Aanslag in Utrecht.
Blik op het nieuws
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende Plaats reactie

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 26640
Wo Mrt 20, 2019 3:33 pm Reageer met quote

Klopt. Maar het heeft wel altijd, door de eeuwen heen, bestaan. Vermoedelijk begon het al tijdens het begin van de mensheid toen men elkaar de hersens insloeg met een knots. Het is iets wat kennelijk in de hele natuur is ingebakken. Territoriumdrift en het recht van de sterkste.
Ik vrees dat het nooit anders zal worden en dat de ene groep altijd wel tegen de andere groep zal strijden. Dus zal men partij moeten kiezen of ten onder gaan. En dat kiezen wordt dan vrijwel altijd door de ouders en de omstandigheden bepaald.

Verdeeldheid zal altijd wel blijven bestaan zolang mensen, gelijk kuddedieren, achter een leider aan moeten lopen...

Faber quisque fortunae suae
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 12837
Wo Mrt 20, 2019 5:16 pm Reageer met quote

Er is niets tegen op leiderschap zolang dat constructief is en zich in zekere mate kan beschermen wordt tegen schadelijke invloeden van buitenaf. Dat hoeft niet altijd in een democratie te zijn hoewel die wel mijn duidelijke voorkeur heeft. Het is maar net waar een volk of land behoefte aan heeft. Naties die zich na jarenlange dictaturen vrijgevochten hebben zijn naar mijn mening voorlopig beter geholpen met een verlicht despoot, die de bestaande structuren vooralsnog in stand houdt en langzamerhand hervormt. Een democratie ram je er niet in met geladen geweren zoals de VS in het Midden-Oosten ettelijke malen probeerden te bewerkstelligen. Maar ook in een traditioneel al langer bestaande democratie moeten leiders af en toe krachtig ingrijpen om afglijden te voorkomen. En daar bedoel ik uitdrukkelijk geen Wilders en Baudet mee die helaas door velen als zodanig gezien worden maar juist zorgen voor instabiliteit door groepen in de samenleving tegen elkaar op te hitsen in plaats van te verbinden.

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

Tympaan

Superlid
Superlid
Wo Mrt 20, 2019 5:30 pm Reageer met quote

Keesvi schreef:
is . ...En daar bedoel ik uitdrukkelijk geen Wilders en Baudet mee die helaas door velen als zodanig gezien worden maar juist zorgen voor instabiliteit door groepen in de samenleving tegen elkaar op te hitsen in plaats van te verbinden.

En daarmee geef je al aan dat iedereen, dus ook jij, een groep kiest waarmee je andere groepen wil bestrijden. Wat dus inhoudt dat er altijd verschillen zullen blijven bestaan tussen verschillend groepen. En welke dan de "goede" of "slechte" groepen zijn wordt enkel maar bepaald door de groep waar je zelf inzit, vrijwillig of bij toeval..

ron1

Stamgast
Stamgast
Antw.: 686
Wo Mrt 20, 2019 5:31 pm Reageer met quote

Ik vond het optreden van de politie, veiligheidsdiensten, hulpverleners en zelfs de politiek in dit kader prima. Verdient alle lof.

Keesvi

Superlid
Superlid
Wo Mrt 20, 2019 5:41 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:
Keesvi schreef:
is . ...En daar bedoel ik uitdrukkelijk geen Wilders en Baudet mee die helaas door velen als zodanig gezien worden maar juist zorgen voor instabiliteit door groepen in de samenleving tegen elkaar op te hitsen in plaats van te verbinden.

En daarmee geef je al aan dat iedereen, dus ook jij, een groep kiest waarmee je andere groepen wil bestrijden.
Nee, dat doe ik niet. Lees nou gewoon eens wat er staat zonder steeds maar weer te interpreteren.

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)

Keesvi

Superlid
Superlid
Wo Mrt 20, 2019 5:43 pm Reageer met quote

Adamm schreef:
Ik vond het optreden van de politie, veiligheidsdiensten, hulpverleners en zelfs de politiek in dit kader prima. Verdient alle lof.
Daar ben ik het helemaal mee eens. Het zijn vooral politici die de plank missloegen door voor de muziek uit te lopen en de media zouden er beter aan gedaan hebben door minder hijgerig te zijn en wat kritischer met de ook nog eens enorme hoeveelheid non-nieuws on te gaan.

Tympaan

Superlid
Superlid
Wo Mrt 20, 2019 6:20 pm Reageer met quote

Keesvi schreef:
Tympaan schreef:
Keesvi schreef:

En daarmee geef je al aan dat iedereen, dus ook jij, een groep kiest waarmee je andere groepen wil bestrijden.
Nee, dat doe ik niet. Lees nou gewoon eens wat er staat zonder steeds maar weer te interpreteren.

Probeer dan eens zo te schrijven dat het niet op meerdere manieren uit te leggen valt...
Want volgens mij doe het toch echt wel als je de ene groep goedkeurt en de andere groep afvalt.
Maar dit wordt te veel een welles/nietes verhaal dus ik laat het er hier verder maar bij..
De meningen zijn wel bekend onderhand..

Keesvi

Superlid
Superlid
Wo Mrt 20, 2019 6:40 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:
Keesvi schreef:
Tympaan schreef:
Keesvi schreef:

Probeer dan eens zo te schrijven dat het niet op meerdere manieren uit te leggen valt...
Want volgens mij doe het toch echt wel als je de ene groep goedkeurt en de andere groep afvalt.
Maar dit wordt te veel een welles/nietes verhaal dus ik laat het er hier verder maar bij..
De meningen zijn wel bekend onderhand..
En die dooddoeners, wellen/nietes. herhalingen, hoorden daar dus ook bij. Kijk je hoeft mensen helemaal niet altijd in groepen in te delen. Dat is soms wel maar veel vaker niet gewenst. Het is ook niet zo dat als ik niet voor jou ben als (vul maar in...) dat ik dan automatisch tegen je ben. Ik had het over leiderschap. Een goede leider is voor ons allemaal, overstijgend, is bindend, niet splitsend. Dat laatste zijn Wilders en Baudet wel degelijk en daar zijn ze zelf heel open over zelfs maar daarmee ongeschikt als leiders, in ieder geval voor ons allemaal. Ik vind dat ze ook voor hun aanhang geen goede leiders zijn maar dat terzijde. Ik wil daar niet mee zeggen dat je het als leider iedereen naar de zin kunt maken maar dat moet een goede leider ook weer niet willen, domweg omdat dat onhaalbaar is. Ook jij en ik zullen weleens iets beslissen voor iemands bestwil terwijl die daar niet op zit te wachten. Dat doe je bij kinderen en helaas is dat bij sommige volwassenen ook nodig. Moet ik verder uitleggen wat ik bedoelde of is het zo wel duidelijk?

Tympaan

Superlid
Superlid
Wo Mrt 20, 2019 7:16 pm Reageer met quote

Een goed leider... Daar begint het al mee. Wat is een goed leider. Je bindt daar vervolgens een paar kwalificaties aan vast waaraan een goed leider aan moet voldoen. Klopt helemaal als we in een ideale wereld zouden leven. Maar helaas leven we niet in een ideale wereld. Verre van dat. En dan kom je toch op het punt wie je nu, in dit politieke klimaat, een ideale leider zou willen noemen. Ik zou het in ieder geval niet weten. Het zijn allemaal maar mensen die in de eerste plaats aan hůn partij, aan hůn belang en aan hůn toekomst denken. De één wat openlijker dan de ander. Die bepaald niet overstijgend en bindend zijn. Kan ook niet want anders zouden er niet zoveel verschillende partijen zijn. En wat is dus een goede leider? Dat zal vooral de persoon zijn die het dichts bij jouw of mijn wensen en levensovertuiging past. En hangt dat goed of slecht vooral af van jouw opvattingen over de verschillende zaken en hoe de leiders daarmee omgaan...

Keesvi

Superlid
Superlid
Wo Mrt 20, 2019 7:27 pm Reageer met quote

Het hemd is altijd nader dan de rok. Natuurlijk, maar het getuigt van leiderschap om daar boven te staan, gaf ik al duidelijk aan. Dat is mijn antwoord op jouw reactie, die in mijn ogen getuigt van een uitermate negatief mensbeeld.

Tympaan

Superlid
Superlid
Wo Mrt 20, 2019 7:49 pm Reageer met quote

Heeft niets met negatief te maken maar alles met de keiharde realiteit.

theDon

Superlid
Superlid
Antw.: 3392
Do Mrt 21, 2019 12:31 am Reageer met quote

Tympaan schreef:

Juist, de realiteit geld en daar moet je van uit gaan.

Keesvi

Superlid
Superlid
Do Mrt 21, 2019 1:23 am Reageer met quote

theDon schreef:
Tympaan schreef:

Juist, de realiteit geld en daar moet je van uit gaan.
Vertel! Grote kans dat we het dáárover tenminste deels over eens zullen zijn.

virgo

Stamgast
Stamgast
Antw.: 255
Do Mrt 21, 2019 1:40 am Reageer met quote

Altijd hetzelfde liedje: als de weinige argumenten die Tympaan en TheDonn hebben op zijn en ze echt niks meer kunnen inbrengen, komt de grote dooddoener: wat wij zeggen is de realiteit.
Ze bedoelen: onze kijk op de realiteit is de realiteit.
Ze zien niet in hoe absurd die uitspraak is. Het is gewoon een testimonium paupertatis, en jammer genoeg een van het domste soort. Wie immers kan zich de werkelijkheid toeëigenen?

Tympaan

Superlid
Superlid
Do Mrt 21, 2019 10:43 am Reageer met quote

Laat het je een troost zijn, virgo, gezien de inhoud van je laatste braaksel kun je jezelf ook wel een "testimonium paupertatis" toekennen. En het gebruik van 'moeilijke woorden' maakt het er echt niet beter op.
In ieder geval heb je wel bewezen dat je ook bepaald niet de wijsheid in pacht heb. Dus je verkeert in goed gezelschap, al zie je het zelf niet...

Keesvi

Superlid
Superlid
Do Mrt 21, 2019 11:11 am Reageer met quote

Tympaan schreef:
En wat is dus een goede leider? Dat zal vooral de persoon zijn die het dichts bij jouw of mijn wensen en levensovertuiging past. En hangt dat goed of slecht vooral af van jouw opvattingen over de verschillende zaken en hoe de leiders daarmee omgaan...
Mijn levensovertuiging is die van met elkaar en niet tegen elkaar. En die botst natuurlijk met die van mensen die zich uitdrukkelijk tegen bepaalde groepen in de samenleving afzetten. Een ideale wereld bereiken we natuurlijk niet maar wat is er op tegen om er wel naar te streven? Waarom hardnekkig in je eigen hok blijven zitten en alleen maar eisen dat anderen in een straal van -tig km om je heen zich aan jou moeten aanpassen? Is dat niet nog irreëler? Ik sta liever open voor anderen. Ik geef ruiterlijk toe dat anderen een stukje tegemoet komen niet altijd even makkelijk is maar waarom zou ik er bij voorbaat van uitgaan dat het niets oplevert of zelfs schadelijk voor me is? Ik heb er, integendeel, juist goede ervaringen mee om dat 'risico' te nemen, binnen zekere grenzen natuurlijk. Maar ja, dan moet je wel de angst overwinnen dat jou alleen maar iets afgepakt wordt om daarachter te komen.

Tympaan

Superlid
Superlid
Do Mrt 21, 2019 11:45 am Reageer met quote

Met elkaar is altijd beter dan tegen elkaar. Da is zonder meer waar. maar dan ga je wel uit van een zekere gelijkwaardigheid. Je helpt elkaar, je ruilt of leent eens wat van elkaar, kortom zoals goede buren doen. Niets mis mee. Maar als je het gevoel krijgt dat de buurman alleen maar profiteert van jouw goedheid, dan is de goede verstandhouding doorgaans snel voorbij..

En zo is het in de grote wereld ook. Niemand wil graag dat er iets van je afgepakt wordt. Anders zou je geen slot op je deur hebben. En als dat afpakken jaren gaat duren dan zal er vanzelf een moment komen dat je je gaat verdedigen, op welke manier dan ook. Daarbij heb ik nu eenmaal het standpunt dat de nieuwkomer zich dient aan te passen. Dat geldt al als je van de ene regio naar de andere regio, of zelfs van de ene wijk naar de andere wijk verhuist. Dus zeker als je naar een ander land vertrekt. En als je dat niet wil, waarom wil je dan überhaupt verhuizen..

Keesvi

Superlid
Superlid
Do Mrt 21, 2019 11:59 am Reageer met quote

Tympaan schreef:
Maar als je het gevoel krijgt dat de buurman alleen maar profiteert van jouw goedheid
Nogal dronken en dat bedoelde ik met binnen zekere grenzen. Elkaar helpen, voor elkaar openstaan betekent niet dat je moet laten parasiteren. Dat spreekt toch voor zichzelf? Waarom daar iedere keer op hameren? Om te rechtvaardigen dat je niet open staat voor anderen? 'De nieuwkomer moet zich aanpassen'. Spreekt toch ook voor zichzelf? Wat wil je daar concreet mee zeggen? Want dat blijft onduidelijk. Ik krijg de indruk dat die nieuwkomer in jouw ogen niets maar dan ook niets moet doen dat jou onwelgevallig is, ongeacht of dat binnen of buiten jouw blikveld gebeurt, ja, er zelfs geen denkwijze of levensovertuiging op na mag houden die jouw goedkeuring niet kan wegdragen. Voordat je begint te sputteren; geef daar liever gewoon eens klip en klaar antwoord op.

Tympaan

Superlid
Superlid
Do Mrt 21, 2019 12:15 pm Reageer met quote

Had jij het laatst niet over "iemand woorden in de mond leggen..? Dat doe je nu dus zelf ook. Ik heb al vaker gesteld dat hij mij Siberisch laat wat iemand binnen zijn eigen muren doet. Ik heb al vaker gezegd dat het mij worst zal zijn wat iemand wel of niet gelooft. Ik wil alleen niet dat het mij aangeprezen of zelfs opgedrongen wordt. Ik wil niet dat jehovagetuigen beginnen te zaniken als ik op een ladder sta met een kwast en een blik verf..
En waarom zou ik dat niet mogen? Ik heb net zoveel recht om overtuigd atheďst te zijn als dat een ander een geloof wil aanhangen. En net zo goed als dat ik een mening over een politieke partij mag hebben mag ik een mening hebben over een religie.

Dus wat wil jij dan eigenlijk...

WillemijnF

Superlid
Superlid
Antw.: 3496
Do Mrt 21, 2019 12:24 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:
Had jij het laatst niet over "iemand woorden in de mond leggen..? Dat doe je nu dus zelf ook. Ik heb al vaker gesteld dat hij mij Siberisch laat wat iemand binnen zijn eigen muren doet. Ik heb al vaker gezegd dat het mij worst zal zijn wat iemand wel of niet gelooft. Ik wil alleen niet dat het mij aangeprezen of zelfs opgedrongen wordt. Ik wil niet dat jehovagetuigen beginnen te zaniken als ik op een ladder sta met een kwast en een blik verf..
En waarom zou ik dat niet mogen? Ik heb net zoveel recht om overtuigd atheďst te zijn als dat een ander een geloof wil aanhangen. En net zo goed als dat ik een mening over een politieke partij mag hebben mag ik een mening hebben over een religie.

Dus wat wil jij dan eigenlijk...

Gelukkig hebben we geen last van mensen die mij hun geloof willen opdringen en al helemaal niet van nieuwkomers. De eerste moslim die aanbelt om mij tot de Islam te bekeren moet nog komen. Valt allemaal wel mee dus.

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.
Godfried Bomans 1913-1971

Pagina 3 van 5 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Plaats reactie