euthanasie bij dementie niet langer mogelijk (?)
Blik op het nieuws
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende Plaats reactie

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 3887
Ma Jan 14, 2019 9:09 am Reageer met quote

Uit een gesprek met Henk Blanken, gevoerd door Frenk van der Linde in een aflevering van radio kunststof wordt zijn ziekte Parkinson uitgebreid ter sprake gebracht. Het verloop van Parkinson brengt vrij zeker dementie met zich mee, een aftakeling die journalist Henk Blanken niet door wil maken, maar wat kun je doen? Nu hij nog helder van geest is zou hij kunnen besluiten voor euthanasie, maar eenmaal dement is iemand wilsonbekwaam en zal er niet tot euthanasie overgegaan kunnen worden, ongeacht welke en wat voor verklaring dan ook, niet in die toestand voort te willen leven.

Dit is een weergave van het gesprek, of de weergegeven feiten kloppen, dat weet ik niet. Wie kan daar misschien uitsluitsel over geven?
En zo deze kloppen, is dit dan niet een absurditeit, dat iemand niet langer (voorheen schijnt dit wťl mogelijk te zijn geweest) kan besluiten tot euthanasie ingeval hij dement wordt omdat hij eenmaal dement wilsonbekwaam is?

Hier de aflevering kunststof: https://www.nporadio1.nl/kunststof/onderwerpen/465477-henk-blanken-schrijver

"je mag wel dood wanneer je niet dement wil worden, maar dan moet je het wel nu doen, nu je nog helder van geest bent" (tiende minuut)

There is a crack in everything; that's how the light comes in.

Leonard Cohen
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

Advertentie

WillemijnF

Superlid
Superlid
Antw.: 3496
Ma Jan 14, 2019 5:16 pm Reageer met quote

Het is een bekend probleem, waar wij ook mee te maken hebben gehad in onze omgeving. Euthanasie is alleen toegestaan als er o.a. sprake is van ondraaglijk en uitzichtloos lijden. Wat voor jou ondraaglijk is zul je heel erg duidelijk op papier moeten zetten ťn, heel belangrijk, met je arts moeten bespreken. De arts kan nl niet voor jou beslissen dat het leven voor jou ondraaglijk is geworden. Daar zit vaak het probleem. Ondraaglijk kan voor jou zijn dat je verward en angstig bent als gevolg van je dementie. Het is dus zaak alles heel goed op papier te zetten en met je arts en een familielid goed te bespreken. Een arts moet achteraf nl kunnen aantonen dat hij of zij heeft gehandeld geheel in de lijn van jouw wens. Je zult dus in het beginstadium van je ziekte het gesprek moeten aangaan met je arts.

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.
Godfried Bomans 1913-1971
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

virgo

Stamgast
Stamgast
Antw.: 255
Ma Jan 14, 2019 7:00 pm Reageer met quote

WillemijnF schreef:
Het is dus zaak alles heel goed op papier te zetten en met je arts en een familielid goed te bespreken. Een arts moet achteraf nl kunnen aantonen dat hij of zij heeft gehandeld geheel in de lijn van jouw wens. Je zult dus in het beginstadium van je ziekte het gesprek moeten aangaan met je arts.

Als aanvulling:
Het thuisfront kan van tijd tot tijd (op heldere momenten) een videogesprek over dit thema opnemen wat in een later stadium kan dienen als 'bewijs' dat de doodswens gedurende een lange(re) tijd aanwezig was.
Verder vind ik het een goede zaak dat in Nederland niemand kan zeggen: ik heb recht op euthanasie.

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 26640
Ma Jan 14, 2019 7:04 pm Reageer met quote

virgo schreef:

..Verder vind ik het een goede zaak dat in Nederland niemand kan zeggen: ik heb recht op euthanasie.

En waarom dan niet...?
Ik denk dat ik het recht heb om te beslissen over mijn eigen leven en het eventuele beŽindigen daarvan...

Of moet ik dan ruim van tevoren voor een trein springen...?

Fijn voor die machinist...

Faber quisque fortunae suae

virgo

Stamgast
Stamgast
Ma Jan 14, 2019 7:29 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:
virgo schreef:

..Verder vind ik het een goede zaak dat in Nederland niemand kan zeggen: ik heb recht op euthanasie.

En waarom dan niet...?
Ik denk dat ik het recht heb om te beslissen over mijn eigen leven en het eventuele beŽindigen daarvan..

Dat recht heb je, maar dat betekent niet dat je het recht hebt iemand anders ermee te belasten jou te doden. Dat heet hulp bij zelfmoord en is strafbaar.

Tympaan

Superlid
Superlid
Ma Jan 14, 2019 8:12 pm Reageer met quote

Toegegeven, van je partner of familie kun het niet verlangen. Maar voor een dokter zul je toch vooral een 'geval' zijn. een van de vele patiŽnten die hij te zien krijgt. Dus ik vraag mij af in hoeverre hij er moeite mee zal hebben als je het zelf nadrukkelijk verzocht hebt...
Ja, het is strafbaar en dat zal het enige probleem zijn. En dat zou zo snel mogelijk veranderd moeten worden...

Maar ik ben mij ook wel bewust van de keerzijde van de medaille. Er kunnen ook situaties zijn waarin de erfgenamen wel wat al te gretig op de erfenis zitten te wachten...

Maar ook daar moet iets op te verzinnen zijn...

virgo

Stamgast
Stamgast
Ma Jan 14, 2019 8:51 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:
Toegegeven, van je partner of familie kun het niet verlangen. Maar voor een dokter zul je toch vooral een 'geval' zijn. een van de vele patiŽnten die hij te zien krijgt. Dus ik vraag mij af in hoeverre hij er moeite mee zal hebben als je het zelf nadrukkelijk verzocht hebt...

Voor de meeste huisartsen is euthanaseren een van de moeilijkste onderdelen van hun vak. Zij hebben een patiŽnt vaak lang begeleid in het ziekteproces en hem of haar in een kwetsbare levensfase steeds meer leren kennen als een mens; een mens die op een humane wijze wil sterven, iemand die je hebt leren kennen en die geen vreemde meer voor je is.
Bij zo'n persoon de onomkeerbare daad van euthanasie uitvoeren laat een huisarts niet onberoerd.

ron1

Stamgast
Stamgast
Antw.: 686
Ma Jan 14, 2019 11:06 pm Reageer met quote

Euthanasie bij dementie niet langer mogelijk ? Dit moet je voor zijn indien je het zelf wilt. Hoe ?

Euthanasiepillen makkelijk te krijgen in BelgiŽ
Wie in Nederland vastloopt met een euthanasievraag, kan uitwijken naar BelgiŽ. Pillen voor zelfdoding zijn daar zonder veel moeite zonder recept verkrijgbaar. De Nederlandse Vereniging voor een Vrijwillig Levenseinde (NVVE) adviseert mensen om daar dodelijke medicijnen te halen.

-.-

Laatst aangepast door ron1 op Di Jan 15, 2019 4:36 pm, in totaal 1 keer bewerkt

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 12837
Ma Jan 14, 2019 11:28 pm Reageer met quote

virgo schreef:
Voor de meeste huisartsen is euthanaseren een van de moeilijkste onderdelen van hun vak. Zij hebben een patiŽnt vaak lang begeleid in het ziekteproces en hem of haar in een kwetsbare levensfase steeds meer leren kennen als een mens; een mens die op een humane wijze wil sterven, iemand die je hebt leren kennen en die geen vreemde meer voor je is.
Bij zo'n persoon de onomkeerbare daad van euthanasie uitvoeren laat een huisarts niet onberoerd.
Even zo onbeleefd om zo goed als je hele bijdrage te citeren omdat ik het er roerend mee eens ben. Meestal laat het ook de SCEN-arts (ik ken er een vrij goed) niet onberoerd, die de rol speelt van onafhankelijke arts die geconsulteerd moet worden bij een euthanasiewens. Je kunt met goed fatsoen niet oordelen over zo'n verlangen zonder je in te leven in de persoon en de specifieke situatie van de hulpvrager, dus links- of rechtsom raak je betrokken. Laat niet onverlet dat er toetsingscriteria zijn waardoor de betrokken huisarts zich door de bemoeienis van de SCEN-arts gesteund kan voelen bij de keuze die gemaakt wordt. Maar ik ben ervan overtuigd dat het voor een huisarts een nogal slopend proces is.

SCEN = Steun en Consultatie bij Euthanasie in Nederland.

ďNiemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

virgo

Stamgast
Stamgast
Di Jan 15, 2019 2:23 am Reageer met quote

NicolaasP schreef:
Uit een gesprek met Henk Blanken, gevoerd door Frenk van der Linde in een aflevering van radio kunststof wordt zijn ziekte Parkinson uitgebreid ter sprake gebracht. Het verloop van Parkinson brengt vrij zeker dementie met zich mee, een aftakeling die journalist Henk Blanken niet door wil maken, maar wat kun je doen? Nu hij nog helder van geest is zou hij kunnen besluiten voor euthanasie, maar eenmaal dement is iemand wilsonbekwaam en zal er niet tot euthanasie overgegaan kunnen worden, ongeacht welke en wat voor verklaring dan ook, niet in die toestand voort te willen leven.

Meer dan 50 jaar geleden kende ons land veel tehuizen (inrichtingen) waar, in de termen van destijds, zwaar dubbelgehandicapten verzorgd werden. (Ik heb daar als student vaak 'vakantiewerk' gedaan.)
Elke vergelijking gaat mank maar ik betrap me erop dat ik me, n.a.v. het huidige euthanasiedebat wel eens de vraag stel wat nu eigenlijk het verschil is tussen de mensen die vanaf hun geboorte wilsonbekwaam zijn en degenen die dat ten gevolge van de ziekte dementie in een later levensstadium worden. Beide groepen kunnen niet voor zichzelf spreken en dus ook niet kenbaar maken dat ze eventueel dood willen.
Waarom heeft de samenleving er moeite mee deze mensen te doden en voorbij te gaan aan de wens van de omgeving, mocht die aandringen op euthanasie?
Komt dat voort uit de huiver om het enige en het laatste wat een mens heeft, nl. het leven, alleen in uiterste gevallen (en via wetgeving gereguleerd) door een ingreep van buitenaf te beŽindigen?
Waarom is die huiver in onze tijd afgenomen? Deels heeft dat te maken met het feit dat de huiver niet meer gevoed wordt door godsdienstige opvattingen over de heiligheid van het leven. Maar dat verklaart, naar mijn mening, de verandering maar ten dele. Er moet ook iets veranderd zijn in de waarde die wij hechten aan het leven en aan de voorwaarden die wij stellen aan een menswaardig leven.
In die zin houdt de euthanasiekwestie ons een spiegel voor: wanneer vinden wij een leven zinvol en wanneer niet.

Tympaan

Superlid
Superlid
Di Jan 15, 2019 11:03 am Reageer met quote

virgo schreef:

In die zin houdt de euthanasiekwestie ons een spiegel voor: wanneer vinden wij een leven zinvol en wanneer niet.

Natuurlijk kan ik niet voor anderen spreken. Maar voor mij persoonlijk is dat niet zo'n moeilijke vraag. Het leven is zinvol zolang het menswaardig is. Zolang je zelf je eigen leven kan leiden. Desnoods met de nodige hulpmiddelen. Maar als je niet meer in staat ben om je te wassen of naar het toilet te gaan, dan is het voor mij al wel klaar. En veel erger dan de dood vind ik het om als een soort plant aan een automaat in leven gehouden te worden. Of in een troosteloze kamer ergens kwijlend weg te zitten kwijnen terwijl je van toeten noch blazen meer weet. Dat is voor mij mijn ergste nachtmerrie. En als je dood bent weet je toch nergens meer van..
Ik hoop dan mijn dokter genadiger is en wel mijn leven wil beŽindigen als de tijd daar is...

Met dieren wordt vaak genadiger omgegaan...

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 3887
Di Jan 15, 2019 1:22 pm Reageer met quote

Wat ik eigenlijk weten wilde en waar ik als ik goed lees het antwoord nog niet op ben tegengekomen, hoe interessant de reacties verder ook zijn, is of Henk Blanken gelijk heeft wanneer hij zegt (geparafraseerd): De verwachting van mijn ziekte is dat deze dementie met zich mee zal brengen; ik zou eenmaal dement niet voort willen leven en onder die omstandigheden euthanasie willen laten verrichten, maar dat is niet mogelijk omdat eenmaal dement, een mens wilsonbekwaam geworden is, hij zijn wil niet voldoende betrouwbaar kenbaar maken kan.
Om aan dat lot te ontkomen zal Henk nu hij nog niet dement is om euthanasie moeten vragen, nu (lijdend aan ernstige parkinson maar helder van geest) kan die vraag WEL gehonoreerd worden, straks wanneer hij dement en dus wilsonbekwaam geworden ben NIET. Ook niet wanneer hij dat nu al zou willen afspreken met de arts of wie dan ook.

Klopt dit werkelijk met de praktijk is dus mijn vraag. Is het niet meer mogelijk een afspraak met je arts te maken om je wanneer je door dementie getroffen wordt rustig in te laten slapen?

There is a crack in everything; that's how the light comes in.

Leonard Cohen
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

ron1

Stamgast
Stamgast
Di Jan 15, 2019 4:43 pm Reageer met quote

Je geboorte kun je niet plannen maar je dood wel. Indien de tijd er na jouw mening rijp voor is moet je over je eigen dood kunnen beslissen. Daarvoor moet je zelf op tijd de nodige beslissingen nemen en niet op het laatste moment dan breng je alleen maar anderen in verlegenheid.
Het hele leven is een kwestie van plannen.

Gribou---Greet

Stamgast
Stamgast
Antw.: 328
Di Jan 15, 2019 5:30 pm Reageer met quote

NicolaasP schreef:

Klopt dit werkelijk met de praktijk is dus mijn vraag. Is het niet meer mogelijk een afspraak met je arts te maken om je wanneer je door dementie getroffen wordt rustig in te laten slapen?

Om een afspraak met een arts te maken wat betreft euthanasie wanneer je dementie krijgt die mogelijkheid is er wel zie bijgevoegde link

https://www.nvve.nl/wat-euthanasie/euthanasie-bij-dementie

https://www.nvve.nl/actueel/nieuws/artsen-en-patient-moeten-samenwerken-aan-wilsverklaring-bij-dementie

Hizhi.o

Superlid
Superlid
Antw.: 5284
Di Jan 15, 2019 10:09 pm Reageer met quote

NicolaasP schreef:

Niet meer mogelijk is een erg absolute uitspraak, Maar in de praktijk komt het er echt veelal op neer dat de arts nog een gesprek met de in vergevorderd stadium verkerende dementerende wil. En als dat niet goed meer mogelijk is dan wordt veelal het verzoek afgewezen omdat zonder gesprek ondraaglijk lijden niet kan worden vastgesteld.

Het blijft dus echt, echt heel moeilijk.

Quote:
Als aanvulling:
Het thuisfront kan van tijd tot tijd (op heldere momenten) een videogesprek over dit thema opnemen wat in een later stadium kan dienen als 'bewijs' dat de doodswens gedurende een lange(re) tijd aanwezig was.

Dit laatste is inderdaad een nieuwe ontwikkeling in het traject naar het voor elkaar krijgen van de euthanasie in het vergevorderde stadium van dementie.

ron1

Stamgast
Stamgast
Zo Mrt 17, 2019 3:18 pm Reageer met quote

je in een vroeg stadium laten testen op het dementie-gen heeft thans weinig zin omdat er nog geen medicijn tegen dementie is. Wel is bewezen indien je (voor)ouders zijn overleden aan dementie, dat jij het dementie-gen veelal ook hebt. Ik zou zeggen profiteer van het leven dat nog rest.

JanRutgers.1

Regelmatige bezoeker
Regelmatige bezoeker
Antw.: 95
Zo Mrt 17, 2019 4:27 pm Reageer met quote

Binnen afzienbare tijd is euthanasie voor mij actueel en mag ik zelf beslissen hoe, wanneer en waar de laatste ingreep plaats zal vinden.
Wat mij betreft is dat een grondrecht. Het is mijn lijf en mijn leven.
Religieus gewauwel over een geschenk van God, daar heb ik niets mee, het is MIJN leven en MIJN lijf.
We hebben in Nederland gelukkig genoeg artsen, welke bereid zijn mee te werken aan een menswaardig sterven.
Indien bij dementie een eerder geschreven wilsbeschikking is geschreven, dan dient die wilsbeschikking leidend te zijn. In alle andere gevallen zou de expertise van een geriatrisch arts een beslissende stem kunnen hebben.

Dat politici zich er mee bemoeien, is in mijn optiek een gotspe van extreem formaat. Gedurende het leven, maken ze de mensen het leven onmogelijk en dan willen ze ook nog beslissen over hoe lang dat moet duren, dat ze de koorts krijgen. Evil or Very Mad

Better steande stjerre, dan op de knibbels libben.

christoffel

Superlid
Superlid
Antw.: 2910
Zo Mrt 17, 2019 5:05 pm Reageer met quote

Ik ben het volledig met je eens Jan Rutgers.
Je lijf is van jou en jij beslist als het genoeg is geweest en niet een ander.

Aan het onmogenlijke, is niemand gehouden.

ron1

Stamgast
Stamgast
Zo Mrt 17, 2019 5:54 pm Reageer met quote

JanRutgers schreef:
Binnen afzienbare tijd is euthanasie voor mij actueel en mag ik zelf beslissen hoe, wanneer en waar de laatste ingreep plaats zal vinden.
Wat mij betreft is dat een grondrecht. Het is mijn lijf en mijn leven.
Religieus gewauwel over een geschenk van God, daar heb ik niets mee, het is MIJN leven en MIJN lijf.
We hebben in Nederland gelukkig genoeg artsen, welke bereid zijn mee te werken aan een menswaardig sterven.
Indien bij dementie een eerder geschreven wilsbeschikking is geschreven, dan dient die wilsbeschikking leidend te zijn. In alle andere gevallen zou de expertise van een geriatrisch arts een beslissende stem kunnen hebben.

Dat politici zich er mee bemoeien, is in mijn optiek een gotspe van extreem formaat. Gedurende het leven, maken ze de mensen het leven onmogelijk en dan willen ze ook nog beslissen over hoe lang dat moet duren, dat ze de koorts krijgen. Evil or Very Mad

Geheel mee eens

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 12837
Zo Mrt 17, 2019 8:09 pm Reageer met quote

Jaren geleden vielen tijdens een discussie over abortus de volgende treffende woorden: "if you don't want an abortion don't get one". Hetzelfde geldt wat mij betreft voor euthanasie. Uiteraard ben ik het met je eens, Jan. Maar ja, kinderen? Ik heb een gelovige huisarts meegemaakt die zich jaren na een affaire zich nog ongelofelijk zien opwinden over fundamenteel christelijke ouders die een kind met een terminale ziekte eindeloos lieten lijden, want dat was "God's wil". Oftewel schuif je verantwoordelijkheid maar af naar degene van wie je die nota bene gekregen hebt.

ďNiemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)

Pagina 1 van 4 Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Plaats reactie