Data reflecteren bestaande ongelijkheid.
Blik op het nieuws
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende Plaats reactie

dagmar57

Superlid
Superlid
Antw.: 2262
Zo Mrt 31, 2019 3:15 pm Reageer met quote

Quote:
Allerlei alledaagse voorwerpen zijn ontworpen met de man als uitgangspunt, schrijft de Britse journalist en feminist Caroline Criado Perez in Invisible Women – Exposing Data Bias in a World Designed for Men. Van de almaar uitdijende smartphone – te groot voor de gemiddelde vrouwenhand en de gemiddelde vrouwenbroekzak – tot reversmicrofoons – ongeschikt voor sprekers in een jurk – tot de standaardafmeting van een zak cement – goed te tillen voor een gemiddelde man, te zwaar voor een gemiddelde vrouw. Het boek laat zien hoe de man in allerlei domeinen, van de werkplek tot de gezondheidszorg, als de norm geldt. Niet dat er een complot bestaat tegen vrouwen, benadrukt Criado Perez aan de telefoon. ‘Het is een logisch gevolg van een manier van denken. Mannen zijn de standaard, van onze geschiedschrijving tot in films en de politiek. Als we het over mannen hebben, hoeven we dat er niet bij te zeggen. Daardoor zijn we ons er niet van bewust dat als we over mensen praten, we meestal mannen bedoelen.’
Versterkte voorkeur
Wie denkt dat het een kwestie van tijd is voordat de gender bias, de voorkeur in de data voor mannen, verdwijnt, heeft het mis. Computerwetenschappers voorspellen dat het effect van gender bias onder de invloed van moderne technologie eerder zal toenemen. Dat komt door de manier waarop algoritmes leren. Software voor stemherkenning wordt getraind met behulp van een grote database van stemopnames. Die wordt gedomineerd door mannelijke stemmen. Het gevolg laat zich raden. In 2016 stelde taalonderzoeker Rachael Tatman vast dat Googles stemherkenningssoftware 70 procent beter is het in begrijpen van mannenstemmen dan van vrouwenstemmen. Verstaat uw navigatiesysteem u niet? Probeer het eens met een lagere stem.
Slimme algoritmes maken hun afwegingen op basis van data, maar data reflecteren bestaande ongelijkheid.

https://www.volkskrant.nl/columns-opinie/vrouwen-kunnen-niet-autorijden-en-dit-is-waarom~b2eed10a/

Jeetje, nooit zo bij stil gestaan, maar inderdaad als ingevoerde data vooral om onderzoekgegevens van mannen gaan, zullen de uitkomsten van data nooit gelijkwaardig zijn voor mannen en vrouwen.
Een hele grote wereld te winnen dus nog.

Vrouwen moeten dus nog veel emanciperen in de digitale wereld en eisen dat ook vrouwelijke gegevens ingevoerd gaan worden en mannen moeten helpen die ongelijkheid weg te werken in allerlei dataonderzoek.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

Hizhi.o

Superlid
Superlid
Antw.: 5214
Zo Mrt 31, 2019 8:42 pm Reageer met quote

Geboeid gelezen.

ron1

Stamgast
Stamgast
Antw.: 686
Ma Apr 01, 2019 1:44 pm Reageer met quote

Hizhi.o schreef:
Geboeid gelezen.

gezien de reacties leeft het niet zo

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 12739
Ma Apr 01, 2019 4:20 pm Reageer met quote

Ik wist wel iets van deze problematiek maar niet dat het zo veelomvattend zou zijn. Daarbij werkt automatisering het ook nog eens in de hand. Eyeopener en zeer lezenswaardig artikel!

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

Hizhi.o

Superlid
Superlid
Ma Apr 01, 2019 11:23 pm Reageer met quote

Adamm schreef:
Hizhi.o schreef:
Geboeid gelezen.

gezien de reacties leeft het niet zo

Ik moet eerlijk zeggen dat ik ook niet goed zou weten hoe anders te reageren als aangeven het gelezen te hebben.
Het verhaal is als een feit gebracht en persoonlijk zou ik niet weten wat te doen om hier verandering in aan te brengen.
Ik kan alleen onderschrijven dat ik snap dat het een (groot en gevaarlijk) gemis is dat de juiste data ontbreekt daar waar het vrouwen betreft.

theDon

Superlid
Superlid
Antw.: 3212
Ma Apr 01, 2019 11:40 pm Reageer met quote

Overal is een oplossing voor toch?
Je hebt grote en kleine auto's toch ook?
Als je een kleine vrouw bent, moet je geen SUV kopen maar bv een Renault Twingo.
Een grote man moet zich opvouwen in een Twingo en weer niet in een SUV toch?

Neem mij hoe ik ben, ook al ben je van mij geen fan.

Lifeisaminestro ne

Superlid
Superlid
Antw.: 2034
Di Apr 02, 2019 4:50 pm Reageer met quote

Ik heb het ook gelezen. Ik vind het echt verbijsterend dat het alleen maar erger wordt. Ik vraag me ook af hoe je dat in dit digitale tijdperk nog kan veranderen. Het hele systeem van algoritmes moet dan eigenlijk op de kop. En kinderen komen ook niet in het verhaal voor. Ik wist het al wel van de farmaceutische industrie en de geneeskunde, maar het is dus echt veelomvattender.

Don't mention the war!! (Basil Fawlty)

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 3776
Wo Apr 03, 2019 2:25 pm Reageer met quote

dagmar57 schreef:
Quote:
Allerlei alledaagse voorwerpen zijn ontworpen met de man als uitgangspunt, schrijft de Britse journalist en feminist Caroline Criado Perez in Invisible Women – Exposing Data Bias in a World Designed for Men. Van de almaar uitdijende smartphone – te groot voor de gemiddelde vrouwenhand en de gemiddelde vrouwenbroekzak – tot reversmicrofoons – ongeschikt voor sprekers in een jurk – tot de standaardafmeting van een zak cement – goed te tillen voor een gemiddelde man, te zwaar voor een gemiddelde vrouw. Het boek laat zien hoe de man in allerlei domeinen, van de werkplek tot de gezondheidszorg, als de norm geldt. Niet dat er een complot bestaat tegen vrouwen, benadrukt Criado Perez aan de telefoon. ‘Het is een logisch gevolg van een manier van denken. Mannen zijn de standaard, van onze geschiedschrijving tot in films en de politiek. Als we het over mannen hebben, hoeven we dat er niet bij te zeggen. Daardoor zijn we ons er niet van bewust dat als we over mensen praten, we meestal mannen bedoelen.’
Versterkte voorkeur
Wie denkt dat het een kwestie van tijd is voordat de gender bias, de voorkeur in de data voor mannen, verdwijnt, heeft het mis. Computerwetenschappers voorspellen dat het effect van gender bias onder de invloed van moderne technologie eerder zal toenemen. Dat komt door de manier waarop algoritmes leren. Software voor stemherkenning wordt getraind met behulp van een grote database van stemopnames. Die wordt gedomineerd door mannelijke stemmen. Het gevolg laat zich raden. In 2016 stelde taalonderzoeker Rachael Tatman vast dat Googles stemherkenningssoftware 70 procent beter is het in begrijpen van mannenstemmen dan van vrouwenstemmen. Verstaat uw navigatiesysteem u niet? Probeer het eens met een lagere stem.
Slimme algoritmes maken hun afwegingen op basis van data, maar data reflecteren bestaande ongelijkheid.

https://www.volkskrant.nl/columns-opinie/vrouwen-kunnen-niet-autorijden-en-dit-is-waarom~b2eed10a/

Jeetje, nooit zo bij stil gestaan, maar inderdaad als ingevoerde data vooral om onderzoekgegevens van mannen gaan, zullen de uitkomsten van data nooit gelijkwaardig zijn voor mannen en vrouwen.
Een hele grote wereld te winnen dus nog.

Vrouwen moeten dus nog veel emanciperen in de digitale wereld en eisen dat ook vrouwelijke gegevens ingevoerd gaan worden en mannen moeten helpen die ongelijkheid weg te werken in allerlei dataonderzoek.

Vormt hartonderzoek hier ook niet een macaber voorbeeld van? Heel lang richtte men zich -volkomen vanzelfsprekend- op het mannenhart bij dat onderzoek, waardoor de sekse-specifieke hart-kwalen/afwijkingen/problemen die zich bij vrouwen voordoen volkomen onbelicht bleven.
God schiep de man (mankind). De vrouw uit een van zijn ribben.

Volkomen nieuwe gegevens anno 2019: https://www.umcutrecht.nl/nl/Ziekenhuis/Afdelingen/Hart-en-vaatcentrum/Nieuws/Hart-en-vaatziekten-bij-vrouwen-nieuwe-inzichten

https://www.privatescan.nl/nieuws/voor-vrouwen-is-preventief-hartonderzoek-belangrijker-dan-voor-mannen/

De man was en is nog steeds in veel gevallen de maat der dingen. Homo mensura

En nee, we gaan het hier niet wéér over Baudet hebben, alsjeblieft zeg...
https://www.youtube.com/watch?v=0K2EVewj7CE

Toch vormt het allemaal wel 1 pakket

There is a crack in everything; that's how the light comes in.

Leonard Cohen
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

dagmar57

Superlid
Superlid
Antw.: 2262
Wo Apr 03, 2019 3:09 pm Reageer met quote

Lifeisaminestrone schreef:
Ik heb het ook gelezen. Ik vind het echt verbijsterend dat het alleen maar erger wordt. Ik vraag me ook af hoe je dat in dit digitale tijdperk nog kan veranderen. Het hele systeem van algoritmes moet dan eigenlijk op de kop. En kinderen komen ook niet in het verhaal voor. Ik wist het al wel van de farmaceutische industrie en de geneeskunde, maar het is dus echt veelomvattender.

Dat vond ik nog het meest verbijsterende dat het zo algemeen is en ik me er zelf niet eens van bewust was dat dat zo is.

Ik was me er wel van bewust dat vrouwen er nog lang niet zijn qua gelijkheid, ook in Nederland (al voel ik me geheel gelijkwaardig aan mannen Very Happy ) maar ik ben me er nooit zo bewust van geweest dat digitale wereld vooral uit mannelijke gegevens bestaan.

Was voor mij echt een eye opener.
Gelukkig bestaan er vrouwen als Caroline Criado Perez die hier op wijzen en er aandacht voor vragen.

Keesvi

Superlid
Superlid
Wo Apr 03, 2019 6:41 pm Reageer met quote

theDon schreef:
Als je een kleine vrouw bent, moet je geen SUV kopen maar bv een Renault Twingo.
Dat vind ik een nogal simpele voorstelling van zaken. Mijn dochter heeft sinds kort een Ford Ka. Ze is nauwelijks korter qua lichaamslengte dan ik maar wel (gelukkig) stukken slanker. Ze kan prima uit de voeten met haar autootje maar moet toch haar stoel eigenlijk iets te ver naar voren zetten om goed bij de bedieningsorganen te kunnen. Ik zit er met mijn forse postuur wat krap in maar met de stoel in de achterste stand kan ik wel overal goed bij omdat ik nogal lange armen en benen heb. Mijn Skoda Yeti heeft een verstelbare stoel, niet alleen voor- en achterwaarts maar ook in hoogte en een in hoogte en lengte verstelbaar stuur. Zowel mijn dochter als ik rijden er vorstelijk in na het nodige bijstelwerk. Mijn vrouw heeft een Golf en zit eigenlijk ook te dicht op het stuur omdat ze met haar voeten goed bij de pedalen moet kunnen. Ik denk dat de analyse in het artikel over de standaardmaten die meer op mannelijke proporties gebaseerd zijn wel klopt. Meer verstelmogelijkheden van zetels en bedieningsorganen zou al een stap in de goede richting zijn.

Maar het gaat natuurlijk niet alleen om auto's. Omgevingstemperatuur en andersoortige arbeidsergonomie lijken me ook van niet te onderschatten belang, om allerlei triviale zaken als sanitair niet buiten beschouwing te laten.

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 26438
Wo Apr 03, 2019 7:14 pm Reageer met quote

Toch zul je op een gegeven moment van een gemiddelde moeten uitgaan.
De langste mens is 251 cm en de kleinste mens is 67cm. Dat zijn dan de uitersten maar zijn best veel zeer lange of korte mensen. Een klein detail; wat is dan de ideale deurhoogte. Maak je die deurhoogte op de langste mens? En waar zet je dan de deurkruk? En dat is dan maar één ding. Zo zijn er natuurlijk talloze zaken waar je altijd weer zit met het probleem dan niet alle mensen gelijk aan elkaar zijn..

Misschien wordt klonen wel de nieuwe toekomst. Allemaal uit dezelfde mal...

Faber quisque fortunae suae

Keesvi

Superlid
Superlid
Wo Apr 03, 2019 7:46 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:
Om even kort en duidelijk te gaan is dat die gemiddelde mens momenteel en gaandeweg meer de gemiddelde man is.

theDon

Superlid
Superlid
Antw.: 3212
Wo Apr 03, 2019 11:49 pm Reageer met quote

Keesvi schreef:
theDon schreef:
Dat vind ik een nogal simpele voorstelling van zaken. Mijn dochter heeft sinds kort een Ford Ka. Ze is nauwelijks korter qua lichaamslengte dan ik maar wel (gelukkig) stukken slanker. Ze kan prima uit de voeten met haar autootje maar moet toch haar stoel eigenlijk iets te ver naar voren zetten om goed bij de bedieningsorganen te kunnen. Ik zit er met mijn forse postuur wat krap in maar met de stoel in de achterste stand kan ik wel overal goed bij omdat ik nogal lange armen en benen heb. Mijn Skoda Yeti heeft een verstelbare stoel, niet alleen voor- en achterwaarts maar ook in hoogte en een in hoogte en lengte verstelbaar stuur. Zowel mijn dochter als ik rijden er vorstelijk in na het nodige bijstelwerk. Mijn vrouw heeft een Golf en zit eigenlijk ook te dicht op het stuur omdat ze met haar voeten goed bij de pedalen moet kunnen. Ik denk dat de analyse in het artikel over de standaardmaten die meer op mannelijke proporties gebaseerd zijn wel klopt. Meer verstelmogelijkheden van zetels en bedieningsorganen zou al een stap in de goede richting zijn.

Maar het gaat natuurlijk niet alleen om auto's. Omgevingstemperatuur en andersoortige arbeidsergonomie lijken me ook van niet te onderschatten belang, om allerlei triviale zaken als sanitair niet buiten beschouwing te laten.

Ik heb de auto als voorbeeld genomen.
Als je een auto aan schaft, moet je kijken of je er goed in past en alles wat je wil aan te passen is.
Een auto kan aan de buitenkant heel aantrekkelijk zijn maar om te besturen gewoon niet lekker aan voelt, dan moet je die niet hebben.
Ook met een fiets is dat zo, je hebt ze in alle maten!
Ik kan iemand die een namaak Fiat 500 heeft en er helemaal weg van is omdat die vreselijk 2 cilinders helemaal hot zijn.
Ze zit er niet lekker in maar vind hem zo cool, dan moet je ook niet zeuren!

Neem mij hoe ik ben, ook al ben je van mij geen fan.

Hizhi.o

Superlid
Superlid
Wo Apr 03, 2019 11:55 pm Reageer met quote

Keesvi schreef:
Om even kort en duidelijk te gaan is dat die gemiddelde mens momenteel en gaandeweg meer de gemiddelde man is.

Hoe langer je er over na denkt hoe zotter het eigenlijk is, in deze tegenwoordige tijd. Het feit dat bij gemiddeld nog steeds van de gemiddelde man is uitgegaan.

Echt hoofdschuddend een kwestie van 'achter lopen'.

Lifeisaminestro ne

Superlid
Superlid
Antw.: 2034
Do Apr 04, 2019 2:12 am Reageer met quote

theDon schreef:
Keesvi schreef:
theDon schreef:

Ik heb de auto als voorbeeld genomen.
Als je een auto aan schaft, moet je kijken of je er goed in past en alles wat je wil aan te passen is.
Een auto kan aan de buitenkant heel aantrekkelijk zijn maar om te besturen gewoon niet lekker aan voelt, dan moet je die niet hebben.
Ook met een fiets is dat zo, je hebt ze in alle maten!
Ik kan iemand die een namaak Fiat 500 heeft en er helemaal weg van is omdat die vreselijk 2 cilinders helemaal hot zijn.
Ze zit er niet lekker in maar vind hem zo cool, dan moet je ook niet zeuren!

Als je even de moeite had genomen om het artikel goed te lezen, was je niet nog een keer teruggekomen op de auto.

Letterlijk staat er:

Het probleem is: auto’s zijn ontworpen voor mannen. De meest gebruikte crashtestdummy in de autoindustrie is 1.77 meter lang en weegt 76 kilo. Hij heeft een mannelijke spierverdeling en een mannelijke ruggengraat. Pas in 2011 namen Amerikaanse autofabrikanten een vrouwelijke dummy in gebruik. Hoewel, vrouwelijk? In feite is het een verkleinde versie van de mannelijke testdummy, zonder andere aanpassingen. Bovendien zit ze tijdens de meeste tests op de passagiersstoel.

Dat er decennialang geen gegevens zijn verzameld over de veiligheid van vrouwelijke bestuurders in autotests, is opmerkelijk, maar niet ongewoon. Allerlei alledaagse voorwerpen zijn ontworpen met de man als uitgangspunt

Dus of een auto nou kleiner of groter is, het interieur is gebouwd op een mannenlichaam. En als je kijkt naar hoe autogordels gemonteerd zijn en hoe die bij de meeste vrouwen zitten, zie je dat de gordel veel te dicht tegen de nek aan zit en niet goed over de schouder leidt.

Het gevolg is: vrouwen hebben 47 procent meer kans op zwaar letsel en zelfs 17 procent meer kans op overlijden.

Don't mention the war!! (Basil Fawlty)

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 26438
Do Apr 04, 2019 10:33 am Reageer met quote

Keesvi schreef:
Tympaan schreef:

Ja en....? Er zijn ook lange vrouwen en korte vrouwen...

Maakt dat wat uit voor het bepalen van de afmetingen van een deuropening. Of de uitvoering van een auto..?

Voordat je mij helemaal voor achterlijk verklaar; ik weet echt wel het verschil te onderscheiden tussen mannen en vrouwen. Maar in veel gevallen zal het weinig tot niets uitmaken als het om zaken als veiligheid en betrouwbaarheid van voorwerpen gaat. Het ligt wat anders als het om een nauwkeurige pasvorm gaat. Maar dan kun je helemaal niet van een gemiddelde uitgaan en zal elk individu apart bekeken moeten worden...
En misschien is een autogordel wel zo'n ding dat per persoon afgesteld zou moeten worden..

Bizar eigenlijk. Jarenlang willen vrouwen gelijkgesteld worden aan mannen. Nu is het eindelijk zover en willen ze weer onderscheid... Very Happy

Faber quisque fortunae suae

Keesvi

Superlid
Superlid
Do Apr 04, 2019 1:11 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:
Bizar eigenlijk. Jarenlang willen vrouwen gelijkgesteld worden aan mannen. Nu is het eindelijk zover en willen ze weer onderscheid... Very Happy
Ik zal je niet voor achterlijk uitmaken maar twee dingen: gelijkstelling is iets anders dan dat de ene groep zich voor 100% aan een andere groep moet aanpassen. En het gaat niet alleen maar om groter of kleiner maar ook om verschillen van proporties.

ron1

Stamgast
Stamgast
Antw.: 686
Do Apr 04, 2019 1:17 pm Reageer met quote

Je hebt ook rekening te houden met manlijke vrouwen brrrrr

WillemijnF

Superlid
Superlid
Antw.: 3266
Do Apr 04, 2019 1:23 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:
Keesvi schreef:
Tympaan schreef:

Ja en....? Er zijn ook lange vrouwen en korte vrouwen...

Maakt dat wat uit voor het bepalen van de afmetingen van een deuropening. Of de uitvoering van een auto..?

Voordat je mij helemaal voor achterlijk verklaar; ik weet echt wel het verschil te onderscheiden tussen mannen en vrouwen. Maar in veel gevallen zal het weinig tot niets uitmaken als het om zaken als veiligheid en betrouwbaarheid van voorwerpen gaat. Het ligt wat anders als het om een nauwkeurige pasvorm gaat. Maar dan kun je helemaal niet van een gemiddelde uitgaan en zal elk individu apart bekeken moeten worden...
En misschien is een autogordel wel zo'n ding dat per persoon afgesteld zou moeten worden..

Ik ben bijzonder blij met het verschil in mannen en vrouwen en koester dat wat vrouwelijk is aan mezelf. Ik wens dus absoluut niet gelijk worden aan mannen. Toch ben ik een vurig voorstander van gelijkwaardigheid. Begrijp je het verschil?
Al je het artikel had gelezen had je geweten dat het zeker óók om veiligheid gaat. Maar ook om de positie van vrouwen in de derde wereld bijvoorbeeld. Ook ik zou niet bedacht hebben dat het zulke vérstrekkende gevolgen heeft, vandaar dat het zo'n interessant artikel is. Voor mij een echte eye-opener.
Probeer je voor te stellen dat jij vanwege je beroep een kogelvrij vest moet dragen maar er geen kan krijgen die je voldoende bedekt omdat ze ontworpen zijn voor mensen met borsten. Zoiets Tympaan. En dat je geen baan kunt krijgen omdat de kwalificaties die jij hebt volgens de algoritmes passen bij vrouwen. Je krijgt de vacature niet eens te zien.
Al je het artikel nog eens leest en je vrouw vervangt door man, voel je misschien wat ik voel als ik zoiets lees.

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.
Godfried Bomans 1913-1971

WillemijnF

Superlid
Superlid
Antw.: 3266
Do Apr 04, 2019 1:27 pm Reageer met quote

Adamm schreef:
Je hebt ook rekening te houden met manlijke vrouwen brrrrr

Gefeliciteerd! Wederom heb je beslag weten te leggen op de onnozelheidsprijs!

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.
Godfried Bomans 1913-1971

Pagina 1 van 5 Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Plaats reactie