SIRE campagne: #doeslief!
Blik op het nieuws
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende Plaats reactie

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 26400
Za Mrt 09, 2019 4:37 pm Reageer met quote

Tja, de ideale wereld die iedereen wil maar die er nooit zal komen.

Trouwens, er zijn genoeg voorbeelden waarbij het tussen broers en zussen ook enkel maar haat en nijd is...

Faber quisque fortunae suae
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

Hizhi.o

Superlid
Superlid
Antw.: 5200
Zo Mrt 10, 2019 8:08 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:
[....] En dat is nu net waarom we in die hufterspiraal zitten waarin we nu in beland zijn.

[...]

Denk dat je daar gelijk in hebt.

Misschien is dit wel "gewoon" de huidige maatschappij en hebben we er maar aan te wennen.

dagmar57

Superlid
Superlid
Antw.: 2253
Zo Mrt 10, 2019 8:14 pm Reageer met quote

Hizhi.o schreef:

Misschien is dit wel "gewoon" de huidige maatschappij en hebben we er maar aan te wennen.

Daar ben ik het niet mee eens.
Het probleem zit hem er volgens mij veel meer in dat niemand er meer iets van zegt als iemand zich hufterig gedraagt. We schuiven de verantwoordelijkheid af op de overheid, de school, etc.

Wie durft tegenwoordig nog iemand aan te spreken op asociaalgedrag................dus we zijn allemaal medeverantwoorelijk voor de hufterigheid in onze maatschappij.

Hizhi.o

Superlid
Superlid
Zo Mrt 10, 2019 8:17 pm Reageer met quote

Quote:
Wie durft tegenwoordig nog iemand aan te spreken op asociaalgedrag

Ik, maar dat weegt helaas niet op tegen de veelheid.
En aangezien je het door alle lagen en heel de maatschappij ziet, begin ik me inderdaad af te vragen of het niet bij deze maatschappij "hoort".

Tympaan

Superlid
Superlid
Zo Mrt 10, 2019 8:30 pm Reageer met quote

dagmar57 schreef:

Wie durft tegenwoordig nog iemand aan te spreken op asociaalgedrag................dus we zijn allemaal medeverantwoorelijk voor de hufterigheid in onze maatschappij.

Dat is gemakkelijk gezegd. Gezien de huidige agressiviteit kijk je wel uit om ergens wat te zeggen. Je leest maar al te vaak dat mensen die ergens wat van zeggen volledig worden afgetuigd. Jij bent voor het leven invalide en de daders lopen na een berisping en een weekje harken in het park weer vrolijk fluitend buiten, op zoek naar het volgende slachtoffer. Áls ze al opgepakt worden...

En op hulp van omstanders hoef je ook niet te rekenen. Een klein groepje tuig kan in een overvolle tram iemand in elkaar slaan en niemand zal een poot uitsteken. Want als ze het geteisem maar een haar krenken kunnen ze ook een aanklacht en een proces tegemoet zien..

Allen een goede opvoeding en een duidelijk optredend gezag kan nog redding brengen. Anders zullen we met een toenemende hufterigheid moeten leren leven..

Hizhi.o

Superlid
Superlid
Zo Mrt 10, 2019 8:36 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:

Gezien de huidige agressiviteit kijk je wel uit om ergens wat te zeggen.

Dat speelt ook mee inderdaad.

Ook al zeg ik met regelmaat wat, soms dan bedenk ik me, simpelweg omdat het niet goed (lees: onveilig) voelt.

dagmar57

Superlid
Superlid
Zo Mrt 10, 2019 8:37 pm Reageer met quote

Hizhi.o schreef:
En aangezien je het door alle lagen en heel de maatschappij ziet, begin ik me inderdaad af te vragen of het niet bij deze maatschappij "hoort".

Ik denk niet dat het bij onze maatschappij "hoort", ik denk alleen dat men te lang de langzaam verruwende uitingen van dit soort gedrag heeft laten voortduren en dat er haast geen weg meer terug is om dit nog ten goede te keren, maar als je opgeeft met verzet hiertegen zal het in de toekomst enkel nog maar erger worden.
Het meest effectief hier tegen lijkt me dat iedereen in verzet komt tegen dit soort gedrag en anderen er op gaan aanspreken, maar ik ben bang dat de meeste mensen enkel met de mond hier schande over spreken maar zelf niet de hand in eigen boezem steken en anderen op dit soort gedrag gaan aanspreken, hetzij uit een soort luiheid van iemand anders moet dat maar opknappen hetzij uit angst voor degene die dit soort hufterigheid vertonen.

Hizhi.o

Superlid
Superlid
Zo Mrt 10, 2019 8:39 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:

Allen een goede opvoeding en een duidelijk optredend gezag kan nog redding brengen. Anders zullen we met een toenemende hufterigheid moeten leren leven..

Maar wat nou als de generatie opvoeders zelf al dat hufterig gedrag eigen gemaakt hebben? Want dat is wat je best wel ziet.
De generatie die nu opvoeder is, heeft zich in de loop der jaren al een bepaald gedrag eigen gemaakt. Wellicht om zich beter te kunnen handhaven.
Dus in die zin past ook dit in mijn plaatje dat het bij deze maatschappij begint te horen.

dagmar57

Superlid
Superlid
Zo Mrt 10, 2019 8:42 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:

Dat is gemakkelijk gezegd. Gezien de huidige agressiviteit kijk je wel uit om ergens wat te zeggen. Je leest maar al te vaak dat mensen die ergens wat van zeggen volledig worden afgetuigd. Jij bent voor het leven invalide en de daders lopen na een berisping en een weekje harken in het park weer vrolijk fluitend buiten, op zoek naar het volgende slachtoffer. Áls ze al opgepakt worden...

En op hulp van omstanders hoef je ook niet te rekenen. Een klein groepje tuig kan in een overvolle tram iemand in elkaar slaan en niemand zal een poot uitsteken. Want als ze het geteisem maar een haar krenken kunnen ze ook een aanklacht en een proces tegemoet zien..

Dat heb ik dus nooit begrepen...…………..ik kan me nog voorstellen als je alleen bent tegenover een groep dat je dan niets durft te zeggen, maar als een groepje tuig zich misdraagt en in dit geval een hele tram vol met mensen zit, kan die meerderheid toch wel een kleiner groepje aan.
De massa is sterker als een klein groepje en dit is nu precies waarom de maatschappij verruwt, iedereen laat het lopen......................

Laatst aangepast door dagmar57 op Zo Mrt 10, 2019 8:43 pm, in totaal 1 keer bewerkt

Hizhi.o

Superlid
Superlid
Zo Mrt 10, 2019 8:43 pm Reageer met quote

dagmar57 schreef:
maar ik ben bang dat de meeste mensen enkel met de mond hier schande over spreken maar zelf niet de hand in eigen boezem steken en anderen op dit soort gedrag gaan aanspreken, hetzij uit een soort luiheid van iemand anders moet dat maar opknappen hetzij uit angst voor degene die dit soort hufterigheid vertonen.

Ik ben van mening dat dit erg vinger wijzend is in negatieve zin en in die zin van de "slachtoffers" bijna de "daders" maakt.

Ik vind o.a. de veralgemeniserende termen luiheid en gebrek aan hand in eigen boezem niet geheel passen binnen wat er, in mijn optiek, in deze maatschappij gaande is.

Maar wellicht til ik daar zwaarder aan dan het bedoeld is?

dagmar57

Superlid
Superlid
Zo Mrt 10, 2019 8:48 pm Reageer met quote

Hizhi.o schreef:
Ik ben van mening dat dit erg vinger wijzend is in negatieve zin en in die zin van de "slachtoffers" bijna de "daders" maakt.

Ik vind o.a. de veralgemeniserende termen luiheid en gebrek aan hand in eigen boezem niet geheel passen binnen wat er, in mijn optiek, in deze maatschappij gaande is.

Maar wellicht til ik daar zwaarder aan dan het bedoeld is?

Nou ik denk er wel zo over, de slachtoffers zijn zeker niet de daders, zo is het zeker niet bedoelt, maar het gebrek aan daadkrachtig optreden van vooral omstanders vind ik wel een mede aspect van hoe dit soort gedrag escaleert.

Hizhi.o

Superlid
Superlid
Zo Mrt 10, 2019 9:01 pm Reageer met quote

Dus eigen schuld dikke bult?

dagmar57

Superlid
Superlid
Zo Mrt 10, 2019 9:44 pm Reageer met quote

Hizhi.o schreef:
Dus eigen schuld dikke bult?

Als maatschappij in zijn geheel gedeeltelijk eigen schuld, dikke bult.

Hizhi.o

Superlid
Superlid
Zo Mrt 10, 2019 10:50 pm Reageer met quote

Oké. En als antwoord heeft dus nu een vertegenwoordiging van diezelfde maatschappij dit SIRE spotje gemaakt.
Gaat het helpen?

theDon

Superlid
Superlid
Antw.: 3181
Zo Mrt 10, 2019 11:54 pm Reageer met quote

Wie grijpt er nu nog in bij een incident.....?
Het is toch veel mooier om het op je smartphone op te nemen en op de media te plaatsen?

Neem mij hoe ik ben, ook al ben je van mij geen fan.

Tympaan

Superlid
Superlid
Ma Mrt 11, 2019 10:53 am Reageer met quote

Hizhi.o schreef:
Oké. En als antwoord heeft dus nu een vertegenwoordiging van diezelfde maatschappij dit SIRE spotje gemaakt.
Gaat het helpen?

Persoonlijk geloof ik daar niets van. Zolang het een typische ik-maatschappij blijft, zolang er nog een totale onverschilligheid ten opzichte van de medemens en de omgeving is, zolang er nog mensen jarenlang dood in hun appartementje kunnen liggen, zal zo'n poeslief spotje op TV echt niet veel helpen. Er zal meer nodig zijn om dit huftergetij te keren...

Natuurlijk zijn er goedwillende mensen die het anders willen en dan zo'n spotje verzinnen. Maar het blijven roependen in de woestijn..

Hizhi.o

Superlid
Superlid
Ma Mrt 11, 2019 11:18 am Reageer met quote

Misschien moeten we eerst goed helder krijgen waarom.

Waarom worden wegwerkers uitgescholden.
Waarom worden hulpverleners lastig gevallen.
Waarom.... enfin, alles waar het spotje voor staat.

Ik kom niet verder dan 'voor de lol?'.
Maar in wezen is dat natuurlijk absurd.

Tympaan

Superlid
Superlid
Ma Mrt 11, 2019 12:37 pm Reageer met quote

Omdat 'we' het kennelijk tolereren. Het 'ik-syndroom'. Ik ben belangrijk, ik heb haast en de rest kan stikken.

Het 'gezag' is verdwenen. En dat is toch echt iets wat de samenleving als geheel heeft laten gebeuren...

Hizhi.o

Superlid
Superlid
Ma Mrt 11, 2019 4:24 pm Reageer met quote

Heb je het dan ook over het zogeheten 'natuurlijk gezag'?

Ik bedoel, bij gezag kúnnen we enkel denken aan het gezag van de overheid en dergelijke, het opgelegde gezag.
Maar daarnaast is er ook het gezag wat we altijd als natuurlijk hebben ervaren (althans ik), zoals het respect van de jongere voor de oudere, het respect voor bepaalde personen in bepaalde beroepen, e.d.
Dus eigenlijk samenvattend de normen en waarden binnen een samenlevende maatschappij, al dan niet versterkt door de opvoeding.

Want als we het ook daar over hebben, dan kom ik toch weer terug bij de veranderingen binnen de maatschappij (die, zoals we inmiddels leren, niet altijd ten goede te noemen zijn).

Wat dan weer zou betekenen dat, willen we allemaal weer lief worden voor elkaar, werkelijk de hele maatschappelijke normen en waarden patronen op de schop moeten.

Gaan we natuurlijk niet redden (denk ik).

Wat blijft dan over?
Toch "maar" accepteren dat het nu is zoals het is in algemene zin en binnen het individuele blijven vechten tegen de wijze waarop je behandeld en benaderd wordt?

Tympaan

Superlid
Superlid
Ma Mrt 11, 2019 4:53 pm Reageer met quote

Ik denk daarbij in eerste instantie aan het opgelegde gezag. Vanaf het moment dat leraren bij de voornaam genoemd moesten worden en de agent tot 'vriendelijke oom' gebombardeerd werd, is het in mijn ogen fout gegaan. Het afschaffen van de controleur in de tram, Het afbouwen in algemeen van het toezicht op en in de openbare ruimten, het heeft niet bijgedragen aan een prettige en veilige omgeving. Daardoor kon het tuig z'n gang gaan. En als je er wat van zegt dan is het van " we komen je wel even opzoeken".

Dat heeft de burger kopschuw gemaakt. En zelfs de mensen die een soort 'natuurlijk gezag' hebben bedenken zich nog wel twee maal voor ze zich ergens mee bemoeien..

Wat je al zegt, wil je dit veranderen dan zal je het hele stelsel van normen en waarden drastisch moeten veranderen. En net als jij zie ik dat nog niet gebeuren.

We zullen er mee moeten leren leven, denk ik. Je kan af en toe laten merken dat je het met een bepaalde behandeling niet eens bent. Maar voorzichtigheid blijft geboden..

Pagina 2 van 3 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Plaats reactie