Data reflecteren bestaande ongelijkheid.
Blik op het nieuws
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende Plaats reactie

dagmar57

Superlid
Superlid
Antw.: 2255
Zo Apr 07, 2019 4:11 pm Reageer met quote

Quote:
Vrouwelijke wetenschappers besteden in Nederland minder tijd aan onderzoek en meer tijd aan onderwijs dan mannen.
Onderzoekstijd is belangrijk, omdat wetenschappers in hun carrière vooral op hun onderzoek beoordeeld worden, veel meer dan op onderwijs geven.
Dat in de praktijk een deel van de onderzoekstijd van vrouwen door onderwijs wordt opgeslurpt, zou volgens Van Veelen en Derks kunnen komen doordat studenten meer ondersteuning van vrouwelijke docenten verwachten dan van mannen. Ook zijn studenten geneigd vrouwelijke docenten negatiever te beoordelen, waardoor die extra hun best moeten voor vergelijkbare evaluaties. Dat is allebei uit eerder onderzoek gebleken.
Vrouwelijke wetenschappers hadden verder minder dan mannen het idee dat ze genoeg onderzoeksmiddelen, reisbudget en assistentie hadden, en vrouwen hadden 3 procent minder kans op een eigen kantoor nadat gecorrigeerd was voor functieniveau. Vaak wordt gezegd dat vrouwen onvoldoende onderhandelen, maar vrouwen namen juist vaker dan mannen het initiatief te onderhandelen over hun arbeidsvoorwaarden. Dat komt doordat ze daar meer reden toe hebben: ze zijn gemiddeld vijf jaar jonger, zitten op lagere posities dan mannen en hebben vaker een tijdelijk contract. Maar vrouwen ervaren in hun onderhandelingen minder ruimte dan mannen, bleek ook uit het onderzoek.

https://www.lnvh.nl/a-3041/rapport-lnvh:-verborgen-beloningsverschillen-in-de-wetenschap:-vrouwelijke-wetenschappers-do-ask-but-dont-get.
https://www.nrc.nl/nieuws/2019/03/18/24106997-a3953657

Dit zijn de belangrijke verschillen, belangrijke wetenschappenlijke onderzoeken waarbij vrouwen zowel bij het onderzoek zelf als bij de werkomstandigheden om het onderzoek te doen slechter af zijn als mannen.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

Lifeisaminestro ne

Superlid
Superlid
Antw.: 2034
Zo Apr 07, 2019 4:42 pm Reageer met quote

Dat is toch wel heel erg. Totaal niet nodig ook. Dit is gewoon discriminatie. Net als het feit dat vrouwen nog steeds minder betaald krijgen als mannen in dezelfde positie.

Don't mention the war!! (Basil Fawlty)

dagmar57

Superlid
Superlid
Ma Apr 08, 2019 3:49 pm Reageer met quote

Lifeisaminestrone schreef:
Dat is toch wel heel erg. Totaal niet nodig ook. Dit is gewoon discriminatie. Net als het feit dat vrouwen nog steeds minder betaald krijgen als mannen in dezelfde positie.

Ik heb nooit gesnapt dat als die gegevens bekend zijn, daar niet meteen iets aan gedaan wordt om dat gelijk te trekken.

Wat is het belang om dit in stand te houden?

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 12731
Ma Apr 08, 2019 4:34 pm Reageer met quote

Lifeisaminestrone schreef:
De vrouwen in mijn organisatie krijgen evenveel betaald als de mannen., gewoon conform de CAO. Eigenlijk moet ik het omkeren: de mannen krijgen evenveel betaald als de vrouwen; te weinig.

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

Eenzamefietser7 5

Superlid
Superlid
Antw.: 17083
Ma Apr 08, 2019 6:44 pm Reageer met quote

er bestaat zo veel ongelijkheid, op allerlei gebieden. Iedereen is gelijk, maar de een iets meer dan de ander.... Embarassed
Als ik als man hetzelfde werk zou doen als mijn vrouwelijke collega, krijg IK het minst betaald.... Surprised

Keesvi

Superlid
Superlid
Ma Apr 08, 2019 9:52 pm Reageer met quote

Eenzamefietser75 schreef:
er bestaat zo veel ongelijkheid, op allerlei gebieden. Iedereen is gelijk, maar de een iets meer dan de ander.... Embarassed
Als ik als man hetzelfde werk zou doen als mijn vrouwelijke collega, krijg IK het minst betaald.... Surprised
Streven naar volstrekte gelijkheid is natuurlijk niet reëel. Het gaat om gelijkwaardigheid en rechtvaardigheid. Daar hoort bij dat gebruikers van vaak dure industriële producten optimaal van die spullen gebruik kunnen maken, in de eerste plaats werknemers die geen keuze hebben, een rechtvaardige beloning voor werk en geen onverklaarbaar grote verschillen tussen de bejegening van vrouwen en mannen en veel te grote inkomensverschillen.

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)

Eenzamefietser7 5

Superlid
Superlid
Ma Apr 08, 2019 11:24 pm Reageer met quote

Keesvi schreef:
Het gaat om gelijkwaardigheid en rechtvaardigheid.

hoe rechtvaardig is het om iemand met een functiebeperking, die eenzelfde werk als collega's verricht, structureel minder te betalen?

Keesvi

Superlid
Superlid
Di Apr 09, 2019 12:21 am Reageer met quote

hoe rechtvaardig is het om iemand met een functiebeperking, die eenzelfde werk als collega's verricht, structureel minder te betalen?
Iedere poging of maatregel om iemand zoveel mogelijk zelf in de kosten van zijn levensonderhoud te laten voorzien vind ik gerechtvaardigd. Betaal zo iemand net als zijn collega's en laten we blij dat ie niet thuis zit te vegeteren en te verpieteren.

Eenzamefietser7 5

Superlid
Superlid
Di Apr 09, 2019 1:40 am Reageer met quote

Keesvi schreef:
Betaal zo iemand net als zijn collega's en laten we blij dat ie niet thuis zit te vegeteren en te verpieteren.

utopie....

Keesvi

Superlid
Superlid
Di Apr 09, 2019 1:48 am Reageer met quote

Keesvi schreef:
Betaal zo iemand net als zijn collega's en laten we blij dat ie niet thuis zit te vegeteren en te verpieteren.

utopie....
Je kunt het ook een ideaal noemen waarnaar je kunt streven. Bij voorbaat in onmogelijkheden denken werkt zeker niet.

dagmar57

Superlid
Superlid
Di Apr 09, 2019 4:39 pm Reageer met quote

Keesvi schreef:
De vrouwen in mijn organisatie krijgen evenveel betaald als de mannen., gewoon conform de CAO. Eigenlijk moet ik het omkeren: de mannen krijgen evenveel betaald als de vrouwen; te weinig.

Helaas dat is niet waar.

Quote:
In 2015 waren de beloningsverschillen per bedrijfstak volgens het CBS als volgt:
handel: ±27 procent;
gezondheids- en welzijnszorg: ±25 procent;
cultuur, sport en recreatie: ±20 procent;
horeca: ±12 procent;
onderwijs: ±12 procent;
openbaar bestuur en overheidsdiensten: ±3 procent;
waterbedrijf en afvalbeheer: ±2,5 procent.
Vrouwen in Nederland verdienen bijna 16 procent minder salaris dan mannen (CBS, 2018).

https://www.womeninc.nl/vrouwen/loonverschillen-tussen-mannen-en-vrouwen

Quote:

In Nederland is de algemene loonkloof tussen mannen en vrouwen met 16,9 procent iets groter dan het wereldwijde gemiddelde. Wel is het verschil sinds 2016 kleiner geworden: toen was het in Nederland nog 24,7 procent. Het salarisverschil tussen Nederlandse mannen en vrouwen met hetzelfde werkniveau is 4,7 procent.
Het beloningsverschil tussen mannen en vrouwen die bij hetzelfde bedrijf een identieke functie bekleden binnen dezelfde afdeling, is gemiddeld 2,0 procent, wat juist weer een stijging betekent ten opzichte van het verschil van 1,0 procent in 2016.

Land Nederland: verschil mannen-vrouwen
Algemene loonkloof 16,9%
Zelfde werkniveau 4,7%
Zelfde werkniveau en bedrijf 2,0
Zelfde werkniveau, bedrijf en afdeling 2,0

https://www.personeelsnet.nl/bericht/nederlandse-man-verdient-17-meer-maar-loonkloof-met-vrouw-wel-kleiner

Niets geen gelijke beloning dus.

Keesvi

Superlid
Superlid
Di Apr 09, 2019 9:45 pm Reageer met quote

dagmar57 schreef:
Keesvi schreef:

Helaas dat is niet waar.
Ik heb het over verpleegkundigen, laten we zeggen tot en met niveau 5. Volgens de berekeningsmodule van Intermediair is het wel degelijk waar dat de zorgsector qua beloning significant achterblijft bij een aantal andere al dan niet collectieve sectoren. Dienstjaren spelen natuurlijk een rol bij de opbouw van periodieken maar als je die buiten beschouwing laat vergelijk je appels met peren. Na de geboorte van kinderen is vaak de keuze dat de vrouw minder of een periode niet gaat werken. Dan bouw je dus langzamer je periodieken binnen een loonschaal op. Ik begrijp het wel maar het is evengoed een vrijwillige keuze. Dat is het enige argument dat ik kan bedenken dat die zogenaamde ongelijkheid in de hand werkt. Heb jij andere?

dagmar57

Superlid
Superlid
Vr Apr 12, 2019 5:01 pm Reageer met quote

Keesvi: Na de geboorte van kinderen is vaak de keuze dat de vrouw minder of een periode niet gaat werken. Ik begrijp het wel maar het is evengoed een vrijwillige keuze. Dat is het enige argument dat ik kan bedenken dat die zogenaamde ongelijkheid in de hand werkt. Heb jij andere?

Quote:
In onze maatschappij heersen nog steeds sociale normen over hoe mannen en vrouwen zich horen te gedragen en deze normen bepalen op subtiele wijze de keuzes die mannen en vrouwen maken. Zij bepalen hoe mannen en vrouwen hun werk, gezin en hun relatie inrichten.

Belangrijk was dat er één groep vrouwen was wiens onbewuste opvattingen over tijd juist minder traditioneel werd. Dit waren moeders met een hoog opleidingsniveau en relatief veel werkuren die al wat ouder waren toen ze hun eerste kind kregen en die van begin af aan een gelijkere taakverdeling hadden thuis.

https://www.socialevraagstukken.nl/de-keuze-van-vrouwen-voor-deeltijd-is-minder-vr...

Zo vrijwillig is het allemaal niet dus, stereotypen spelen nog steeds een rol; alle emancipatie ten spijt.

En minder werken betekent minder financiën, minder loon, minder pensioenopbouw, mindere eindejaarsuitkering, minder vakantiegeld etc. voor vrouwen.

Mannen gaan niet massaal parttime werken als er kinderen komen, de meerderheid blijft gewoon fulltime werken of neemt 1 dagje per week vrij als papadag, waardoor de zorg vd kinderen vooral een vrouwenzaak blijft. Vrouwen nemen vrij als hun kind plotseling ziek is of er geen opvang is en doen ook nog steeds het merendeel van de (met name minder leuke) huishoudelijke zaken.

Tenminste ik ben nog nooit ergens geweest dat ik gezellig ging koffiedrinken bij een vrouw en dat haar man bezig was de badkamertegeltjes te soppen. Laughing

ron1

Stamgast
Stamgast
Antw.: 686
Vr Apr 12, 2019 6:43 pm Reageer met quote

Misschien kan onderstaande o.a. een reden zijn:

Anciënniteit is de periode dat iemand verbonden is aan een bepaalde organisatie. Vaak wordt aan de mate van anciënniteit (mede) de positie en eventuele rechten en plichten binnen deze organisatie bepaald.

Het begrip wordt in het dagelijks taalgebruik in de eerste betekenis gebruikt om het aantal dienstjaren aan te geven dat iemand bij dezelfde werkgever werkt. Het komt van het Franse woord ancien, dat oud betekent. Dikwijls is aan een hogere anciënniteit een hoger loon verbonden, volgens vastgelegde schalen. Andere voordelen zijn ook mogelijk, zoals een groter aantal vakantiedagen. Ook wordt het aantal dienstjaren meegewogen bij eventuele promotie.

ron1

Stamgast
Stamgast
Vr Apr 12, 2019 6:46 pm Reageer met quote

Keesvi schreef:
Het gaat om gelijkwaardigheid en rechtvaardigheid.

Ook het aantal dienstjaren, een langere ervaring en leeftijd kan een verschil van beloning geven bij gelijkwaardig werk.

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 26412
Za Apr 13, 2019 11:27 am Reageer met quote

Dat niet alleen. Want ook een 'baas' kan, net zoals elk mens, een voorkeur of afkeer hebben van (het gedrag van) bepaalde personen. Je kan dan wel zeggen dat dat "discriminatie" is en dat dat in een ideale wereld niet zou moeten voorkomen, maar we leven nu eenmaal niet in een ideale wereld. En net zogoed als dat de 'gewone burger' niet iedereen op de koffie zal vragen zal een werkgever niet iedereen in binnen zijn bedrijf willen hebben. En hoe kleiner dat bedrijf is en de werkgever daardoor dichter bij de werknemer staat , hoe sterker dat speelt...

Faber quisque fortunae suae

Keesvi

Superlid
Superlid
Za Apr 13, 2019 8:01 pm Reageer met quote

dagmar57 schreef:
Mannen gaan niet massaal parttime werken als er kinderen komen, de meerderheid blijft gewoon fulltime werken of neemt 1 dagje per week vrij als papadag, waardoor de zorg vd kinderen vooral een vrouwenzaak blijft. Vrouwen nemen vrij als hun kind plotseling ziek is of er geen opvang is en doen ook nog steeds het merendeel van de (met name minder leuke) huishoudelijke zaken.

Precies dat is voor zover ik zie de enige valide oorzaak van ongelijke beloning van vrouwen en mannen. Mijn werk valt onder een CAO (inmiddels opgeblazen maar dat doet er even niet toe) waarbij er volstrekt geen onderscheid bestaat tussen de salariëring van mannen en vrouwen. Het gaat om duidelijk gedefinieerde schalen met periodieken die voor iedereen gelden. Als ik mijn gegevens invoer op salariskompas van Intermediair dan verdien ik bruto ruim 1000 euro onder de norm. Ik ben er zo goed als van overtuigd dat dit komt omdat ik een beroep uitoefen waarin vrouwen oververtegenwoordigd waren en veelal nog zijn.

dagmar57

Superlid
Superlid
Za Apr 13, 2019 8:42 pm Reageer met quote

Keesvi schreef:

Precies dat is voor zover ik zie de enige valide oorzaak van ongelijke beloning van vrouwen en mannen.

Maar die oorzaak is meestal niet op vrijwillige basis van vrouwen zoals jij eerder aanneemt, dat komt nog steeds door ongelijkwaardigheid om kinderen en huishouden gelijkwaardig te verdelen, zodat mannen ook nu nog steeds financieel beter af zijn omdat zij hun aandeel in die 2 taken niet genoeg nemen.

Anderzijds blijkt dat ook bedrijven en instellingen mannen meer credits geven als vrouwen als het om werkomstandigheden gaat (zie artikel over vrouwen in de wetenschap) en dat is dan weer te herleiden omdat bovenaan de hierarchie in bedrijven en instellingen vaak meer mannen werken.

ron1

Stamgast
Stamgast
Za Apr 13, 2019 8:59 pm Reageer met quote

als de mentaliteit van mannen op dit punt niet veranderd zal het over x-jaar nog zo zijn.

Keesvi

Superlid
Superlid
Za Apr 13, 2019 9:41 pm Reageer met quote

dagmar57 schreef:
Maar die oorzaak is meestal niet op vrijwillige basis van vrouwen zoals jij eerder aanneemt, dat komt nog steeds door ongelijkwaardigheid om kinderen en huishouden gelijkwaardig te verdelen, zodat mannen ook nu nog steeds financieel beter af zijn omdat zij hun aandeel in die 2 taken niet genoeg nemen.

Volledig met je eens dat 'vrijwillig' in dezen nogal betrekkelijk is. Punt is dat 'werk' veelal een mannenzaak is terwijl 'een baantje' meer iets voor kinderen en vrouwen is. Misschien chargeer ik iets maar dat voelt natuurlijk niet goed.

Pagina 4 van 5 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Plaats reactie