euthanasie bij dementie niet langer mogelijk (?)
Blik op het nieuws
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende Plaats reactie

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 26408
Zo Mrt 17, 2019 8:39 pm Reageer met quote

JanRutgers schreef:
Binnen afzienbare tijd is euthanasie voor mij actueel en mag ik zelf beslissen hoe, wanneer en waar de laatste ingreep plaats zal vinden.
Wat mij betreft is dat een grondrecht. Het is mijn lijf en mijn leven.
Religieus gewauwel over een geschenk van God, daar heb ik niets mee, het is MIJN leven en MIJN lijf.
We hebben in Nederland gelukkig genoeg artsen, welke bereid zijn mee te werken aan een menswaardig sterven.
Indien bij dementie een eerder geschreven wilsbeschikking is geschreven, dan dient die wilsbeschikking leidend te zijn. In alle andere gevallen zou de expertise van een geriatrisch arts een beslissende stem kunnen hebben.

Dat politici zich er mee bemoeien, is in mijn optiek een gotspe van extreem formaat. Gedurende het leven, maken ze de mensen het leven onmogelijk en dan willen ze ook nog beslissen over hoe lang dat moet duren, dat ze de koorts krijgen. Evil or Very Mad

Honderd procent mee eens. Die politici zouden zich beter met andere, belangrijker zaken bezig kunnen houden.

Faber quisque fortunae suae
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

Hizhi.o

Superlid
Superlid
Antw.: 5203
Zo Mrt 17, 2019 9:26 pm Reageer met quote

Dus de maatstaf blijft exact hetzelfde bij niet dementerenden als bij wel dementerenden?

Is dat dan wat nu gezegd wordt?

Tympaan

Superlid
Superlid
Zo Mrt 17, 2019 10:41 pm Reageer met quote

Als je bedoelt dat iedereen het recht heeft om over zijn/haar eigen lichaam, en dus ook over het wel of niet beŽindigen van het leven te beslissen, dan zeg ik: ja..

virgo

Stamgast
Stamgast
Antw.: 247
Zo Mrt 17, 2019 10:49 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:
Als je bedoelt dat iedereen het recht heeft om over zijn/haar eigen lichaam, en dus ook over het wel of niet beŽindigen van het leven te beslissen, dan zeg ik: ja..

Waarom zijn er dan mensen die, als ze iemand tussen de rails zien staan, ingrijpen?
Hebben zij dan geen respect voor de keuze van degene die een eind aan zijn leven wil maken?

Hizhi.o

Superlid
Superlid
Ma Mrt 18, 2019 12:39 am Reageer met quote

Tympaan schreef:

Ik bedoelde meer het moment van actief handelen binnen het plaatsvinden van de euthanasie. Want dŠt is waar momenteel de onduidelijkheid, of noem het vraag, over gaat.

Tympaan

Superlid
Superlid
Ma Mrt 18, 2019 11:02 am Reageer met quote

virgo schreef:
Tympaan schreef:

Waarom zijn er dan mensen die, als ze iemand tussen de rails zien staan, ingrijpen?
Hebben zij dan geen respect voor de keuze van degene die een eind aan zijn leven wil maken?

Ik denk dat het dan meer een soort instinctieve handeling is. Als iemand een ongeluk dreigt te overkomen is je eerste reactie om dat te voorkomen. Dan ga je je niet eerst afvragen of die persoon wel gered wil worden want dan kan het te laat zijn. Maar al was het maar om de machinist een trauma te besparen, dan zou het al een zinnige daad zijn.
Daarbij komt vaak nog dat mensen die heel theatraal zelfmoord willen plegen, vaak alleen maar aandacht willen...
Als ik ooit besluit om uit het leven te stappen, zal niemand dat in de gaten hebben. Dan doe ik dat stil in een hoekje met zo weinig mogelijk rommel..

Tympaan

Superlid
Superlid
Ma Mrt 18, 2019 11:12 am Reageer met quote

Hizhi.o schreef:
Tympaan schreef:

Ik bedoelde meer het moment van actief handelen binnen het plaatsvinden van de euthanasie. Want dŠt is waar momenteel de onduidelijkheid, of noem het vraag, over gaat.

Ik denk dat ook het actief handelen op verzoek van de persoon zelf mogelijk moet zijn. En zelfs dat hij/zij daar geen specifieke reden moet hoeven te hebben. En dat een dokter aan dat verzoek zou moeten kunnen voldoen.

Ik begrijp dat het met mensen die op dat moment dermate dement zijn dat ze zelf niet meer kunnen beslissen, het wat lastiger wordt. Dan is te hopen dat zij hun wensen duidelijk op papier hebben gezet en dat de partner, dokter of desnoods een notaris er goed van op de hoogte is.

Ik denk dat als de mogelijkheid bestaat dat euthanasie gemakkelijker kan worden toegepast dat er dan minder mensen voor de trein of van een dak springen met alle narigheid van dien..

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 3753
Ma Mrt 18, 2019 11:40 am Reageer met quote

Hizhi.o schreef:
Tympaan schreef:

Precies.

Quote:
Hier de aflevering kunststof: https://www.nporadio1.nl/kunststof/onderwerpen/465477-henk-blanken-schrijver

"je mag wel dood wanneer je niet dement wil worden, maar dan moet je het wel nu doen, nu je nog helder van geest bent" (tiende minuut)

Dat gesprek in 'kunststof' deed de vraag opwerpen of deze man, Henk Blanken, nu zomaar wat kletst, of dat ik hem verkeerd begrijp.

Wat hij zegt is (ik parafraseer) : het is nu zo geworden -er is dus iets veranderd volgens hem- dat indien je niet het proces van ernstige dementie door wilt maken (voor zover je je zoiets bewust kunt zijn natuurlijk, maar je wilt misschien ook je omgeving dat niet door laten maken) dan zul je op het moment dat je nog besluitvaardig bent de knoop door moeten hakken, want eenmaal terechtgekomen in een fase van ernstige dementie kan die eerder opgetekende beslissing niet meer gehonoreerd worden omdat je in die fase niet langer besluitvaardig bent.

Ook al heb je eerder te kennen gegeven 'ik wil stoppen wanneer ik ernstig dement dreig te worden is het op dat moment dat je ernstig dement bent te laat om dat besluit te laten effectueren omdat de arts dan zegt: tja nu kan deze persoon niet meer over zijn wil beschikken dus ik kan nu geen euthanasie toepassen'

Nogal een paradox natuurlijk.

Het is uiteraard zo dat je bij beginnende dementie dat besluit kunt nemen en laten uitvoeren. Maar stel je krijgt een hersenbloeding en je bent van het het ťen op het andere moment ernstig dement. Dan kan er bij de huisarts wel een papiertje liggen dat je niet dement wilt worden maar je bent het al. En misschien maak je wel een heel vrolijke blije indruk. Dan zou de arts zeggen: we kunnen onmogelijk weten wat deze persoon nu zou willen dat kan hij niet meer kenbaar maken en van ondraaglijk leed is absoluut geen sprake, euthanasie is in dit geval niet (meer) mogelijk.

Om hier voor mezelf echt uitsluitsel over te krijgen zal ik de eerstvolgende keer dat ik mijn huisarts spreek hier eens over beginnen. Alleen, heb die man in geen eeuwigheid gezien, en ik hoop eigenlijk dat dat zo blijven zal Smile

There is a crack in everything; that's how the light comes in.

Leonard Cohen
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

Hizhi.o

Superlid
Superlid
Di Aug 27, 2019 1:53 am Reageer met quote

Persoonlijk vind ik het best heftig wat nu speelt in de rechtszaal rondom de uitgevoerde euthanasie op een, in ver gevorderd stadium, dementerende vrouw.
Ik houd mijn hart vast dat de uitspraak echt moord zal worden.
Lijkt me een verkeerd precedent.

NicolaasP

Superlid
Superlid
Di Aug 27, 2019 7:44 am Reageer met quote

Quote:
De arts deed wat de patiŽnt wilde, wat de familie wenste en was daarbij uiterst zorgvuldig, zei het OM. Daarom eiste de officier geen straf.

Waarom dan toch deze rechtszaak, die zo belastend is voor de arts, voor de familie van de overleden patiŽnte en voor artsen die in onzekerheid verkeren over mogelijke vervolging bij euthanasie? Omdat de wet niet altijd duidelijk is wat zwaarder weegt: het recht op zelfbeschikking van de wilsbekwame persoon of de bescherming van het leven van een wilsonbekwame patiŽnt met dementie.

Liever dood dan naar het verpleeghuis
De 74-jarige vrouw die in 2016 in het verpleeghuis terecht kwam, wilde dood. In haar euthanasieverklaring stond dat zij niet naar een verpleeghuis wilde. Als het zover was, wilde ze euthanasie. Ze had de verklaring in 2012 opgesteld, toen bij haar alzheimer was geconstateerd. In 2015 had ze de verklaring nogmaals bekrachtigd.

https://www.trouw.nl/binnenland/justitie-wil-heldere-euthanasiewet-arts-vervolgd-voor-moord~b1d72247/

Geef mijn portie maar aan fikkie zal menig arts en menig oudere hierbij denken. Een arts zal het nu eerder op versterving aan laten komen (wat veel meer onnodig leed, ook voor familie, betekent) en ouderen, mensen die niet in die permanent hallucinatoire toestand van dementering terecht willen komen zullen eerder geneigd zijn via internet een (ook niet echt betrouwbaar) drionpilletje te bestellen om 'in het geniep' zelf het heft in handen te nemen, want een euthanasieverklaring garandeert helemaal niets

Leonard Cohen
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

WillemijnF

Superlid
Superlid
Antw.: 3233
Di Aug 27, 2019 11:19 am Reageer met quote

Ik vind het een verschrikkelijke uitspraak, voor de arts, voor de nabestaanden en voor iedereen die een euthanasieverklaring heeft getekend in verband met evt dementie. Het was ook duidelijk dat het OM er moeite mee had overigens.
Maar ik weet geen oplossing. De patiŽnt gaf, in haar vergevorderde staat van dementie op de vraag of ze dood wilde meerdere keren "nee" als antwoord. Hoewel je dat kunt verklaren vanuit de gedachte dat ze dat deed vanuit een restantje cognitie, een soort automatisme zoals de meeste mensen op die vraag "nee" zouden antwoorden, terwijl ze op dat moment geen beeld meer had van haar eigen situatie begrijp ik wel dat je het als arts niet gaat "invullen" door te zeggen: ze zegt wel nee, maar ze wil het echt wel".
Onoplosbaar dit, want wie kan in de geest van een dementerende kijken? Misschien is er echt wel een gevoel van willen leven en wie mag en kan dan oordelen dat het leven toch beŽindigd mag worden?
"Moord", zoals het oordeel luidde, is echter wel een heel zware benaming. Zeker als dit ook op het strafblad van deze arts komt aan wier goede bedoelingen door niemand wordt getwijfeld.
Het enige dat je als patiŽnt kunt doen is dus euthanasie vragen op het moment dat je de diagnose hebt gekregen maar nog helder genoeg bent. Ook die gedachte is gruwelijk, want de meeste mensen zullen toch zolang ze nog "goed" zijn nog even bij hun dierbaren willen blijven.

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.
Godfried Bomans 1913-1971

Hizhi.o

Superlid
Superlid
Di Aug 27, 2019 2:06 pm Reageer met quote

Quote:
De patiŽnt gaf, in haar vergevorderde staat van dementie op de vraag of ze dood wilde meerdere keren "nee" als antwoord.

Dat lijkt me juist het probleem inderdaad.
De vrouw (naar werd vernoemd gisteren in een gesprek daarover) functioneerde in het stadium dat zij dacht een klein kind te zijn, zij herkende zichzelf niet meer in de spiegel. vertoonde agressief gedrag en liep overal tegen aan te schoppen. Kortom, zij was niet meer de persoon die ze was.

Dus in die zin werd de vraag aan de verkeerde gesteld.

In mijn optiek grijp je dan als arts terug op de verklaring die opgesteld is in goeden doen.

Bovendien heeft de arts verder alle stappen gevolgd, inclusief de meerdere opinion en niemand heeft gewaarschuwd dat de arts pas op de plaats moest maken.

Ik snap echt de beweegredenen niet om deze arts aan te klagen.

Benneke

Superlid
Superlid
Antw.: 7921
Di Aug 27, 2019 2:25 pm Reageer met quote

Het blijft een moeilijke zaak. Omdat de politiek niet duidelijk is geweest in de wetgeving, laat ze de beslissing over aan een rechtbank en straks het gerechtshof.
De uitspraak zal dan voor zowel artsen als patiŽnten een precedent scheppen.

Dat het O.M. kennelijk schoorvoetend tot vervolging van de arts is over gegaan, geeft al aan dat het een lastige zaak is.

Het opzettelijk en met voorbedachte rade iemand van het leven beroven levert inderdaad "Moord" op in het wetboek van Strafrecht.

Ik ben heel benieuwd naar de uitspraak van de rechtbank in deze zaak. en vermoed dat de vervolging van deze arts tot de Hoge Raad wordt door gezet. Zowel de advocaat, als het O.M. willen nu eens een duidelijke uitspraak.

Wie vrolijk is, laadt de schijn op zich oppervlakkig te zijn. (Godfried Bomans)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

Hizhi.o

Superlid
Superlid
Di Aug 27, 2019 5:09 pm Reageer met quote

Quote:
Zowel de advocaat, als het O.M. willen nu eens een duidelijke uitspraak.

Die begrijp ik helemaal.
Het supertrieste in dit verhaal is m.i. dat hiermee de verkeerde koppen gaan rollen.

Dit is echt over het hoofd van....... een uitspraak afdwingen.

Heel knap dat deze arts zichzelf trouw blijft.

Benneke

Superlid
Superlid
Antw.: 7921
Di Aug 27, 2019 6:15 pm Reageer met quote

Daar geef ik je gelijk in Hennie, Deze arts heeft denk ik legaal en ethisch verantwoord gehandeld.

De onduidelijkheid in de wetgeving voor wat prevaleert, een geschreven wilsbeschikking, opgemaakt toen de vrouw in kwestie bij haar volle verstand was, of levensvragen stellen aan een demente vrouw, wordt nu uitgevochten over het hoofd van een arts.

Wie vrolijk is, laadt de schijn op zich oppervlakkig te zijn. (Godfried Bomans)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

Saroma

Nieuwe bezoeker
Nieuwe bezoeker
Antw.: 12
Do Aug 29, 2019 6:57 pm Reageer met quote

Tja, ik vind het moeilijk hoor. Hebben jullie het artikel gelezen van Bert Keizer , in trouw?

YvanH

Regelmatige bezoeker
Regelmatige bezoeker
Antw.: 31
Do Aug 29, 2019 7:35 pm Reageer met quote

Al 4 jaar kom ik 2x per week op de gesloten afdeling in een kleinschalige verzorging. Heel wat gezien! Ik vraag mij af waarom een dokter er wel tegen kan om sommige mensen in zoín mensonwaardige situatie te zien.
Ik vind het soms gewoon misdadig. Maar ja , de familie heeft er meer last van dan de patiŽnt, zegt men!

NicolaasP

Superlid
Superlid
Do Aug 29, 2019 7:41 pm Reageer met quote

Goed dat je dat aanbrengt Saroma

Hier de link: de-wilsverklaring-een-zinloos-vod-waar-je-niks-aan-hebt

Een paar stukjes uit het gesprek met Bert Keizer:
Quote:
Bert Keizer vecht al twintig jaar tegen de wilsverklaring: Een zinloos vod waar je niks aan hebt. Want als je het kunt zeggen, heb je die verklaring niet nodig. En als je het niet meer kunt zeggen, dan krijg je het niet. Dat is zoín beetje de situatie.

De vraag is: Was ze wilsbekwaam op het punt van haar doodswens? Deze vrouw was dat niet. Want ís morgens om twee uur wilde ze bij wijze van spreken tennisles en ís middags om drie uur wilde ze dood. Dat ging elke dag zo. Ze wilde wel dood, maar als er een dokter tegenover haar kwam zitten, als het ware met het mes op tafel, dan zei ze: ĎNou, zo erg is het nog nietí.Ē

Als je aan mij vraagt of het erg is dat die mevrouw vroegtijdig is overleden is, dan zeg ik echt niet: ik had haar nog wel een jaar verpleeghuis gegund.Ē

Terwijl u de methode afkeurt.
ďJa, heel paradoxaal. Maar kijk, onze angst is: als we het ombrengen van wilsonbekwame mensen gaan goedvinden, gaat er een sluis open. Wat doen we met dubbelgehandicapte kinderen? Die hebben het ook vaak zwaar. Gaan we die ook doodmaken dan? Dus ik begrijp dat het OM een grens trekt.

Vind het moeilijk Bert Keizer in die laatste alinea te volgen. Persoonlijk zou ik er geen moeite mee hebben wanneer het leven van wilsonbekwame mensen beŽindigd wordt wanneer zij wilsonbekwaam geworden zijn en zij uitdrukkelijk gevraagd, zelfs afgesproken hebben met hun arts dat hun leven dŠŠrom -vanwege die wilsonbekwaamheid- beŽindigd dient te worden.
De vraag: "wat doen we dan met dubbelgehandicapte kinderen", die lijkt mij volstrekt irrelevant. Die kinderen hebben geen euthanasieverklaring afgegeven. Die kinderen laat je leven, en zou dat ongewenst lijken, onethisch lijken in het licht van wat zo'n kind door moet maken, hebben we met heel andere criteria van doen dan met een persoonlijk opgestelde met de eigen arts overeengekomen wilsverklaring waarbij er helemaal geen sprake hoeft te zijn van uitzichtloos lijden om van het leven te kunnen worden verlost, maar de wens niet als een constant hallucinerende persoon die geen weet meer heeft van zichzelf en zijn wereld voort te hoeven leven voldoende is. Althans dat was voorheen zo meen ik. Nu zul je naar andere manieren, middelen moeten zoeken. Niet als een demente voort te hoeven leven is niet langer mbv een euthanasieverklaring te voorkomen.

Leonard Cohen

NicolaasP

Superlid
Superlid
Do Aug 29, 2019 7:57 pm Reageer met quote

YvanH schreef:
Al 4 jaar kom ik 2x per week op de gesloten afdeling in een kleinschalige verzorging. Heel wat gezien! Ik vraag mij af waarom een dokter er wel tegen kan om sommige mensen in zoín mensonwaardige situatie te zien.
Ik vind het soms gewoon misdadig. Maar ja , de familie heeft er meer last van dan de patiŽnt, zegt men!

Persoonlijk vind ik allerlei deerniswekkende gevolgen van dementie niet eens zo'n belangrijk criterium. Zelfs zonder die gevolgen, zelfs al zou mijn voorland dat van een heel erg blije, vrolijke, levenslustige, geweldig genietende, de hele dag zingende demente zijn, ik wil geen leven zonder zelfbewustzijn, zelfreflectiemogelijkheden, zonder mijn vrienden, vriendinnen, zonder mijzelf, mijn verleden, zonder de wereld zoals ik die gekend heb. Dat heeft met lijden eigenlijk niets uit te staan.

Leonard Cohen

luciaT.1

Stamgast
Stamgast
Antw.: 766
Do Aug 29, 2019 8:58 pm Reageer met quote

Nicolaas, dat laatste is niet altijd waar.
Mensen die aan dementie lijden, lijden wel degelijk. Het steeds opnieuw aan moeten horen dat een geliefde, of kind overleden is. Telkens het verdriet moeten voelen. Wachten op bezoek dat maar niet op komt dagen.Het teruggaan in de tijd, naar je ouders willen, je ouderlijk huis willen vinden. Je omgeving niet herkennen.

Jij beschrijft de eindfase van dementie. Maar er gaat nog al wat aan vooraf. Ook die fase wil men vaak niet mer meemaken.

Pagina 2 van 4 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Plaats reactie