Schaf godsdienstvrijheid af als de vrijheid je lief is
Filosofie & wetenschap
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende Plaats reactie

Benneke

Superlid
Superlid
Antw.: 8548
Wo Jul 24, 2019 1:42 pm Reageer met quote

LuciaTellez schreef:
Het is slechts de mening van een filosoof en je kunt het met hem eens of niet eens zijn. Dat is alles.

Zo is dat ook Lucia. De meningen hierover zullen wel verdeeld blijven, maar toen deze grondwetswijziging er door kwam was daar al veel strijd voor gevoerd

Zo lang er ouders zijn die de keuze willen maken voor een bepaald type school, moeten ze naar mijn mening ook die keuze kunnen maken.

Dat dit wordt afgedaan met het argument dat je kinderen daarmee niet moet belasten, grijpt direct in in de vrijheid van ouders om hun kinderen op te voeden naar hun maatstaven, normen en overtuiging.

Dat lijkt mij nu juist iets waar een ander zich niet mee heeft te bemoeien, omdat hij/zij kennelijk een aversie hebben tegel welke religie dan ook.

Wie vrolijk is, laadt de schijn op zich oppervlakkig te zijn. (Godfried Bomans)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

Advertentie

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 15523
Wo Jul 24, 2019 1:58 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:
Maar waarom zou je dat willen? Vanwege buurt of woonomgeving kan een argument zijn. Maar haal je dan niet een groter probleem in huis? Aangenomen dat je zelf niet gelovig bent. Dan komt je kind thuis met verhalen over een god die bestaat en dat je naar de kerk moet en als je dat niet doet kom je in de hel...

Hoe wil je daar mee omgaan met je kind. Vertel je hem/haar hoe je er zelf over denkt? Of huichel je die zes of acht jaar dat die basisschool duurt maar een beetje mee. En dan zal je als beide ouders ook nog hetzelfde moeten zeggen anders weet het kind het helemaal niet meer...

In principe ben ik een voorstander van openbaar onderwijs. Maar die bijzondere scholen bestaan nu eenmaal en de meeste accepteren zonder probleem kinderen uit andersdenkende milieus, is mijn ervaring. Mijn dochter heeft basisonderwijs gevolgd op een katholieke school. Op een gegeven moment wordt een kind zich natuurlijk bewust van verschillen tussen verschillende religies, geen, religie en alle nuances van dien. Je kunt dan toch gewoon uitleggen dat de keuze op een prettige school gevallen was waar ook de meeste van haar vriendjes en vriendinnetjes naar toe gingen? En dat wij, weliswaar geseculariseerd en wel, het geen kwaad konden vinden dat zij toch iets van religie zou ervaren? Natuurlijk, het kan ook op andere manieren en het doet niets af aan mijn mening dat onderwijs openbaar zou moeten zijn. Ze zal in groep 8 gezeten hebben toen ze met zijn allen een kopje thee zijn gaan drinken met kardinaal Simonis in Utrecht. Dat vond ze eigenlijk helemaal niets maar dat gold ook voor een aantal groepsgenoten waarvan de ouders wel katholiek waren. Als religie er niet duimendik bovenop ligt in de onderwijsinstelling hoef je daar geen last van te ondervinden maar kun je je wel afvragen wat dan het bestaansrecht is van zo'n bijzondere school. Zelf ben ik ook zeker niet verwrongen door 4,5 jaar NH lager onderwijs (na verhuizing volgde nog 1,5 jaar openbaar lo). Je kunt ook doorschieten in religie is indoctrinatie, ontkenning van natuurwetenschappen en alleen maar slecht. Ik ervaar dat niet zo.

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)

annette49.1

Stamgast
Stamgast
Antw.: 687
Wo Jul 24, 2019 2:01 pm Reageer met quote

Ik ben het met Lucia en Benneke eens.

Nicolaas, ik vind het niet leuk dat je religie onzin noemt.

Of je je kinderen op een religieuze school doet of niet, ouders beďnvloeden kinderen altijd. Ze zullen altijd eigen zienswijzen gebruiken bij opvoeden.

Dagmar, nee God of allah zal niemand snel ontmoeten, ben ik met je eens, maar je zult er wel versteld van staan wat mensen soms wel ervaren. En dan heb ik het niet over simpele zielen, maar bv hersenchirurg die heel kritisch was en toen toch iets meemaakte. Lees eens: Eben Alexander, Na dit leven.

Religie kan heel mooi zijn. Ik ben niet kerks maar geloof heeft veel voor me betekent en doet het nog.
Als je een mooie religieuze school hebt en niet te dogmatisch, ja hoor, kan ik me best iets bij voorstellen.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

dagmar57

Superlid
Superlid
Antw.: 3849
Wo Jul 24, 2019 2:17 pm Reageer met quote

annette49 schreef:

Dagmar, nee God of allah zal niemand snel ontmoeten, ben ik met je eens, maar je zult er wel versteld van staan wat mensen soms wel ervaren. En dan heb ik het niet over simpele zielen, maar bv hersenchirurg die heel kritisch was en toen toch iets meemaakte. Lees eens: Eben Alexander, Na dit leven.

Parapsychologie is weer een andere vorm, reďncarnatie ook, beide vind ik boeiend en heb er veel over gelezen.

Maar het stoelt op hetzelfde als religie, je gelooft iets wat je niet zeker weet, dus hoewel een ieder in bovenstaande de vrijheid heeft om er wel of niet in te geloven (net als bij religie), moet het niet in de grondwet.

luciaT.1

Stamgast
Stamgast
Antw.: 766
Wo Jul 24, 2019 2:20 pm Reageer met quote

Dagmar je kunt hooguit stellen dat je vindt dat het niet in de grondwet 'hoort'. En nogmaals, het is slechts een mening.
En zoals altijd mensen verschillen van mening over bepaalde zaken, ook hierover.

dagmar57

Superlid
Superlid
Wo Jul 24, 2019 2:31 pm Reageer met quote

LuciaTellez schreef:
Dagmar je kunt hooguit stellen dat je vindt dat het niet in de grondwet 'hoort'. En nogmaals, het is slechts een mening.
En zoals altijd mensen verschillen van mening over bepaalde zaken, ook hierover.

Waarom zou ik niet mogen vinden dat het niet in de grondwet moet?

Natuurlijk is het slechts mijn mening en die is niet belangrijker of minder belangrijk dan de mening van anderen hier.

Het geeft toch ook niets dat we daarover van mening verschillen?
En omdat jij wel een voorstander bent van religie wil toch niet zeggen dat ik jou als persoon/medeforumlid niet zou respecteren hierom?
Ik hoop niet dat ik je dat idee geef, want dat is absoluut niet de bedoeling Lucia.
Ik heb niets met religie, maar ik respecteer wel iemands vrijheid om daar wel in te geloven maar vind dan weer niet dat dit in de grondwet vastgelegd moet worden, zo denk ik er ongeveer over.

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 29860
Wo Jul 24, 2019 3:48 pm Reageer met quote

Benneke schreef:

Dat dit wordt afgedaan met het argument dat je kinderen daarmee niet moet belasten, grijpt direct in in de vrijheid van ouders om hun kinderen op te voeden naar hun maatstaven, normen en overtuiging.

Dat lijkt mij nu juist iets waar een ander zich niet mee heeft te bemoeien, omdat hij/zij kennelijk een aversie hebben tegel welke religie dan ook.

Onder dat motto zou je dus een kind wel de meest bizarre "normen en waarden" kunnen bijbrengen als zijnde de enige juiste levensovertuiging.

Het gaat niet om een aversie tegen een religie of levensovertuiging, het gaat er om dat een kind een eerlijke en gelijke kans krijgt om te leren en daardoor een baan te vinden en een toekomst op te bouwen. Die religie of levensovertuiging komen later vanzelf wel.

Faber quisque fortunae suae

annette49.1

Stamgast
Stamgast
Wo Jul 24, 2019 4:06 pm Reageer met quote

Tympaan, mijn vader was niet religieus, mijn moeder wel. Ging naar de mormoonse kerk en wij mochten zelf weten, maar gingen mee. Vooral een van mijn zussen. Ik ook wel, maar ook vaak niet.

Het is een apart geloof, geen koffie, thee, alcohol en niet roken.

En geloof mij nou, ik heb er nooit last van gehad bij zoeken naar werk, bij leren of omgang met buitenkerkse vrienden. Integendeel, een aantal heb ik nu na al die jaren nog steeds. En geldt ook voor mijn zus.
Het igt er maar net aan hoe je er mee omgaat.

Geldt trouwens ook voor mijn man.

Tympaan

Superlid
Superlid
Wo Jul 24, 2019 4:46 pm Reageer met quote

Ik ben nogal een koffiedrinker, dus met het mormoonse geloof gaat het voor mij ook niet worden. Very Happy

Uiteraard gaat het er om hoe je er zelf mee omgaat. Als ik de buurman een sympathiek mens vind, zal het mij worst zijn of hij wel of niet in een god, of wat dan ook, gelooft. En zolang een religie niet in een bedreigende ideologie ontaardt, heb ik er verder ook geen moeite mee. Zolang ik maar niet moet.

Maar daarmee heb ik nog steeds niet ontdekt wat nu het nut of de noodzaak is van al die verschillende scholen. Geen bedrijf zal nog vragen wat voor 'n religie je aanhangt als je gaat solliciteren...
Hooguit voor de vorm...

annette49.1

Stamgast
Stamgast
Wo Jul 24, 2019 4:51 pm Reageer met quote

Wat jammer nou Tympaan, kan ik je echt niet overhalen? Het is er wel erg gezellig meestal. Maar ach, ik heb het ook achter mee gelaten, hoewel ik er wel nog veel vrienden heb Smile

Misschien wat onderwijs betreft zelf zal het geen nut hebben, zo'n school, maar ik denk wel het culturele. Bv een streng gereformeerd meisje mocht geen lange broek dragen, ( weet niet of dat nog zo is) en je zit op een openbae school, dan ben je snel het buitenbeentje. In een klas vol rokken niet meer.

Howard65.1

Stamgast
Stamgast
Antw.: 115
Wo Jul 24, 2019 5:08 pm Reageer met quote

Ouders moeten het recht behouden om hun kinderen naar het bijzonder onderwijs te laten gaan. Hier krijgen ze bepaalde normen en waarden en onderwijs die ze op een openbare school niet krijgen.
Het is daarnaast een stukje ondersteuning voor ouders met dezelfde gezindheid.
Ik woon naast een gereformeerd christelijke school waar ouders heel bewust voor hebben gekozen, vaak komen zij ook uit omliggende dorpen en hebben ze het er dus zelfs voor over om iedere dag extra te moeten rijden.
De gedisciplineerdheid van de kinderen van deze school is opvallend. Bijzonder onderwijs is beslist een zegen.

Tympaan

Superlid
Superlid
Wo Jul 24, 2019 6:01 pm Reageer met quote

annette49 schreef:
Wat jammer nou Tympaan, kan ik je echt niet overhalen? Het is er wel erg gezellig meestal. Maar ach, ik heb het ook achter mee gelaten, hoewel ik er wel nog veel vrienden heb Smile

Misschien wat onderwijs betreft zelf zal het geen nut hebben, zo'n school, maar ik denk wel het culturele. Bv een streng gereformeerd meisje mocht geen lange broek dragen, ( weet niet of dat nog zo is) en je zit op een openbae school, dan ben je snel het buitenbeentje. In een klas vol rokken niet meer.

Dan zouden we consequent moeten zijn en ook weer aparte jongens- en meisjesscholen moeten invoeren. Meisjes alleen rokjes aan en jongens alleen broeken...

Ik zat als kind op een relatief 'moderne' school waar jongens én meisjes in dezelfde klas zaten. Wel keurig gescheiden. De ene rij jongens, de andere rij meisjes. Omdat er drie rijen waren was er in die middelste rij minstens één schoolbank leeg gelaten tussen de jongens en de meisjes...Very Happy

Van mij hoeft die tijd niet meer terug...

annette49.1

Stamgast
Stamgast
Wo Jul 24, 2019 6:05 pm Reageer met quote

Nee, zo streng hoeft voor mij ook niet, maar wat Howard schrijft, wat meer discipline lijkt me helemaal niet verkeerd en dat vind je bijna niet meer op openbare scholen en wel op de bijzondere scholen.

Tympaan

Superlid
Superlid
Wo Jul 24, 2019 6:11 pm Reageer met quote

annette49 schreef:
Nee, zo streng hoeft voor mij ook niet, maar wat Howard schrijft, wat meer discipline lijkt me helemaal niet verkeerd en dat vind je bijna niet meer op openbare scholen en wel op de bijzondere scholen.

Een beetje meer discipline zou zeker geen kwaad kunnen. Daar ben ik het helemaal mee eens. Maar dat zou voor alle scholen moeten gelden.
Mondigheid is prima. Maar van die regelrecht onbeschofte vuilbekkerij die je af en toe hoort, word je ook niet vrolijk. Daar zou je je op een bouwerij nog voor schamen..

theDon.1

Superlid
Superlid
Antw.: 3662
Wo Jul 24, 2019 7:01 pm Reageer met quote

Een school is toch om te leren schrijven, rekenen, een vak leren, enz?
Een school hoeft toch niet de opvoeding van de ouders uit handen te nemen?
Ikzelf ben RK opgevoed en moest iedere week naar de kerk maar zag de kerk als een mooi gebouw en met kerst proefde ik de sfeer.
Toen ik van de lagere school af kwam, ben ik nooit meer in de kerk geweest behalve als ik op reis was en een mooi kerk gebouw bezocht.
Mijn ouders hebben mij opgevoed en niet de school.
Gewoon de openbare school in tact laten en of je nu RK, protestants, moslim of wat dan ook bent, je gaat er heen om te leren!!

dagmar57

Superlid
Superlid
Do Jul 25, 2019 2:50 pm Reageer met quote

theDon schreef:
Een school is toch om te leren schrijven, rekenen, een vak leren, enz?
Een school hoeft toch niet de opvoeding van de ouders uit handen te nemen?
Mijn ouders hebben mij opgevoed en niet de school.

Precies, onderwijs is bedoelt om algemene kennis op te doen en behoort los te staan van iedere religieuze/politieke/ect. zaken en dat is precies de reden dat het openbaar behoort te zijn.

Een school behoort algemene leef en omgangsnormen te hanteren, niet op politieke/religieuze/etc. basis.

Opvoeding is een zaak van ouders, waarbij ze alle vrijheid hebben om hun kinderen datgene bij te brengen wat ouders belangrijk vinden, waar onder religie. De school behoort gewoon onderwijs te geven, waarbij normale leef en gedragsregels de norm horen te zijn.

Benneke

Superlid
Superlid
Do Jul 25, 2019 3:13 pm Reageer met quote

Daar wordt in Nederland heel verschillend over gedacht. Om die reden is de vrijheid van onderwijs een groot goed. Het stelt elke ouder in de gelegenheid zelf te bepalen naar welk soort school zijn kinderen gaan.

Met die vrijheid lijkt mij nog steeds niets mis.

dagmar57

Superlid
Superlid
Do Jul 25, 2019 3:42 pm Reageer met quote

Benneke schreef:
Daar wordt in Nederland heel verschillend over gedacht..

Dat is inmiddels wel duidelijk Very Happy
Daarom hou ik ook zo van dit land, hier mag je het over alles oneens zijn en dat ook nog eens openlijk zeggen.

Benneke

Superlid
Superlid
Do Jul 25, 2019 3:55 pm Reageer met quote

dagmar57 schreef:
Benneke schreef:
Daar wordt in Nederland heel verschillend over gedacht..

Dat is inmiddels wel duidelijk Very Happy
Daarom hou ik ook zo van dit land, hier mag je het over alles oneens zijn en dat ook nog eens openlijk zeggen.

En toch nogf goed met elkaar kunnen opschieten als een discussie geëindigd is.

WillemijnF

Superlid
Superlid
Antw.: 5824
Do Jul 25, 2019 3:55 pm Reageer met quote

Howard65 schreef:
Ouders moeten het recht behouden om hun kinderen naar het bijzonder onderwijs te laten gaan. Hier krijgen ze bepaalde normen en waarden en onderwijs die ze op een openbare school niet krijgen.
Het is daarnaast een stukje ondersteuning voor ouders met dezelfde gezindheid.
Ik woon naast een gereformeerd christelijke school waar ouders heel bewust voor hebben gekozen, vaak komen zij ook uit omliggende dorpen en hebben ze het er dus zelfs voor over om iedere dag extra te moeten rijden.
De gedisciplineerdheid van de kinderen van deze school is opvallend. Bijzonder onderwijs is beslist een zegen.

Waarin verschillen de normen en waarden van een school op religieuze grondslag van die van een school voor openbaar onderwijs? Zelf hebben mijn kinderen een volstrekt goddeloze opvoeding gehad maar ik durf te stellen dat het betrouwbare, solide en sociale vrouwen zijn geworden. Ik heb niet de indruk dat zij in moreel opzicht minder. " goed" zijn dan christenen. Ik vind dat hier de indruk wordt gewekt dat het wel zo is. Christenen superieur aan niet-gelovigen? Ik voel me bijna uitgedaagd om voorbeelden te plaatsen van misdragingen door christenen. Die weg gaan we toch niet op?

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.
Godfried Bomans 1913-1971

Pagina 5 van 6 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Plaats reactie