Jongeren waarderen 4 mei herdenking
Blik op het nieuws
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende Plaats reactie

AnnetteK..1

Regelmatige bezoeker
Regelmatige bezoeker
Antw.: 60
Ma Apr 29, 2019 3:49 pm Reageer met quote

Jongeren waarderen 4 mei, maar willen meer aandacht voor buitenlandse oorlogen

n een tweede onderzoek onder jongeren zeggen kinderen uit de hogere klassen van de middelbare school en mbo dat dat er "meer gefocust moet worden op mensen die op dit moment vechten in oorlogen, of huidige oorlogen overleefd hebben". Ze vinden dat slachtoffers van andere oorlogen of rampen onderbelicht worden. Daarbij noemen ze bijvoorbeeld Syrië.
https://nos.nl/artikel/2282517-jongeren-waarderen-4-mei-maar-willen-meer-aandacht-voor-buitenlandse-oorlogen.html

Een positief geluid en ergens wel begrijpelijk.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 3863
Ma Apr 29, 2019 4:12 pm Reageer met quote

Een bijzonder positief geluid en héél erg begrijpelijk gezien het feit dat de chaos en malaise die door de VS en handlangers in het Midden Oosten gecreëerd is niets met de verdediging/beveiliging van de eigen natie te maken heeft gehad (waar we indertijd nog een heel klein beetje de oorlog met Zd Vietnam voor konden aanzien: de angst voor het communisme) maar alles met enkel maar uitbreiding van hun macht.
Waar gáán/gingen de actuele oorlogen over? In Yemen, Irak, Syrië...
De Vietnam-oorlog is met terugwerkende kracht volkomen krankzinnig te noemen, maar déze oorlogen zijn het nu al, waren het toen zij een aanvang namen al. En toch helpen die inzichten niet.
De macht en de doelstellingen oorlogen te beginnen is aan zeer kleine elites voorbehouden waarbij het ook enkel draait om de belangen van die elites

There is a crack in everything; that's how the light comes in.

Leonard Cohen
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

dagmar57

Superlid
Superlid
Antw.: 2320
Ma Apr 29, 2019 4:22 pm Reageer met quote

Heel fijn dat jongeren zoveel waarde hechten aan de 4 mei herdenking.

En ik ben het geheel met die jongeren eens dat het niet enkel een herdenking voor WO2 moet zijn, maar een herdenking voor alle slachtoffers van welke oorlog dan ook.

theDon

Superlid
Superlid
Antw.: 3365
Ma Apr 29, 2019 6:31 pm Reageer met quote

Het is een nationale herdenking geweest en moet ook zo blijven.
Is het teveel gevraagd om onze bevrijders te blijven eren?
Zij hebben voor ons land gevochten en niet voor de hele wereld!

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 26586
Ma Apr 29, 2019 6:37 pm Reageer met quote

Ik vind ook dat het best wel gescheiden mag blijven en dat 5 mei enkel voor de tweede wereldoorlog te 'reserveren'. Bij het Leidens ontzet gaat het ook enkel om Leiden en niet om de de bevrijding van allerlei andere binnenlandse en buitenlandse steden.

Voor andere oorlogen kunnen best wel andere datums bedacht worden...

Faber quisque fortunae suae

AnnetteK..1

Regelmatige bezoeker
Regelmatige bezoeker
Ma Apr 29, 2019 6:51 pm Reageer met quote

Quote: De traditionele elementen in een herdenking worden door jongeren als belangrijk gezien, als respectvol naar de doden. En zo willen ze het ook blijven doen", zegt voorzitter Gerdi Verbeet van het comité. "Ook het samen zingen van het volkslied vinden ze belangrijk om te doen. En ze realiseren zich dat het echt een wereldoorlog was, waarbij ook jonge mannen uit bijvoorbeeld Canada en Nieuw-Zeeland zijn gesneuveld.": Quote.

Als je het herdenken uitbreidt zullen de jongeren in de toekomst mee blijven herdenken. Dat er een andere vorm van herdenken komt na onze generatie en die van onze kinderen en kleinkinderen kan niet uitblijven dunkt me. Lijkt me niet meer dan logisch.

Je kan je wel vast willen houden aan wat altijd zo geweest is, maar er mag ook ruimte zijn voor de volgende generaties hoe ermee om te gaan.

Een ieder is immers vrij om waar en wanneer dan ook de slachtoffers te herdenken en te gedenken.

theDon

Superlid
Superlid
Antw.: 3365
Ma Apr 29, 2019 7:46 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:
Ik vind ook dat het best wel gescheiden mag blijven en dat 5 mei enkel voor de tweede wereldoorlog te 'reserveren'. Bij het Leidens ontzet gaat het ook enkel om Leiden en niet om de de bevrijding van allerlei andere binnenlandse en buitenlandse steden.

Voor andere oorlogen kunnen best wel andere datums bedacht worden...

Daar ben ik het ook helemaal mee eens!
Dit moet gewoon zo blijven.

Tympaan

Superlid
Superlid
Ma Apr 29, 2019 7:55 pm Reageer met quote

in ieder geval moet het net zolang blijven zolang er nog mensen zijn die die oorlog aan den lijve ondervonden hebben. Maar ook voor mensen wier ouders of andere familieleden in die oorlog zijn omgekomen....

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 12809
Ma Apr 29, 2019 8:54 pm Reageer met quote

In mijn optiek verschillen de dodenherdenking op 4 mei en Bevrijdingsdag op 5 mei in nogal wat opzichten van elkaar. 5 mei lijkt me heel goed vergelijkbaar met Leidens ontzet en vergelijkbare feesten. 4 mei is een herdenkingsdag waarbij iedereen die dat wil stil kan staan bij de slachtoffers van oorlogsgeweld. De discussie of die herdenking moet worden beperkt tot WO II of uitgebreid naar slachtoffers van andere gewapende conflicten is verre van nieuw. De roep van jongeren om ook stil te staan bij meer recente slachtoffers van oorlogsgeweld begrijp ik wel. Prijzenswaardig vind ik ook dat ze meer buiten onze landsgrenzen kijken.

WO II is van zowat tachtig jaar geleden. Vanuit onze generatie bezien heb je het dan over bijvoorbeeld de boerenoorlogen in Zuid-Afrika en misschien zelfs over de Frans-Duitse oorlog. Aan de andere kant kun je je afvragen of die dodenherdenking een nationaal karakter (nu officieel) moet blijven houden. Ik vind daar eigenlijk wel iets voor pleiten maar de beperking tot WO II en dan ook nog alleen maar hier en niet Nederlands-Indië met een begrijpelijke eigen herdenking te beperkt. En dan is er nog de holocaust-herdenking. Wat is wijsheid? Bestaande herdenkingen uitbreiden met bijvoorbeeld de slachtoffers van MH-17? Of nog meer herdenkingen erbij?

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

AnnetteK..1

Regelmatige bezoeker
Regelmatige bezoeker
Ma Apr 29, 2019 9:19 pm Reageer met quote

Ik zou pleiten voor uitbreiding van een bestaande herdenking. Zou niet weten waarom dat niet zou kunnen.

Hizhi.o

Superlid
Superlid
Antw.: 5266
Ma Apr 29, 2019 10:05 pm Reageer met quote

Quote:
Ik zou pleiten voor uitbreiding van een bestaande herdenking.

Helemaal mee eens, temeer daar het niet nieuw is.
In 1961 heeft al uitbreiding plaatsgevonden en was het al niet meer alleen WO2
Dus ik snap "het probleem" niet. Bovendien, is mijn persoonlijke mening, wanneer gedacht wordt dat het alleen om WO2 gaat die denkers toch ergens iets gemist hebben in de berichtgeving in het verdere verleden.

Nog steeds worden mensen uitgezonden om anderen te helpen bevrijden, nog steeds vallen er slachtoffers onder onderdrukten en ga zo maar door.
Ik vind het getuigen van respect om ook deze gevallenen te herdenken. En zoals eerder gezegd, dit is tevens passend op de jeugd en hun beleving waardoor herdenken blijvend binnen onze traditie kan blijven bestaan.

Quote:
1961

De betekenis van 4 mei wordt verbreed. Ook Nederlanders die na 1945 in dienst van het Koninkrijk zijn gevallen, worden herdacht. Dus ook Indië- en Koreaveteranen.
4 mei: de Nationale Herdenking voor alle slachtoffers na 1940 vindt om 16.00 uur plaats op de Dam in Amsterdam. De Commissie Nationale Herdenking organiseert deze samen met de Commissie Nationale Herdenking Militaire Gevallenen. De koningin is aanwezig. Voorafgaand zijn er herdenkingsdiensten in drie Amsterdamse kerken.

Keesvi

Superlid
Superlid
Di Apr 30, 2019 12:05 am Reageer met quote

Hizhi.o schreef:
Nog steeds worden mensen uitgezonden om anderen te helpen bevrijden, nog steeds vallen er slachtoffers onder onderdrukten en ga zo maar door.
Ik vind het getuigen van respect om ook deze gevallenen te herdenken. En zoals eerder gezegd, dit is tevens passend op de jeugd en hun beleving waardoor herdenken blijvend binnen onze traditie kan blijven bestaan.

In die richting zit ik ook. Op een dergelijke manier zouden jong en oud elkaar moeten willen en kunnen vinden en zich niet op een eilandje van het eigen gelijk terugtrekken. Ik wil daarbij kwijt dat ik jongeren in zijn algemeenheid best van respect voor tradities en ouderen vind getuigen. Beetje overbodig misschien om te stellen maar respect vind ik iets wederzijds.

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)

Hizhi.o

Superlid
Superlid
Antw.: 5266
Di Apr 30, 2019 12:47 am Reageer met quote

Quote:
Beetje overbodig misschien om te stellen maar respect vind ik iets wederzijds.

Denk dat hier best nog wel een keer de nadruk op gelegd mag worden.
En daarbij mogen ouderen, in mijn optiek, ook nog heus wel eens de hand in eigen boezem steken.

Gribou---Greet

Stamgast
Stamgast
Antw.: 325
Di Apr 30, 2019 1:46 am Reageer met quote

De tekst die nu op 4 mei wordt uitgesproken is :

Quote:
"Tijdens de Nationale Herdenking herdenken wij de Nederlandse oorlogsslachtoffers. Allen - burgers en militairen - die in het Koninkrijk der Nederlanden of waar ook ter wereld zijn omgekomen of vermoord sinds het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog, en daarna in oorlogssituaties en bij vredesoperaties."

Het woord Nederlandse er uit en dan een ieder tevreden Question
Dat het jongeren ook bezighoud is een heel mooi iets .

Tympaan

Superlid
Superlid
Di Apr 30, 2019 10:24 am Reageer met quote

Keesvi schreef:
... Wat is wijsheid? Bestaande herdenkingen uitbreiden met bijvoorbeeld de slachtoffers van MH-17? Of nog meer herdenkingen erbij?

Bestaat er dan niet het gevaar van 'herdenkingsmoeheid? Dat mensen gaan denken: Alweer een herdenking, ik geloof het verder wel..
Van de andere kant; ieder kan dan zijn/haar eigen herdenking uitkiezen.

Uiteindelijk zal toch wel iedereen vooral zijn/haar eigen gedachten en ervaringen overwegen bij de diverse herdenkingen. En die zal voor jongeren ongetwijfeld anders zijn dan voor ouderen.

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 3863
Di Apr 30, 2019 11:24 am Reageer met quote

Gaat het niet om 4 mei alleen?
Het lijkt me logisch inmiddels ook onder de 'dodenherdenking' ook de doden te rekenen die wij, Nederlanders door nog andere, meer recente oorlogen te betreuren hebben, waar die ook plaats hebben gevonden. Ik hoop dat bv Jezidi's die zich hier gevestigd hebben bij deze herdenkingsplechtigheid ook betrokken kunnen voelen. Of de ouders en andere familie/nabestaanden van Nederlandse soldaten die in Mali het leven lieten. Iedere Nederlander die mensen te betreuren heeft die bij een oorlog of bij een vredesmissie om het leven kwamen zou zich vertegenwoordigd moeten kunnen voelen lijkt mij.
En eigenlijk zou het ook niet verkeerd zijn misschien wanneer er op die dag, die avond bij het verdriet van alle oorlogsgeweld waar en wanneer ook ter wereld stilgestaan werd.

There is a crack in everything; that's how the light comes in.

Leonard Cohen
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

Gribou---Greet

Stamgast
Stamgast
Antw.: 325
Di Apr 30, 2019 1:02 pm Reageer met quote

NicolaasP schreef:
Gaat het niet om 4 mei alleen?
Het lijkt me logisch inmiddels ook onder de 'dodenherdenking' ook de doden te rekenen die wij, Nederlanders door nog andere, meer recente oorlogen te betreuren hebben, waar die ook plaats hebben gevonden. Ik hoop dat bv Jezidi's die zich hier gevestigd hebben bij deze herdenkingsplechtigheid ook betrokken kunnen voelen. Of de ouders en andere familie/nabestaanden van Nederlandse soldaten die in Mali het leven lieten. Iedere Nederlander die mensen te betreuren heeft die bij een oorlog of bij een vredesmissie om het leven kwamen zou zich vertegenwoordigd moeten kunnen voelen lijkt mij.
En eigenlijk zou het ook niet verkeerd zijn misschien wanneer er op die dag, die avond bij het verdriet van alle oorlogsgeweld waar en wanneer ook ter wereld stilgestaan werd.

Het is alzo dat ook de Nederlanders die in andere oorlogen gesneuveld zijn herdacht worden , zie tekst die uitgesproken wordt op 4 mei .

tekst 4 mei

"Tijdens de Nationale Herdenking herdenken wij de Nederlandse oorlogsslachtoffers. Allen - burgers en militairen - die in het Koninkrijk der Nederlanden of waar ook ter wereld zijn omgekomen of vermoord sinds het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog, en daarna in oorlogssituaties en bij vredesoperaties."

Pluk.1

Superlid
Superlid
Antw.: 4438
Di Apr 30, 2019 1:21 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:
in ieder geval moet het net zolang blijven zolang er nog mensen zijn die die oorlog aan den lijve
ondervonden hebben. Maar ook voor mensen wier ouders of andere familieleden in die oorlog
zijn omgekomen....

Het zou mooi zijn als we 4 mei nog intenser herdenken en 5 mei nog grootser vieren.

De luxe die de meeste Nederlanders hebben wat betreft leven in vrede,
vrijheid en veiligheid maakt het des te belangrijker hier uitgebreid bij stil te staan.

AnnetteK..1

Regelmatige bezoeker
Regelmatige bezoeker
Di Apr 30, 2019 1:23 pm Reageer met quote

Pluk schreef:
Tympaan schreef:
in ieder geval moet het net zolang blijven zolang er nog mensen zijn die die oorlog aan den lijve
ondervonden hebben. Maar ook voor mensen wier ouders of andere familieleden in die oorlog
zijn omgekomen....

Het zou mooi zijn als we 4 mei nog intenser herdenken en 5 mei nog grootser vieren.
De luxe die de meeste Nederlanders hebben wat betreft leven in vrede,
vrijheid en veiligheid maakt het des te belangrijker hier uitgebreid bij stil te staan.

Hoe zie je dat 'intenser' en 'grootser' voor je? Kan je daar een voorbeeld van geven?

Keesvi

Superlid
Superlid
Di Apr 30, 2019 2:22 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:
Bestaat er dan niet het gevaar van 'herdenkingsmoeheid? Dat mensen gaan denken: Alweer een herdenking, ik geloof het verder wel..

Van mij hoeft er geen herdenking bij. Aanpassen op een manier die zoveel mogelijk mensen aanspreekt vind ik meer voor de hand liggen. Herdenken is toch iets dat je samen met anderen doet, lijkt mij.

Pagina 1 van 3 Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Plaats reactie