Voor breekbaarheid is geen ruimte in prestatiemaatschappij.
Filosofie & wetenschap
Plaats reactie

dagmar57

Superlid
Superlid
Antw.: 3114
Vr Jan 25, 2019 4:18 pm Reageer met quote

Quote:
Voor breekbaarheid is geen ruimte in de huidige prestatiemaatschappij. We moeten vooral laten zien dat we sterk zijn en onze ellende kunnen overwinnen. Onzin, zeggen anderen. ‘Accepteer dat het leven niet altijd is zoals je hoopte.
Maar nog moeilijker is het om iemand niet in de steek te laten terwijl je je realiseert dat je niets kan doen. We moeten leren aanwezig te zijn zonder te kunnen helpen. Ofwel: accepteren dat we soms niks kunnen doen, maar wel bij iemand blijven.”

https://www.trouw.nl/religie-en-filosofie/-je-moet-durven-erkennen-dat-je-leven-niet-is-zoals-je-van-tevoren-hoopte-~a3a653cbe/

Ik ben het hier mee eens en wat mij betreft is dat misschien wel de moeilijkste vorm van hulp, iemand de ruimte en de tijd gunnen om zelf te leren accepteren om te gaan met verlies of ziekte, niet alles gaat over.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 28497
Vr Jan 25, 2019 4:29 pm Reageer met quote

Ik denk dat dat allemaal erg persoonsgebonden is, zowel bij de hulpverlener als bij de betrokkene. De één wil graag met alles geholpen worden, da ander zoekt het liever alleen uit. Als hulpverlener - in de ruimste zin van het woord - zal je moeten kunnen aanvoelen wat de persoon wil.

Bij familie of goede vrienden weet je doorgaans wel wat men van je verwacht. Bij vreemden zal dat een beetje uitzoeken en aanvoelen zijn..

Volgens mij is daar geen standaard antwoord op mogelijk...

Faber quisque fortunae suae

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 5102
Vr Jan 25, 2019 4:48 pm Reageer met quote

Ik heb het artikel met grote belangstelling gelezen maar kan mezelf vooral goed vinden in het commentaar van Bas Haring:
Quote:
“Ik heb juist het idee dat er nu meer ruimte is voor mentale broosheid dan vroeger”, reageert Bas Haring, filosoof en bijzonder hoogleraar publiek begrip van de wetenschap aan de Universiteit Leiden. “Het is geen taboe meer om te zeggen dat je in therapie bent of dat je een burn-out hebt. Vijftig jaar geleden moest je dat echt voor je houden, anders dachten mensen dat je gek was. En laten zien dat je sterk bent, is denk ik iets van alle tijden."

Tegelijkertijd zou ik in willen stemmen met Paul van Tongeren: "dat onze maatschappij lijdt aan het opvoeringssyndroom". Mensen krijgen misschien niet veel tijd om ernstig verdriet te verwerken of zich van een ernstige ziekte te herstellen, maar was dat vroeger anders? Kon men het vroeger überhaupt over 'verdriet' hebben (enfin zie Bas Haring dus)?

Het opvoeringssyndroom zie ik meer terug in de wijze waarop jongeren nu leven, eeuwig bezig met die smartphone en tegelijkertijd boodschappen doen, fietsen, lopen... Het gejaagde in hun gedrag, en steeds die priemende blik in hun ogen 'ik moet hiernaartoe, daarnaartoe, dit doen, dat doen', en daarbij dan dat strakke zuinige mondje...dat valt me veel op. Het komt me zo toch wel voor dat mijn generatie op hun leeftijd een stuk relaxter leefde, een stuk minder ernstig en zeker minder gehaast

'Hate is never right, and love is never wrong.'

Roman Kent
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

dagmar57

Superlid
Superlid
Antw.: 3114
Vr Jan 25, 2019 6:13 pm Reageer met quote

Ik denk inderdaad dat er meer ruimte is gekomen voor theraphie en daar voor uit durven komen, maar niet meer ruimte voor tijd, integendeel zelfs.

Er zijn zoveel hulpsoorten dat het haast onmogelijk is geworden om te zeggen dat iets niet helpt of dat je helemaal geen theraphie wilt, maar gewoon de tijd wilt om zelf zonder professionele hulp te leren accepteren dat je ziek bent of rouwt of wat dan ook.

Eenzamefietser7 5

Superlid
Superlid
Antw.: 18207
Wo Jan 30, 2019 12:21 am Reageer met quote

Hetzelfde geldt voor veel mensen met NAH, Niet Aangeboren Hersenletsel.
In de huidige maatschappij bestaat er geen gelegenheid meer om de mens achter het letsel te leren kennen.
NAH ontstaat bijvoorbeeld door een ongeval of CVA.

Pagina 1 van 1

Plaats reactie