Demografische transitie.
Blik op het nieuws
Plaats reactie

dagmar57

Superlid
Superlid
Antw.: 2257
Di Apr 16, 2019 5:13 pm Reageer met quote

Quote:
De mensheid maakt een demografische revolutie door, nooit eerder vertoond en ook niet meer terug te draaien.
Twee ontwikkelingen versterken elkaar. Door de globalisering van het kapitalisme neemt de gemiddelde levensverwachting wereldwijd toe, als je tenminste niet de pech hebt om in een door oorlog of hiv-aids geteisterd land te wonen. Maar wat belangrijker is: het geboortecijfer neemt af.
Economen spreken van de afhankelijkheidsratio: de verhouding tussen het aantal ouderen boven de 65 en de jongere beroepsbevolking tussen 15 en 64 die hen kan onderhouden of verzorgen. Vier jongeren die het opnemen voor één oudere, dat is misschien nog te doen. Maar drie (zoals nu in Nederland), of nog minder - het wordt onbetaalbaar en we komen handen tekort. In het rijke Noorden al, laat staan in het armere Zuiden.
De vraag wie er straks onze billen wast, trekt zich weinig van culturele verschillen aan. In Nederland is de situatie al nijpend. Het geld dat minister De Jonge in 2017 toezegde voor extra beroepskrachten in de ouderenzorg, verleidde Trouw toen tot de kop: ‘Kabinet trekt twee miljard uit voor zorgpersoneel dat er niet is’. Ook al maken we de zorgopleidingen aantrekkelijker, we zullen de handen van jonge mensen uit de rest van de wereld nodig hebben om waardig oud te kunnen worden. Met zij-instromers, mantelzorgers en zorgrobots alleen redden we het niet.
Door alle culturele verschillen heen zie ik vooral de overeenkomsten. We groeien toe naar een global village waar kwetsbare ouderen op steeds minder beschikbare ondersteuning van de jongere generatie kunnen rekenen.

https://www.trouw.nl/samenleving/we-groeien-toe-naar-een-global-village-waar-ouderen-op-steeds-minder-steun-kunnen-rekenen~a40da1d1/

Dit is iets wat je nu al langzaam ziet gebeuren en zal alleen maar toenemen de aankomende tientallen jaren, best zorgwekkend.
Door de wereldwijde vergrijzing zijn er gewoon te weinig jongeren om het sociale stelsel financieel in stand te houden.

Jonge emigranten hier naar toe halen helpt natuurlijk, maar dan blijven de ouderen in de landen van herkomst van die migranten helemaal beroerd achter, in die landen zijn geen goede sociale stelsels, hoe moet het daar dan met al die ouderen?

De jongeren van nu en in de toekomst zijn helemaal beroerd af, die moeten enorm gaan bijdragen zowel financieel als sociaal om alles betaalbaar te houden en draaiende te houden, geen leuk vooruitzicht voor die jongeren.
En als jongeren politiek iets willen veranderen in hun voordeel zijn ze in de minderheid, want de meerderheid van de grijze ouderen zullen dat natuurlijk niet laten gebeuren.
Krijgen die jongeren van nu en in de toekomst alle klimaat ellende er nog bij...................soms ben ik blij dat ik nu niet jong ben, ik benijd ze niet.
Of zie ik het te somber in voor de jongeren van nu en in de toekomst?

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 3774
Wo Apr 17, 2019 2:55 pm Reageer met quote

Quote:
Door de wereldwijde vergrijzing zijn er gewoon te weinig jongeren om het sociale stelsel financieel in stand te houden.

Jonge emigranten hier naar toe halen helpt natuurlijk, maar dan blijven de ouderen in de landen van herkomst van die migranten helemaal beroerd achter, in die landen zijn geen goede sociale stelsels, hoe moet het daar dan met al die oudere

In veel Afrikaanse landen is een 'te hoog' geboortecijfer, dus wanneer jonge Afrikaanse mensen zich hier vestigen helpen we hen daar alleen maar van een probleem af, en lossen wij hier ons probleem van het jongerentekort op.

En dit is dus waar extreemrechtse partijen zo'n issue van maken en wat ze ook wel 'omvolking' noemen.
De verhouding blank : niet-blank verandert hiermede.
Ik zou dat persoonlijk in alle mogelijke opzichten volkomen indifferent vinden maar er zijn veel blanke mensen die aan die veranderende verhouding allerlei cultureel verval verbinden, of zelfs een volledige teloorgang van 'onze beschaving'.

Ik heb dit onderwerp al menigmaal aangekaart. Het lijkt een enorm taboe te zijn hierover te praten.

Een duidelijk exponent van extreem-rechts is -om eventjes ietsje concreter te worden- Joost Niemoller die er geen misverstand over laat bestaan dat hij mensen van Afrikaanse origine (wanneer we ver teruggaan zijn we dat allemaal meen ik ) onder meer 'dommer' acht. Maar ik vermoed dat mensen als Niemoller nog veel meer 'raseigen' kwalificaties toe zal kennen aan donker gekleurde mensen die hen op significant negatieve wijze van 'de blanke' zou onderscheiden: Lui, seksueel bandeloos, gewelddadig, geneigd tot kannibalisme, destructie en allerlei ander 'redeloos' gedrag, dat dus in schrille tegenstelling tot 'de blanke' , een tegenstelling waardoor een verhoudingsgewijze toename van donkergekleurde mensen in onze cultuur die cultuur dus ook in zal gaan boeten aan 'beschavingspeil' en 'redelijkheid' , 'ratio'.

We zouden dat natuurlijk allang al moeten terugzien in onder meer onze samenleving waar zich zoveel Antillianen en Surinamers (nota bene ook nog eens -dat kan niet anders- zwaar getekend door blanke slavernij,-martel,- en (andere) uitbuitings/onderdrukkingspraktijken- gevestigd hebben. Maar we zien die seksuele bandeloosheid niet optreden, die geneigdheid tot kannibalisme, destructie, of allerlei ander irrationeel gedrag. Zo eigen blijkt dat helemaal niet te zijn aan mensen met een andere, donkerder huidskleur.
Wanneer je dat zo opschrijft is dat natuurlijk ook een absurde gedachte.
Maar wel een gedachte die velen koesteren.

Praten, we praten hier niet over, althans veel en veel te weinig

Omvolking, assimileren, homeopathisch verdunnen, het moet ('moet' in de zin van logisch/evident) gebeuren, overal, en zoveel mogelijk. Precies omwille van de continuïteit van menselijke beschaving en het voortbestaan van de mens

edit : hier de link naar Joost Niemoller, u wellicht welbekend van (bv) twitter: https://joostniemoller.nl/ (zie het videogesprek met deze onderaan de pag)

There is a crack in everything; that's how the light comes in.

Leonard Cohen

Laatst aangepast door NicolaasP op Wo Apr 17, 2019 7:20 pm, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

dagmar57

Superlid
Superlid
Antw.: 2257
Wo Apr 17, 2019 4:06 pm Reageer met quote

NicolaasP schreef:

In veel Afrikaanse landen is een 'te hoog' geboortecijfer, dus wanneer jonge Afrikaanse mensen zich hier vestigen helpen we hen daar alleen maar van een probleem af, en lossen wij hier ons probleem van het jongerentekort op.

Zo simpel is het niet.
De meeste immigranten uit Afrika migreren binnen het eigen continent.

Quote:

Het overgrote deel van die migranten blijft op het eigen continent. Van de 244 miljoen migranten die er in 2015 waren, verbleef een kleine minderheid op een ander continent. 2015 was het jaar waarin Europa begon te spreken van een migratiecrisis.
Het continent zag toen 1 miljoen migranten komen. Een indrukwekkend aantal, maar klein in vergelijking met de 244 miljoen mensen die op dat moment buiten het eigen geboorteland woonden. En bescheiden in vergelijking met de totale migratiestroom in 2015. Die migratiestroom wordt door de VN geschat op meer dan 14 miljoen mensen die in 2015 hun geboorteland verlieten. Naar Europa ging dus minder dan 7 procent van de mondiale migratiestroom

https://www.trouw.nl/samenleving/er-komen-steeds-meer-mensen-op-aarde-denken-we-maar-nu-de-feiten~a5139e66/
https://www.nidi.nl/nl/demos/2017/07/03

Het is dus helemaal niet zo dat migranten massaal naar Europa of een ander werelddeel trekken, dus de indruk dat ze massaal hier naartoe zullen komen om hier de problemen op te lossen lijkt me een verkeerde.

Verder blijkt dat jonge Afrikaen vooral massaal naar stedelijke gebieden trekken, waardoor de Afrikaanse ouderen in afgelegen gebieden verstokt blijven van enige hulp.

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 12737
Wo Apr 17, 2019 7:34 pm Reageer met quote

dagmar57 schreef:
Verder blijkt dat jonge Afrikanen vooral massaal naar stedelijke gebieden trekken, waardoor de Afrikaanse ouderen in afgelegen gebieden verstokt blijven van enige hulp.

Dat probleem bestaat ook in talloze Europese landen. Des te groter vanwege het veel grotere en groeiende overschot van bejaarden. Daarbij zij aangetekend dat migratie van het platteland naar oorden waar wel of meer werk is al een migratieprobleem is sinds het begin van het industriële tijdperk. Laten we zeggen al sinds enkele eeuwen. In alle opzichten is het de vraag waarmee individuele mensen beter mee af zijn. Een hoger loon is niet zaligmakend als daar tegenover staat dat je een piepklein rothuisje of -appartement bewoont, ver van je (naaste) familie en een nummer in de fabriek of kantoor in plaats van een eenvoudig maar wel gerespecteerd bestaan leidt in een kleinere gemeenschap. Ik wil niets bagatelliseren of idealiseren maar een paar rotcenten meer verdienen zou wel iets meer moeten opleveren dan een soort van schijnwelvaart.

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

ron1

Stamgast
Stamgast
Antw.: 686
Wo Apr 17, 2019 7:53 pm Reageer met quote

NicolaasP schreef:

homeopathisch verdunnen, )

Wie zei dat ook al weer ???

WillemijnF

Superlid
Superlid
Antw.: 3265
Do Apr 18, 2019 10:57 am Reageer met quote

Adamm schreef:
NicolaasP schreef:

homeopathisch verdunnen, )

Wie zei dat ook al weer ???

En dus zeer doelbewust gebruikt door Nicolaas in een visie die ik helemaal onderschrijf. En jij, wat is jouw mening daarover? Vanwaar deze opmerking, hoe moet ik dat duiden?

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.
Godfried Bomans 1913-1971

ron1

Stamgast
Stamgast
Do Apr 18, 2019 2:17 pm Reageer met quote

wel gek dat die homeopathische verdunning onder islamieten wordt tegengegaan. Ook andere allochtonen huwen vaak binnen hun zelfde gemeenschap.

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 3774
Do Apr 18, 2019 2:37 pm Reageer met quote

Ik heb het natuurlijk over culturele assimilatie.
De groep die het meest gekant is tegen biologische assimilatie is van oudsher de blanke Europeaan. In Zuid Afrika werd het hem door zijn gemeenschap verboden, in de zuidelijke staten van Noord Amerika idem, grotendeels nog wel vermoed ik. Het werd de niet-witte zelfs verboden een bankje in het park met een witte te delen, of in dezelfde bus, op dezelfde school te zitten. Dus om hier een 'islam-dingetje'van proberen te maken is wel heel erg dwaas en lachwekkend geforceerd.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Culturele_assimilatie

Er is geen enkele noodzaak voor bevolkingsgroepen om onderling tot biologische assimilatie over te gaan om op voortreffelijke wijze te coëxisteren. Het kan natuurlijk, en er is geen enkele reden te bedenken om daar op tegen te zijn, maar nodig is het absoluut nergens voor

There is a crack in everything; that's how the light comes in.

Leonard Cohen
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

ron1

Stamgast
Stamgast
Do Apr 18, 2019 6:29 pm Reageer met quote

valt de aktiegroep "Anti Zwarte Piet" ook onder demografische transitie ?

Pagina 1 van 1

Plaats reactie