'Salafisten steeds sterker in Nederland'
Blik op het nieuws
Ga naar pagina 1, 2  Volgende Plaats reactie

Janjoris

Stamgast
Stamgast
Antw.: 549
Di Feb 26, 2019 7:54 pm Reageer met quote

Ja hoor hier wordt al zo lang voor gewaarschuwd (filmpje) https://www.telegraaf.nl/video/3209308/salafisten-steeds-sterker-in-nederland

Onbegrijpelijk! In 2006 sneed BigEd dit topic hier al aan
https://www.50plusser.nl/?page=ontmoet&p=forum&src=viewtopic.php%3Ft%3D18494%26highlight%3Dsalafisten#.XHVhI4hKhaQ[/quote]

Geniet van elk moment!
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

virgo

Stamgast
Stamgast
Antw.: 247
Di Feb 26, 2019 11:11 pm Reageer met quote

Janjoris schreef:
Ja hoor hier wordt al zo lang voor gewaarschuwd (filmpje) https://www.telegraaf.nl/video/3209308/salafisten-steeds-sterker-in-nederland

Is dit filmpje bedoeld als openingszet voor een discussie of is het gewoon een leuk filmpje?
Heb je nog meer filmpjes die jij leuk vindt en waarvan de forumdeelnemers moeten zeggen dat ze ze ook leuk vinden?
Als je erover wil praten, horen we het wel.
Ik zal hier straks de waterstanden van de Maas in februari 1952 overtypen met de vraag aan jou daarover te discussiëren. Goed?

nandes57

Stamgast
Stamgast
Antw.: 137
Wo Feb 27, 2019 1:21 am Reageer met quote

virgo schreef:
Janjoris schreef:

Is dit filmpje bedoeld als openingszet voor een discussie of is het gewoon een leuk filmpje?
Heb je nog meer filmpjes die jij leuk vindt en waarvan de forumdeelnemers moeten zeggen dat ze ze ook leuk vinden?
Ik zal hier straks de waterstanden van de Maas in februari 1952 overtypen met de vraag aan jou daarover te discussiëren. Goed?

mmmmm weinig opbouwend, zoo boor je elke discussie de grond in.

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 26440
Wo Feb 27, 2019 10:47 am Reageer met quote

virgo schreef:

Zou je dat niet gewoon aan de forumdeelnemers willen overlaten of ze er wel of niet op willen reageren..?? Die zijn daar echt wel zelf bijdehand genoeg voor..

De waterstanden mag je me besparen. En ja, ook ik vind het ook zorgelijk dat dat soort "religies", of beter gezegd, ideologieën steeds meer grond vinden..

Faber quisque fortunae suae

nandes57

Stamgast
Stamgast
Antw.: 137
Do Feb 28, 2019 12:04 am Reageer met quote

wat is er nou zo erg aan salafisten??

een salafist houdt zich vast aan de eerste drie generatie,s vanaf Mohamed.
eigenlijk vindt ik dat best wel begrijpbaar want hoe verder je van de oorsprong af komt hoe meer het verhaal vertroebelt wordt

in die eerste drie generatie,s staat 1 ding vast, "het oordelen en veroordelen is aan niemand anders toegestaan dan aan Mohamed, dus wat dat aangaat zal er van een echte salafist nooit enige dreiging uitgaan, omdat hij weet dat het oordelen en veroordelen alleen aan Mohamed is gegund.

luciaT..1

Superlid
Superlid
Antw.: 3114
Do Feb 28, 2019 1:18 am Reageer met quote

Vernietigend oordeel over onderzoek dat waarschuwt voor salafistengevaar

https://joop.bnnvara.nl/nieuws/vernietigend-oordeel-over-onderzoek-dat-waarschuwt-voor-salafistengevaar

Een andere visie.

Tympaan

Superlid
Superlid
Do Feb 28, 2019 10:55 am Reageer met quote

nandes57 schreef:

...in die eerste drie generatie,s staat 1 ding vast, "het oordelen en veroordelen is aan niemand anders toegestaan dan aan Mohamed, dus wat dat aangaat zal er van een echte salafist nooit enige dreiging uitgaan, omdat hij weet dat het oordelen en veroordelen alleen aan Mohamed is gegund.

Zoiets dergelijks kent het christendom ook. Alleen heet 'Mohammed' dan 'Jezus' …

Maar je weet net zo goed als ik dat er in de praktijk vaak heel anders gehandeld wordt en dat er onder de mantel van religie vaak de verschrikkelijkste dingen gebeurd zijn. En nog gebeuren..
Het enige wat je kan zeggen dat de abnormaliteiten bij het christendom wel goeddeels voorbij zijn - behoudens het kindermisbruik - maar dat het binnen de orthodoxe islam nog steeds voortwoekert..

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 12741
Vr Mrt 01, 2019 12:00 am Reageer met quote

Dat er ergens een verband kan zijn tussen de twee zal wel maar ik vind dat er nogal wat lucht zit tussen salafisme en jihadisme. Daarbij lijkt me dat cultuur, c.q. gewelddadige uitingen ervan waar de discussie zich nu op toespitst, lang niet alleen maar gevoed wordt door religie maar ook door andere factoren. Ik sluit zelfs niet, acht de kans zelfs groot, uit dat religie een ondergeschikte rol speelt en veelal gebruikt wordt als vehikel voor oorlogszuchtigheid, waarbij geopolitiek op de voorgrond staat, andere factoren niet uitgesloten. Laat iedereen in vrijheid zijn of haar religie bedrijven maar beperking van de vrijheid van anderen, anders- of dezelfde aanhangers, moet met kracht aangerekend en gesanctioneerd worden. Generaliserend andere religies/levensovertuigingen dan de jouwe als primitief, achterhaald en verwerpelijk beschouwen vind ik nog primitiever, meer achterhaald en verwerpelijker.

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

Janjoris

Stamgast
Stamgast
Antw.: 549
Ma Mrt 04, 2019 4:02 pm Reageer met quote

Ik vind die kijk te links en daardoor dus te positief. Daarin benijd ik je wel omdat je altijd een hele positieve optie openhoudt. In het salafisme kan ik niets dan onderdrukking en stille agressie zien.

Geniet van elk moment!

Keesvi

Superlid
Superlid
Ma Mrt 04, 2019 10:26 pm Reageer met quote

Janjoris schreef:
Ik vind die kijk te links en daardoor dus te positief. Daarin benijd ik je wel omdat je altijd een hele positieve optie openhoudt. In het salafisme kan ik niets dan onderdrukking en stille agressie zien.
Ik ga daar toch maar mee door, hoewel ik zeker wel grenzen van het toelaatbare hanteer. Het dragen van de hijab, hoofdbedekking, zou per definitie door mannen opgelegd worden. Ik geloof daar in heel veel gevallen niets van. Misschien klopt het ten dele maar ik heb net iets teveel contact met draagsters en hun mannen, en dat kunnen zowel collega's als klanten zijn, om te geloven dat die stelling in zijn algemeenheid waar is. Zelfde geldt voor genitale verminking. Afschuwelijk en die 'traditie' moeten we wereldwijd echt uitroeien. Die meisjes hebben er zeker niet om gevraagd maar hun moeders zijn de belangrijkste stimulerende factor, is mijn ervaring. De link tussen genitale verminking en de islam gaat overigens grotendeels mank. De meeste salafisten gedragen zich binnen de grenzen van de rechtsstaten waarin ze leven, al zijn ze het niet eens met de wet- en regelgeving. Nou, van mij mogen ze, zolang ze zich naar die wetgeving gedragen, ook achter de voordeur van hun woning. Ik zie overeenkomsten met orthodoxe calvinisten, die zich doorgaans ook voegen naar wat in onze samenleving gebruikelijk is.

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)

ron1

Stamgast
Stamgast
Antw.: 686
Ma Mrt 04, 2019 10:31 pm Reageer met quote

Drie jaar lang ging socioloog Mohammad Soroush undercover bij salafisten in Nederland. Hij waarschuwt: als het erop aankomt, is er van loyaliteit voor de Nederlandse democratie en haar wetten geen sprake.

Ben bang dat ik hem gelijk moet geven.

Keesvi

Superlid
Superlid
Ma Mrt 04, 2019 10:38 pm Reageer met quote

Adamm schreef:
als het erop aankomt, is er van loyaliteit voor de Nederlandse democratie en haar wetten geen sprake.
Er is een verschil tussen loyaliteit en je houden aan de normen van het land waarin je leeft.

ron1

Stamgast
Stamgast
Vr Mrt 08, 2019 5:47 pm Reageer met quote

hoe naïef kan iemand zijn ???

dit o.a. in het kader van de salafistenschool/moskee in A'dam.

ron1

Stamgast
Stamgast
Za Mrt 09, 2019 2:37 pm Reageer met quote

zijn de "salafisten: te vergelijken met de "NSB-ers" van voor de oorlog ??

ron1

Stamgast
Stamgast
Wo Mrt 20, 2019 5:22 pm Reageer met quote

'Salafisten weigeren integratie, zij zien sharia als de echte wet'

lekker dus

Keesvi

Superlid
Superlid
Wo Mrt 20, 2019 5:38 pm Reageer met quote

Adamm schreef:

lekker dus
Dit is in de verste verte gen discussiëren wat jij doet en daar is dit forum wel voor bedoeld. Je pleurt telkenmale een losse flodder, een nietszeggende oneliner, op het forum en laat iedereen verder maar uitzoeken wat hij ermee doet zonder enige richting aan te geven van wat je bedoeling is. Hou daar alsjeblieft eens mee op en vermeld tenminste een bron, al dan niet met een link. Is dat nou zo moeilijk?

theDon

Superlid
Superlid
Antw.: 3214
Do Mrt 21, 2019 12:51 am Reageer met quote

Adamm schreef:

lekker dus

Wat doen ze hier dan?

Neem mij hoe ik ben, ook al ben je van mij geen fan.

Keesvi

Superlid
Superlid
Do Mrt 21, 2019 1:09 am Reageer met quote

theDon schreef:
Adamm schreef:

Wat doen ze hier dan?
Goeie vraag. Ze dienen zich in ieder geval aan de wetgeving hier te houden.

Tympaan

Superlid
Superlid
Do Mrt 21, 2019 11:02 am Reageer met quote

Inderdaad een goeie vraag. Met een nogal simpel antwoord want dat is voor iedereen wel duidelijk. Maar inderdaad, waarom komen ze hier als ze in plaats van van de vrijheid te genieten toch weer hun eigen wetten en regels willen handhaven...? Wetten en regels waarvoor een 'normaal' mens juist wel zou vluchten...

Keesvi

Superlid
Superlid
Do Mrt 21, 2019 11:24 am Reageer met quote

Tympaan schreef:
Inderdaad een goeie vraag. Met een nogal simpel antwoord want dat is voor iedereen wel duidelijk. Maar inderdaad, waarom komen ze hier als ze in plaats van van de vrijheid te genieten toch weer hun eigen wetten en regels willen handhaven...? Wetten en regels waarvoor een 'normaal' mens juist wel zou vluchten...
Er zijn gevallen gedocumenteerd van vluchtelingen uit het Midden-Oosten, die, geconfronteerd met salafistische uitingen, aangaven dat ze daar juist voor gevlucht waren.

Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Plaats reactie