SIRE campagne: #doeslief!
Blik op het nieuws
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende Plaats reactie

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 12737
Ma Mrt 04, 2019 10:35 pm Reageer met quote

De samenleving lijkt gaandeweg te verharden. Een aantal beroepsgroepen, zoals verkeersregelaars, buschauffeurs maar ook zorgverleners krijgen steeds meer te maken met agressie. Bespugen, schelden, denigreren, intimideren zijn aan de orde van de dag. SIRE is een campagne gestart om ons meer bewust te maken van ons gedrag, want het gebeurt vaak onbewust, is de stelling. Is dat zo? Helpt zo'n campagne, niet in de laatste plaats omdat je daar juist de mensen die zich er schuldig aan maken niet bereikt? Of geldt dit, even de hand in eigen boezem, voor ons allemaal?

SIRE roept Nederlanders in campagne op: #doeslief!

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)

Laatst aangepast door Keesvi op Ma Mrt 04, 2019 11:12 pm, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

Advertentie

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 3769
Ma Mrt 04, 2019 11:01 pm Reageer met quote

Helpt misschien een ietsje. Ik vind dat het hier wel wat vaker over mag gaan, bv ook mbt de vraag hoe men het beste op grof, lomp, agressief gedrag kan reageren. Ik heb daar nooit een echt antwoord op wanneer het mij overkomt, en dat kan vervolgens heel lang blijven knagen, waarbij ik allerlei scenario's zit uit te denken, maar uiteindelijk geen enkele daarvan achteraf geschikt gevonden zou hebben terwijl dus het volkomen overdonderd niet te hebben gereageerd óók dwars blijft zitten. Herkent iemand dat? Dat schofterig gedrag van iemand je dus heel lang blijft bezighouden in je hoofd? Terwijl je op de vraag 'had ik misschien zus of had ik misschien zo' ook geen enkel bevredigend antwoord bedenken kan, een volgende keer in zo'n zelfde situatie het wéer volstrekt niet zou weten...

There is a crack in everything; that's how the light comes in.

Leonard Cohen
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

Keesvi

Superlid
Superlid
Ma Mrt 04, 2019 11:25 pm Reageer met quote

Het kan bij mij ook wel rond blijven zingen. Van mensen die van mijn zorg afhankelijk zijn kan ik veel hebben. Maar als hun 'belangenbehartigers', vrijwilligers of familieleden, me beschuldigen van wat dan ook dan ervaar ik dat toch wel als gevoelig en soms ronduit als kwetsend.

Bij agressief, intimiderend gedrag is mijn ervaring dat een directe, pro-actieve benadering nogal eens kan helpen. Geef het opgewonden standje een ferme hand. Maak oogcontact en ik ben in staat om gedrag te vertonen dat doorgaans wel overkomt, zeg maar nogal directief met bijbehorende non-verbale communicatie en die kan best indringend zijn. Dat werkt meestal de broodnodige rust in de hand maar niet altijd en dan moet je op een andere manier creatief zijn. En soms is er geen andere oplossing dan hulptroepen inschakelen via portofoon of 112. Je kunt natuurlijk niet alles alleen af. Dit alles natuurlijk vanuit mijn perspectief vanuit mijn werk. Bottom line voor mij is dat je heel veel kunt voorkomen door gewoon aardig te zijn voor iedereen die je tegenkomt. Daar is niets op tegen als uitgangspunt.

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)

Eenzamefietser7 5

Superlid
Superlid
Antw.: 17117
Di Mrt 05, 2019 12:09 am Reageer met quote

Wordt dit niet net zoiets als de 'Normen en waarden' van JP?

Quote:
De samenleving lijkt gaandeweg te verharden.

De maatschappij is keihard, Kees.
Alles wat niet aan de standaard voldoet, telt niet mee.
Als jongen van 7 ben ik aangereden op een zebrapad: ik heb levenslang, ondanks een 'goed stel hersenen'. silent

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 26426
Di Mrt 05, 2019 12:37 pm Reageer met quote

Hebben we dat niet samen met z'n allen in de hand gewerkt..?
Velen zullen nog wel de ommezwaai van de 60er jaren kunnen herinneren. Alle 'normen en waarden' - het zal toen wel anders geheten hebben - moesten overboord. Geen gemeneer en gemevrouw meer, maar onderwijzers moesten bij de voornaam genoemd worden. Gezag, in welke vorm dan ook, moest worden neergehaald, Woningen mochten worden gekraakt, vrije seks alom, drugsgebruik, het "moest allemaal kunnen" Kinderen mochten zelf bepalen wat er gegeten werd en wanneer ze naar bed moesten....

En nee, ik ben echt niet van; vroeger was alles beter. Want dat was het ook niet. Maar ik vind wel dat het te ver is doorgeslagen en een klein beetje terug naar 'toen' niet verkeerd zou zijn. Maar ik weet ook wel dat dat voorlopig niet meer gaat gebeuren.

Nee, ik verwacht van die Doeslief campagne ook niet veel. De doelgroep zul je er niet eens mee bereiken, vrees ik. Het is een mondiale chaos die waarschijnlijk eerst zal moeten uitrazen totdat er een nieuw evenwicht gevonden is. En ik ben bang dat dat nog heel lang gaat duren...

Faber quisque fortunae suae

Keesvi

Superlid
Superlid
Di Mrt 05, 2019 11:15 pm Reageer met quote

Ik betwijfel of dat anti-autoritaire gedoe een hoofdrol heeft gespeeld, hoewel ik daar ook nog wel een separate discussie over aan wil gaan. Nederland is in de afgelopen decennia tot een immigratieland geworden, een multiculturele samenleving. Dat werkt tot op de dag van vandaag door met confrontaties tussen die verschillende culturen. In de VS is de oplossing geëvalueerd tot het hanteren van overdreven beleefde omgangsvormen die meestentijds zo ongeloofwaardig als de pest zijn. Ik ben daar niet enthousiast over, hoewel ik een verklaard voorstander ben van het in acht nemen van basale fatsoens- en omgangsnormen. Bespugen, grote smoel, gebrek aan respect voor anderen, hinderen van hulpdiensten en dergelijk wangedrag moeten we niet accepteren en zo mogelijk en nodig sanctioneren. Staat voor mij als een paal boven water. Als er sprake is van onkunde om geaccepteerd sociaal gedrag te vertonen dan mag er ook wel wat begrip tentoongespreid worden. Wat we daarmee dan precies moeten is een interessant dilemma.

virgo

Stamgast
Stamgast
Antw.: 247
Wo Mrt 06, 2019 3:13 am Reageer met quote

De sire-campagne kan geen kwaad, maar of hij veel effect heeft?
Wie als volwassene onbeschoft of hufterig gedrag vertoont zal dit niet snel afleren. Er is dan iets misgegaan in de opvoeding.
Een kind, een jongere moet geleerd worden rekening te houden met een ander. Om velerlei redenen slagen we daar vaak niet meer in. Dat schept geen rooskleurig beeld voor de toekomst.
De verplichte maatschappelijke stage, in 2011 ingevoerd, werd in 2014 al weer afgeschaft. (Er zijn nog wel scholen die het op vrijwillige basis aanbieden). Als 15- of 16-jarige kennis maken met vrijwilligerswerk leek mij een goede manier om eventjes buiten je eigen wereldje rond te kijken.
Een ander idee: ik kan me voorstellen dat in een bepaald leerjaar (tussen 14 en 17 jaar) een middelbare schoolklas om de week één lesuur, o.l.v. de klassenmentor, een videoverbinding heeft met een klas in een ander land of werelddeel met als doel elkaar te leren kennen en gaandeweg mee te leven met de leerlingen in de klas elders. Liefst een klas uit een cultuur waarin het lid zijn van een groep in evenwicht is met de waarde van individuele ontplooiing.
In de tussenliggende week vindt in het mentoruur de evaluatie en voorbereiding op de volgende sessie plaats.
De huidige communicatiemiddelen bieden nieuwe mogelijkheden om de blik te verruimen door zich in te leven in 'andersdenkenden'.

Tympaan

Superlid
Superlid
Wo Mrt 06, 2019 11:30 am Reageer met quote

Ik ben niet zo overtuigd dat 'maatschappelijke stages' of 'sociale dienstplicht' veel zullen uithalen bij onwillige opstandige pubers. Ik zou er trouwens niet aan moeten denken dat als je oud en ziek ben, dat je dan afhankelijk ben van jongeren die min of meer gedwongen zijn om te jou te verzorgen. Dat wordt net als bij de ouderwetse dienstplicht; zoveel mogelijk proberen "uit te knijpen" en zo weinig mogelijk te doen. En heb je weer een hele laag van controleurs nodig om toe te zien dat die jongeren er niet helemaal een zooitje van maken....
Ik geloof niet in dat soort dwang en verplichting. En net zo goed dat die dienstplicht doorgaans geen fanatieke militairen opleverde, zal die sociale dienstplicht geen verzorgende of zorgzame mensen opleveren.

Waar ik wel rotsvast in geloof is een goede opvoeding door de ouders en dat ook van het begin af aan. En consequent volhouden, ook als het wat lastiger wordt...
Maar helaas, daar heeft men geen tijd meer voor en zin meer in. Dat doet de school of de overheid maar. Het eigenbelang gaat nu voor....

Keesvi

Superlid
Superlid
Wo Mrt 06, 2019 1:17 pm Reageer met quote

Dat is ook mijn mening; zo vroeg mogelijk bij kinderen ingrijpen als er dingen in of met de opvoeding niet deugen. Bij jeugdinrichtingen, zeg maar detentie, is het bekend dat interventies bij oudere minderjarigen dramatisch weinig uithalen, althans nauwelijks tot niet beklijven. Jaren geleden zou het systeem van de Glen Mills School een verbetering zijn maar na 4 jaar was 78% van de jongeren recidivist. Dat betekent voor mij echter niet dat huftergedrag ongemoeid moet worden gelaten.

NicolaasP

Superlid
Superlid
Wo Mrt 06, 2019 2:12 pm Reageer met quote

Aardig, hartelijk, hoffelijk, voorkomend zijn moet gewoon weer sexy (wat het ooit ook was) gemaakt worden. Een benadering van die kant lijkt me veel beter uit te kunnen pakken dan te gaan zitten hakken op jongeren.
Overigens wanneer ik aan bot, hufterig gedrag denk dan zijn het vooral gedragingen van mensen van middelbare leeftijd en ouder die daarbij in mij opkomen. In de oude sire campagne werd als voorbeeld een meisje getoond die iets als 'donder op ouwe graftak' riep tegen een oude dame die om haar plaats verzocht. Ik heb niet anders meegemaakt in treinen en trams als jongeren die spontaan opstaan voor ouderen. Maar ja, die ervaringen zullen best sterk verschillen

Een oudere SIRE: https://www.youtube.com/watch?v=1PIeQ3sUaoQ

Dat sluit wél volledig aan op mijn ervaring

Leonard Cohen
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

Eenzamefietser7 5

Superlid
Superlid
Wo Mrt 06, 2019 2:49 pm Reageer met quote

NicolaasP schreef:
Aardig, hartelijk, hoffelijk, voorkomend zijn moet gewoon weer sexy (wat het ooit ook was) gemaakt worden.

Aardig, hartelijk zijn.
Het kan ook verkeerd uitgelegd worden.
Dat het de standaard zou moeten zijn, volledig mee eens.
Maar bij mensen met een iets lastiger lichaam wordt het vaak niet geassocieerd met "sexy", maar met "seks"...
Het toont anderzijds de kleingeestigheid van de medemens aan.

Tympaan

Superlid
Superlid
Wo Mrt 06, 2019 3:47 pm Reageer met quote

Mijn ervaring is dat huftergedrag niet aan leeftijd gebonden is. het komt bij ouderen en jongeren voor. Het is een spiraal die er langzaam ingeslopen is en blijkbaar niet meer te doorbreken valt. Je bent hufterig omdat je hufterig behandeld word. En je wordt hufterig behandeld omdat je hufterig bent. En in die cirkel is de samenleving nu beland. Zie dat maar te doorbreken.
Men heeft geen tijd meer voor elkaar. Men heeft geen geduld meer. Alleen het eigen ikje telt nog maar. Ik wil het en ik wil het nu...

Ik benijd de huidige generatie niets..

dagmar57

Superlid
Superlid
Antw.: 2255
Wo Mrt 06, 2019 4:46 pm Reageer met quote

Hufterig gedrag is niet leeftijdsgebonden en komt zeker niet voor bij alleen jongeren, integendeel, ouderen kunnen er ook wat van.

Het heeft volgens mij veel te maken met dat in de huidige samenleving iedereen vindt dat men overal recht op heeft. Iedereen eist die rechten op, en ook al heb je er recht op kun je die best even in de wachtstand zetten, gewoonweg uit medemenselijkheid of begrip tonen voor omstandgheden.

Het ligt ook niet alleen aan de opvoeding, daar wordt tegenwoordig alles op afgeschoven. Zaken als groepsvorming spelen ook een grote rol en dat geldt ook niet alleen voor jongeren.

NicolaasP

Superlid
Superlid
Wo Mrt 06, 2019 5:01 pm Reageer met quote

Eenzamefietser75 schreef:
NicolaasP schreef:
Aardig, hartelijk, hoffelijk, voorkomend zijn moet gewoon weer sexy (wat het ooit ook was) gemaakt worden.

Aardig, hartelijk zijn.
Het kan ook verkeerd uitgelegd worden.
Dat het de standaard zou moeten zijn, volledig mee eens.
Maar bij mensen met een iets lastiger lichaam wordt het vaak niet geassocieerd met "sexy", maar met "seks"...
Het toont anderzijds de kleingeestigheid van de medemens aan.

Laat ik zo zeggen Eenzame Fietser, met 'sexy' bedoelde ik absoluut niets seksueels, maar enkel 'aantrekkelijk', op een aangename sociale manier blij-stemmend, positief-stemmend.

ps sexy slaat in mijn bericht niet op de wijze van iemands gedrag, maar op het hartelijk/hoffelijk zijn an sich, het lol hebben in je aardig te gedragen, een ander een plezierig moment te bezorgen. Dat heeft met iemands uiterlijk of met fysieke beperkingen niets te maken denk ik

Leonard Cohen

Eenzamefietser7 5

Superlid
Superlid
Wo Mrt 06, 2019 6:13 pm Reageer met quote

NicolaasP schreef:

Laat ik zo zeggen Eenzame Fietser, met 'sexy' bedoelde ik absoluut niets seksueels, maar enkel 'aantrekkelijk', op een aangename sociale manier blij-stemmend, positief-stemmend.

ps sexy slaat in mijn bericht niet op de wijze van iemands gedrag, maar op het hartelijk/hoffelijk zijn an sich, het lol hebben in je aardig te gedragen, een ander een plezierig moment te bezorgen. Dat heeft met iemands uiterlijk of met fysieke beperkingen niets te maken denk ik

Nicolaas, ik weet dat je het zo bedoelt, maar ik spreek uit ervaring.
Helaas is het zo dat je als man met surplus (beperking) af wordt geschilderd als op seks belust figuur.
Echter, bij mij speelt dat VERTROUWEN het belangrijkste item is, al het andere zal me worst zijn.

NicolaasP

Superlid
Superlid
Do Mrt 07, 2019 12:43 pm Reageer met quote

Ik had jou in eerste instantie verkeerd begrepen Eenzame Fietser, nu snap ik je, en heel bedroevend natuurlijk wanneer je gedrag zo wantrouwend geinterpreteerd wordt..Natuurlijk duik je dan wat meer in je schulp.

Leonard Cohen

Eenzamefietser7 5

Superlid
Superlid
Do Mrt 07, 2019 1:51 pm Reageer met quote

NicolaasP schreef:
Ik had jou in eerste instantie verkeerd begrepen Eenzame Fietser, nu snap ik je, en heel bedroevend natuurlijk wanneer je gedrag zo wantrouwend geinterpreteerd wordt..Natuurlijk duik je dan wat meer in je schulp.

Dat ik niet als standaard overkom, heeft te maken met mijn NAH, na 9 weken coma mag ik blij zijn dat ik het er relatief goed heb afgebracht.
Ik denk vaak bij zulke reacties: jij hebt ook NAH, maar dan te interpreteren als Niet AANGETOOND Hersenletsel.
Wat dat betreft is er #doeslief nog een hoop te leren Wink

Hizhi.o

Superlid
Superlid
Antw.: 5214
Vr Mrt 08, 2019 11:11 pm Reageer met quote

Keesvi schreef:
[..] want het gebeurt vaak onbewust, is de stelling. Is dat zo? Helpt zo'n campagne, niet in de laatste plaats omdat je daar juist de mensen die zich er schuldig aan maken niet bereikt? Of geldt dit, even de hand in eigen boezem, voor ons allemaal?

Ik ben van mening dat het meestentijds niet onbewust gebeurt maar willens en wetens.
De campagne vind ik weg gegooid geld.
Té zoet, té soft, téveel een beroep doende op de emotionele impact van onbeschoft gedrag, terwijl in mijn optiek de gedrager daar totaal geen interesse in heeft.

Wat dan wél een goede campagne zou kunnen zijn kan ik zo 1-2-3 niet verzinnen. Moet ik diep over na denken. Hoe en waarmee kun je de onbeschofteling raken.

Tympaan

Superlid
Superlid
Za Mrt 09, 2019 11:15 am Reageer met quote

Het lijkt mij beter om te zorgen dat mensen geen onbeschoftelingen worden. En dat begint uiteraard al bij de opvoeding vanaf de geboorte van het kind. Het gezag moet weer terug. Op scholen, bij de politie, bij de overheid.

Om iemand te raken die onbeschoft is moet je zelf onbeschoft zijn en liefst nog een beetje meer. En dat is nu net waarom we in die hufterspiraal zitten waarin we nu in beland zijn.

Maar gezien het gehele huidige tijdsbeeld denk ik dat die campagne een zinloze missie is. Daarvoor zouden er te veel fundamentele zaken spontaan moeten veranderen. En dat zie ik nog niet zo snel gebeuren..

Eenzamefietser7 5

Superlid
Superlid
Za Mrt 09, 2019 3:21 pm Reageer met quote

Luister goed naar de uitleg van het woord - Harambe
https://www.youtube.com/watch?v=z9yz8EigLLk
Harambe is a Swahily word, from South Africa
and Harambe relates to us brothers and sisters
Harambe means working together