Verzet tegen Holocaust Namenmonument
Blik op het nieuws
Ga naar pagina 1, 2  Volgende Plaats reactie

luciaT..1

Superlid
Superlid
Antw.: 3114
Zo Mrt 10, 2019 7:21 pm Reageer met quote

De afgelopen dagen is in Amsterdam veel gediscussieerd over het Holocaust Namenmonument. De bouw ervan, op een groenstrook langs de Weesperstraat, werd wederom uitgesteld. Buurtbewoners gingen naar de rechter omdat zij stelden dat 24 bomen niet mogen worden ­gekapt. De rechter wees dat verzoek toe.

https://www.parool.nl/opinie/-monument-vermoorde-landgenoten-is-verworden-tot-burenruzie~a4624238/

Onbegrijpelijk dat men 24 bomen die gekapt moeten worden (en herplant kunnen worden) als reden opgeeft dat het Holocaust Namenmonument niet op die plek kan komen.

Kortgeleden heb ik het boekje: 'Er groeit gras in de Weesperstraat' schrijver 'Meyer Sluyser' gelezen.
Mijn inziens hoort dat Namenmonument juist op die plek te komen.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

Hizhi.o

Superlid
Superlid
Antw.: 5139
Zo Mrt 10, 2019 8:10 pm Reageer met quote

Waar bestond het verzet van de buurt uit bij de eerste keus voor het Wertheimpark?

dagmar57

Superlid
Superlid
Antw.: 2241
Zo Mrt 10, 2019 8:15 pm Reageer met quote

Natuurlijk is een herdenkingsmonument heel belangrijk...………………...maar er zal toch ook wel ergens een pek zijn in Amsterdam waarbij er geen bomen hoeven worden gekapt.

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 26294
Zo Mrt 10, 2019 8:38 pm Reageer met quote

Ik ken de situatie ter plaatse niet. Maar is er nu echt geen andere plek te vinden. En waarom moet het zo groot zijn dat er 24 bomen moeten sneuvelen. Volgens mij is de gedenkwaarde van een monument niet afhankelijk van de afmetingen...

Faber quisque fortunae suae

luciaT..1

Superlid
Superlid
Zo Mrt 10, 2019 8:38 pm Reageer met quote

Hizhi.o schreef:
Waar bestond het verzet van de buurt uit bij de eerste keus voor het Wertheimpark?

. Er was eerder al protest tegen de oorspronkelijke plaats voor het monument, het Wertheimpark, omdat daar al het beroemde Auschwitz-monument van Jan Wolkers staat en omdat het parkje te kleinschalig is voor een grote namenwand.

https://jonet.nl/bijeenkomst-namenmonument-afgelast/

luciaT..1

Superlid
Superlid
Zo Mrt 10, 2019 8:48 pm Reageer met quote

Die 24 bomen kunnen herplant worden. Dat het monument zo groot is komt door de namen van alle Joodse en Sinti en Roma vermoorde slachtoffers in de concentratiekampen.

Veel nazaten van deze mensen hebben geen graf dat ze kunnen bezoeken, met het monument hebben ze die gelegenheid wel.

De Weesperbuurt was van oudsher een Joodse buurt. Dus waarom dat monument niet daar plaatsen.

Het Namenmonument geeft de vermoorde ­Joden, die geen graf hebben, een eigen plek. Er komt zodoende, 74 jaar na het einde van de oorlog, een plek waar alle slachtoffers kunnen worden herdacht en herinnerd - zodat ook zíj bij ons kunnen blijven.

Hizhi.o

Superlid
Superlid
Zo Mrt 10, 2019 9:04 pm Reageer met quote

luciaT. schreef:
Hizhi.o schreef:

. Er was eerder al protest tegen de oorspronkelijke plaats voor het monument, het Wertheimpark, omdat daar al het beroemde Auschwitz-monument van Jan Wolkers staat en omdat het parkje te kleinschalig is voor een grote namenwand.

https://jonet.nl/bijeenkomst-namenmonument-afgelast/

Aha, oké, dank je wel.

Probleem is dan denk ik nu wel 'als je één buurtprotest honoreert, dan zit je ook aan het volgende vast'. Schep toch een precedent.

Tympaan

Superlid
Superlid
Ma Mrt 11, 2019 11:07 am Reageer met quote

Ik vind wel dat een buurt ook moet kunnen meebeslissen wat er in hun buurt gebeurt. Nogmaals, ik ken de situatie niet. Maar ik kan mij voorstellen dat als je een enorme muur vlak voor je raam krijgt, dat je daar als bewoner niet blij mee bent. Hoe goed de intenties verder ook zijn.

Er zullen zelfs in Amsterdam toch wel plaatsen zijn waar wat meer ruimte is en waar mensen er niet vlakbij wonen. En waar zo'n groot monument ook beter tot z'n recht zal komen..

virgo

Stamgast
Stamgast
Antw.: 247
Ma Mrt 11, 2019 7:12 pm Reageer met quote

Op veel plaatsen in Nederland zijn er monumenten die de namen vermelden van weggevoerde joden en van in de oorlog omgekomen inwoners van de betreffende stad of van het dorp.
Deze manier van herdenken en het noemen van de namen van slachtoffers draagt eraan bij dat de slachtoffers 'dichtbij' blijven: ze behoorden ooit tot de plaatselijke gemeenschap. Dit raakt de huidige inwoners meer dan een namenmuur ver weg.
Als dit gebruik zich (gesteund door de overheid) zou uitbreiden naar alle plaatsen in Nederland blijft de herinnering aan de omgekomenen veel meer levend dan met een nationaal Holocaust Namenmonument. Dit monument verdrinkt, vrees ik, een beetje in zijn eigen massaliteit en schiet daarmee voor een groot deel zijn doel voorbij.
P.S.: mijn huis staat niet aan de Weesperstraat.

Laatst aangepast door virgo op Ma Mrt 11, 2019 11:01 pm, in totaal 2 keer bewerkt

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 12659
Ma Mrt 11, 2019 9:37 pm Reageer met quote

Dat is ook mijn bedenking. Ik heb niets tegen nationale aandacht voor slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog maar de schaal waarop voor zo'n monument in een woonwijk staat me toch wat tegen. Niet alleen uit Amsterdam maar ook uit steden en dorpen in streken als Oost-Groningen, Zuid-Limburg, Den Helder en Zeeuws-Vlaanderen zijn mensen weggevoerd naar de concentratiekampen. Ik denk dat het beter werkt om in die lokale gemeenschappen het bewustzijn daarover te prikkelen, wakker te houden.

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

theDon

Superlid
Superlid
Antw.: 3068
Di Mrt 12, 2019 12:10 am Reageer met quote

Oude bomen moet je koesteren, die kan je niet verplaatsen, een monument wel!

Neem mij hoe ik ben, ook al ben je van mij geen fan.

Tympaan

Superlid
Superlid
Di Mrt 12, 2019 10:45 am Reageer met quote

Zelf zou ik ook voorstander zijn van meerdere kleine monumenten op verschillende plaatsen in Nederland. Dan breng je het dichter bij de mensen en er zal veel minder weerstand zijn in de diverse buurten. Een monument moet niet de hele buurt overheersen door zijn grootte. Dat roept alleen maar tegenstand op..

luciaT..1

Superlid
Superlid
Di Mrt 12, 2019 11:48 am Reageer met quote

Bij komt het over dat er in Nederland altijd gezeik is over dit soort dingen. 24 bomen die herplant kunnen worden nota bene. Een architect is al in de arm genomen, het monument staat al op papier, slechts de plaats nog.
Dat men voor Amsterdam kiest lijkt me logisch. Vanuit Amsterdam zijn de meeste joden gedeporteerd.

Kleine monumenten zullen nog veel meer problemen opleveren want men wil het gewoon niet, dat is mijn idee inmiddels. Daarbij vind ik dat het aan de joodse gemeenschap is en aan de Roma en Sinti om te bepalen waar het komt.
Er is overleg geweest met de buurt, maar de reden die nu opgegeven wordt: 24 bomen is belachelijk! Dat staat toch niet in verhouding met zo'n herdenkingsmonument.

Tympaan

Superlid
Superlid
Di Mrt 12, 2019 12:17 pm Reageer met quote

Dat kan jij natuurlijk vinden. Maar ten eerste vind ik het deporteren van joden uit een kleine plaats met minder inwoners net zo erg als uit een grote plaats. Het verdriet en de ellende is er niet minder om. De schaal doet er in dit geval niet toe. Ten tweede lijkt het mij veel logischer om ook in de kleinere steden en dorpen een monument te plaatsen omdat het alleen dan ook de mensen in die plaatsen aanspreekt. Die gaan niet vanuit de randen van Nederland naar Amsterdam om daar een naam op een kolossale muur te lezen.

Ik denk dat het niet alleen aan de joodse gemeenschap is om over zoiets te beslissen. Die kunnen het aanvragen. Maar de gemeentelijke overheid beslist uiteindelijk. En die heeft weer met het belang van alle burgers rekening te houden. En met name met de buurtbewoners.

Ik heb lang genoeg in het bouwwereldje vertoefd om te weten dat elke verandering wel gemekker oplevert. Maar het is wel zo dat kleine veranderingen gemakkelijker te 'verkopen' zijn dan grote drastische maatregelen en dat er dan veel sneller een acceptatie is. En dat geldt zeker voor monumenten en kunstwerken.

En eerlijk gezegd, zou ik ook "zeiken" als er een enorme muur voor mijn raam gebouwd dreigt te worden..

luciaT..1

Superlid
Superlid
Di Mrt 12, 2019 12:31 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:
Dat kan jij natuurlijk vinden. Maar ten eerste vind ik het deporteren van joden uit een kleine plaats met minder inwoners net zo erg als uit een grote plaats. Het verdriet en de ellende is er niet minder om. De schaal doet er in dit geval niet toe. Ten tweede lijkt het mij veel logischer om ook in de kleinere steden en dorpen een monument te plaatsen omdat het alleen dan ook de mensen in die plaatsen aanspreekt. Die gaan niet vanuit de randen van Nederland naar Amsterdam om daar een naam op een kolossale muur te lezen.

Ik denk dat het niet alleen aan de joodse gemeenschap is om over zoiets te beslissen. Die kunnen het aanvragen. Maar de gemeentelijke overheid beslist uiteindelijk. En die heeft weer met het belang van alle burgers rekening te houden. En met name met de buurtbewoners.

Ik heb lang genoeg in het bouwwereldje vertoefd om te weten dat elke verandering wel gemekker oplevert. Maar het is wel zo dat kleine veranderingen gemakkelijker te 'verkopen' zijn dan grote drastische maatregelen en dat er dan veel sneller een acceptatie is. En dat geldt zeker voor monumenten en kunstwerken.

En eerlijk gezegd, zou ik ook "zeiken" als er een enorme muur voor mijn raam gebouwd dreigt te worden..

Er wordt geen enorme muur gebouwd voor iemands raam!

Tympaan

Superlid
Superlid
Di Mrt 12, 2019 12:45 pm Reageer met quote

Gelukkig zijn daar ook regels voor. Maar ik blijf van mening dat ook een buurt zeggenschap hoort te hebben over hun buurt en dat je dat niet met "gezeik" af kunt doen. Zo werkt een democratie nu eenmaal.
En dat het beter is om kleinere monumenten in meerdere plaatsen op te richten.
Want de gedenkwaarde is niet afhankelijk van de grootte maar veel meer van de afstand tot het gedenkteken. En de betrokkenheid van de buurt met de reden waarom het monument is opgericht..

luciaT..1

Superlid
Superlid
Di Mrt 12, 2019 1:00 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:
Gelukkig zijn daar ook regels voor. Maar ik blijf van mening dat ook een buurt zeggenschap hoort te hebben over hun buurt en dat je dat niet met "gezeik" af kunt doen. Zo werkt een democratie nu eenmaal.
Want de gedenkwaarde is niet afhankelijk van de grootte maar veel meer van de afstand tot het gedenkteken. En de betrokkenheid van de buurt met de reden waarom het monument is opgericht..

De buurt had zeggenschap en komt nu met die 24 bomen aanzetten. Dat is de enige reden waar men mee kwam. Bomen die herplaatst kunnen worden nota bene. Men heeft mer respect voor bomen dan voor een gedenkplaats voor al die vermoorde landgenoten!
Typisch Nederland! Sad

Tympaan

Superlid
Superlid
Di Mrt 12, 2019 1:00 pm Reageer met quote

Keesvi schreef:
Dat is ook mijn bedenking. Ik heb niets tegen nationale aandacht voor slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog maar de schaal waarop voor zo'n monument in een woonwijk staat me toch wat tegen. Niet alleen uit Amsterdam maar ook uit steden en dorpen in streken als Oost-Groningen, Zuid-Limburg, Den Helder en Zeeuws-Vlaanderen zijn mensen weggevoerd naar de concentratiekampen. Ik denk dat het beter werkt om in die lokale gemeenschappen het bewustzijn daarover te prikkelen, wakker te houden.

Bourtange is een typisch voorbeeld hoe het ook kan. En naar mijn idee ook veel beter werkt. Als je de vestingstad bezoekt loop je haast automatisch ook de gerestaureerde synagoge binnen waar je het hele verhaal lezen kan in een sfeer die erbij past. En daar zijn nooit protesten geweest omdat het helemaal in de omgeving past...

Hizhi.o

Superlid
Superlid
Di Mrt 12, 2019 3:34 pm Reageer met quote

luciaT. schreef:
Bij komt het over dat er in Nederland altijd gezeik is over dit soort dingen.[...]

Eerlijk gezegd komt het bij mij over alsof men, zodra het om de Holocaust gaat, er geen afwijkende mening op na mag houden. En derhalve die mening wordt "afgedaan" als gezeik.
Ik ben van mening dat dit zeer tegendraads werkt in het zoeken naar een passende oplossing naar ieders tevredenheid.

Hizhi.o

Superlid
Superlid
Di Mrt 12, 2019 3:36 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:
[...]
[...]

Ik kan dit onderschrijven. Zie het ook in mijn eigen woonplaats. Met regelmaat loop ik er langs en sta er bij stil. Heb daar geen bepaalde datum of gelegenheid voor nodig. Het is er gewoon altijd en in directe omgeving. Het hoort er bij.

Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Plaats reactie