Data reflecteren bestaande ongelijkheid.
Blik op het nieuws
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende Plaats reactie

Lifeisaminestro ne

Superlid
Superlid
Antw.: 2034
Vr Apr 05, 2019 5:42 pm Reageer met quote

Ja inderdaad, die bedoel ik eigenlijk. En die zitten niet standaard in een auto.

Don't mention the war!! (Basil Fawlty)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

Benneke

Superlid
Superlid
Antw.: 7861
Vr Apr 05, 2019 6:01 pm Reageer met quote

De eerste regel uit de openingsbijdrage:

"Allerlei alledaagse voorwerpen zijn ontworpen met de man als uitgangspunt"

Andersom geldt dat natuurlijk ook vermoed ik. De hoogte van aanrechtbladen zal voor de meeste mannen te laag zijn. Bij make up artikelen zal naar alle waarschijnlijkheid de vrouw als rolmodel hebben gestaan.

Het lijkt mij meer een gegeven dat een fabrikant eerst kijkt wie de doelgroep is en daar aan zijn product op aanpast. Dat zal vaak een man zijn, maar misschien ook vaak een vrouw. De fabrikant gaat in zijn marketing uit van bestaande rolmodellen en past daar zijn producten op aan.

Of dat vanuit het productieproces iets te maken heeft met emancipatie betwijfel ik.

Zodra rolmodellen gaan veranderen zal een fabrikant ook zijn producten gaan aanpassen.
Mij lijkt dit de gewoonste zaak van de wereld en weinig te maken te hebben met emancipatie.

Wie vrolijk is, laadt de schijn op zich oppervlakkig te zijn. (Godfried Bomans)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 12654
Vr Apr 05, 2019 6:32 pm Reageer met quote

Benneke schreef:
Andersom geldt dat natuurlijk ook vermoed ik. De hoogte van aanrechtbladen zal voor de meeste mannen te laag zijn.
Nou, indelingen van huizen zijn vaak toch door mannen verzonnen. En is dat ook niet afhankelijk van de leeftijd van een huis/keuken? Het staat mij bij dat authentieke oude huizen een veel lager aanrechtblad hebben dan nieuwe woningen. Als je een nieuwe keuken op maat laat plaatsen heb je een keuze. Wij (respectievelijk allebei groter dan de gemiddelde vrouw en man) hebben destijds gekozen voor een compromis. Dat werkt goed. Ik kan altijd nog een dikke plank gebruiken bij veel snijwerk en dergelijke.
Quote:
Zodra rolmodellen gaan veranderen zal een fabrikant ook zijn producten gaan aanpassen.
Mij lijkt dit de gewoonste zaak van de wereld en weinig te maken te hebben met emancipatie.
Daar gaat het item over. Emancipatie is ver te zoeken bij veel industriële ontwerpen.

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)

dagmar57

Superlid
Superlid
Antw.: 2235
Vr Apr 05, 2019 6:40 pm Reageer met quote

Benneke schreef:
De eerste regel uit de openingsbijdrage:

"Allerlei alledaagse voorwerpen zijn ontworpen met de man als uitgangspunt"

Andersom geldt dat natuurlijk ook vermoed ik. De hoogte van aanrechtbladen zal voor de meeste mannen te laag zijn. Bij make up artikelen zal naar alle waarschijnlijkheid de vrouw als rolmodel hebben gestaan.

Het lijkt mij meer een gegeven dat een fabrikant eerst kijkt wie de doelgroep is en daar aan zijn product op aanpast. Dat zal vaak een man zijn, maar misschien ook vaak een vrouw. De fabrikant gaat in zijn marketing uit van bestaande rolmodellen en past daar zijn producten op aan.

Of dat vanuit het productieproces iets te maken heeft met emancipatie betwijfel ik.

De auto lijkt me in deze tijd niet echt meer een mannenzaak, er zijn net zoveel vrouwen als mannen die een rijbewijs hebben, als er echter vooral mannelijke dummy's gebruikt worden voor veiligheidstesten is de uitkomst met name gericht op de veiligheid van mannen.

Als je in een computer enkel onderzoeksgegevens van mannen verwerkt zal die computer enkel de man als uitgangspunt hebben nietwaar?

De man lijkt het gangbare onderzoeksmodel in de wereld, dus wordt alles ook vanzelfsprekend aangepast aan de man.

Natuurlijk gebruiken fabrikanten doelgroepen voor specifieke produkten, maar dit gaat meer om onderzoeken op allerlei gebied die veelal vanzelfsprekend uitgaan van mannen.

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 26288
Vr Apr 05, 2019 6:56 pm Reageer met quote

De hoogte van een aanrecht is nu typisch iets is wat niets met man of vrouw te maken heeft en het dus totaal niet belangrijk is of dat door een man of vrouw "verzonnen" is. Net zo min als dat dat voor tafels, stoelen, toonbanken, enzovoorts geldt. Men is van een bepaalde gemiddelde lengte van een gemiddeld persoon uitgegaan en daar is een maat uit berekend. En die is als 'vaste' standaard aangenomen zodat men efficiënter kan produceren en niet voor elk huis weer andere afmetingen hoeft te bedenken.

Opvallend dat mensen die enerzijds zo voor genderneutraal zijn, ineens van andere zaken weer een man/vrouw kwestie moeten maken...

En inderdaad, tegenwoordig kun je vaak een keuken uitkiezen en dus de gewenste hoogte opgeven....

Faber quisque fortunae suae

Benneke

Superlid
Superlid
Antw.: 7861
Vr Apr 05, 2019 7:10 pm Reageer met quote

Ach er is niets nieuws onder de zon, in 1966 zong James Brown al: 'It's a man's world Laughing

Wie vrolijk is, laadt de schijn op zich oppervlakkig te zijn. (Godfried Bomans)

theDon

Superlid
Superlid
Antw.: 3055
Vr Apr 05, 2019 7:17 pm Reageer met quote

Lifeisaminestrone schreef:
Ja inderdaad, die bedoel ik eigenlijk. En die zitten niet standaard in een auto.

Dus in het vervolg even goed googlen als je er geen verstand van hebt;-)

Neem mij hoe ik ben, ook al ben je van mij geen fan.

Hizhi.o

Superlid
Superlid
Antw.: 5137
Vr Apr 05, 2019 9:33 pm Reageer met quote

Lifeisaminestrone schreef:
En die zitten niet standaard in een auto.

Lijkt me prettig als daar een keuze mogelijkheid in zou zitten. Want inderdaad zag weer eens je geplaatste foto van het letsel veroorzaakt door de 'gewone' riem. Afschuwelijk.

Keesvi

Superlid
Superlid
Za Apr 06, 2019 9:27 am Reageer met quote

theDon schreef:
Dus in het vervolg even goed googlen als je er geen verstand van hebt;-)
Ergens geen verstand van hebben omdat je even niet op de juiste naam komt? Life wist van het bestaan van die harnasgordels af en dat geldt voor lang niet iedereen.

Niet belicht zijn zwangere vrouwen die weer heel andere eisen stellen aan auto(gordel)s maar die zullen vast ook andere voorzieningen missen voor hun uitdijende proporties.

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)

theDon

Superlid
Superlid
Za Apr 06, 2019 3:53 pm Reageer met quote

Vrouwen moeten wel hun gordel goed om doen want anders......!

Oproep politie: 'dames doe de gordel tussen je boezem’
Een oproep van de Rotterdamse politie gaat de laatste dagen viraal op social media. Agenten vragen hierin aandacht voor het verkeerde gordelgebruik door veel vrouwen. Het bericht is opgesteld naar aanleiding van een treurig fataal ongeluk.

Lees verder; klikkie

Keesvi

Superlid
Superlid
Za Apr 06, 2019 4:40 pm Reageer met quote

theDon schreef:

Quote:
De gordel verkeerd dragen kan dodelijk zijn, maar veel vrouwen hebben daar geen boodschap aan. Ze vinden dat de gordel in hun nek schuurt bij correct gebruik, of zien op social media en in videoclips dat vrouwen de gordel onder hun arm doen, in plaats van tussen hun borsten.

Voor mij een reden te meer om meer aandacht te besteden aan de eisen waaraan dergelijke voorzieningen voor vrouwen moeten voldoen.

Hizhi.o

Superlid
Superlid
Za Apr 06, 2019 7:10 pm Reageer met quote

Keesvi schreef:
in plaats van tussen hun borsten.

Voor mij een reden te meer om meer aandacht te besteden aan de eisen waaraan dergelijke voorzieningen voor vrouwen moeten voldoen.[/quote]

Precies, want volgens de huidige normen gedragen............ nou ja. dat plaatje zagen we via life.
Makkelijk gezegd dus door de man....., draag je gordel tussen de borsten. ze worden verdorie bijna geamputeerd zoals o.a.te zien op die zelfde foto.

theDon

Superlid
Superlid
Za Apr 06, 2019 11:52 pm Reageer met quote

Keesvi schreef:
theDon schreef:

Quote:
De gordel verkeerd dragen kan dodelijk zijn, maar veel vrouwen hebben daar geen boodschap aan. Ze vinden dat de gordel in hun nek schuurt bij correct gebruik, of zien op social media en in videoclips dat vrouwen de gordel onder hun arm doen, in plaats van tussen hun borsten.

Voor mij een reden te meer om meer aandacht te besteden aan de eisen waaraan dergelijke voorzieningen voor vrouwen moeten voldoen.

Sinds de jaren '70, zijn de gordels al verplicht.
Ik vind het wel typisch dat er nu bijna een halve eeuw verder, er klachten komen.
Zou het bij sommige vrouwen niet een huidallergie kunnen zijn?

Keesvi

Superlid
Superlid
Zo Apr 07, 2019 1:26 am Reageer met quote

theDon schreef:
Ik vind het wel typisch dat er nu bijna een halve eeuw verder, er klachten komen.
Een huidallergie? Nou ja, vooruit, maar die zou dan bij 'sommige' mannen net zo goed een rol moeten spelen. Enkele niet eens zo recente voorbeeldjes? Zoek er zelf de jaartallen maar bij:

Hoe seksistisch zijn autogordels eigenlijk?

Vrouwen door autogordel zwaarder gewond dan mannen

AUTOGORDELS EN KLEINE MENSEN

Autogordel zit vervelend

Overigens omvat dit onderwerp over industriële ontwerpen die op mannelijke proporties toegespitst zijn veel meer dan slechts autogordels.

WillemijnF

Superlid
Superlid
Antw.: 3097
Zo Apr 07, 2019 1:43 am Reageer met quote

Keesvi schreef:
theDon schreef:
Een huidallergie? Nou ja, vooruit, maar die zou dan bij 'sommige' mannen net zo goed een rol moeten spelen. Enkele niet eens zo recente voorbeeldjes? Zoek er zelf de jaartallen maar bij:

Hoe seksistisch zijn autogordels eigenlijk?

Vrouwen door autogordel zwaarder gewond dan mannen

AUTOGORDELS EN KLEINE MENSEN

Autogordel zit vervelend

Overigens omvat dit onderwerp over industriële ontwerpen die op mannelijke proporties toegespitst zijn veel meer dan slechts autogordels.

Mijn dochter liep stage bij een banketbakker. Nu is zij lang en behoorlijk sterk, maar de zakken meel waren voor de meeste vrouwelijke werknemers niet te tillen. Afgestemd op mannelijke spierkracht dus. Kleinere en lichtere zakken zouden zowel voor mannen als vrouwen prettiger te hanteren zijn.
Heel veel vrouwen hebben rug- en nekklachten omdat bureaustoelen zijn afgestemd op het mannelijke lichaam. Het zwaartepunt van een vrouwenlichaam ligt lager dan dat van een man, dat stelt andere eisen aan een bureaustoel.

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.
Godfried Bomans 1913-1971

Keesvi

Superlid
Superlid
Zo Apr 07, 2019 2:57 am Reageer met quote

WillemijnF schreef:
Mijn dochter liep stage bij een banketbakker. Nu is zij lang en behoorlijk sterk, maar de zakken meel waren voor de meeste vrouwelijke werknemers niet te tillen. Afgestemd op mannelijke spierkracht dus. Kleinere en lichtere zakken zouden zowel voor mannen als vrouwen prettiger te hanteren zijn.
Daar zeg je wat. De meesten van ons die iets met de bouwsector te maken hebben (gehad) weten nog heel goed dat een standaard zak cement 50 kg woog. Ik heb ze zelf ook nog wel lopen sjouwen. Dat is gelukkig al jaren teruggebracht tot maximaal de helft, hoewel je sporadisch 50 kg nog wel tegenkomt. Dan kun je wel zeggen dat bouwvakkers niet moeten zeuren maar een versleten rug is een versleten rug, met of zonder erover te zeuren.
Quote:
Heel veel vrouwen hebben rug- en nekklachten omdat bureaustoelen zijn afgestemd op het mannelijke lichaam. Het zwaartepunt van een vrouwenlichaam ligt lager dan dat van een man, dat stelt andere eisen aan een bureaustoel.
En aan het bureau en aan de temperatuur van de werkomgeving etc. Een ander voorbeeld is het dienstwapen van de politie en mogelijk ook het leger. Jaren geleden al gaven vrouwen aan dat de greep te groot was om het pistool fatsoenlijk te kunnen hanteren. Niet zo lang geleden stond de lengte van de wapenstok ter discussie, preciezer de manier van opbergen in de uitrusting, waardoor vooral vrouwen een hoger risico liepen om daardoor te struikelen.

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 26288
Zo Apr 07, 2019 10:02 am Reageer met quote

Wat wil je dan? Drie of meer maten pistolen...? Er zijn trouwens ook kleine mannen met kleine handen. En grote vrouwen met grote handen...
Men zal eisen moeten stellen aan de mensen die in actieve dienst willen bij dat soort beroepen. Dat lijkt mij tamelijk onvermijdelijk.
Sommige zaken moeten voor vrouwen anders gevormd worden dan voor mannen en dan vindt iedereen het ook vanzelfsprekend. Maar in de meeste gevallen is het spijkers op laag water zoeken.

Is tenminste mijn mening...

Faber quisque fortunae suae

Keesvi

Superlid
Superlid
Zo Apr 07, 2019 2:18 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:
Wat wil je dan? Drie of meer maten pistolen...? Er zijn trouwens ook kleine mannen met kleine handen. En grote vrouwen met grote handen...
Ik wil helemaal niets; ik constateer het een en ander en trek dan wel conclusies over wat wenselijk zou zijn. Nog niet zo heel lang geleden waren er inderdaad verschillende maten pistolen bij de politie in omloop, waarbij al dan niet het kaliber ook verschilde. Ik kan begrijpen dat standaardisatie voor een organisatie handig is maar de mens, en daar gaat het hier primair over, heeft nu eenmaal geen standaardmaten en -proporties. Inderdaad zijn er ook mannen met kleinere handen dan die van de gemiddelde man, bijvoorbeeld vele allochtonen. Je kritiek in de vorm van spijkers op laag water zoeken deel ik niet. De kern van dit probleem is dat er onvoldoende aandacht voor is en dat moet wat mij betreft doorbroken worden. Mijn ervaring is door de bank genomen dat organisaties waar de man-vrouwverhouding enigszins gelijkwaardig is het beste functioneren en over het algemeen een beter arbeidsklimaat hebben dan wanneer dat niet het geval is, mits er dan ook aandacht is voor de belangen van verschillende groepen binnen die sectoren. Wat mij betreft uitstekend dat dat domme discriminerende en macho-gedoe bij de Amsterdamse brandweer stevig aangepakt wordt.

Overigens ben ik zelf ook weleens gestuit op niet-sekseneutrale toestanden maar dan omgekeerd, omdat ik ooit mijn carrière begon in een door vrouwen gedomineerde beroepsgroep. Ik zie me nog in die veel te kleine belachelijke barakschorten met plaats voor vrouwenborsten en een ceintuur waar ik als uit de kluiten gewassen man boven mijn achterste nauwelijks een strik in kon leggen, laat staan dat ik mijn schouders in het ding fatsoenlijk kwijt kon. Die schorten werden gebruikt over het uniform voor extra vieze klusjes. Ook de studies in die branche waren nogal op vrouwen afgestemd en zijn dat soms nog, constateerde een docente van de Hanzehogeschool nog maar een jaar of vier geleden droogjes met een out-of-the-box blik die ik zeer kan waarderen. Inmiddels zijn er meer mannelijke verpleegkundigen hoewel het nog niet overhoudt maar, helemaal prima, ook veel meer vrouwelijke artsen.

Even nog wat meer tegenwicht, m.i. volledig conform het topic maar ter completering van de stelling. Bovenstaande houdt in dat vrouwen oververtegenwoordigd zijn in de zorgsector en ook in het onderwijs, vooral basis-, ook zo'n scheefgegroeide sector waardoor jongetjes vooral een vrouwelijk rolmodel wordt voorgespiegeld. Thuis is immers de vader ook al minder in beeld dan de moeder.

Ik wil hier maar mee zeggen dat het helemaal geen kwaad kan om gelijkwaardigheid, emancipatie en gelijke kansen voor jong en oud een blijvend aandachtspunt zijn.

Hizhi.o

Superlid
Superlid
Zo Apr 07, 2019 3:41 pm Reageer met quote

Keesvi schreef:
[...]onderwijs, vooral basis-, ook zo'n scheefgegroeide sector waardoor jongetjes vooral een vrouwelijk rolmodel wordt voorgespiegeld. [....]

En daar zouden we in dit geval dan zelfs blij mee kunnen zijn?
Quote:
Moeders zijn eerder bereid hun kinderen risico’s te laten nemen tijdens spelletjes dan vaders.

Sommige voorbeelden kunnen ook anders gewogen worden.
En daarmee schets ik denk ik ook een deel van het probleem in deze.

Quote:

Ik wil hier maar mee zeggen dat het helemaal geen kwaad kan om gelijkwaardigheid, emancipatie en gelijke kansen voor jong en oud een blijvend aandachtspunt zijn.

Absoluut en volledig mee eens.
En een lastige materie.

Keesvi

Superlid
Superlid
Zo Apr 07, 2019 4:06 pm Reageer met quote

Hizhi.o schreef:
Moeders zijn eerder bereid hun kinderen risico’s te laten nemen tijdens spelletjes dan vaders.
Neem ik van je aan maar wat zou daar dan de oorzaak van kunnen zijn? In mijn optiek zomaar omdat moeders hun kinderen veel meer om zich heen hebben om die risico's beter af te kunnen wegen? En zijn er verschillen tussen de benadering van jongens en meisjes? Zoe me niets verbazen. Natuurlijk heeft alles zijn keerzijde maar zonder de pretentie te hebben een ideale situatie te bereiken zijn we het erover eens dat het absoluut geen flauwekul is.

Pagina 3 van 5 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Plaats reactie