dat kinderen goed onderwijs krijgen. Maar het is geen taak van de overheid om een religie aan de man te brengen en te bekostigen...

Faber quisque fortunae suae
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

Benneke

Superlid
Superlid
Antw.: 8239
Di Jul 23, 2019 7:51 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:

"En zo blijf je de dus de tegenstellingen bewerkstelligen die je niet wil. Op de katholieke school worden de katholieken als de beste mensen beschouwd, op de protestante scholen hebben de protestanten de enige echte waarheid en bij de islamitische scholen idem dito... "

In de straat waar ik ben geboren, woonde mensen met en zonder geloofsovertuiging. Sommige kinderen gingen naar de openbare school, andere naar een katholieke school en weer enkele naar een protestantse school.
Als kind heb ik nooit iets van een tegenstelling in wat voor vorm ook gemerkt. Je speelde gewoon buiten op straat met de andere kinderen uit de straat.
De mensen in de straat gingen bij elkaar op de koffie of pasten soms op de kinderen. Je ging samen naar de speeltuin in de buurt. Het enige verschil was dat er naar verschillende scholen werd gegaan. Nooit gemerkt dat dit ook maar een isue was.

Wie vrolijk is, laadt de schijn op zich oppervlakkig te zijn. (Godfried Bomans)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

JanRutgers.1

Regelmatige bezoeker
Regelmatige bezoeker
Antw.: 95
Di Jul 23, 2019 7:59 pm Reageer met quote

Het "Onverdeeld naar het Openbaar Onderwijs", dat is mij met de paplepel ingegoten en die slogan heeft voor mij nog niets aan kracht ingeboet.
Het instituut kerk, daar wil ik niets, maar dan ook helemaal niets mee te maken hebben. Betekent dat, dat ik ik een ongelovige hond ben? Nou ik dacht het niet, maar waar ik dan wel in geloof, dat is mijn privé aangelegenheid en gaat derden niet aan.

Mijn kleinkinderen, wonend in een kleine gemeenschap in Twenthe, waar de pastoor nog een soort van godheid is, ja ook nu nog, gingen naar de dichtstbij zijnde school en deze was op Rooms Katholieke basis. Hun ouders zijn oecumenisch getrouwd, mijn dochter was Doopsgezind en haar echtgenoot RK. Tot zover waren er weinig strubbelingen, maar dat veranderde snel. Bij de voorbereidingen op de RK hoogtij dagen werden de kleinkinderen buitengesloten, mochten niet mee doen.
Pas nadat de kinderen werden gedoopt in de RK kerk, veranderde het en mochten ze mee doen.
Toen was ik nog lidmaat van de Doopsgezinde gemeente en heb e.e.a. met afschuw aangezien. Ik vond en vind ook nu nog steeds, dat ik in die zaken geen rol had te vervullen, de ouders waren volwassen en zelf verantwoordelijk voor wat er gebeurde.
Wel zijn wij uit principe niet aanwezig geweest bij het dopen van de kleinkinderen. Doopsgezinden erkennen de kinderdoop niet.

Vandaar, dat ik een fel verklaard tegenstander ben van elke invloed van religie (welke dan ook) binnen het onderwijs.

Better steande stjerre, dan op de knibbels libben.

dagmar57

Superlid
Superlid
Antw.: 3196
Di Jul 23, 2019 8:36 pm Reageer met quote

Benneke schreef:
Dagmar schreef:
"Mijn hoofdpunt in deze is, dat ik vind dat godsdienst/levensovertuiging niet thuis horen in het onderwijs, dat zijn prive normen en waarden."

Dat is een mening die je mag hebben Dagmar. Niet iedereen deelt die mening en wil dat juist wel. Om die reden lijkt het mij ook een groot goed dat de vrijheid van onderwijs in de grondwet werd vast gelegd.
Daardoor heeft iedere ouder de vrijheid om zelf een keuze te maken en zijn kinderen naar een school te sturen, die hij verkiest en passend is in de levensovertuiging die hij prefereert.

Natuurlijk mag iedereen in deze discussie zijn/haar eigen mening hebben, leve de vrijheid van meningsuiting. Very Happy

Waar het mij om ging is dat die vrijheid van onderwijs niet altijd voor alle ouders geldt.
In de praktijk is het zo dat kinderen wel op bijzondere scholen geweigerd mogen worden en op openbare scholen niet.
(ik gaf al eerder aan dat religie/levensovertuiging niet altijd de doorslaggevende factor hoeft te zijn, dit kan ook de woonomgeving/buurt zijn)
Vind je dat geen rechtsongelijkheid dan?
Ik ben geïnteresseerd hoe jij als voorstander van die wet op vrijheid van onderwijs over bovenstaande denkt.

annette49.1

Stamgast
Stamgast
Antw.: 687
Di Jul 23, 2019 9:00 pm Reageer met quote

Ik geloof niet dat christelijke scholen andersdenkenden afwijzen of weigeren.
Wel vraag ik me af waarom ik naar een school zou willen als ik niet achter de richting sta.
Juist Protestanten en Katholieken passen dingen aan voor hun Islamitische leerlingen, dus ze zijn er wel degelijk.
.

Benneke

Superlid
Superlid
Antw.: 8239
Di Jul 23, 2019 9:49 pm Reageer met quote

Dagmar vroeg mij:

"Vind je dat geen rechtsongelijkheid dan?
Ik ben geïnteresseerd hoe jij als voorstander van die wet op vrijheid van onderwijs over bovenstaande denkt."

Uit mijn eigen schooltijd weet ik dat het onderwijzend personeel achter de doelstellingen van de school moest staan. De lagere school die ik bezocht van1948 tot 1954, was een school op reformatorische grondslag. Ook in die tijd zaten er kinderen in mijn klas, waarvan de ouders niet kerkelijk waren.

Uit eigen ervaring kan ik dus niet spreken. Dat het voorkomt dat er op bijzondere scholen kinderen worden geweigerd, vind ik zelf om het zachtjes uit te drukken nogal schandalig.
In kleinere plaatsen, waar maar één school staat en dat blijkt dan een school met de bijbel te zijn, vind ik dat die in zijn geheel geen kinderen mag weigeren. Mijn mening is dan dat je een kind niet de dupe laat worden van verschillende inzichten tussen de ouders en de school.

Wie vrolijk is, laadt de schijn op zich oppervlakkig te zijn. (Godfried Bomans)

dagmar57

Superlid
Superlid
Di Jul 23, 2019 10:10 pm Reageer met quote

Benneke schreef:

Dat het voorkomt dat er op bijzondere scholen kinderen worden geweigerd, vind ik zelf om het zachtjes uit te drukken nogal schandalig.
Mijn mening is dan dat je een kind niet de dupe laat worden van verschillende inzichten tussen de ouders en de school.

Ondanks dat we een verschillende mening hebben over de grondwet betreffende vrijheid van onderwijs, zijn we het over bovenstaande geheel eens.

luciaT.1

Stamgast
Stamgast
Antw.: 766
Di Jul 23, 2019 10:20 pm Reageer met quote

--------------------------

Laatst aangepast door luciaT.1 op Wo Jul 24, 2019 1:30 pm, in totaal 1 keer bewerkt

luciaT.1

Stamgast
Stamgast
Di Jul 23, 2019 10:38 pm Reageer met quote

-----------------------

Laatst aangepast door luciaT.1 op Wo Jul 24, 2019 1:37 pm, in totaal 1 keer bewerkt

annette49.1

Stamgast
Stamgast
Antw.: 687
Di Jul 23, 2019 11:07 pm Reageer met quote

Ik had best graag denk ik naar een mormoonse school gewild, maar die was te ver weg Smile

Maar op de katholieke scholen en misschien op de christelijke vierden ze zo mooi kerst hoorde ik dan. Toneelstukje over het kerstverhaal. Verschrikkelijk mooi leek me. En ook die andere dingen.

Maar mijn kleindachter woont bij ons en gaat vanaf september naar de Vavo, in Rotterdam. Ik ben met haar mee geweest en dat is een openbare school, en enorm gemengd. Zij is een van de weinige blanke leerlingen. Maar wat ik ervan gezien heb, was het wel heel leuk. Serieuze mensen die iets wilden bereiken. Ik zag zo goed als geen religieuze kenmerken. Ik ben benieuwd.

Tympaan

Superlid
Superlid
Wo Jul 24, 2019 11:29 am Reageer met quote

Benneke schreef:
Tympaan schreef:

"En zo blijf je de dus de tegenstellingen bewerkstelligen die je niet wil. Op de katholieke school worden de katholieken als de beste mensen beschouwd, op de protestante scholen hebben de protestanten de enige echte waarheid en bij de islamitische scholen idem dito... "

In de straat waar ik ben geboren, woonde mensen met en zonder geloofsovertuiging. Sommige kinderen gingen naar de openbare school, andere naar een katholieke school en weer enkele naar een protestantse school.
Als kind heb ik nooit iets van een tegenstelling in wat voor vorm ook gemerkt. Je speelde gewoon buiten op straat met de andere kinderen uit de straat.
De mensen in de straat gingen bij elkaar op de koffie of pasten soms op de kinderen. Je ging samen naar de speeltuin in de buurt. Het enige verschil was dat er naar verschillende scholen werd gegaan. Nooit gemerkt dat dit ook maar een isue was.

Dat komt waarschijnlijk omdat de meeste mensen hun gezonde verstand vóór laten gaan op hun geloofslesjes. Dat was bij ons in de buurt niet anders. Voordeel van een grote stad.

Maar dat het ook anders kan gaan laat het verhaal van JanRutgers wel zien.

En dat pleit dan juist voor het afschaffen van al die aparte scholen. En wat is de zin er in deze tijd nog van? De verzuiling van de maatschappij is toch al zo goed als verleden tijd.

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 5139
Wo Jul 24, 2019 12:27 pm Reageer met quote

Wanneer we als volwassene iets willen leren, bv een nieuwe taal, zoeken we dan naar een cursus die aansluit op 'ons geloof'?

Waarom zou je dat ten aanzien van kinderen willen, die zelfs nog niet eens in staat zijn 'jouw' 'jullie' (de ouders) geloofs-keuze zelfstandig kritisch te bezien?

Waarom moet die onzin er bij komen, terwijl dat het kind in kwestie alleen maar hinderen kan, onvrij maken, beperken zal ?
Je wil dat op school alvast jouw godsdienstgeurtje eraan gegeven wordt?

Wat is het belang hiervan?

Oke, kunnen we natuurlijk weer de discussie gaan proberen te verwateren...je hebt ook montesori en antroposofisch onderwijs en wellicht nog meer bijzonder onderwijs op niet-godsdienstige leest geschoeid. Maar mijn vragen blijven dezelfde. Wanneer jij als volwassene iets leren wilt, zoek je dan naar een Monteresori cursus, of een antroposofische cursus spaans engels wat het ook zij?
Waarom zou je dat voor je kind wél willen mbt tot diens rekenvaardigheid, taalvaardigheid, wiskunde enz...?

Wanneer je je kind al op zou willen zadelen met de metafysische onzin waar je spijtig genoeg zelf mogelijk helaas door gevormd of door behept bent kun je dat dan niet beter binnen de prive-sfeer houden?

Waaróm bijzonder onderwijs?

'Hate is never right, and love is never wrong.'

Roman Kent
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

Tympaan

Superlid
Superlid
Wo Jul 24, 2019 12:39 pm Reageer met quote

dagmar57 schreef:

Waar het mij om ging is dat die vrijheid van onderwijs niet altijd voor alle ouders geldt.
In de praktijk is het zo dat kinderen wel op bijzondere scholen geweigerd mogen worden en op openbare scholen niet.
(ik gaf al eerder aan dat religie/levensovertuiging niet altijd de doorslaggevende factor hoeft te zijn, dit kan ook de woonomgeving/buurt zijn)
Vind je dat geen rechtsongelijkheid dan?
Ik ben geïnteresseerd hoe jij als voorstander van die wet op vrijheid van onderwijs over bovenstaande denkt.

Maar waarom zou je dat willen? Vanwege buurt of woonomgeving kan een argument zijn. Maar haal je dan niet een groter probleem in huis? Aangenomen dat je zelf niet gelovig bent. Dan komt je kind thuis met verhalen over een god die bestaat en dat je naar de kerk moet en als je dat niet doet kom je in de hel...

Hoe wil je daar mee omgaan met je kind. Vertel je hem/haar hoe je er zelf over denkt? Of huichel je die zes of acht jaar dat die basisschool duurt maar een beetje mee. En dan zal je als beide ouders ook nog hetzelfde moeten zeggen anders weet het kind het helemaal niet meer...

Ik zou het niet weten..

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 5139
Wo Jul 24, 2019 12:46 pm Reageer met quote

dagmar57 schreef:
https://www.trouw.nl/religie-en-filosofie/schaf-godsdienstvrijheid-af-als-de-vrijheid-je-lief-is~a67c9c74/

Quote:

De Vlaamse filosoof Maarten Boudry keert zich tegen de wettelijk geregelde godsdienstvrijheid: ze is een onding.
Deze hele discussie is onzinnig. Ik ben nogal gesteld op onze vrijheden, maar van mij mag godsdienstvrijheid op de schop. Want is ze in het beste geval Nutteloos, maar meestal Arbitrair, Discriminerend en uiteindelijk Absurd. Met een handige afkorting: NADA.

Helemaal, helemaal mee eens!

Quote:
Deze hele discussie is onzinnig. Ik ben nogal gesteld op onze vrijheden, maar van mij mag godsdienstvrijheid op de schop. Want is ze in het beste geval Nutteloos, maar meestal Arbitrair, Discriminerend en uiteindelijk Absurd. Met een handige afkorting: NADA.

(...)(...)(...) Alle vrijheden waarop gelovigen aanspraak kunnen maken, zitten al verankerd in de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens (vooral de vrijheid van gedachte en geweten, en die van vereniging , artikelen 18, 19 & 20). Meningen horen vrij te zijn, ongedacht of ze nu religieus heten of niet. Ieder mens geniet de vrijheid om eender welke mening aan te hangen en publiek uit te dragen, met de symbolen en kentekenen die hij of zij zelf kiest, voor zover daarmee geen andere rechten en vrijheden mee in het gedrang komen. Religieuze meningen en expressies vallen daar automatisch onder, waardoor een speciale grondwettelijke bescherming overbodig wordt.

dat dit het onderwerp hier is

'Hate is never right, and love is never wrong.'

Roman Kent
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

luciaT.1

Stamgast
Stamgast
Wo Jul 24, 2019 1:10 pm Reageer met quote

------------------------

Laatst aangepast door luciaT.1 op Wo Jul 24, 2019 1:39 pm, in totaal 2 keer bewerkt

luciaT.1

Stamgast
Stamgast
Wo Jul 24, 2019 1:31 pm Reageer met quote

-----------------------------------

luciaT.1

Stamgast
Stamgast
Wo Jul 24, 2019 1:31 pm Reageer met quote

------------------------------

luciaT.1

Stamgast
Stamgast
Wo Jul 24, 2019 1:32 pm Reageer met quote

----------------------------------

luciaT.1

Stamgast
Stamgast
Wo Jul 24, 2019 1:33 pm Reageer met quote

[quote="luciaT..1"]
dagmar57 schreef:
https://www.trouw.nl/religie-en-filosofie/schaf-godsdienstvrijheid-af-als-de-vrijheid-je-lief-is~a67c9c74/

Quote:

De Vlaamse filosoof Maarten Boudry keert zich tegen de wettelijk geregelde godsdienstvrijheid: ze is een onding.

Helemaal, helemaal mee eens!

----------------------------

dagmar57

Superlid
Superlid
Wo Jul 24, 2019 1:42 pm Reageer met quote

LuciaTellez schreef:
Het is slechts de mening van een filosoof en je kunt het met hem eens of niet eens zijn. Dat is alles.

De vraag is natuurlijk waarom religie apart in de grondwet beschermd zou moeten worden. Religie is nergens op gestoeld, tenminste niet op iets wat bewijsbaar is (niemand heeft ooit God of Allah ontmoet) en hoe kun je iets wat niet bewijsbaar is juridisch afbakenen en bij wet vastleggen??
Punt is dat religie een "geloof in iets" is en dat is precies waarom ik er tegen ben. Niet in die zin dat mensen dat niet mogen geloven, maar dat moet wel een privezaak zijn en niet iets wat wettelijk en juridisch vastgelegd kan en mag worden.

Wanneer is iets religie en wanneer niet?

Pagina 4 van 6 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Plaats reactie