Jongeren waarderen 4 mei herdenking
Blik op het nieuws
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende Plaats reactie

Pluk.1

Superlid
Superlid
Antw.: 4438
Di Apr 30, 2019 2:45 pm Reageer met quote

AnnetteK, behalve het feit dat ik zelf in landen ben geweest waar vrijheid beslist
niet vanzelfsprekend is, adviseer ik je -bij werkelijke interesse- om op 5 mei
Wageningen te bezoeken.

De daar aanwezige veteranen zullen graag vragen beantwoorden en als nodig
uitleg geven.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

AnnetteK..1

Regelmatige bezoeker
Regelmatige bezoeker
Antw.: 60
Di Apr 30, 2019 2:49 pm Reageer met quote

Pluk schreef:
AnnetteK, behalve het feit dat ik zelf in landen ben geweest waar vrijheid beslist
niet vanzelfsprekend is, adviseer ik je -bij werkelijke interesse- om op 5 mei
Wageningen te bezoeken.

De daar aanwezige veteranen zullen graag vragen beantwoorden en als nodig
uitleg geven.

Je verwijst me nu door naar anderen i.p.v. je eigen idee te geven hoe jij het zou willen zien. Ik ben oprecht geïnteresseerd in hoe jij het zou zien.

Laatst aangepast door AnnetteK..1 op Di Apr 30, 2019 3:02 pm, in totaal 1 keer bewerkt

dagmar57

Superlid
Superlid
Antw.: 2253
Di Apr 30, 2019 2:58 pm Reageer met quote

NicolaasP schreef:
En eigenlijk zou het ook niet verkeerd zijn misschien wanneer er op die dag, die avond bij het verdriet van alle oorlogsgeweld waar en wanneer ook ter wereld stilgestaan werd.

Hier ben ik erg voor, maar er een dag van om stil te staan bij alle oorlogsslachtoffers waar ook ter wereld gevallen, ieder slachtoffer van een oorlog telt, niet enkel als je Nederlander bent.
Dat doet niets af aan het feit dat je ook de slachtoffers van de 2e WO herdenkt, dat mag best benoemd worden, maar je kan daarnaast ook alle slachtoffers van oorlogsgeweld waar ook ter wereld er bij betrekken.
Oorlogsleed is niet nationaal, dat is wereldwijd en mijns inziens getuigd het alleen maar van veel respect als je ook stilstaat bij slachtoffers die wereldwijd gevallen zijn bij de gruwelen van welke oorlog dan ook.

virgo

Stamgast
Stamgast
Antw.: 247
Di Apr 30, 2019 4:29 pm Reageer met quote

Ik zou de komende 25 jaar niks veranderen aan de huidige vorm van herdenken.
Het herdenken van alle oorlogsslachtoffers van alle landen van alle tijden leidt tot een verdunning die raakt aan niksigheid.

dagmar57

Superlid
Superlid
Antw.: 2253
Di Apr 30, 2019 7:34 pm Reageer met quote

virgo schreef:
Het herdenken van alle oorlogsslachtoffers van alle landen van alle tijden leidt tot een verdunning die raakt aan niksigheid.

Er zijn (helaas) heden ten dage nog een heleboel mensen die sterven aan oorlogsgeweld op de wereld, waarom zou je die niet officieel mogen herdenken op 4 mei?
En wat betreft alle slachtoffers van alle oorlogen.................dat leidt tot niksigheid? Hopenlijk denken andere landen op de wereld niet net zo over de slachtoffers van de 2e WO over een poosje.

theDon

Superlid
Superlid
Antw.: 3164
Di Apr 30, 2019 11:48 pm Reageer met quote

Op 4 mei is de NATIONALE dodenherdenking, de herdenking van alle helden die het leven hebben gelaten om ons te bevrijden!
Laten we dat in ere houden!
Waarom moeten we alle mensen die sneuvelen in een oorlog herdenken?
Ik heb helemaal niet met IS die oorlog voeren en zal de gesneuvelde ook niet herdenken.
Hoevele oorlogen zijn er niet in de wereld?
Moeten we alle gesneuvelde daarvan gaan herdenken????
Ik moet er niet aan denken!
Dat de jeugd het gaat begrijpen en respecteren dat onze voorouders gevochten hebben zodat wij nu vrijheid leven, werd een keer tijd.
Er zijn er vele die de "kampen" bezocht hebben en er griezelig van werden wat er allemaal gebeurd is en zich anders opgesteld hebben to de herdenking, heb ik respect voor!
Als we alle gesneuvelde willen herdenken van oorlogen, kies dan niet 4 mei uit want dat vind ik een belediging voor de helden die ons bevrijd hebben!

Neem mij hoe ik ben, ook al ben je van mij geen fan.

AnnetteK..1

Regelmatige bezoeker
Regelmatige bezoeker
Wo Mei 01, 2019 12:32 am Reageer met quote

Het zou mij niets verbazen dat al die bevrijders er geen enkele moeite mee zouden hebben als 'alle' slachtoffers herdacht worden.
Mensen met zoveel moed, hebben hart voor hun medemens ongeacht welk medemens.
Kunnen sommigen nog veel van leren denk ik zo.

AnnetteK..1

Regelmatige bezoeker
Regelmatige bezoeker
Wo Mei 01, 2019 12:38 am Reageer met quote

Quote: De traditionele elementen in een herdenking worden door jongeren als belangrijk gezien, als respectvol naar de doden. En zo willen ze het ook blijven doen", zegt voorzitter Gerdi Verbeet van het comité. "Ook het samen zingen van het volkslied vinden ze belangrijk om te doen. En ze realiseren zich dat het echt een wereldoorlog was, waarbij ook jonge mannen uit bijvoorbeeld Canada en Nieuw-Zeeland zijn gesneuveld.": Quote.

Hier ging het om dacht ik.

theDon

Superlid
Superlid
Wo Mei 01, 2019 12:40 am Reageer met quote

AnnetteK. schreef:
Het zou mij niets verbazen dat al die bevrijders er geen enkele moeite mee zouden hebben als 'alle' slachtoffers herdacht worden.
Kunnen sommigen nog veel van leren denk ik zo
.

Daar kunnen de mensen die andere gedachten hebben over 4 mei idd nog wat van leren om respect te hebben voor onze bevrijders!!
Daarnaast denk ik ook dat onze bevrijders er moeite mee hebben dat onze vrijheid onder druk staat waar ze zó hard voor gevochten hebben met de open grenzen en dat er vele aanslagen zijn.

AnnetteK..1

Regelmatige bezoeker
Regelmatige bezoeker
Wo Mei 01, 2019 12:44 am Reageer met quote

theDon schreef:
AnnetteK. schreef:
Kunnen sommigen nog veel van leren denk ik zo
.

Daar kunnen de mensen die andere gedachten hebben over 4 mei idd nog wat van leren om respect te hebben voor onze bevrijders!!
Daarnaast denk ik ook dat onze bevrijders er moeite mee hebben dat onze vrijheid onder druk staat waar ze zó hard voor gevochten hebben met de open grenzen en dat er vele aanslagen zijn.

Je doet het voorkomen alsof men geen respect heeft voor de bevrijders. Het herdenken van ook andere oorlogsslachtoffers doet toch geen afbreuk aan het respect voor de bevrijders?

Hizhi.o

Superlid
Superlid
Antw.: 5187
Wo Mei 01, 2019 3:03 am Reageer met quote

AnnetteK. schreef:

Het herdenken van ook andere oorlogsslachtoffers doet toch geen afbreuk aan het respect voor de bevrijders?

Absoluut niet wat mij betreft.
Bovendien kan 'Nationaal' ook gelezen worden als 'Het gehele land', dus het gele land doet mee aan de herdenking.
Ik meen te mogen denken dat het ook zo bedoeld is.
Net als Nationale viering Koningsdag en een dag van Nationale rouw (dat laatste bijvoorbeeld bij de moord op Kennedy, wat bewijst dat het woord Nationaal niet perse betrekking heeft op alleen iets Nederlands)

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 26394
Wo Mei 01, 2019 9:52 am Reageer met quote

AnnetteK. schreef:

Je doet het voorkomen alsof men geen respect heeft voor de bevrijders. Het herdenken van ook andere oorlogsslachtoffers doet toch geen afbreuk aan het respect voor de bevrijders?

Natuurlijk wel. Het wordt veel te veel een grijze brei waar uiteindelijk niemand zich meer bij betrokken voelt. Een algemene afvlakking waar niemand zich meer in herkent of bij betrokken voelt. Typische tendens van deze tijd om alles zo gelijkvormig en onpersoonlijk te maken als maar mogelijk is...

Herdenken 'werkt' het beste als het om een duidelijk en herkenbaar doel gaat. Als het om personen gaat die een 'gezicht' hebben. Alle ellende op de hele wereld omvatten is te veel om te bevatten en werkt slechts onverschilligheid in de hand...

Faber quisque fortunae suae

Pluk.1

Superlid
Superlid
Antw.: 4438
Wo Mei 01, 2019 10:02 am Reageer met quote

Hoe meer oorlogen 'we' herdenken, des te betekenislozer de herdenking is.

We herdenken dan dus eigenlijk niets.

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 3741
Wo Mei 01, 2019 11:10 am Reageer met quote

Het fenomeen of het begrip oorlog zal bij iedereen weer andere voorstellingen oproepen, dat houdt naar mijn gevoel volstrekt geen 'verwatering' in, integendeel, wanneer IEDEREEN de voorstellingen die oorlogsleed bij hem/haar oproept als even relevant kan beschouwen bij de oorlogsherdenking op 4 mei als die waartoe die herdenkingsdag ooit voor in het leven is geroepen, de verschrikkingen die de 2e wereldoorlog voor zovele Nederlanders vroeger ooit betekend heeft dan heeft die herdenking alleen maar aan betekenis, inhoud en relevantie gewonnen. Voor iedereen denk ik, voor zowel de mensen die zelf nog iets afweten van de 2e wereldoorlog, als al die andere mensen die met oorlogssituaties en oorlogsverdriet te maken hebben gehad.
Zou het ooit zover komen dan lijkt mij het besef dat die dag/avond uitdrukkelijk bedoeld is al die verdrietige ervaringen en gevoelens die te maken hebben met oorlogsgeweld met elkaar te delen lijkt mij alleen maar een pré.
Omgekeerd: het feit dat bij deze oorlogsherdenking talloze mensen in Nederland die zeer intense, traumatische ervaringen met oorlogsellende opgedaan hebben zich gelet op de nu nog actuele omschrijving van 4 mei uitgesloten moeten voelen (deze oorlogsherdenking heeft op andermans te weten die-en-die oorlog alleen maar betrekking) is vind ik behoorlijk krankzinnig.

There is a crack in everything; that's how the light comes in.

Leonard Cohen

Laatst aangepast door NicolaasP op Wo Mei 01, 2019 11:24 am, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 26394
Wo Mei 01, 2019 11:22 am Reageer met quote

Zó diep zijn we intussen al gezonken....

Zelfs het Wilhelmus mag al niet meer.....

Faber quisque fortunae suae

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 3741
Wo Mei 01, 2019 11:29 am Reageer met quote

Ach dat gaat enkel over 1 dorpje vanwege een speciale wijze waarop die herdenking daar plaats moet gaan vinden, met Duitse mensen erbij : "Het spelen van het nationale volkslied is ’niet gepast’ omdat de herdenking samen wordt gehouden met de Duitsers, zo schrijft De Gelderlander. De organisatie van het Bevrijdingsconcert Winterswijk, waar de vlam onthaald wordt, heeft dat besloten."

Het is misschien onzinnig, maar het is een zeer plaatselijk provinciaal dingetje dat enkel met bijzondere zeer afwijkende omstandigheden te maken heeft

Moeten we van zo'n druppeltje water nu weer gelijk een storm maken die over Nederland zou woeden?
Ja Gefundenes Fressen voor de Telegraaf, dat wel natuurlijk

There is a crack in everything; that's how the light comes in.

Leonard Cohen
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

AnnetteK..1

Regelmatige bezoeker
Regelmatige bezoeker
Wo Mei 01, 2019 1:49 pm Reageer met quote

Dat herdenken moet je ook al mee oppassen.
https://nos.nl/artikel/2282781-niet-alle-mannen-op-oorlogsmonument-amersfoort-waren-even-heldhaftig.html

Ik lees in bovenstaand artikel,

Alex van den Dool vindt het een goede oplossing: "Dat degenen die weten wat het werkelijke verhaal van die mannen was nu enige genoegdoening krijgen, dat lijkt me keurig netjes. En tegelijkertijd is het met deze tekst niet nodig dat je de mannen met een fout verleden nu nog gaat besmeuren door hun namen met veel vertoon van die plaquette te halen. Per slot van rekening zijn zij ook aan hun einde gekomen op een manier die ze niet hebben gezocht."

De tekst wordt aangepast en de namen blijven staan. Ongelofelijk!

AnnetteK..1

Regelmatige bezoeker
Regelmatige bezoeker
Wo Mei 01, 2019 2:35 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:

Hoezo 'mag' al niet meer? Het is niet verboden, een organisatie kiest er voor om het niet te doen.

Ik las vandaag een tweet:

Hoe komt het toch dat “je mag ook niks meer tegenwoordig” en “tegenwoordig moet alles maar mogen” vaak door precies dezelfde mensen wordt gezegd?
Oscar Kocken
Laughing

theDon

Superlid
Superlid
Wo Mei 01, 2019 6:57 pm Reageer met quote

AnnetteK. schreef:
Dat herdenken moet je ook al mee oppassen.
https://nos.nl/artikel/2282781-niet-alle-mannen-op-oorlogsmonument-amersfoort-waren-even-heldhaftig.html

Ik lees in bovenstaand artikel,

Alex van den Dool vindt het een goede oplossing: "Dat degenen die weten wat het werkelijke verhaal van die mannen was nu enige genoegdoening krijgen, dat lijkt me keurig netjes. En tegelijkertijd is het met deze tekst niet nodig dat je de mannen met een fout verleden nu nog gaat besmeuren door hun namen met veel vertoon van die plaquette te halen. Per slot van rekening zijn zij ook aan hun einde gekomen op een manier die ze niet hebben gezocht."

De tekst wordt aangepast en de namen blijven staan. Ongelofelijk!

Als geboren Amersfoorter, weet ik alles wat er zich in de oorlog heeft afgespeeld.
Dat er op dat bord 2 mensen staan die er absoluut niet op thuis horen, de SS'er en de collaborateur was mij tot heden onbekend.
Deze moeten verwijderd worden van dat bord en maar goed dat ze dood geschoten zijn.
In Amersfoort zijn heel veel fusillades geweest en er zijn ook heel veel gedenkplaatsen.
Ook het kamp Amersfoort was zeer berucht.

theDon

Superlid
Superlid
Wo Mei 01, 2019 7:00 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:

Belachelijk dat dit verboden is.
Er komt toch ook in voor "van Duitse bloed"?
Dan kan er wel gezegd worden van ach, het is alleen daar maar zo begon het ook met de Zwarte Pieten ellende!
Als er momenteel een begin is, breid het vanzelf uit.

Pagina 2 van 3 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Plaats reactie