Nederland stijgt op geluksladder
Blik op het nieuws
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende Plaats reactie

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 12830
Wo Mrt 20, 2019 2:11 pm Reageer met quote

Even een iets luchtiger onderwerp. Je zou het niet vermoeden door alle geklaag en vakbondsacties voor een lagere pensioenleeftijd maar Nederland behoort tot de gelukkigste landen ter wereld en stijgt zelfs nog op die geluksladder: Nederland stijgt op wereldwijde geluksladder, Finnen het gelukkigst. Ergens verbaast het me maar een deel van de verklaring moet worden gezocht in het feit dat we mógen klagen, het recht daarop hebben: Als negen op de tien mensen gelukkig zijn, waarom klaagt iedereen dan? Ik kan me daar wel iets bij voorstellen. Ik vind Nederland soms wat bekrompen, kleinburgerlijk, moraliserend maar toch ook wel internationaal gericht. Ik wijk in vakanties graag een paar weken uit naar onze buurlanden voor enerzijds wat meer ruimte en anderzijds wat meer Bourgondische joie de vivre maar teruggekeerd vind ik Nederland nog steeds een fijn land om in te leven, op de keper beschouwd.

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

Advertentie

WillemijnF

Superlid
Superlid
Antw.: 3488
Wo Mrt 20, 2019 2:33 pm Reageer met quote

Misschien moet je het geluksgevoel "dicht bij huis" vinden. Ik voel me gelukkig omdat ik en degenen die ik liefheb gezond zijn. Dat in Nederland de gezondheidszorg op een hoog peil staat zal denk ik bijdragen aan dat geluksgevoel van de Nederlanders. Dat ik in harmonie leef met mijn omgeving draagt er ook zeker aan bij. Ik moet er niet aan denken ruzie te hebben met mijn naasten. Ik heb lief en mensen hebben mij lief, draait het daar ook niet om?
Tel daarbij op dat ik geen financiële problemen heb en ik een basisgevoel van veiligheid ervaar en voor mij is het duidelijk waarom ik in zo'n enquête zou aangeven gelukkig te zijn.
( En ja ook ik mopper op de gezondheidszorg, het onderwijs, de pensioenleeftijd, de armoede in Nederland,de krapte op de woningmarkt, het weer, de verdeeldheid, de belastingen, de onbeschoftheid en de blaffende hond van de buren, maar daarvoor is dit forum weer een uitlaatklep. Lekker toch? Wink )

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.
Godfried Bomans 1913-1971

Laatst aangepast door WillemijnF op Wo Mrt 20, 2019 3:47 pm, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 3878
Wo Mrt 20, 2019 3:14 pm Reageer met quote

Het meest schitterende van Nederland is voor mij dat het (in mijn leven) zoveel minder elitair geworden is. In mijn, ik mag denk ik zeggen onze jeugd was het nog van eminent belang wie je ouders waren, tot welke stand je behoorde. Ik heb dat althans altijd erg sterk om me heen gevoeld in het stadje Hoorn waar ik opgroeide. Mijn (veel oudere) zussen liepen er erg mee te koop dat hun vader 'onderwijzer' was en ik heb omgekeerd ook vaak gemerkt dat zoiets voor anderen een erg grote rol speelde. Wat hadden we het daar al mee getroffen, het kind van een heuse onderwijzer te zijn. Echt, die sfeer hing daar omheen. Niet meer te geloven nu. Kun je nagaan hoe de kinderen van een notaris of de dokter bekeken werden (en zichzelf vaak ook bekeken). En hoe notarissen plantsoenarbeiders elkaar en zichzelf viseerden. Dat was arrivé vs jan met de pet, de gesjochte.
Dat is nu helemaal weg, die hiërarchie, dat standenverschil. Maar ik denk wel eens dat sommige mensen hier daar toch erg behoefte aan hebben, dat sommigen dat standenverschil erg missen, nou ja voor zover zij zichzelf graag tot de hogere stand zouden willen rekenen. Bv de stand van 'de autochtoon' , 'de echte Nederlander' , 'de blanke', de stand die Nederland groot gemaakt zou hebben. Maakt niet uit of je een brabantse hennepplantjeskweker bent die ook nog eens illegaal een uitkering geniet: wanneer je blank bent en je hebt een hollandse naam, heb jij dit land groot gemaakt en heb je toch maar een enorme pré op de buurman die een kleurtje heeft, of een vreemd geloof, of een vreemde naam. Al zou die arts zijn.

Die sfeer van vroeger die ik toen zo verschrikkelijk vond en zeg sinds de jaren 80 nagenoeg verdwenen leek waardoor Nederland zoveel plezieriger geworden was (in talloze opzichten, niet alleen sociaal; een gemeenschap werkt veel beter, functioneert zo veel beter, in alle opzichten, in al zijn geledingen en sectoren, voor iedereen), die lijkt mutatis mutandis terug te keren. Misschien zet zich dat niet echt door, maar ik ben er wel soms een beetje bang voor. Voor mij zou dat zeker een paar sporten op de geluksladder schelen, naar beneden toe. Maar mogelijk voor de gemiddelde PVV/FvD stemmer juist naar boven toe, dat zou kunnen...

There is a crack in everything; that's how the light comes in.

Leonard Cohen
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

theDon

Superlid
Superlid
Antw.: 3387
Do Mrt 21, 2019 12:45 am Reageer met quote

Nederland is mijn geboorteland en ben tevreden.
Vele mensen zijn dat niet onder het bewind van rutte en dat kan ik mij heel goed voorstellen als je met dingen te maken krijgt wat hij naar de kloten geholpen heeft.
Niet voor niets dat de FvD heel erg sterk in opkomst is, heel veel mensen hebben te maken met de nare dingen die rutte naar de gallemiezen geholpen heeft.
Daarbij de angst voor de aanslagen die steeds dichter bij komen, er moet gewoon een andere koers komen als de koers van de pinokkio rutte!

Keesvi

Superlid
Superlid
Do Mrt 21, 2019 1:21 am Reageer met quote

theDon schreef:
Nederland is mijn geboorteland en ben tevreden.
Vele mensen zijn dat niet onder het bewind van rutte en dat kan ik mij heel goed voorstellen als je met dingen te maken krijgt wat hij naar de kloten geholpen heeft.
Jij ben tevreden maar een heleboel mensen hebben het slecht en daar ben je wel ontevreden over? Ik ga nu maar even niet vragen wat er allemaal verbeterd moet worden maar, om het simpel en on topic te houden, in welk land denk je dat die mensen het beter zouden kunnen hebben? Of heb je het stiekem toch niet een beetje over jezelf?

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 26623
Do Mrt 21, 2019 11:19 am Reageer met quote

Waarom zou je het niet over jezelf mogen hebben? Geluk is relatief en in feite onmeetbaar. En ook maar erg betrekkelijk. Vergeleken met een derdewereldland mag je je in Nederland gelukkig prijzen. Valt niet te ontkennen. Maar als je als gepensioneerde merkt dan je inkomen in een periode van tien jaar niets gestegen is terwijl de prijzen in veel gevallen zowat verdubbeld zijn, kan dat geluksgevoel toch wel een behoorlijke knauw krijgen..

Ja, ik ben gelukkig want ik ben nog gezond en niet afhankelijk van 'de zorg'. Ik ben gelukkig omdat ik nog in het huis en de buurt kan wonen waar ik graag wil wonen. Maar het idee dat dat zomaar over kan zijn en je daar volkomen machteloos in ben, baart mij best wel zorgen..

Geluk is dus maar betrekkelijk en ook zeer vluchtig..

Faber quisque fortunae suae

Keesvi

Superlid
Superlid
Do Mrt 21, 2019 11:46 am Reageer met quote

Tympaan schreef:
Maar als je als gepensioneerde merkt dan je inkomen in een periode van tien jaar niets gestegen
Ook werkenden, topinkomens buiten beschouwing gelaten, zijn er niet tot nauwelijks op vooruitgegaan qua koopkracht. Maar dat betekent, de fles is behalve halfleeg ook halfvol, dat we er ook niet op achteruit zijn gegaan. Natuurlijk gaat het niet over individuele gevallen en de zelfverrijking van lieden die financieel toch al niets te klagen hebben gaat maar door waardoor de kloof tussen arm en rijk groter wordt en ook ik vind dat we dat proces moeten tegengaan. Maar laten we onze zegeningen tellen, ook omdat die kloof in Nederland (nog) niet zo gek groot is vergeleken bij verreweg de meeste andere landen. Daar gaat het hier over.

Tympaan

Superlid
Superlid
Do Mrt 21, 2019 12:03 pm Reageer met quote

In mijn beleving ligt het toch wel iets anders. Mijn inkomen is er, ondanks de kortingen niet zo heel veel op achteruitgegaan. Maar zoals ik ook zei. de prijzen van van alles en nog wat zijn wel behoorlijk gestegen. En voor mij betekent een gelijk inkomen en steeds grotere uitgaven toch echt wel een achteruitgang.
En de kloof mag dan in Nederland nog niet zo gek groot zijn maar het wordt wel steeds groter als dat zo blijft doorgaan. Ook dat vind ik best wel zorgelijk. Maar goed, dan heb je het enkel over het financiele vlak. Wat overigens best wel een belanrijke component is in dat geluksgevoel.

De rest van dat geluksgevoel is vooral toeval. En wordt bepaald door persoonlijke omstandigheden. Ben je nog gezond, leeft je partner nog, woon je in een prettige omgeving, enzovoort.

WillemijnF

Superlid
Superlid
Do Mrt 21, 2019 12:18 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:
Waarom zou je het niet over jezelf mogen hebben? Geluk is relatief en in feite onmeetbaar. En ook maar erg betrekkelijk. Vergeleken met een derdewereldland mag je je in Nederland gelukkig prijzen. Valt niet te ontkennen. Maar als je als gepensioneerde merkt dan je inkomen in een periode van tien jaar niets gestegen is terwijl de prijzen in veel gevallen zowat verdubbeld zijn, kan dat geluksgevoel toch wel een behoorlijke knauw krijgen..

Ja, ik ben gelukkig want ik ben nog gezond en niet afhankelijk van 'de zorg'. Ik ben gelukkig omdat ik nog in het huis en de buurt kan wonen waar ik graag wil wonen. Maar het idee dat dat zomaar over kan zijn en je daar volkomen machteloos in ben, baart mij best wel zorgen..

Geluk is dus maar betrekkelijk en ook zeer vluchtig..

Nederland staat vijfde op die geluksladder. Alleen wat Scandinavische landen staan hoger. Nederland hoef je dus niet te vergelijken met derdewereldlanden, maar ook met vrijwel alle andere westerse landen.
Kennelijk vinden we toch dat we hier nog niet zo'n slechte plek hebben.

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.

Tympaan

Superlid
Superlid
Do Mrt 21, 2019 12:21 pm Reageer met quote

Ik zal ook wel de laatste zijn die dat zal ontkennen. Maar dat wil niet zeggen dat er nog wel wat verbeterpunten zijn aan te wijzen..

WillemijnF

Superlid
Superlid
Do Mrt 21, 2019 12:34 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:
Ik zal ook wel de laatste zijn die dat zal ontkennen. Maar dat wil niet zeggen dat er nog wel wat verbeterpunten zijn aan te wijzen..

Gelukkig maar. "Er moet wat te wensen overblijven" zei mijn wijze moeder altijd. Very Happy

Tympaan

Superlid
Superlid
Do Mrt 21, 2019 12:39 pm Reageer met quote

Dan had (heb) je inderdaad een zeer wijze moeder... Very Happy

theDon

Superlid
Superlid
Do Mrt 21, 2019 3:05 pm Reageer met quote

Ik ben gelukkig gelukkig Smile
Dat komt in hoofdzaak door mijn lieve vrouw, kinderen, kleinkind en uiteraard mijn hond.
Ook ik zie dat mijn inkomen bijna gelijk blijft maar de uitgaven hoger worden en dat baard mij toch wel zorgen.
Ook dat mijn vrouw het heel zwaar heeft in de zorg en zij samen met haar collega's op haar achterste tenen moet lopen om de oude mensen te verzorgen.
Dat is de liefde en respect dat ze heeft voor de ouderen, dat haar op de been houd.
Gelukkig nog een paar maandjes en dan gaat ze met pensioen.
Als ik zo de berichten lees vaan de lagere inkomens, kan ik mij best voorstellen dat mensen gelukkig kunnen zijn maar troosteloos worden van de uitgaven.
Ook het vooruitzicht wat de partijen willen met de klimaat kosten die er aan komen.
Om die reden ben ik blij dat FvD de slag gewonnen heeft en eindelijk tegengas kan en gaat geven aan de slopers VVD en GL.

'Ruim helft inkomen gaat op aan vaste lasten'
MAANDAG 18 MAART 2019

Nederlanders zijn in doorsnee meer dan de helft van hun inkomen kwijt aan vaste lasten. Dat meldt het Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting (Nibud) in een nieuw onderzoek.
Lees verder; klikkie

dagmar57

Superlid
Superlid
Antw.: 2325
Do Mrt 21, 2019 3:41 pm Reageer met quote

Geluk hangt niet enkel af van je financiële omstandigheden.
Volgens mij hangt het vooral af van vrijheid om te mogen zijn wie je bent en te mogen zeggen wat je denkt.
En in de opzicht scoort Nederland enorm goed.
Daarom woon ik hier zo graag en behoor ik ook bij degene die zichzelf gelukkig zou noemen, ongeacht persoonlijke omstandigheden.

Als we het recht en de vrijheid om te mogen mopperen op alles wat niet is zoals we graag zouden willen als graadmeter zouden nemen voor de geluksfactor van een land, staan we denk ik met gemak op 1.
Laughing

WillemijnF

Superlid
Superlid
Do Mrt 21, 2019 8:45 pm Reageer met quote

theDon schreef:
Dat komt in hoofdzaak door mijn lieve vrouw, kinderen, kleinkind en uiteraard mijn hond.
Ook ik zie dat mijn inkomen bijna gelijk blijft maar de uitgaven hoger worden en dat baard mij toch wel zorgen.
Ook dat mijn vrouw het heel zwaar heeft in de zorg en zij samen met haar collega's op haar achterste tenen moet lopen om de oude mensen te verzorgen.
Dat is de liefde en respect dat ze heeft voor de ouderen, dat haar op de been houd.
Als ik zo de berichten lees vaan de lagere inkomens, kan ik mij best voorstellen dat mensen gelukkig kunnen zijn maar troosteloos worden van de uitgaven.
Ook het vooruitzicht wat de partijen willen met de klimaat kosten die er aan komen.
Om die reden ben ik blij dat FvD de slag gewonnen heeft en eindelijk tegengas kan en gaat geven aan de slopers VVD en GL.

MAANDAG 18 MAART 2019

Nederlanders zijn in doorsnee meer dan de helft van hun inkomen kwijt aan vaste lasten. Dat meldt het Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting (Nibud) in een nieuw onderzoek.
Lees verder; klikkie

Snap ik hoor Don, alleen jammer dat wanneer het FvD teveel te vertellen gaat krijgen jíj misschien wel in je handen wrijft maar alle gevolgen van de klimaatverandering worden afgewenteld op je kleinzoon en zijn generatiegenoten. Dan vraag je je toch af hoe hoog Nederland tegen die tijd nog scoort op de geluksladder. Tegen die tijd weet de uil van Minerva vast wel welke beslissing van nu heeft geleid tot de situatie van dan. Maar dat is dan niet meer jouw probleem, da's waar.

theDon

Superlid
Superlid
Do Mrt 21, 2019 9:00 pm Reageer met quote

WillemijnF schreef:
theDon schreef:

MAANDAG 18 MAART 2019

Lees verder; klikkie

Snap ik hoor Don, alleen jammer dat wanneer het FvD teveel te vertellen gaat krijgen jíj misschien wel in je handen wrijft maar alle gevolgen van de klimaatverandering worden afgewenteld op je kleinzoon en zijn generatiegenoten. Dan vraag je je toch af hoe hoog Nederland tegen die tijd nog scoort op de geluksladder. Tegen die tijd weet de uil van Minerva vast wel welke beslissing van nu heeft geleid tot de situatie van dan. Maar dat is dan niet meer jouw probleem, da's waar.

Ik denk als je een beetje verstand hebt van de technieken je anders zou reageren.
Met dit kabinet rutte weet ik zeker dat mijn kleinzoon geen beste toekomst krijgt, dat staat als een paal boven water.
Met list en bedrog kom je er niet, Nederland moet Nederland zijn en blijven en met dat milieu zijn best oplossingen te bedenken.
Zoals de FvD het zegt, ben ik het ook niet helemaal mee eens om alles opzij te schuiven voor het klimaat maar wat rutte doet kan niet en waarom niet...omdat de technieken er niet zijn en de mensen het financieel niet op kunnen hoesten.
Ik wil mijn kleinzoon geen droge boterham laten eten omdat rutte in een elec. auto wil rijden.
Overigens vind ik je opmerking Maar dat is dan niet meer jouw probleem, da's waar. weer écht een flut opmerking van jou kant!

WillemijnF

Superlid
Superlid
Do Mrt 21, 2019 9:14 pm Reageer met quote

theDon schreef:
WillemijnF schreef:
theDon schreef:

MAANDAG 18 MAART 2019

Lees verder; klikkie

Ik denk als je een beetje verstand hebt van de technieken je anders zou reageren.
Met dit kabinet rutte weet ik zeker dat mijn kleinzoon geen beste toekomst krijgt, dat staat als een paal boven water.
Met list en bedrog kom je er niet, Nederland moet Nederland zijn en blijven en met dat milieu zijn best oplossingen te bedenken.
Zoals de FvD het zegt, ben ik het ook niet helemaal mee eens om alles opzij te schuiven voor het klimaat maar wat rutte doet kan niet en waarom niet...omdat de technieken er niet zijn en de mensen het financieel niet op kunnen hoesten.
Ik wil mijn kleinzoon geen droge boterham laten eten omdat rutte in een elec. auto wil rijden.
Overigens vind ik je opmerking Maar dat is dan niet meer jouw probleem, da's waar. weer écht een flut opmerking van jou kant!

Oké, dan zal ik het anders zeggen: dat is dan niet meer het probleem van alle klimaatontkenners die in hun korte termijnvisie Baudet in het zadel hebben geholpen. De generatie van jouw en mijn kleinkinderen zullen een veelvoud moeten gaan betalen van wat er nu wordt voorgesteld. Inhoudelijk kunnen we dat overigens beter bespreken op een van de klimaattopics waar m.n. Barth het haarfijn uitlegt. Maar om bij dit topic te blijven: zonder ingrijpende maatregelen verwacht ik niet dat Nederland over één of twee generatie nog zo hoog op de geluksladder staat. Dat is een keuze voor het eigenbelang boven dat van ons nageslacht. En dat mag natuurlijk. Ik wil je niet persoonlijk aanvallen, maar voel me vrij om de gevolgen van je keuzes (waarover je zelf vertelt) te benoemen. Dat mag je bij mij ook doen.

theDon

Superlid
Superlid
Vr Mrt 22, 2019 12:07 am Reageer met quote

WillemijnF schreef:

Oké, dan zal ik het anders zeggen: dat is dan niet meer het probleem van alle klimaatontkenners die in hun korte termijnvisie Baudet in het zadel hebben geholpen. De generatie van jouw en mijn kleinkinderen zullen een veelvoud moeten gaan betalen van wat er nu wordt voorgesteld. Inhoudelijk kunnen we dat overigens beter bespreken op een van de klimaattopics waar m.n. Barth het haarfijn uitlegt. Maar om bij dit topic te blijven: zonder ingrijpende maatregelen verwacht ik niet dat Nederland over één of twee generatie nog zo hoog op de geluksladder staat. Dat is een keuze voor het eigenbelang boven dat van ons nageslacht. En dat mag natuurlijk. Ik wil je niet persoonlijk aanvallen, maar voel me vrij om de gevolgen van je keuzes (waarover je zelf vertelt) te benoemen. Dat mag je bij mij ook doen.

Ik zie het zo, rutte wil rigoureus te keer gaan, ik heb gehoord 100 miljard euro.
Dat kunnen we niet opbrengen, dat bestaat niet!
Mensen die van het gas af moeten, is 20.000 niets wat ze moeten betalen om om te switchen.
Ik ga hier niet de dingen neerzetten wat er niet deugd aan de stelling van dit kabinet vwb de techniek.
Baudet, wil helemaal niets, kijk, dat vind ik juist goed maar ben het niet met hem eens want er moet wat gebeuren.
Als die 2 uitersten nu een compromis kunnen sluiten, dan zijn we er toch?
Rutte alleen zijn gang laten gaan drijft Nederland naar de afgrond, dat heeft deze verkiezing inmiddels wel bevestigd dat de mensen hem zat zijn.
Laten we ervoor zorgen dat wij gelukkig zijn en dat we dat mee kunnen geven aan de volgende generatie!

ron1

Stamgast
Stamgast
Antw.: 686
Vr Mrt 22, 2019 12:59 am Reageer met quote

ik dacht dat klaver de klimaatpaus was!

theDon

Superlid
Superlid
Vr Mrt 22, 2019 1:15 am Reageer met quote

Adamm schreef:
ik dacht dat klaver de klimaatpaus was!

Laughing Laughing Laughing Van Klavertje mag je na je zeventigste verjaardag doodvallen.

Pagina 1 van 3 Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Plaats reactie