Verkiezingsuitslag.
Blik op het nieuws
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende Plaats reactie

dagmar57

Superlid
Superlid
Antw.: 2262
Do Mrt 21, 2019 3:28 pm Reageer met quote

Quote:
"Ongekend", noemt politiek verslaggever Ron Fresen de overwinning van Forum voor Democratie. Een monsterzege die doet denken aan de manier waarop de LPF ooit zijn intrede deed in de politiek. "Dit is nog nooit voorgekomen, de PVV ging ooit van 0 naar 10 in de Eerste Kamer, maar als dit het eindbeeld is, 12 zetels, dat hebben we nog nooit meegemaakt."

https://nos.nl/l/2276974

Wat een monsterzege voor FvD en wat ongekend in ons politieke bestel.
Alhoewel Baudet verre van mijn voorkeur heeft, vind ik het toch knap hoe hij dat voor elkaar heeft gekregen.

Dit zal het politieke klimaat toch flink veranderen en niet ten goede vrees ik.
Ben wel benieuwd of hij de verantwoordelijkheid kan waarmaken om bestuurlijk mee te regeren.

Ik vond zijn speech vreselijk en ik word er niet blij van dat Baudet en die Hiddema zoveel invloed in de politiek gaan krijgen.
Vooral die Hiddema vind ik een griezel............nog veel erger als Baudet.

Wat me wel verbaasde was dat met name de SP en D66 zoveel kiezers verloren aan FvD, dat betekent dat kiezers van de midden en linkervleugel naar heel erg rechts zijn gegaan.

Maar in democratie geldt dat de kiezer bepaald en kiest voor het politieke klimaat en daar zullen we het mee moeten doen of we dan nu wel of niet leuk vinden.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 12739
Do Mrt 21, 2019 3:50 pm Reageer met quote

De verhoudingen links:rechts zijn al vele jaren zo goed als stabiel, naar gelang je de partijen ietwat arbitrair combineert. Er zijn wat stemmen van de SP naar FVD gegaan maar lang niet allemaal. Ik denk eerder naar GL.

Niettemin associeerde ik het hele FVD proces al met de Fortuyn hype voordat enkele politiek commentatoren dat deden. De overeenkomsten zijn fascinerend en daaruit kan wel het een en ander verklaard worden. Ik vind het grotendeels toch een massale protestbeweging tegen het politieke establishment waar verschillende (inkomens)groepen elkaar vinden. Er zijn ook wel verschillen. De grote motor achter FVD lijkt me niet Baudet maar Henk Otten, terwijl Baudet het uithangbord is. Het artikel achter de link komt redelijk overtuigend op me over. Wat ik ronduit eng vind zijn Baudet's vrijages met fascistische teksten en personen. Ik heb geen flauw idee hoe dergelijke politieke bewegingen in deze tijd zouden kunnen uitpakken maar gerust ben ik er niet op. Nu heeft FVD zich veel beter voorbereid op het aantal in tenemen bestuurs- en vertegenwoordigingsplekken dus laat ze daar hun plannen maar zsm waarmaken zodat we kunnen zien wat ze waard zijn. Voor hetzelfde geld doen ze het helemaal niet slecht.

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

dagmar57

Superlid
Superlid
Do Mrt 21, 2019 4:21 pm Reageer met quote

Keesvi schreef:
. Ik vind het grotendeels toch een massale protestbeweging tegen het politieke establishment waar verschillende (inkomens)groepen elkaar vinden.

Aangezien klimaatscepsis en migratie de belangrijkste items van FvD bij de verkiezingen waren, denk ik niet dat het de inkomens zijn die mensen van FvD met elkaar verbindt.

Ik denk dat het vooral mensen zijn die niet willen opdraaien voor de klimaatkosten en mensen die tegen het huidige migratiebeleid zijn die zorgden voor de monsterzege.

Met name voor de klimaatmaatregelen voor de toekomst vrees ik enorme tegenwerking van FvD.

Wat betreft Otten en Baudet; ik denk dat dit een voorbeeld is van de leerling die de meester voorbij gaat, want Baudet is "het gezicht" van FvD en mensen hebben op hem gestemd.
Otten kan nooit meer om Baudet heen.

Laatst aangepast door dagmar57 op Do Mrt 21, 2019 4:59 pm, in totaal 1 keer bewerkt

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 12739
Do Mrt 21, 2019 4:36 pm Reageer met quote

dagmar57 schreef:
Keesvi schreef:
. Ik vind het grotendeels toch een massale protestbeweging tegen het politieke establishment waar verschillende (inkomens)groepen elkaar vinden.

Aangezien klimaatsepsis en migratie de belangrijkste items van FvD bij de verkiezingen waren, denk ik niet dat het de inkomens zijn die mensen van FvD met elkaar verbindt.
Misschien wat ongelukkig uitgedrukt maar mijn focus lag op ondanks die verschillen. Zelfde geldt voor hoog of laag opgeleid, ook ondanks.
Quote:
Met name voor de klimaatmaatregelen voor de toekomst vrees ik enorme tegenwerking van FvD.
Ik ook wel, ja.
Quote:
Wat betreft Otten en Baudet; ik denk dat dit een voorbeeld is van de leerling die de meester voorbij gaat, want Baudet is "het gezicht" van FvD en mensen hebben op hem gestemd.
Otten kan nooit meer om Baudet heen.
Ook met die analyse was ik het bij voorbaat al eens. Baudet getuigt als startend politicus al van megalomanie. Die kan alleen maar verergeren, zoals de geschiedenis ons leert.

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)

Benneke

Superlid
Superlid
Antw.: 7931
Do Mrt 21, 2019 4:42 pm Reageer met quote

Het klimaatprobleem wordt door FvD ontkend, een struisvogelpolitiek, waar veel kiezers kennelijk blind in volgen: Als er geen probleem is, zijn er ook geen kosten. Naar mijn mening heel erg doorzichtig, maar veel kiezers vinden dat zo fijn om te horen, dat ze op die partij hebben gestemd.
iedereen en alles wat het niet met Baudet eens is, wordt haast automatisch als linkse dwarslegger benoemd. Dat geldt bij het FvD zowel voor personen als de media.
Om op deze doorzichtige manier je eigen gelijk aan te willen tonen is in mijn beleving bizar en gevaarlijk.

Voor de lezers, die nu gaan denken, dat ik links stem, even ter verheldering de mededeling dat ik nog nooit op een linkse partij heb gestemd.

Wie vrolijk is, laadt de schijn op zich oppervlakkig te zijn. (Godfried Bomans)

Prlwytzkofsky

Stamgast
Stamgast
Antw.: 979
Do Mrt 21, 2019 5:34 pm Reageer met quote

Baudet zal vandaag wel op zoek gaan naar zijn 24 lictoren.

The history never repeats itself, but it often rhymes.

Mark Twain.

barth.

Superlid
Superlid
Antw.: 1151
Vr Mrt 22, 2019 12:34 am Reageer met quote

De allerdomste FvD kiezers zijn volgens mij de FVD kiezers in Groningen, en met name die in de gemeentes Midden-Groningen en Delfzijl die massaal op het FVD hebben gestemd. Dat omdat het FvD tegen vermindering van de gasboringen daar is. Pleit voor het doorgaan met de gaswinning daar, met nog meer bodemdaling en aardbevingen die het gevolg ervan zijn.

Ja, het FvD pleit ook voor een goede financiele compensatie van de Groningers die schade ondervinden. Als doekje voor het bloeden. Dat die schadevergoeding er is is natuurlijk belangrijk, maar ook het wegnemen van de oorzaak, en het voorkomen dat het erger wordt, de bodemdaling en die aardbevingen, is noodzakelijk. En dat laatste is waarom de gaswinning aldaar drastisch verminderd moet worden of helemaal gestopt.

Die FvD stemmers in dat gaswinning en aardbevings gebied laten zien dat zij helemaal niet geïnteresseerd zijn in hun veiligheid. Dat het geschud hun niet kan schelen zolang de materiele schade maar gecompenseerd wordt. Dat het hen alleen om geld gaat en niet om hun veiligheid.

Ik vind het onbegrijpelijk dat mensen daar in dat gaswinning- en aardbevingsgebied gaan stemmen op een partij die tegen het dichtdraaien van de gaskraan aldaar is. Mensen die de aardbevingen en de verergering ervan, (mits er schadevergoeding is), voor lief nemen.

Dat is tegen het eigenbelang in stemmen.

Trend atmosf. CO2 (Mauna Loa)
25 jaar geleden: 358 ppm, 10 jaar geleden: 387 ppm, nu: 411 ppm.

Hizhi.o

Superlid
Superlid
Antw.: 5214
Vr Mrt 22, 2019 1:54 am Reageer met quote

Ik ben blij dat jij dat schrijft en dus ook ziet.
Ik begon al aan mezelf te twijfelen. En snap er geen hout van.

Wat ik me nog kan bedenken is dat ze in Groningen FvD buiten spel gaan zetten bij de formatie.
En..., dat bevingsslachtoffers het zo zat zijn dat ze nu en meteen geld willen zien en wegtrekken of zoiets.
Maar zoals gezegd, alleen al het feit dat er Groningers op gestemd hebben ..., niet te vatten.

Gribou---Greet

Stamgast
Stamgast
Antw.: 318
Vr Mrt 22, 2019 2:56 am Reageer met quote

barth. schreef:
De allerdomste FvD kiezers zijn volgens mij de FVD kiezers in Groningen, en met name die in de gemeentes Midden-Groningen en Delfzijl die massaal op het FVD hebben gestemd. Dat omdat het FvD tegen vermindering van de gasboringen daar is. Pleit voor het doorgaan met de gaswinning daar, met nog meer bodemdaling en aardbevingen die het gevolg ervan zijn.

................................................

Ik vind het onbegrijpelijk dat mensen daar in dat gaswinning- en aardbevingsgebied gaan stemmen op een partij die tegen het dichtdraaien van de gaskraan aldaar is. Mensen die de aardbevingen en de verergering ervan, (mits er schadevergoeding is), voor lief nemen.

Ik ga niets goed praten maar wil er wel iets over kwijt .
Ten eerste een groot deel van de fvd stemmers wonen niet in het risico gebied wat de aardbevingen betreft en voor velen is dat ver van hun bed show Sad
Ten tweede : Een regionaal verkiezingsprogramma had het fvd niet , ook geen flyers oid aan debatten georganiseerd door de regionale zender hebben ze niet mee gedaan , van wie de eerste man op de lijst is was alleen de naam bekend een gezicht er bij ....nee . Met de kieswijzer deden ze niet mee .

Baudet z'n mooie praatjes ( betrekking hebbend op de landelijke politiek ) hebben velen er waarschijnlijk toe gebracht om deze keer te stemmen op fvd i.p.v pvv of sp de partijen die bij de vorige verkiezingen tot de favorieten behoorden in die contreien waar nu zoveel fvd is gestemd .

Ik ( ook een Groninger ) heb niet mijn stem gegeven aan fvd.

barth.

Superlid
Superlid
Vr Mrt 22, 2019 3:32 am Reageer met quote

Hizhi.o schreef:
Ik ben blij dat jij dat schrijft en dus ook ziet.
Ik begon al aan mezelf te twijfelen. En snap er geen hout van.

Wat ik me nog kan bedenken is dat ze in Groningen FvD buiten spel gaan zetten bij de formatie.
En..., dat bevingsslachtoffers het zo zat zijn dat ze nu en meteen geld willen zien en wegtrekken of zoiets.
Maar zoals gezegd, alleen al het feit dat er Groningers op gestemd hebben ..., niet te vatten.

FvD heeft geen meerderheid in de Provinciale Staten van Groningen, inderdaad. Bij stemmingen daar over het afbouwen van de gaswinning zullen zij een minderheid vertegenwoordigen.

barth.

Superlid
Superlid
Vr Mrt 22, 2019 4:26 am Reageer met quote

Gribou---Greet schreef:
barth. schreef:

................................................

Ik ga niets goed praten maar wil er wel iets over kwijt .
Ten eerste een groot deel van de fvd stemmers wonen niet in het risico gebied wat de aardbevingen betreft en voor velen is dat ver van hun bed show Sad

Maar daarom noemde ik ook specifiek de gemeentes Midden-Groningen (o.a. Hoogezand -Slochteren- Siddeburen) en de Gemeente Delfzijl.
Die zijn toch wel in het aardbevingsgebied, of aan de rand ervan.

Quote:
Ten tweede : Een regionaal verkiezingsprogramma had het fvd niet , ook geen flyers oid aan debatten georganiseerd door de regionale zender hebben ze niet mee gedaan , van wie de eerste man op de lijst is was alleen de naam bekend een gezicht er bij ....nee . Met de kieswijzer deden ze niet mee .
Ja, Bart van der Werf is de lijsttrekker, en ik heb begrepen dat Robert Pestman nummer 3 op de lijst is. Van hem lees ik (bij RtvNoord) een citaat: “We moeten doorgaan met gaswinning, maar schades moeten met het grootste deel van de opbrengst worden vergoed”.

Quote:
Baudet z'n mooie praatjes ( betrekking hebbend op de landelijke politiek ) hebben velen er waarschijnlijk toe gebracht om deze keer te stemmen op fvd i.p.v pvv of sp de partijen die bij de vorige verkiezingen tot de favorieten behoorden in die contreien waar nu zoveel fvd is gestemd .

Het lijkt me toch al langer bekend dat Baudet zich wel hard inzet voor die schadeafhandeling, maar tegelijkertijd ook duidelijk steeds aangeeft (in woord en in het stemgedrag) dat het FvD een fel tegenstander is van het afbouwen of in de toekomst stopzetten van de gaswinning in Groningen.
De oorzaak wil hij niet wegnemen. Nee hij wil hard blijven doorgaan met het winnen van Gas daar in Groningen. (Met alle gevolgen).
Het lijkt me dat Groningers die (behalve het belang van schadevergoeding) ook denken aan de veiligheid, of zich zorgen maken over de veiligheid dat opgevallen moet zijn, dat dat het standpunt van het FvD is.

Quote:

Ik begrijp dat je het opneemt voor de MedeGroningers die wel FvD hebben gestemd. Wink

barth.

Superlid
Superlid
Vr Mrt 22, 2019 4:48 am Reageer met quote

Het landelijk begrip voor De urgentie van het afbouwen van de gaswinning in Groningen heeft m.i. ook veel te maken met het begrip voor het belang van de Groningers die met die aardbevingen te maken hebben.
En dan is het wat raar als er veel mensen in het aardbevingsgebied zelf wonen er voor kiezen om onverminderd door te gaan ermee. (Zolang de schade maar elke keer vergoed wordt.)

Als die urgentie door die aardbevingen er niet was geweest, waren de prioriteiten denk ik anders geweest. (Eerst steenkool uitfaseren)
De aardbevingen en het belang van de getroffen Groningers hebben dat uitfaseren van het aardgas een hogere prioriteit gegegeven.

WillemijnF

Superlid
Superlid
Antw.: 3266
Vr Mrt 22, 2019 8:28 am Reageer met quote

Door het opvallend afwijkende standpunt van het Fvd mbt het klimaat doet zich de situatie voor dat de invloed en macht van de linkse partijen nu fors groter zal worden. Rutte heeft dat vast al zien aankomen met zijn snelle reactie op het klimaatrapport. Om iets aan de klimaatdoelen te doen moet er een ruk naar links gemaakt worden, anders loodst het kabinet er geen enkele maatregel op dat gebied er doorheen. Hetzelfde geldt voor maatregelen mbt de immigratie. Zal de ontevreden Baudet kiezer blij mee zijn....

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.
Godfried Bomans 1913-1971

Gribou---Greet

Stamgast
Stamgast
Antw.: 318
Vr Mrt 22, 2019 1:12 pm Reageer met quote

@ Barth

Quote:

Ik begrijp dat je het opneemt voor de MedeGroningers die wel FvD hebben gestemd. Wink
Nee ik neem het niet op voor de mede Groningers die FvD hebben gestemd , mijn verbazing was groot toen ik de uitslag hoorde .

Het waarom van het stemmen op de FvD kan ik niet beter verwoorden dan Fokke Fennema wiens reactie te lezen is bij de bijgevoegde link .
https://www.rtvnoord.nl/nieuws/206357/Beter-Weters-20-maart-dag-van-de-afrekening

Het doorgaan van boren naar Gas vind ik niet terug in het programma van FvD
https://forumvoordemocratie.nl/provincies/groningen

Oké het zal dan gezegd zijn door Baudet maar dan moet je dat wel toevallig horen .
'k Vermoed dat velen hier zich niet meer zo bezig houden met de politiek , het vertrouwen is weg al langere tijd .

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 3776
Vr Mrt 22, 2019 1:40 pm Reageer met quote

Quote:
Baudet: 'Niet stoppen met boren naar gas; wel ruimschoots compenseren' (update)

'Wij zijn niet tegen het boren naar gas', zegt Baudet. 'We moeten niet stoppen met boren naar gas. De opbrengst van de gaswinning is van groot belang voor onze economie. We kunnen niet zonder.'

https://www.rtvnoord.nl/nieuws/193546/Baudet-Niet-stoppen-met-boren-naar-gas-wel-ruimschoots-compenseren-update

Gister in Jinek een dame die op het FvD had gestemd omdat het zo slecht was vergaan in de zorg. Alsof Baudet iets over de verbetering van de zorg in zijn programma gezet heeft. Helemaal NIETS.
Hetzelfde mbt het gebrek aan woningen. Ook dat bleek een reden voor mensen om op het FvD te stemmen. Edoch: NIETS zegt Baudet hierover.

En waar Baudet wél iets over zegt, en ware speerpunten van gemaakt heeft, daar hóór je zijn kiezers niet over of ze leggen het volkomen verkeerd uit. Zoals de studente gister bij Jinek die zomaar even verklaarde dat de energietransitie voor Baudet net als voor iedereen heel erg belangrijk was.

En jammer natuurlijk dat Jinek geen enkele vraag durfde stellen over de racistische tendenzen (tweede speerpunt) binnen Baudets beschouwingen die hem door vrijwel iedereen buiten zijn kringetje aangewreven worden. Daar wil Jinek haar vingers niet aan branden. Maar het is wel een reden voor veel blanke Nederlanders geweest om te stemmen op Baudet die -ook al is het soms wat cryptisch- toch zo goed laat merken in zijn toespraken keer op keer dat Nederland van de in de geschiedenis zo 'superieur' gebleken blanke Nederlanders is en dat we ons nobele blanke volk zoveel mogelijk van vreemde smetten moeten bewaren. Dus grenzen dicht. En misschien meer, want Baudet wil ook het straatbeeld 'zuiveren'.

Ook volledig buiten schot bleef de nexit waar Baudet met Nederland naartoe wil (wat hij enkele dagen geleden nog eens bevestigde).

Voor mensen die vinden dat Nederland van blanke mensen is en dat de vestiging van niet-blanke mensen alhier zoveel mogelijk moet worden tegengegaan is het FvD een aantrekkelijke partij, net als het een aantrekkelijke partij is voor de mensen die qua energie en milieuvervuiling (en aardbevingen) alles bij het oude willen houden uit angst dat de overgang naar schone energie waarbij we tegelijk niet langer afhankelijk zijn van allerlei dictaturen en dictatuurtjes hen teveel geld zou kosten.

Maar het effect van dit verachtelijke (ik kan niet anders zeggen) stemgedrag is allereerst zoals Willemijn al aanwees heel gunstig. De energietransitie krijgt hierdoor júist een extra boost in politiek opzicht.

Nog een doekje voor het bloeden is wat mij betreft het gegeven dat niet rechts maar dat links heeft gewonnen, dat links opgeschoven is ten nadele van rechts. Tragisch is alleen dat de gekrompen rechter flank nu dus wel een nazistische tijdbom verlegen zit die of onschadelijk gemaakt moet worden, of ontploffen gaat (wat overigens alleen maar een zeer tijdelijke maar misschien wel zeer ernstige politieke chaos creëren zal, meer niet, want sociaal-denkend Nederland heeft een enorm overwicht -4 op de 5 kiezers- op extreem-rechts)

There is a crack in everything; that's how the light comes in.

Leonard Cohen
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

dagmar57

Superlid
Superlid
Vr Mrt 22, 2019 2:04 pm Reageer met quote

Quote:

Van alle partijen is FvD het meest geliefd bij mannelijke kiezers: 64 procent is man. Daarna valt de VVD bij mannen het meest in de smaak (60 procent man). Dan volgen PVV en het CDA met 58 procent en de PvdA met 57 procent mannelijke kiezers. De uitgesproken voorkeur van vrouwen ging uit naar de Partij voor de Dieren (66 procent). Van degenen die niet stemden was 58 procent vrouw.

Het FvD-electoraat is relatief oud: alleen stemmers op 50Plus en de PvdA zijn minder vaak jonger dan 24. De grootste groep FvD’ers is ouder dan 65: 31 procent. Het gemiddelde onder de hele bevolking is 22 procent. Ongeveer de helft van de FvD-stemmers is tussen de 35 en 64 jaar.

https://www.nrc.nl/nieuws/2019/03/21/fvd-aantrekkelijk-voor-klimaatscepticus-a3954192

Hierbij feiten uit ipos onderzoek over de Baudet kiezer.

Het zijn dus vooral de (meer) ouderen en de 65 plussers die op Forum stemmen en jongeren zijn ver in de minderheid!!
Dat zegt wel hoe vooruitstrevend ouderen zijn...………..

Gisteren bij Jinek zaten er vooral jongeren die gehoord werden, geheel verkeerde voortelling van zaken dus.

dagmar57

Superlid
Superlid
Vr Mrt 22, 2019 3:41 pm Reageer met quote

WillemijnF schreef:
Door het opvallend afwijkende standpunt van het Fvd mbt het klimaat doet zich de situatie voor dat de invloed en macht van de linkse partijen nu fors groter zal worden. Rutte heeft dat vast al zien aankomen met zijn snelle reactie op het klimaatrapport. Om iets aan de klimaatdoelen te doen moet er een ruk naar links gemaakt worden, anders loodst het kabinet er geen enkele maatregel op dat gebied er doorheen. Hetzelfde geldt voor maatregelen mbt de immigratie. Zal de ontevreden Baudet kiezer blij mee zijn....

Quote:
Vast wel. En dankzij de eclatante overwinning van Baudet heeft Klaver nu ook de sleutelpositie in handen vwb de milieumaatregelen. Zonder de steun van GL en/of de PvdA zal het kabinet er geen milieumaatregel meer doorheen kunnen krijgen. Fvd heeft het kabinet regelrecht in de armen van links gedreven. Nu weten we zeker dat er eindelijk stappen worden gezet. Thierry, bedankt namens allen die zich zorgen maken over het klimaat. De "klimaatpaus" is de lachende derde geworden, met behulp van de Fvd kiezer. Misschien moet die titel naar Baudet?

Ik heb even ook een stukje uit jouw reactie uit een ander topic er bij gehaald omdat het nu in beide topics over de verkiezingsuitslag gaat en ik anders in beide topics moet reageren op hetzelfde onderwerp. (hopelijk vind je dat niet erg).

Ik wilde dat ik het met je eens kon zijn, maar ik heb een iets mindere positieve kijk op het geheel.
Ik denk niet dat Klaver de lachende 3e is. Hij heeft wel een prachtig resultaat behaald, dat is heel knap.
Maar van de linkse partijen is Gl de enige die winst behaald heeft, de PvdA en de SP hebben verloren, dus de gehele invloed van links is niet groter geworden.

Jij denkt dat het voor de klimaatregelen goed uitpakt omdat de VVD nu wel moet samenwerken met links om klimaatregelen door te voeren. In principe klopt dat ook.

Maar de regeringspartijen + de PVV hebben samen de meeste kiezers verloren aan FVD, waarvan de VVD relatief de minste.
Nu is er binnen de VVD al gemorrel over de meer linkse koers die de VVD is gaan varen en met het 2e kamer verkiezingen in aantocht zal de VVD naar mijn idee uit angst om nog meer kiezers te gaan verliezen aan uiterst rechts (FvD) er naar mijn idee voor gaan kiezen om zeker niet nog meer met links te gaan samenwerken.

Ik kan me er ook nog wel iets bij voorstellen, want je moet er toch niet aan denken dat straks bij de 2e kamerverkiezingen ook nog een heel groot deel van de VVD aanhang overloopt naar de FvD, dat zou pas echt heel erg eng worden.

Dus ik vrees met grote vreze dat veel klimaatmaatregelen uitgesteld gaan worden tot na de 2e kamerverkiezingen i.p.v dat ze doorgevoerd gaan worden in samenwerking met links.

WillemijnF

Superlid
Superlid
Antw.: 3266
Vr Mrt 22, 2019 3:57 pm Reageer met quote

Regeringspartij D'66 wil ook "links"beleid voeren waar het gaat om het klimaat. Het enige alternatief voor niet samenwerken met links is m.i. een kabinetscrisis waarna de kaarten opnieuw worden geschud. De Nederlandse staat heeft zich verplicht om de CO2 uitstoot te verminderen, het akkoord van Parijs is getekend , de regering kan niet om die afspraken heen en het FvD zou zich tegenover de eigen achterban ongeloofwaardig maken als het om de tafel zou gaan om toch te spreken over milieumaatregelen tbv de klimaatverandering. De regering kan echt niet om "links" heen volgens mij.

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.
Godfried Bomans 1913-1971

dagmar57

Superlid
Superlid
Vr Mrt 22, 2019 4:39 pm Reageer met quote

WillemijnF schreef:
Regeringspartij D'66 wil ook "links"beleid voeren waar het gaat om het klimaat. Het enige alternatief voor niet samenwerken met links is m.i. een kabinetscrisis waarna de kaarten opnieuw worden geschud. De Nederlandse staat heeft zich verplicht om de CO2 uitstoot te verminderen, het akkoord van Parijs is getekend , de regering kan niet om die afspraken heen en het FvD zou zich tegenover de eigen achterban ongeloofwaardig maken als het om de tafel zou gaan om toch te spreken over milieumaatregelen tbv de klimaatverandering. De regering kan echt niet om "links" heen volgens mij.

Probleem met al die akkoorden die getekend zijn, is dat nergens consequenties aan verbonden zijn, het is met name de intentie om aan die verplichten te voldoen die getekend is.
Want wat als de door het gerechtshof bepaalde doelen van de Urgenda zaak niet gehaald worden?
Quote:
Ondertussen legt het kabinet zich niet bij uitspraken van de rechtbank en het hof in de Urgenda-zaak neer en gaat in cassatie, de laatste mogelijkheid om een gerechtelijke uitspraak aan te vechten. Minister Wiebes zei daar over: "We willen in hoogste instantie weten of de rechter op de stoel van de politiek kan gaan zitten." Die zaak bij de Hoge Raad begint eind dit jaar

Die zaak gaat pas eind 2019 beginnen, dus die uitspraak moet eerst afgewacht worden en dan pas kan er door Urgenda weer een aanklacht ingediend worden omdat de doelstellingen niet worden gehaald.

En wat dan?
Hoe wil je de staat strafmaatregelen opleggen?
En uiteindelijk zijn wij met zijn allen de staat...……………….

dagmar57

Superlid
Superlid
Vr Mrt 22, 2019 6:07 pm Reageer met quote

dagmar57 schreef:

Ik wilde dat ik het met je eens kon zijn, maar ik heb een iets mindere positieve kijk op het geheel.
Ik denk niet dat Klaver de lachende 3e is. Hij heeft wel een prachtig resultaat behaald, dat is heel knap.
Maar van de linkse partijen is Gl de enige die winst behaald heeft, de PvdA en de SP hebben verloren, dus de gehele invloed van links is niet groter geworden.

Jij denkt dat het voor de klimaatregelen goed uitpakt omdat de VVD nu wel moet samenwerken met links om klimaatregelen door te voeren. In principe klopt dat ook.

Maar de regeringspartijen + de PVV hebben samen de meeste kiezers verloren aan FVD, waarvan de VVD relatief de minste.
Nu is er binnen de VVD al gemorrel over de meer linkse koers die de VVD is gaan varen en met het 2e kamer verkiezingen in aantocht zal de VVD naar mijn idee uit angst om nog meer kiezers te gaan verliezen aan uiterst rechts (FvD) er naar mijn idee voor gaan kiezen om zeker niet nog meer met links te gaan samenwerken.

Ik kan me er ook nog wel iets bij voorstellen, want je moet er toch niet aan denken dat straks bij de 2e kamerverkiezingen ook nog een heel groot deel van de VVD aanhang overloopt naar de FvD, dat zou pas echt heel erg eng worden.

Dus ik vrees met grote vreze dat veel klimaatmaatregelen uitgesteld gaan worden tot na de 2e kamerverkiezingen i.p.v dat ze doorgevoerd gaan worden in samenwerking met links.

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/nieuwe-strijd-op-rechts-bedreigt-stabiliteit-van-rutte-iii~b1f5b6c7/
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/kan-baudet-de-nieuwe-premier-worden-~b4bf7b51/

Quote:
Voor de verkiezingen leken VVD en CDA bereid op te schuiven naar links om de klimaatagenda van Rutte III te redden, maar de grote overwinning van Baudet heeft alles veranderd. De rechterflank ligt open. Nu zaken doen met Klaver of Asscher lijkt een garantie voor een nieuwe zegetocht van Forum voor Democratie.
Voor het eerst is de VVD geconfronteerd met de electorale risico’s van het ambitieuze klimaatbeleid van Rutte III.

Zie hier het dilemma van de regeringspartijen

Pagina 1 van 3 Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Plaats reactie