Bevolkingsonderzoek naar borst of darmkanker
Gezondheid & zorg
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende Plaats reactie

willie45.1

Nieuwe bezoeker
Nieuwe bezoeker
Antw.: 17
Di Jun 19, 2018 7:52 pm Reageer met quote

Een oproep voor onderzoek naar borst of darmkanker, geven jullie daar gehoor aan en vinden jullie dat belangrijk.

Ik heb de oproep voor borstkanker dit jaar zo gelaten omdat ze toch over een jaar stoppen met dit onderzoek vanwege mijn leeftijd. ( de cellen zouden dan minder snel groeien zeggen ze) ?????

Vandaag kreeg ik een enveloppe met een test enveloppe en de vraag of ik weer met het darmonderzoek mee wilde doen, die vraag komt nu elke 2 jaar.
Natuurlijk doe ik daar aan mee en ik hoop vele van jullie.

laat je niet leven, maar leef zelf.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

redone

Superlid
Superlid
Antw.: 4936
Di Jun 19, 2018 8:48 pm Reageer met quote

Ik doe er ook niet aan mee, althans niet meer, vind wel dat de leeftijdsgrens omlaag moet, het heeft meer zin om het bij jongere mensen te doen, die hebben een langer leven voor zich, normaal gesproken!

Kijk eens op mijn weblog, ik zou het leuk vinden!
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 12872
Di Jun 19, 2018 9:26 pm Reageer met quote

Van de meeste bevolkingsonderzoeken ben ik geen fan. Zeker bij potentieel ongeneeslijke ziektes haal je meer overhoop dan dat je er goed mee doet. De levensduur wordt er nauwelijks mee verlengd maar wel de laatste periode onbezorgd leven de grond mee ingeboord. Onderzoek op darmkanker kijk ik iets milder tegenaan omdat daar vaker winst te halen is. Die winst moet je dan wel tegenover alle ongerustheid stellen voordat er na een periode van vervelende onderzoeken uitsluitsel is. Voor mij geldt in ieder geval dat het ongegrond inzetten van zoveel mogelijk onderzoek verre van zaligmakend is. Meestal integendeel.

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)

nandes

Superlid
Superlid
Antw.: 8433
Di Jun 19, 2018 10:02 pm Reageer met quote

Ik ben het met Kees eens, ik heb zelf de envelop weggedaan dit naar aanleiding van uitspraken van een aantal artsen zoals nu verwoord door Kees.
Mijn lief heeft wel meegedaan aan het onderzoek en moest dus mee voor het vervolgonderzoek hier zat een 5 tal weken tussen en dat geeft toch heel veel stress, gelukkig afgelopen vrijdag een goeie uitslag.

Ik moet wel toegeven dat ikzelf de afgelopen jaren ook weleens mijn twijfels heb gehad of ik er goed aan gedaan heb.
Het zal altijd wel iets twijfelachtigs in zich hebben, een keus die een ieder zelf moet maken.

Met 'n oald hoes en 'n joonk wief he'j altied wat te knooi'n

christoffel

Superlid
Superlid
Antw.: 2913
Di Jun 19, 2018 10:15 pm Reageer met quote

Ik heb meegedaan met het onderzoek naar darmkanker.
Vond het wel belangrijk want je kop in het zand steken helpt ook niet en vind men iets dan kan men er zo snel mogenlijk iets aan doen.
Bij mij was trouwens alles goed.

Aan het onmogenlijke, is niemand gehouden.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

l.rozewater

Superlid
Superlid
Antw.: 3005
Di Jun 19, 2018 10:20 pm Reageer met quote

Een college heeft meegedaan (met onderzoek) en word nu bestraalt aan beginnend darmkanker. Ik kan niet meedoen omdat ik medicatie heb, anders had ik meegedaan.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail

dagmar57

Superlid
Superlid
Antw.: 2359
Di Jun 19, 2018 11:13 pm Reageer met quote

Ik vind deze onderzoeken belangrijk en doe er ook aan mee.
Als je er tijdig bij bent kan er misschien nog iets aan gedaan worden.

Keesvi

Superlid
Superlid
Di Jun 19, 2018 11:24 pm Reageer met quote

dagmar57 schreef:
Die zienswijze respecteer ik maar een afgewogen oordeel van voors en tegens en waarom je tot deze conclusie komt, behalve dat je het 'belangrijk' vindt, mis ik, gezien wat ik van je gewend ben. Voel je nergens toe gedwongen maar als je er na overweging op terugkomt zou ik dat waarderen.

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)

dagmar57

Superlid
Superlid
Wo Jun 20, 2018 12:19 am Reageer met quote

Keesvi schreef:
dagmar57 schreef:
Die zienswijze respecteer ik maar een afgewogen oordeel van voors en tegens en waarom je tot deze conclusie komt, behalve dat je het 'belangrijk' vindt, mis ik, gezien wat ik van je gewend ben. Voel je nergens toe gedwongen maar als je er na overweging op terugkomt zou ik dat waarderen.

Ik doe met mee met deze onderzoeken omdat ik het voor mezelf van belang vind om indien er een negatieve uitslag zou zijn het belangrijk is om zo vroegtijdig aan behandeling te beginnen indien dit mogelijk is.
Ik zie zelf geen nadelen aan bevolkingsonderzoeken als borst of darmkanker of baarmoederhalskanker, je hebt immers zelf de keuze of je wel of niet meedoet, het is een vrijwillig onderzoek en als je liever niet weet of je wel of niets mankeert doe je gewoon niet mee.
Voordeel vind ik vroege opsporing waardoor vroegtijdige behandeling mogelijk is.
Niet dat vroege behandeling altijd een garantie op succes is, maar soms kan het wel verschil maken.
Bij borstkanker b.v. kan vroegtijdige behandeling borstafzetting voorkomen en voor iedere vrouw is borstamputatie een verschrikkelijk senario, al zijn er vrouwen die wegens erfelijke aanleg voortijdig tot borstamputatie overgaan. Vreselijk keuze lijkt me dat als je die afweging moet maken.
Borstkanker is de meest voorkomende kankersoort bij vrouwen, dus als via bevolkingsonderzoek dit vroegtijdig opgespoord kan worden lijkt me dat qua behandeling van groot belang voor die vrouwen en daarom ben ik voor bevolkingsonderzoeken.

redone

Superlid
Superlid
Antw.: 4936
Wo Jun 20, 2018 1:20 am Reageer met quote

Ik ben voor om met het onderzoek op jongere leeftijd te beginnen,mijn schoondochter heeft 2 keer borstkanker gehad binnen 2 jaar, amputatie, het hele scala van behandelingen gehad.

Voor ouderen vind ik het niet belangrijk, maar dat is mijn mening!

Kijk eens op mijn weblog, ik zou het leuk vinden!

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 26735
Wo Jun 20, 2018 9:37 am Reageer met quote

Waarom zou het voor ouderen niet belangrijk zijn...??

Het is natuurlijk een beetje wat je onder 'ouderen' verstaat, maar meestal word je al met 65 als 'oud' beschouwd. Als ik dan zie dat mijn schoonmoeder in goede gezondheid naar haar 96ste verjaardag toe stevent, dan lijkt het mij niet redelijk dat je na je pensioenleeftijd wordt afgeschreven als een oude auto..
Waar nog bijkomt dat op haar 79 darmkanker geconstateerd was. Gelukkig vroegtijdig ontdekt, geopereerd en weer genezen verklaard..

Hadden ze haar dan maar moeten laten doodgaan onder het motto: ze is oud en nutteloos en dus opruimen maar...??

Faber quisque fortunae suae

Loezie

Superlid
Superlid
Antw.: 33713
Wo Jun 20, 2018 10:14 am Reageer met quote

Ik doe ook niet mee.

Achter de wolken schijnt de zon

Keesvi

Superlid
Superlid
Do Jun 21, 2018 1:55 am Reageer met quote

dagmar57 schreef:
Ik doe met mee met deze onderzoeken omdat ik het voor mezelf van belang vind om indien er een negatieve uitslag zou zijn het belangrijk is om zo vroegtijdig aan behandeling te beginnen indien dit mogelijk is.
Ik zie zelf geen nadelen aan bevolkingsonderzoeken als borst of darmkanker of baarmoederhalskanker, je hebt immers zelf de keuze of je wel of niet meedoet, het is een vrijwillig onderzoek en als je liever niet weet of je wel of niets mankeert doe je gewoon niet mee.
Voordeel vind ik vroege opsporing waardoor vroegtijdige behandeling mogelijk is.
Niet dat vroege behandeling altijd een garantie op succes is, maar soms kan het wel verschil maken.
Een lange quote maar dat moet dan maar. Ik begrijp nog steeds je standpunt wel maar ik denk dat je je onvoldoende verdiept hebt in de voors en tegens. Goed dat je onderscheid maakt tussen individueel en collectief belang van breed opgezet bevolkingsonderzoek. Dat is precies mijn punt. Bij breed onderzoek wordt er zoveel gevonden dat leidt tot een uiteindelijk doodlopende weg en maar zeer weinig van het beoogde doel dat je je kunt afvragen of dat geld niet beter besteed kan worden en zodoende de volksgezondheid beter dient. Traditie in de NL gezondheidszorg is dat we liever afgaan op actuele klachten dan bij iedereen een enorm geldverslindende total body scan doen. Je vindt altijd wel iets en dat leidt meestal alleen maar tot nog meer kostenverslindende onderzoeken dan tot nuttige geneeskunde. Onderzoek waarvan bij voorbaat de uitkomst is dat iemand al dan niet aan een ongeneeslijke ziekte lijdt vind ik uitermate discutabel. Dat vind ik niet eens een medisch maar een ethisch dilemma. Wat mij betreft gewoon niet doen.

virgo

Stamgast
Stamgast
Antw.: 259
Do Jun 21, 2018 2:59 am Reageer met quote

De medische wetenschap schrijdt voort en er zullen steeds meer mogelijkheden komen mensen te screenen op allerlei ziektes. Waar is het einde?
Het CPB berekende al in 2011 dat een modaal gezin met kinderen in 2040 30 tot 45% van het inkomen besteedt aan zorgpremies. De zorgconsumptie stijgt in alle leeftijdsgroepen. Werkt straks de ene helft van Nederland om de zorgkosten voor de andere helft te betalen?
De medische wereld zal zichzelf geen halt toeroepen, want waarom zou je nieuw ontdekte behandelmethodes niet inzetten? Zorgverleners worden betaald voor volume en niet voor goede zorg. Nou, geloof maar dat dan het volume toeneemt.
Met behulp van bevolkingsonderzoeken kunnen ziektes in een vroeg stadium opgespoord worden. Er zijn er nu al acht. Hoeveel komen er nog bij?
Ik doe aan geen enkel onderzoek mee. Als ik ziek word, zie ik wel verder.

dagmar57

Superlid
Superlid
Do Jun 21, 2018 1:56 pm Reageer met quote

Keesvi schreef:
Ik begrijp nog steeds je standpunt wel maar ik denk dat je je onvoldoende verdiept hebt in de voors en tegens.
Onvoldoende verdiept waarvoor? Om er een mening over te mogen hebben?
Ik geef op dit forum over welk onderwerp dan ook gewoon mijn (onbeduidende) mening, ik heb geen expertise voor welk onderwerp in welke topic dan ook.

Onderzoek waarvan bij voorbaat de uitkomst is dat iemand al dan niet aan een ongeneeslijke ziekte lijdt vind ik uitermate discutabel. Dat vind ik niet eens een medisch maar een ethisch dilemma. Wat mij betreft gewoon niet doen.
Het zal altijd een afweging blijven of bevolkingsonderzoeken wel of niet zinvol zijn en er zullen altijd voor en tegenstanders blijven. Net zoals dat met wel of niet inenten het geval is.
Persoonlijk vind ik het geen ethisch dilemma aangezien het vrijwillige onderzoeken betreft (dat zou wel anders liggen als het verplichte onderzoeken waren).

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 3925
Do Jun 21, 2018 4:32 pm Reageer met quote

Het topic is vanaf het openingsbericht beperkt tot onderzoek naar borst of darmkanker, waarbij Dagmar nog de andere veelvoorkomende en dikwijls door te late constatering fataal aflopende baarmoederhalskanker opnoemt.
Ik denk niet dat iemand diepgaand onderzoek hoeft te plegen om te weten dat het landelijke checken op deze drie vormen van kanker zeer vele veelal nog erg jonge levens redden kan.
De vraag van Willy of wij, ehm ik dus aan deze onderzoeken meedoe beantwoordend: nee, ik snap de zin van het onderzoek waar het in dit topic om handelt maar doe zelf niet mee aan de jaarlijkse screening op darmkanker waar ik wel steeds een uitnodiging toe krijg. Mijn motivering is een beetje zoals die van Virgo

There is a crack in everything; that's how the light comes in.

Leonard Cohen

Laatst aangepast door NicolaasP op Do Jun 21, 2018 4:36 pm, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

joke

Superlid
Superlid
Antw.: 24024
Do Jun 21, 2018 4:35 pm Reageer met quote

Doe daar zeker wel aan mee borstonderzoek
vind het echt wel belangrijk doe dat al jaren.

willie45.1

Nieuwe bezoeker
Nieuwe bezoeker
Antw.: 17
Do Jun 21, 2018 4:36 pm Reageer met quote

[quote="Keesvi"]Van de meeste bevolkingsonderzoeken ben ik geen fan. Zeker bij potentieel ongeneeslijke ziektes haal je meer overhoop dan dat je er goed mee doet. De levensduur wordt er nauwelijks mee verlengd maar wel de laatste periode onbezorgd leven de grond mee ingeboord. Onderzoek op darmkanker kijk ik iets milder tegenaan omdat daar vaker winst te halen is. Die winst moet je dan wel tegenover alle ongerustheid stellen voordat er na een periode van vervelende onderzoeken uitsluitsel is. Voor mij geldt in ieder geval dat het ongegrond inzetten van zoveel mogelijk onderzoek verre van zaligmakend is. Meestal integendeel.[/quote

]Je kunt je natuurlijk wel tegen alles afzetten, maar darmkanker komt zoveel voor door al het foute voedsel wat we eten, ik zou het wel fijn vinden om op tijd te ontdekken dat ik een risico loop.

laat je niet leven, maar leef zelf.

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 3925
Do Jun 21, 2018 4:57 pm Reageer met quote

Het nut van vervolgonderzoeken kan alleen wel betwijfeld worden: https://www.parool.nl/amsterdam/vumc-en-amc-extra-controles-darmkanker-weinig-zinvol~a4519768/

There is a crack in everything; that's how the light comes in.

Leonard Cohen

Keesvi

Superlid
Superlid
Vr Jun 22, 2018 1:30 am Reageer met quote

Zet ik me overal tegen af? Ik vind dat kritiek die niet gebaseerd is op gebakken lucht, of, noem het hier heel toepasselijk, onderbuikgevoel waardevol. Er wordt mij veel te gemakkelijk voorbijgegaan aan de risico's van de onderzoeken zelf en de opvolging ervan. Als je die van de meestal veel te gunstig voorgestelde voordelen aftrekt dan komt de 'opbrengst' bij de meeste bevolkingsonderzoeken akelig dicht bij de 0,0 netto, in ieder geval veel en veel dichter daarbij dan de meeste mensen denken. Daarom begrijp ik de overweging van degenen die er niet aan meedoen, waartoe ik ook neig, wel maar ik begrijp ook iedereen die er uit individuele overweging juist wel aan meedoet. Het kan in ieder geval geen kwaad om je er iets meer dan oppervlakkig in te verdiepen adhv wat informatie uit degelijke bronnen. Betrouwbaarste daarvan vind ik de artikelen met bronverwijzingen maar om die te gaan lezen gaat mij meestal te ver hoewel ik ook daar toch nog weleens induik.

Quote:
Dit jaar wordt begonnen met het bevolkingsonderzoek naar darmkanker. Net zoals het al veel langer bestaande periodieke onderzoek naar borstkanker met mammografie en baarmoederhalskanker met het uitstrijkje is het onderzoek gratis (het vervolgonderzoek niet), en deelname is niet verplicht.
Over nut en noodzaak van het bevolkingsonderzoek zijn geleerden elkaar flink in de haren gevlogen, maar de minister heeft besloten dat het er komt, dus voor ons blijft er nog maar een vraag over: moeten we meedoen? Die vraag blijkt niet zo eenvoudig te beantwoorden - het ligt in zekere zin niet alleen aan de berekeningen die we maken, maar ook aan ons temperament. Dat maakt een algemeen advies lastig.

Lees verder: Screening op darmkanker: meedoen of niet?

Quote:
Borstkankerscreening heeft weinig invloed op het verlagen van sterfte aan vergevorderde borstkanker. Dat schrijven Franse onderzoekers die het effect van het Nederlandse bevolkingsonderzoek onder de loep hebben genomen, in het vakblad British Medical Journal. Hun conclusie krijgt bijval en kritiek.

De Franse onderzoekers bestudeerden borstkankergegevens van een periode van 23 jaar (1989 - 2012). Uit een eerdere analyse van diezelfde gegevens door een Nederlands evaluatieteam, bleek dat de sterfte aan borstkanker bij vrouwen tussen de 50 en 75 jaar met 34 procent was afgenomen. Maar het Franse onderzoeksteam stelt dat dat niet komt door het bevolkingsonderzoek. Een veel groter effect van de afname schrijven de Fransen toe aan verbeterde behandeltechnieken.

Lees verder: Nieuwe studie borstkankerscreening opent oude wonden

Iets wetenschappelijker:
Quote:
Elke maligne tumor moet toch ooit klein begonnen zijn; dus als je hem in de kiem kunt smoren, zal de patiënt daarmee beter af zijn. Die ogenschijnlijke vanzelfsprekendheid maakte van kankerscreening een even hardnekkige als kostbare mythe en wee degene die hem wil ontkrachten. De belofte van een lagere sterftekans vormt de legitimatie voor bevolkingsonderzoeken naar baarmoederhals- en borstkanker. Al bij de introductie van borstkankerscreening werd gewaarschuwd voor overspannen verwachtingen.

Lees verder: Twijfel aan nut van borstkankerscreening
borstkankerCochrane-reviewpreventiescreening

Quote:
In oktober 2001 is de uitkomst gepubliceerd van een systematische review van gerandomiseerde klinische trials (RCT's) over het nut van screening op borstkanker.1-3 De auteurs, Olsen en Gøtzsche, van het Nordic Cochrane Centre in Kopenhagen, kwamen tot de conclusie dat er geen bewijs is voor het nut van mammografische screening in termen van gewonnen levensjaren. De minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport heeft de Gezondheidsraad gevraagd met spoed de vraag te beantwoorden of dit Deense onderzoek, een zogeheten Cochrane-review, de wetenschappelijke basis ontneemt aan het in Nederland lopende bevolkingsonderzoek naar borstkanker voor vrouwen vanaf 50 jaar.

Lees verder: Het nut van bevolkingsonderzoek naar borstkanker; een advies van de Gezondheidsraad

Er zijn natuurlijk meer bronnen maar die weten geïnteresseerden doorgaans zelf wel te vinden.

O ja, het 'uitstrijkje', oftewel het bevolkingsonderzoek naar baarmoederhalskanker, is sinds niet zo heel lang geleden veranderd. Voorheen werd er primair onderzocht op celveranderingen, zeg maar naar (potentiële) kankercellen, de PAP-test. Tegenwoordig primair naar HPV, het virus dat zo goed als voor 100% verantwoordelijk is voor baarmoederhalskanker. Pas met een positief wordt er verder gekeken waarmee ook baarmoederkanker ontdekt kan worden, een veel beter behandelbare kanker met een veel gunstiger prognose. Maar die blijft met die nieuwe onderzoeksmethode dus meestal onontdekt als vrouwen met of zonder klachten als bloedverlies na de menopauze bijvoorbeeld niet naar de dokter gaan. Hoe ga je met zo'n gegeven om?

Pagina 1 van 3 Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Plaats reactie