Korten op pensioenen.
Blik op het nieuws
Ga naar pagina 1, 2  Volgende Plaats reactie

ron1

Stamgast
Stamgast
Antw.: 686
Ma Apr 01, 2019 1:57 pm Reageer met quote

Het financiële herstel van pensioenfondsen komt maar niet van de grond. Kleine stapjes omhoog worden meteen weer gevolgd door stappen terug. Een wonder uit de polder of op de financiële markten is nodig om kortingen te voorkomen, maar de kans daarop is nihil. „Kortingen bij sommige pensioenfondsen zijn niet meer te voorkomen”, concludeert hoogleraar pensioenrecht Hans van Meerten. Hij reageert op nieuwe cijfers van consultancybureau Aon. De gemiddelde dekkingsgraad, de financiële thermometer van pensioenfondsen, is in maart weer gedaald van 108 naar 106 procent.

Je zult maar bij het ABP zitten of een ander slecht renderend pensioenfonds.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 12731
Ma Apr 01, 2019 4:22 pm Reageer met quote

Het rendement van een pensioenfonds hangt in belangrijke mate af van de rentestand, die al een poosje ongekend laag is. Is dat niet bij alle pensioenfondsen het geval?

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

ron1

Stamgast
Stamgast
Ma Apr 01, 2019 9:57 pm Reageer met quote

Keesvi schreef:
Het rendement van een pensioenfonds hangt in belangrijke mate af van de rentestand, die al een poosje ongekend laag is. Is dat niet bij alle pensioenfondsen het geval?

Maar toch presteert het ene pensioenfonds beter dan het andere, misschien lagere overhead ?? of meer verstand van aandelen, call- en putopties.

Lifeisaminestro ne

Superlid
Superlid
Antw.: 2034
Di Apr 02, 2019 3:47 pm Reageer met quote

Aan de andere kant: de teruggave van de inkomstenbelastingen is de laatste twee jaar flink gestegen. Dat compenseert de verlaging van de pensioenen. Je hoort iedereen altijd wel klagen als ze minder pensioen ontvangen, maar je hoort ze nooit juichen als ze meer belastingteruggave krijgen.

Don't mention the war!! (Basil Fawlty)

ron1

Stamgast
Stamgast
Di Apr 02, 2019 6:44 pm Reageer met quote

Lifeisaminestrone schreef:
Aan de andere kant: de teruggave van de inkomstenbelastingen is de laatste twee jaar flink gestegen. Dat compenseert de verlaging van de pensioenen. Je hoort iedereen altijd wel klagen als ze minder pensioen ontvangen, maar je hoort ze nooit juichen als ze meer belastingteruggave krijgen.

Dat ben ik niet met je eens want :

A.- Als je IB terugkrijgt heb je in de loop van het jaar mogelijk teveel LB betaald.
B.- Nu de hyp. rente steeds lager wordt wordt de teruggave IB steeds minder
C.- temeer daar ook de % per inkomstenklasse wordt verminderd terwijl
D,-ook de steeds stijgende WOZ waarde en ook negatieve invloed heeft op de IB teruggave .

Laatst aangepast door ron1 op Di Apr 02, 2019 7:58 pm, in totaal 2 keer bewerkt

Lifeisaminestro ne

Superlid
Superlid
Di Apr 02, 2019 7:50 pm Reageer met quote

Nee, het komt door wijzigingen in het belastingstelsel. De heffingskortingen zijn verhoogd en ook de ouderenkorting is hoger dan voorheen.

Hier zie je alle wijzigingen:

https://www.wijzeringeldzaken.nl/actueel/veranderingen-inkomstenbelasting-2019/

ron1

Stamgast
Stamgast
Di Apr 02, 2019 8:00 pm Reageer met quote

Nee, het komt door wijzigingen in het belastingstelsel. De heffingskortingen zijn verhoogd en ook de ouderenkorting is hoger dan voorheen.

Hier zie je alle wijzigingen:

https://www.wijzeringeldzaken.nl/actueel/veranderingen-inkomstenbelasting-2019/

Mijn beste volgens mij heeft U meer verstand van verzekeren dan van belasting. We hadden het toch over meer teruggave van IB , daar ben ik het niet mee eens : zie eerdere antwoorden (A-B-C-D) hiervoor.

Lifeisaminestro ne

Superlid
Superlid
Di Apr 02, 2019 10:42 pm Reageer met quote

Mijn beste, de link die ik geplaatst heb, heet: Veranderingen in de inkomstenbelasting in 2019

Ik doe elk jaar de aangifte inkomstenbelastingen voor mijn ouders. Beiden hebben een aanvullend pensioen. Vandaar dat ik de verschillen opmerk met voorgaande jaren. En die verschillen zijn nogal groot. Dekken de kortingen op de pensioenen ruimschoots.

theDon

Superlid
Superlid
Antw.: 3183
Di Apr 02, 2019 11:53 pm Reageer met quote

Mijn beste, de link die ik geplaatst heb, heet: Veranderingen in de inkomstenbelasting in 2019

Ik doe elk jaar de aangifte inkomstenbelastingen voor mijn ouders. Beiden hebben een aanvullend pensioen. Vandaar dat ik de verschillen opmerk met voorgaande jaren. En die verschillen zijn nogal groot. Dekken de kortingen op de pensioenen ruimschoots.

Jahoor, ik had een fles wijn op toen ik het invulde en kreeg een dubbele heffingskorting. Laughing
Ik weet niet waar je de wisheid vandaan haalt maar de meeste zijn er toch op achter uit gegaan.
Ikzelf ben er iets op vooruit gegaan met mijn AOW maar vrees op de volgende klap met het korte op de pensioenen.
De heffingskorting is gelijk gebleven.

Neem mij hoe ik ben, ook al ben je van mij geen fan.

Lifeisaminestro ne

Superlid
Superlid
Wo Apr 03, 2019 1:10 am Reageer met quote

Dat is geen wijsheid, maar gewoon een vaststaand feit. Je zou ook de moeite kunnen nemen om de link te lezen.

Algemene heffingskorting: voor iedereen die belasting betaalt

De maximale algemene heffingskorting gaat omhoog. Deze stijgt met maximaal €212 (AOW-ers: €111). De algemene heffingskorting is een korting op de belasting die je moet betalen. Deze korting is afhankelijk van je inkomen na aftrekposten:

Veranderingen in belastingschijven en -percentages als je AOW krijgt

Als je eenmaal AOW ontvangt, heb je te maken met vier belastingschijven en -tarieven. De belangrijkste verschillen zie je in de tweede en derde schijf. De tarieven dalen elk met 2,75%. In een overzicht:

Bij een belastbaar inkomen tot €20.384 is het belastingtarief 18,75%.
Bij een belastbaar inkomen van €20.384 tot € 34.300 (of €34.817 als je geboren bent voor 1946) is het belastingtarief 20,2%.
Bij belastbaar inkomen van €34.300 (of € 34.817 als je geboren bent voor 1946) tot €68.507 is het belastingtarief 38.1%.
Bij een hoger inkomen is het belastingtarief 51,75%.

ron1

Stamgast
Stamgast
Wo Apr 03, 2019 3:24 pm Reageer met quote

dit heeft niets te maken met de "teruggave IB" die je dat jaar tevoren hebt betaald. Wijzigingen zoals U aangeeft gaan direct in en worden direct verrekend en het lopende jaar. Heeft niets met teruggave IB (LB) te maken die veel mensen straks na aangifte terug krijgen. Die teruggave zal ieder jaar minder worden zoals ik reeds eerder heb aangegeven.

Lifeisaminestro ne

Superlid
Superlid
Wo Apr 03, 2019 4:13 pm Reageer met quote

Nee, is niet waar. Ik doe elk jaar de aangifte van mijn ouders. Allebei AOW en een aanvullend pensioen en de teruggave van 2018 is ongeveer 900 euro meer (gezamenlijke aangifte) dan het jaar ervoor met ongewijzigde omstandigheden, behalve dat het pensioen iets verlaagd was.

Wat de heffingskortingen betreft: dat sloeg op het feit dat er wel geklaagd wordt over het korten op de pensioenen, maar niet gejuicht bij minder belasting. Vandaar dat ik de link plaatste over de wijzigingen.

avos3770

Regelmatige bezoeker
Regelmatige bezoeker
Antw.: 76
Wo Apr 03, 2019 6:31 pm Reageer met quote

Alles mooi en prachtig, maar ik heb miv. 1 januari wel minder pensioen gekregen. Ik krijg dan wel IB terug, maar dat ben ik dus in het afgelopen jaar tekort gekomen.

ron1

Stamgast
Stamgast
Wo Apr 03, 2019 6:38 pm Reageer met quote

avos3770 schreef:
Alles mooi en prachtig, maar ik heb miv. 1 januari wel minder pensioen gekregen. Ik krijg dan wel IB terug, maar dat ben ik dus in het afgelopen jaar tekort gekomen.

Als je in 2019 IB (LB) terug krijgt heb je in 2018 teveel betaald m.a.w. de inhoudingen zijn te hoog geweest.

Lifeisaminestro ne

Superlid
Superlid
Do Apr 04, 2019 1:06 am Reageer met quote

Nee, het komt door de wijzigingen in het belastingstelsel, zoals ik al eerder schreef. De afdracht van mijn ouders is niet veranderd, maar de teruggave is de laatste twee jaar hoger dan daarvoor. Kortom: minder belasting en of je dat nou gelijk verrekend krijgt, of je krijgt het terug na een jaar, maakt niet uit. Het is en blijft minder belasting.

Waarmee ik terugkom op wat ik eerder schreef: wel klagen over de kortingen op de pensioenen, maar niet juichen bij minder belasting.

theDon

Superlid
Superlid
Antw.: 3183
Do Apr 04, 2019 3:05 pm Reageer met quote

Ik en vele met mij, hebben er niets van gemerkt.
Mijn AOW is met 9 euro p/m omhoog gegaan en dat is het!
Heb wel belasting terug gehad maar minder als het jaar ervoor.
Volgen rutje moesten we er op vooruit gaan....jaja hmmmm!

Neem mij hoe ik ben, ook al ben je van mij geen fan.

dagmar57

Superlid
Superlid
Antw.: 2255
Do Apr 04, 2019 3:43 pm Reageer met quote

theDon schreef:

Iedereen wil er altijd alleen maar op vooruit gaan, maar dat kost geld.
Dat geld moet ergens vandaan komen.

Iedereen klaagt over de zorgkosten, maar de zorgkosten rijzen de pan uit ongeacht wie er aan de macht is, met name door de vergrijzing.

Ik weet heus wel dat niet iedereen het even breed heeft, maar in Nederland hebben we nog steeds het beste pensioenstelsel van de wereld, er zijn zat landen waar helemaal geen pensioenstelsel is.

We hebben hier uitkeringen voor allerlei groepen en nee daar kun je niet riant van leven, maar ze zijn er wel, zijn zat landen op de wereld waar dat niet het geval is.

Persoonlijk word ik soms doodmoe van al het gemopper hier, iedereen heeft het enkel maar over wat hij/zij recht op heeft en inleveren..........ho maar, iedereen mag inleveren maar niet wijzelf.

Wij zijn een verwende generatie, opgegroeit met welvaart en uitkeringen en het kon niet op.

Nu zijn er zaken die maken dat het allemaal niet meer op kan, de zorgkosten, de mileukosten etc, maar we weigeren om ook maar iets in te leveren voor volgende generaties zowel wat zorgkosten, pensioen als mileu betreft.

Zo dat is eruit Very Happy

Lifeisaminestro ne

Superlid
Superlid
Do Apr 04, 2019 4:41 pm Reageer met quote

Ik ben het helemaal met je eens. Dat gemopper raakt kant noch wal en natuurlijk wil iedereen erop vooruitgaan, maar het moet uit de lengte of de breedte komen met de problemen die ons in de toekomst te wachten staan.

Er is alleen een maar... Net weer op het nieuws gehoord dat Rutte wil morrelen aan de milieuheffingen voor vervuilende bedrijven. Dat wil hij gaan beperken tot de grote vervuilende bedrijven en dat schiet veel mensen toch in het verkeerde keelgat als je bedenkt dat burgers onevenredig veel belast worden. Dat zijn zaken die het vertrouwen steeds verder ondermijnen.

ron1

Stamgast
Stamgast
Do Apr 04, 2019 6:03 pm Reageer met quote

theDon schreef:

Ja Donn, de belastingteruggave zal . door diverse maatregelen, in de komende jaren steeds minder worden. Generieke aanpassing van tarieven/kortingen etc. kunnen dit niet verhinderen.

By the way de titel is echter: korting op pensioenen. Niet duidelijk is waarom het ene pensioenfonds wel goed presteert (bijv. Unilever) qua rendement en het andere pensioenfonds (bijv. ABP) er niets van bakt.

Lifeisaminestro ne

Superlid
Superlid
Do Apr 04, 2019 9:16 pm Reageer met quote

Door welke diverse maatregelen zal de belastingteruggave steeds minder worden? Ik weet van niks. Heb je wat informatie daarover voor me?

Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Plaats reactie