Data reflecteren bestaande ongelijkheid.
Blik op het nieuws
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 Plaats reactie

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 3650
Zo Apr 14, 2019 1:17 pm Reageer met quote

Te weinig vrouwen aan de top, hoe komt dat. Interessante discussie hierover met Wiebe Draijer en Marry de Gaay Fortman (ja familie van Bas, en ook helemaal datzelfde neusje) bij Jinek een paar weken geleden. Hoofdconclusie: Iedere benoemingscommissie moet uit een lijst van diverse benoemende mensen bestaan. Wanneer die enkel uit mannen bestaat is de kans dat een vrouwelijke kandidaat gekozen namelijk uiterst miniem volgens de redenering van Wiebe Draijer. Alle gasten aan tafel zijn het erover eens dat méér vrouwen aan de top wenselijk is. Bedrijven functioneren beter bij meer diversiteit, cq meer vrouwen dan nu gemiddeld genomen het geval is, zo blijkt uit allerhande studies.

https://evajinek.kro-ncrv.nl/fragmenten/marry-de-gaay-fortman-over-het-aantal-vrouwen-aan-top-van-bedrijven-het-is-heel-laag
7 maart

Meer vrouwen (meer dan nu het geval is) betekent meer winst: https://www.forbes.com/sites/timworstall/2016/02/10/business-gender-diversity-solved-more-women-means-more-profits/#bd4d383170f0

Quote:
Wanneer je met alleen mannen zit, willen die elkaar toch even ordenen op de apenrots

De vraag is – gesteld aan de topmannen – hoe dat het bedrijf veranderd heeft. Zij zagen een mannenbolwerk afbrokkelen en vrouwelijke bestuurders en commissarissen hun intrede doen. Hoe bevalt dat? En waarom lukt hen wél wat de meeste bedrijven niet lukt?

Voor Dimitri de Vreeze, die al een kwart eeuw bij DSM werkt, is het dagelijks werk in ieder geval ingrijpend veranderd. Moest hij vier jaar geleden nog „goed bewapend” een vergadering in, nu is er vertrouwen. Als iemand iets zegt, wordt dat op waarde geschat. „Wanneer je met alleen mannen zit, willen die elkaar toch even ordenen op de apenrots. Dat is in een meer diverse omgeving niet aan de orde. Ik ga nu met veel plezier naar bestuursvergaderingen, en dat was in het verleden niet altijd zo.”

En dat niet alleen, hij merkt ook dat een divers team beter functioneert én dat er een vliegwieleffect is. „Onze vrouwelijke bestuurders hebben bijvoorbeeld ook een eigen netwerk, waaruit geput kan worden als er vacatures zijn.”

https://www.nrc.nl/nieuws/2017/09/22/de-impact-van-een-vrouw-aan-de-top-13133692-a1574499

There is a crack in everything; that's how the light comes in.

Leonard Cohen
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

Advertentie

Hizhi.o

Superlid
Superlid
Antw.: 5138
Zo Apr 14, 2019 1:42 pm Reageer met quote

Heel goed om het over vrouwen aan de top te hebben.
Edoch, mij lijkt wel heel belangrijk om daarmee niet het gegeven te 'vergeten' dat er met name nog behoorlijk wat ongelijkheid bestaat gewoon in de dagdagelijkse bezigheden en beloning.

Mij lijkt dat er over die top toch meer gesproken wordt en dat daarmee het dagdagelijkse dreigt ondergesneeuwd te worden.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

dagmar57

Superlid
Superlid
Antw.: 2235
Ma Apr 15, 2019 3:00 pm Reageer met quote

Hizhi.o schreef:
Heel goed om het over vrouwen aan de top te hebben.
Edoch, mij lijkt wel heel belangrijk om daarmee niet het gegeven te 'vergeten' dat er met name nog behoorlijk wat ongelijkheid bestaat gewoon in de dagdagelijkse bezigheden en beloning.

Mij lijkt dat er over die top toch meer gesproken wordt en dat daarmee het dagdagelijkse dreigt ondergesneeuwd te worden.

Helemaal mee eens.
Als onderop, dus in de normale dagelijske beizgheden de verdeling eerlijker verdeelt wordt, sijpelt het vanzelf ook door naar de top.
Als vrouwen niet meer min of meer vanzelfsprekend opdraaien voor de zorg voor kinderen en het huishouden, stromen ze vanzelf makkelijker door naar de top.

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 3650
Ma Apr 15, 2019 3:10 pm Reageer met quote

dagmar57 schreef:

Als vrouwen niet meer min of meer vanzelfsprekend opdraaien voor de zorg voor kinderen en het huishouden, stromen ze vanzelf makkelijker door naar de top.

Ik wil dat graag helpen geloven maar even ervan uitgaand dat Wiebe Draijer gelijk heeft ligt het volkomen aan de top zelf (en de benoemingscommissie die door die top wordt samengesteld) wie bij die top terecht kan komen. Lees nogmaals mijn bericht hierboven dat niet mijn persoonlijke opinie weergeeft maar die van de mensen die aan de top staan, die door en door die mannencultuur kennen en weten hoe kandidaten voor een toppositie uitverkozen worden.

En aan de basis, tja 1/3 van de vrouwen is nog altijd afhankelijk van de man*. Zorgt de man daarvoor? Aan de basis hoeft de man niet de macht te hebben. Aan de top heeft hij dat op dit moment zeer zeker**.

* https://www.nporadio1.nl/homepage/13596-emancipatie-langzaaam-door-moederschapsideologie

** https://nos.nl/l/2220915

There is a crack in everything; that's how the light comes in.

Leonard Cohen
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

dagmar57

Superlid
Superlid
Ma Apr 15, 2019 3:24 pm Reageer met quote

NicolaasP schreef:

Ik wil dat graag helpen geloven maar even ervan uitgaand dat Wiebe Draijer gelijk heeft ligt het volkomen aan de top zelf (en de benoemingscommissie die door die top wordt samengesteld) wie bij die top terecht kan komen. Lees nogmaals mijn bericht hierboven (een bericht dat niet mijn persoonlijke opinie weergeeft maar die van de mensen die aan de top staan, die door en door die mannencultuur kennen en weten hoe kandidaten voor een toppositie uitverkozen worden.

Natuurlijk bepaald de top wie er aangenomen worden en als die top voornamelijk uit mannen bestaat hebben vrouwen minder kans, dat is helemaal waar.
Als vrouwen massaal (omdat de omstandigheden van kinderen en huishouden eerlijk verdeeld zijn) meer van onderuit doorstromen, komen ook vanzelf de hogere posities in beeld en zal het voor het mannenbolwerk aan de top steeds moeilijker worden om vrouwen te weren.
Het gaat vooral om de massaliteit van vrouwen die oprukken naar de top, nu zijn dat nog veel te weinig vrouwen en kunnen mannen ze veel makkelijker buiten de deur houden, als ze massaal komen lukt dat vele malen moelijker.

Tenminste...………..dat is mijn idee er over. Very Happy

dagmar57

Superlid
Superlid
Ma Mei 06, 2019 8:10 pm Reageer met quote

https://www.trouw.nl/samenleving/kleineren-roddelen-bedreigen-misstanden-op-universiteiten-treffen-vaker-vrouwen-dan-mannen~a22190cc/

Quote:
Naezer noemt als voorbeeld het ‘voordringen’. Zo gebeurde het dat vrouwen het meeste werk hadden verzet voor een wetenschappelijke publicatie, maar toch als tweede of derde auteur werden genoemd. Dat lijkt een futiliteit, maar is het niet omdat genoemd worden als eerste auteur de kansen op een stap hogerop bevorderen.
Wangedrag op universiteiten zorgt ervoor dat vrouwen een academische carrière mislopen. Ruim de helft van de studenten die afstudeert aan de universiteit is vrouw. Dat percentage daalt met elk stapje omhoog. Bij de promovendi is 42,7 procent vrouw, bij universitair docenten 40,7, bij de universitair hoofddocenten 28,6 en bij de hoogleraren 20,9 procent. Met deze cijfers zit Nederland in de Europese achterhoede als het over vrouwelijke hoogleraren gaat.
Slecht leiderschap komt ook als voornaamste reden voor de sociaal onveilige werkomgeving terug in het onderzoek van de vakbonden. Ook intimidatie of machtsmisbruik door een hoogleraar of leidinggevende scoort hoog, met 39 procent.

Waar maar eens weer mee bewezen wordt dat ongelijkheid hen ten dage nog lang niet uitgestorven is.
En dat machtshebbers op de universiteiten (meestal mannen) weinig bereid zijn hun macht vrijwillig op te geven en slecht leiderschap blijkbaar geen reden is om zaken te veranderen.

dagmar57

Superlid
Superlid
Ma Jun 10, 2019 2:53 pm Reageer met quote

Quote:
De commerciële vergoeding voor de Oranje Leeuwinnen wordt op termijn even hoog als die bij de mannen. Wij vroegen ons af: hoe gaat het met de loonkloof in andere sectoren?

https://www.volkskrant.nl/kijkverder/nieuwstecijfers/#/hoe-gaat-het-met-de-loonkloof-in-andere-sectoren

Ik was nu anno 2019 toch nog redelijk verbijsterd als je de verschillen zo naast elkaar leest.

In mijn eigen sector, gezondheid/welzijn, verdient een man gemiddeld 7 euro bruto per uur meer...………….
Als je een eenvoudig rekensommetje maakt is dat per jaar bij een 36 urige werkweek toch al gauw ongeveer 12000 euro (gerekend zonder vakantiegeld e.d.) Confused.

Wanneer gaat de politiek hier eens korte metten mee maken.

Pagina 5 van 5 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5

Plaats reactie