SIRE campagne: #doeslief!
Blik op het nieuws
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3 Plaats reactie

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 3883
Ma Mrt 11, 2019 5:27 pm Reageer met quote

Toch, zo somber als sommigen hier zijn over de mores van de mensen tegenwoordig, klopt dat nu wel...?
Jullie kennen ongetwijfeld ook wel de vele programma's waarin men schofterig gedrag naspeelt om te zien hoe anderen daar op reageren. Bijna altijd hartverwarmend: https://www.youtube.com/results?search_query=aso+gedrag+test+tv

de lelijke reacties of neutrale reacties laat men niet zien...? tja, het is altijd een selectie inderdaad

There is a crack in everything; that's how the light comes in.

Leonard Cohen
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

Advertentie

ron1

Stamgast
Stamgast
Antw.: 686
Ma Mrt 11, 2019 7:13 pm Reageer met quote

theDon schreef:
Wie grijpt er nu nog in bij een incident.....?
Het is toch veel mooier om het op je smartphone op te nemen en op de media te plaatsen?

Als je bij een incident ingrijpt loop je zelf de kans slachtoffer te worden als je een harde tik uitdeelt, zelfs kun je worden aangeklaagd. Mensen willen dit niet meer. Een betere juridische bescherming van de hulpverleners en slachtoffers is derhalve noodzakelijk.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 26631
Ma Mrt 11, 2019 8:13 pm Reageer met quote

Dat is wel één van de hoofdoorzaken dat de burger het wel gelooft. De daders zijn al omringd door advocaten en allerlei -ogen en -logen terwijl het slachtoffer nog ligt te creperen op de grond. Als ik een inbreker wat te hardhandig de deur uitwerk, loop ik naast de geleden ellende ook nog eens het risico van een aanklacht en een veroordeling. Hetgeen mij overigens niet zou beletten de ijzeren staaf te hanteren als ik de kans krijg...

Faber quisque fortunae suae

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 12835
Ma Mrt 11, 2019 9:46 pm Reageer met quote

Zelfverdediging met gebruik van proportioneel geweld zal geen enkele rechter iemand aanrekenen. Zelfs het gebruik daarbij van illegaal in bezit zijnde vuurwapens wordt over het algemeen mild beoordeeld, hoewel de betrokkene dat illegale bezit wel degelijk wordt aangerekend.

Het gaat hier niet zozeer om criminaliteit maar om 'alledaags' geweld. Mogelijk omdat het afgelopen donderdag de dag van de doktersassistente was las ik in de media over agressie tegen hen. Maar liefst 2 van de 3 assistenten wordt ermee geconfronteerd. Meestal is dat verbaal maar dit soort intimidatie vind ik al in vergaande mate grensoverschrijdend. Ik vind een dergelijk cijfer dat nogal schokkend. Het gaat nota bene om zorgverleners die primair gericht zijn op het helpen van hun medemensen.

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

Hizhi.o

Superlid
Superlid
Antw.: 5284
Ma Mrt 11, 2019 11:55 pm Reageer met quote

Keesvi schreef:
[...]
Het gaat hier niet zozeer om criminaliteit maar om 'alledaags' geweld.
[...]

Dat klopt. Criminaliteit is weer een ander verhaal.
Hoewel ik me ook wel voor kan stellen dat het 'alledaags' geweld op den duur wel als criminaliteit wordt ervaren.

Ik sprak een week geleden iemand werkzaam op de eerst hulp van een ziekenhuis en we hadden het over de werkzaamheden die de carnaval met zich mee bracht op de eerste hulp.
En hoewel het werd ervaren als zeer druk en soms lastig de mensen te 'mannen' wanneer ze goed zat en gelukkig binnen kwamen, of het comazuipen een nare toestand bleef. Toch in vergelijk met de eerste hulp werkzaamheden met de jaarwisseling werd de carnaval als goed werken ervaren.

En waarom? Omdat met de jaarwisseling de agressie hoogtij vierde op de eerste hulp en wederom bewakingsmensen ingezet moesten worden om de plegen en artsen te beschermen.
En dan denk ik, jeetje, waar hebben we het over.
Waarom nou. Ik begrijp het niet.
En dan kan ik me echt voorstellen dat je dit onder criminaliteit kunt scharen.

theDon

Superlid
Superlid
Antw.: 3390
Di Mrt 12, 2019 12:03 am Reageer met quote

Adamm schreef:
theDon schreef:
Wie grijpt er nu nog in bij een incident.....?
Het is toch veel mooier om het op je smartphone op te nemen en op de media te plaatsen?

Als je bij een incident ingrijpt loop je zelf de kans slachtoffer te worden als je een harde tik uitdeelt, zelfs kun je worden aangeklaagd. Mensen willen dit niet meer. Een betere juridische bescherming van de hulpverleners en slachtoffers is derhalve noodzakelijk.

Dat is idd zo, mensen grijpen niet meer in omdat je niet voor eigen rechter mag spelen.
Een betere handhaving is zo wie zo nodig maar daar is geen capaciteit meer voor.
Het is nog steeds zo dat de dader het slachtoffer wordt helaas.
Bij mij staat echter wel hoog in het vaandel dat je met je poten van hulpverleners af moet blijven en zo niet, moet daar een der mate hoge straf op staan!

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 26631
Di Mrt 12, 2019 11:14 am Reageer met quote

Hizhi.o schreef:

Criminaliteit is weer een ander verhaal.
Hoewel ik me ook wel voor kan stellen dat het 'alledaags' geweld op den duur wel als criminaliteit wordt ervaren.

Ik denk dat het één automatisch overgaat in het ander. Agressie zie ik al als een vorm van criminaliteit maar vaak escaleert het ook. Het begint met schreeuwen en via geweld en vernieling gaat het over in moord en doodslag. Beetje gechargeerd, maar toch...
Quote:
Ik sprak een week geleden iemand werkzaam op de eerst hulp van een ziekenhuis en we hadden het over de werkzaamheden die de carnaval met zich mee bracht op de eerste hulp.
En hoewel het werd ervaren als zeer druk en soms lastig de mensen te 'mannen' wanneer ze goed zat en gelukkig binnen kwamen, of het comazuipen een nare toestand bleef. Toch in vergelijk met de eerste hulp werkzaamheden met de jaarwisseling werd de carnaval als goed werken ervaren.

En waarom? Omdat met de jaarwisseling de agressie hoogtij vierde op de eerste hulp en wederom bewakingsmensen ingezet moesten worden om de plegen en artsen te beschermen.
En dan denk ik, jeetje, waar hebben we het over.
Waarom nou. Ik begrijp het niet.
En dan kan ik me echt voorstellen dat je dit onder criminaliteit kunt scharen.

Dat geweld tegen hulpverleners begrijp ik al helemaal niet. Wees blij dat er nog mensen zijn die je willen helpen in deze verruwde ik-wereld.

Het is gewoon een feit dat de gemiddelde mens mondiger is geworden. Artsen en hun assistenten zijn geen halfgoden meer maar gewoon mensen die ook een bepaald beroep uitoefenen. Zij zullen daar een beetje mee moeten kunnen omgaan. Maar dat betekent niet dat dat op een agressieve manier hoeft te gaan. Ik ben nog steeds voor een beetje ouderwetse beleefdheid...

Faber quisque fortunae suae

dagmar57

Superlid
Superlid
Antw.: 2332
Di Mrt 12, 2019 4:19 pm Reageer met quote

Hizhi.o schreef:
Oké. En als antwoord heeft dus nu een vertegenwoordiging van diezelfde maatschappij dit SIRE spotje gemaakt.
Gaat het helpen?

Nee dat denk ik niet, als vind ik het wel een goed idee om het onder de aandacht te brengen.
Ik blijf erbij, de massa (wijzelf dus) zullen de maatschappelijke verhuftering
zelf een halt toe moeten roepen, geholpen door de overheid en gezagsdragers, scholen etc.

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 3883
Di Mrt 12, 2019 4:33 pm Reageer met quote

dagmar57 schreef:

Ik blijf erbij, de massa (wijzelf dus) zullen de maatschappelijke verhuftering
zelf een halt toe moeten roepen, geholpen door de overheid en gezagsdragers, scholen etc.

Heel goed dat je in je formulering kenbaar maakt dat wij er zelf deel van uitmaken. Het zijn niet 'de jongeren' en het is niet 'apart aso-tuig' , verhuftering doortrekt heel de samenleving. Je komt het in de politiek tegen, in de wijze waarop politici met elkaar een 'debat' voeren, in het verkeer bij alle lagen van de bevolking en alle leeftijden, en binnen allerlei andere omstandigheden.
In het SIRE spotje wordt een goed voorbeeld gebruikt, een cassiére die bij zichzelf denkt: 'er was vandaag helemaal niemand die me groette' .
Door zo'n spotje, door zo'n voorbeeld sta ik daar voor mezelf even bij stil: zou het misschien wat hartelijker, wat spontaner kunnen, mijn eigen gedrag tav bv winkelpersoneel. Jazeker zou dat kunnen...En het is daarmee voor jezelf ook veel leuker dan met een chagrijnige kop zonder enig contact te maken bv boodschappen te doen
Zo'n spotje helpt.

There is a crack in everything; that's how the light comes in.

Leonard Cohen
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

theDon

Superlid
Superlid
Antw.: 3390
Wo Mrt 13, 2019 1:35 am Reageer met quote

Ik behandel de mensen net zo als ik behandeld wil worden.
Heb ik een vervelende verkoper, ben ik ook vervelend en heb ik een amicale verkoper, dan ben ik dat ook.
Komt denk ik dat ik het grootste gedeelte van mijn werkzame leven in de detailhandel heb gewerkt.
Vaak kan je aan de koppen van de mensen al zien hoe ze zijn.

Pagina 3 van 3 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3

Plaats reactie